Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Beschermen

Vinden jullie het ook zo lastig als een vriendje akelig doet tegen jouw kind. Er is speciaal een jongetje op de voetbal die het op mijn zoontje gemunt heeft. Lucas zegt er zelf niet zo veel over maar ik zie het op het veld en ook op school als we dit jongetje tegenkomen. Gewoon negeren en er niets mee doen maar mijn moederhart doet wel pijn. Hebben jullie dat ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee, sorry

Al gauw na de geboorte van mijn kinderen werd me duidelijk dat ik ze niet overal tegen kon beschermen. Gelukkig werd ook al snel duidelijk dat dat niet hoefde. Ze hebben namelijk een grote eigen kracht om hun eigen leven te leiden, om hun eigen problemen op te lossen, om te groeien en dan vooral door het overwinnen van hun eigen moeilijkheden.

Als er een kindje vervelend doet tegen mijn kinderen probeer ik, als mijn kind erom vraagt, om mijn kind te helpen om zich te weer te stellen of iets anders te doen waarmee het bereikt wat het wil bereiken.

Dat andere kindje is geen rotsblok dat de weg verspert maar een kiezeltje waardoor mijn kind kan oefenen in schoppen.

En verder is dat kiezeltje ook maar een kind dat onhandig gedrag vertoont en misschien iets nog moet leren. Het leert dat naar doen niet loont, en mijn kind leert dat er kiezeltjes bestaan en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Handige oefening voor later.

Je hoeft het dus niet te negeren maar je kunt het gewoon bespreken met je zoon. Voor zover je zoon het als probleem ziet. Het leven kan prachtig zijn, ook met een zuchtje tegenwind op zijn tijd.

Sascha2

Sascha2

22-11-2010 om 23:18

Rodebeuk

Mooi gezegd!

Mooi gezegd maar

het ligt ook aan de leeftijd van je kind. Natuurlijk moet je je kind los (leren) laten, maar als mijn dochter van 4 door een kind van 6 van de schommel wordt getrokken, krijgt dat kind wel een preek van mij (overigens zag de vader het van een afstand vanuit zijn keukenraam en werd het kind naar binnen gehaald).
Het ligt aan de situatie.

lucas05

lucas05

23-11-2010 om 14:18 Topicstarter

Bedankt

Ben het helemaal met Sascha2 eens. Goed gezegd rode beuk en het heeft mij geholpen. Je hebt gelijk, niet direct er op inspringen, behalve in het geval van echt pesten door van de schommel trekken of schoppen, maar er wel met Lucas over praten. Hij schijnt er overigens zelf geen grote problemen mee te hebben en dus hou ik mezelf even op de achtergrond, mits zijn gedrag thuis niet erg veranderd natuurlijk. Bedankt voor jullie reactie

Dat ze het zelf helemaal niet erg vinden

...haha Lucas, dat herken ik maar al te goed!
Grappig he. Brigitte Kaandorp heeft een sketch over het schoolplein.
Kleuter1: wil je met me spelen? Kleuter 2: nee, jij bent stom.
Moeder slaat achterover. Kleuter 1 zegt alleen maar: ok, draait zich om en zoekt een ander speelgenootje.

Ze zijn gewoon aan het experimenteren. En het loont dus de moeite om hun eigen indruk te volgen en je niet te laten verleiden als moeder om een reactie op te leggen of voor te doen. Mijn zoons waren bijvoorbeeld totaal cool ermee dat ze niet werden uitgenodigd door andere kinderen voor een partijtje. Terwijl moeders me dan aanspraken dat ze vonden dat mijn zoon gepasseerd werd, en misschien heb ik dat zelf ook weleens gevonden. Maar zolang zoon er geen last van had (en dit was bij een oudere leeftijd, een jaar of 7, 8) - wie ben ik om me ermee te bemoeien?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.