Lou
17-02-2013 om 17:12
Beter engels leren
Mijn dochter (11) wil graag beter Engels leren, en dan vooral luisteren en spreken. We hebben al een boekje voor volwassenen in huis, maar dat is toch best pittig, het mag wel leuk blijven Zelf zat ze te denken aan luisterboeken en dan zelf meelezen. Is dat een slim plan, en wat voor boeken zullen we dan kiezen? Ze is nu in het Nederlands Harry Potter aan het lezen, dat lijkt me bijvoorbeeld nog veel te moeilijk voor haar in het Engels. Andere tips voor een leergierig meisje?
Dank en groet,
Lou

gruffalo
17-02-2013 om 17:14
Als
als ze straks het harry potter boek uit heeft, dan kan ze de film er van in het Engels gaan zien met Engelse ondertiteling. Ze kent het boek en weet dus enigszins waar het over gaat, en dan moet ze luisteren/lezen in het engels. leuk en leerzaam. misschien gaat het zelfs zonder ondertiteling?

pooh bear
17-02-2013 om 17:17
Suske en wiske
Hier is Engels leren met Suske en Wiske een groot succes. Er staan korte verhaaltjes in die er zowel in het Engels als in het Nederlands in staan. Ook staan er losse woorden in die met het onderwerp van het verhaal te maken heeft.

Temet
17-02-2013 om 18:01
Hp gewoon proberen
Het eerste deel van Harry Potter lijkt mij eigenlijk best wel te doen, al zullen de nodige woordspelingen haar misschien ontgaan. Maar leen het gewoon uit de bieb, zou ik zeggen, of hebben ze het daar niet? Het is ook niet zo idioot dik (dit itt de laatste delen van de serie).
Engelstalige strips zijn misschien ook een idee.
Ik zou maar eens bij de lokale bibliotheek beginnen. Als het dan niks is, kan het tenminste kosteloos weer worden teruggebracht.
Groeten,
Temet

Annekke
17-02-2013 om 19:44
Harry potter
Harry Potter lezen? Waarom in hemelsnaam? Het meisje is 11 hoor.

Jippox
17-02-2013 om 19:51
Annekke
11 jaar is toch mooi ergens midden in de doelgroep voor Harry Potter? Ik snap je punt niet?

dc
17-02-2013 om 22:28
Gewoon het diepe in!
Ik geloof in het diepe gooien. Download eens wat typisch engelse kinderseries als "the dumping ground", Deadly 60, Tracey Beaker, Dr Who, the sparticle mystery, etc. (see BBC and ITV) en laat haar elke dag een aflevering zien. Hou dat een maand vol, en je zult zien dat ze met sprongen vooruit gaat.
Lezen is goed voor je woordenschat, maar niet voor je uitspraak en luistervaardigheid. Harry Potter is te pittig voor een eerste boek in het engels. Mijn zoon vindt dat zelfs nog moeilijk en die leest verder prima engels (we wonen in engeland). Kijk dan eerder naar boekjes als Beastquest. Die zijn echt gemaakt om te leren lezen, en wat minder moeilijk.
Wat ik altijd doe met zijn huiswerkboeken is samen lezen. Ik doe een paar pagina's, dan mijn kind een pagina. Zo schiet het verhaal een beetje op, en kun je bijspringen waar nodig.

Lou
18-02-2013 om 16:46
Lastig
Nou, de (grote) bibliotheek had ons weinig te bieden vanmiddag. Ik had gehoopt op luisterboeken van Roald Dahl of zo, maar dat hadden ze niet. Sowieso besloeg de collectie Engelse luisterboeken maar twee plankjes, en dat waren dus boeken voor volwassenen.
We hebben wel een lesmethode op cd-rom meegenomen die volgens de medewerker erg leuk wordt gevonden door kinderen.
En oja, de Engelse kinderseries van de BBC ontvangen we hier kennelijk niet? Ik ben er nog niet helemaal ingedoken maar heb gelezen dat ze niet meer worden uitgezonden door de gewone BBC en dat CBBC (children's BBC) niet buiten de UK te zien is.
Lastig allemaal. Ik denk dat ik dc's suggestie volg en kijk wat ik kan downloaden. Dank allemaal voor het meedenken!

Vera*
18-02-2013 om 19:14
Lou
Als je een ipad (ander tablet?) hebt kun je een live tv app downloaden. Ik kan nu naar een aantal Engelse zenders, waaronder cbbc en itv, kijken.
Je dochter kan natuurlijk ook altijd nog naar een Engels taalkamp )).

Annekke
18-02-2013 om 19:25
Jippox
Als je Nederlands leert lezen begin je toch ook niet met het lezen uit de boeken die je ouders op dat moment voorlezen? Nee je begint met avi0 boekjes. Voor je met lezen op het niveau bent wat je echt interesseert ben je wel wat verder.
Zo apart dat je Engels moet kunnen lezen als je 11 bent, nog op de basisschool zit op het niveau dat sommige kinderen nog niet eens in het Nederlands aankunnen.

Temet
18-02-2013 om 22:23
Annekke
Ik lees nergens dat het kind moet, ze wil zelf. Je wilt toch niet adviseren dat Lou´s dochter het Engelse equivalent van Avi1 boekjes moet gaan lezen om erin te komen? Daar is natuurlijk geen lol aan.
Dahl inderdaad, da's best te doen lijkt me. Harry Potter deel 1 ook, naar mijn mening. Probleem met HP vind ik dat de verhalen langer en duisterder en de boeken steeds dikker worden naarmate de serie vordert.
Groeten,
Temet

Lou
18-02-2013 om 23:21
Nix moet
Inderdaad Temet, niks moet. Ze was laatst op een open lesmiddag van wat hopelijk haar middelbare school wordt, daar kreeg ze een les Engels en het viel haar op dat iedereen de docent verstond behalve alle kinderen van haar basisschool. Inclusief zijzelf dus. Los daarvan hoorden we van een meisje dat ook van deze basisschool naar deze middelbare school is gegaan dat ze meteen aan het begin van de brugklas al behoorlijk achterliep met Engels. Kortom, we vermoeden dat dochter gewoon niet zo goed Engels krijgt nu.
Ze houdt van leren en Engels vindt ze razend interessant, dus ze wil graag wat extra Engels leren. Maar wel op een leuke manier, vandaar dat idee van de luisterboeken. Die zocht ik en kon ik niet vinden. Roald Dahl leek me nou net zeer geschikt voor dit doel. Ze kan ze in het Engels gaan lezen natuurlijk maar liever wil ze luisteren omdat juist dat zo beroerd ging op de open lesmiddag.
Nu heeft ze een paar lessen van de cd-rom van de bibliotheek gedaan en ik moet zeggen, ze zijn inderdaad leuk.
De BBC-series zou ik ook nog leuk vinden, maar helaas, niet te vinden ook (en we hebben ook geen ipad).

dc
19-02-2013 om 08:02
Avi variant
Inderdaad errug saai. Hier istie:
http://www.oup.com/oxed/primary/oxfordreadingtree/resources/biff/
Ik zou daar met een grote boog omheen gaan persoonlijk.