Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

20-02-2011 om 13:24

Bestaat dat, inlegluiers voor kleuters?

Regelmatig heb ik een kind (5) over de vloer dat het nog niet droog houdt. Het lijkt wel of ie lek is, trek je hem een schone broek aan, is hij 5 minuten later alweer vochtig. Ik vind dit niet fris voor hemzelf en bovendien wil ik die urine niet op mijn spullen hebben, want soms laat hij het helemaal lopen of hij gaat met zijn nattige broek op mijn bank of kleed zitten.
Het is dus niet mijn eigen kind, maar een oppaskind, dus de zindelijkheidstraining etc. laat ik aan de ouders over. Ik trek hem nu bij de eerste natte broek een luier aan. Maar ik vind dat niet helemaal fijn, want daar is hij natuurlijk te oud voor en zo krijgt hij een verkeerd signaal.
Dus bestaat er iets voor kleuters om in hun onderbroek te stoppen? Zodat ze het droog en fris houden en ze toch gewoon naar de wc kunnen?
Overigens weten de ouders er heus wel van, maar het is nogal een probleemgezin waar het kind uit komt. Dus ik geloof niet dat ze het consequent aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

20-02-2011 om 13:34

tenminste, wel gezien,
Ik deed het wel eens bij in de luier, gewoon een losse inlegger. Voor snachts, een grotere luier was geen optie omdat het dan er langs liep, en midden in de nacht verschonen vond ik ook geen optie dus deed ik er een extra inlegger in.
Gewoon bij de drogist gekocht in die tijd.

Guinevere

Guinevere

20-02-2011 om 14:42

Ah, dat is mooi, dus bij het Kruidvat hebben ze dat zeker ook wel?

Angela67

Angela67

20-02-2011 om 17:29

Ja het heet ook inlegluier

ik kocht ze bij etos toendertijd (vijf jr geleden?), misschien even googelen? was goed spul, hielp prima.
groet,
Angela

Polly Shearman

Polly Shearman

20-02-2011 om 19:16

Maar!

Volgens mij waren die inleggers zonder plastice onderkant, maar gewoon puur absorptie matriaal.
Dus wellicht krijg je als je het gewoon in een onderbroek draagt door het doorlek effect?
maandverband anders?
goh kwinnie dat jij trouwens nog tijd hebt voor een oppaskind!

joep

joep

20-02-2011 om 19:20

In de supermarkt hier

Grote maandverband achtige dingen, eigenlijk vlgs mij inderdaad bedoeld om in een luier te doen.

Guinevere

Guinevere

20-02-2011 om 21:28

Kan het niet vinden op internet

Op internet kan ik in elk geval niets vinden, alleen internetwinkels en katoenen spul. Ik zal morgen alle grote drogisterijketens bij mijn werk eens afstruinen. Dan heb ik het misschien op tijd in huis. En anders wordt het een echte luiers, ik schiet volledig in de stress van zo'n lekkende kleuter merk ik aan mezelf. Hoe doen mensen dat toch die een laat zindelijk kind hebben, ik kan er al niet tegen als het een paar uur per week is...
Eén oppaskind, Polly? Drie! Dus dan heb ik er 5 rondlopen, waarvan er maar liefst 2 "normaal" zijn in de betekenis van NADH. Geen wonder dat ik af en toe zelf ook ga stuiteren.

Miranda

Miranda

21-02-2011 om 07:47

Ik zou...

het gewoon bij een normale luier houden. Die inlegluiers zijn bijna niet meer te krijgen, ze zijn dikker dan de moderne luier en ze blijven moeilijk op een plaats zitten (zeker wel zo belangrijk bij een spelende kleuter). Als je hem een gewone luier om doet en je doet de plakstrips helemaal op het einde, dan kan die de luier gewoon met z'n onderbroek op trekken als die naar de wc is geweest. Zo'n inlegluier propt helemaal op en zit totaal niet lekker voor zo'n kind.
Je zegt dat dit kind uit een probleemgezin komt, dan zal het broekplassen een duidelijk signaal zijn, dat er binnen het gezin iets mis is en het kind daarvoor om aandacht vraagt. Ik heb op de BSO waar ik werk ook wel eens zo'n kind gehad, meisje was toen 6. Constant in de broekplassen. Na 4 dagen contact gehad met de ouders, die bleken in een heftige scheiding te liggen. Wel duidelijk afgesproken met hun dat als er niets veranderd dat hun dochter dan een luier om krijgt. Volgende dag, bij de eerste natte broek, hup kind apart genomen en gelijk een luier om gedaan. Verder geen commentaar, geen straf en haar verder behandeld als ieder normaal kind. Dit heeft nog wel zo'n 5 maanden geduurd, voordat ze droog was.
De rest van de kinderen heeft nooit iets gemerkt dat ze een luier om had, wel van de natte broeken. Succes

Polly Shearman

Polly Shearman

21-02-2011 om 11:09

Kwinni

Je brengt me volledig in verwarring? Jij hebt toch een baan van ongeveer 30 uur buiten de deur??
IK was toch diegene met altijd een horde oppaskinderen achter me aan, en mijn huis vol?
Hebben wij geruild?? ik ben igg een stuk minder thuis de laatste tijd en overdag zijn hier ook GEEN kinderen te bekennen???

Guinevere

Guinevere

21-02-2011 om 20:38

Niet gevonden

Helaas, in alle zaken waar ik ben geweest was er niets te bekennen dat erop leek. Misschien idd. wel omdat het krengen zijn in het gebruik. Daarom heb ik maar een grote maat luierbroekjes gekocht. Kan hij toch makkelijk zelf naar de wc.
En Miranda, spijker op de kop, dat verhaal over die scheiding. En dan is het nog een kind met een (mentale en fysieke) ontwikkelingsachterstand ook, dus bij elkaar helpt dat niet echt bij het zindelijk zijn. Ik begrijp eigenlijk niet dat ze zo'n nat kind op school niet gewoon een luier aantrekken. 4 Natte broeken per dag en geen verbetering, ik bewonder zo'n juf dat ze dat volhoudt! Om eerlijk te zijn ben ik zelf mijn geduld wel eens verloren bij de zoveelste natte (of ergere) broek. Ik moet steeds weer in mijn eigen hoofd stampen dat het _kind_ er niets aan kan doen. Blijft lastig als ik mijn eigen droge 3-jarige ernaast zie, maar sinds ik de jongen bij de eerste nattigheid aan die luiers heb gezet stoor ik me er minder aan.
En ja, Polly, ik ben zóóóó veelzijdig, heb ik van jou geleerd.

thee

thee

24-02-2011 om 00:13

Spijker op de kop?

Spijker op de kop? Ik vind de reactie van Miranda behoorlijk kwetsend en nogal kort door de bocht.

Nu gaat mijn zoon niet naar een oppas, maar anders had hij het kunnen zijn, over wie jij het hebt. Hij is vijf en heeft een gemiddelde van vier natte broeken per dag. En ik heb de arrogantie te beweren dat wij geen probleemgezin zijn. We liggen bovendien niet in scheiding en zijn ontwikkeling loopt niet achter.

Ik vind het een heel lastig en vervelend probleem, zijn niet-zindelijkheid, maar heb geen idee wat er nog aan te doen. Als jullie het weten, met jullie ervaring als bso-kracht of oppasouder, dan hoor ik het graag.

Dat je het vies vindt, begrijp ik wel. Ik merk het ook aan ouders van vriendjes, en dat breekt mijn hart.
Maar ongevraagd een luier omdoen zou ik niet pikken van de betaalde opvang van mijn kind.

Miranda

Miranda

24-02-2011 om 07:23

Thee

"ongevraagd een luier omdoen", dat hebben wij zeker nooit gedaan, er is altijd overleg geweest met de ouders en die hebben toen der tijd ook mee ingestemd.
Hetgeen waar wij als bso tegen aanliepen was dat het binnen de groep begon op te vallen en dat ze ook uitgelachen werd als ze weer in haar broek had geplast. Die luier is nooit opgevallen bij de andere kinderen. Ze kwam zonder luier en ze ging naar huis zonder luier.

"Ik vind het een heel lastig en vervelend probleem, zijn niet-zindelijkheid, maar heb geen idee wat er nog aan te doen. Als jullie het weten, met jullie ervaring als bso-kracht of oppasouder, dan hoor ik het graag. " Als alle methodes die je geleerd hebt in je opleiding niet werken, dan moet je uiteindelijk wel kiezen voor zo'n oplossing.

Wat wel belangrijk is, om het broekplas probleem bij het kind geen aandacht te geven, maar aandacht te geven aan wat het kind wel goed kan.

Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 09:23

? thee

Ik begrijp niet waarom jij je gekwetst voelt als een ánder kind niet zindelijk is én uit een probleemgezin komt eigenlijk. Dat het een gevoelig probleem is, ja, dat is beslist waar.
Als ik hier een oplossing voor had, had ik 'm beslist al aangedragen bij de ouders, hoewel ze momenteel absoluut niet in staat zijn welke oplossing dan ook op een adequate manier uit te voeren. Bovendien, je hebt werkelijk geen idee wat ik ze allemaal heb geadviseerd in deze. Dus mij rest niets anders dan hem een luier aan te doen, wat ik ook aan de ouders meedeel trouwens. En dat heeft niets met betaald of onbetaald te maken. Of ik er al dan niet geld voor krijg, het kind blijft er even vies en onhygiënisch bijlopen en mijn meubilair raakt er net zo goed van verpest.
Ik vond de reactie van Miranda getuigen van een grote realiteitszin. Zindelijkheidsproblemen los je thuis op, niet op de opvang, tenzij het een speciale opvang is.

Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 09:54

Niet goed geformuleerd

Nu lijkt het net of ik 'm onmiddelijk een luier aanhijs, zodra hij binnenkomt. Zo is het niet, hij krijgt wel eerst de kans en ik stuur hem elke 3 kwartier naar de wc. Gaat het dan toch mis, helaas, een luier. Er zijn ook dagen dat het goed gaat, maar niet vaak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.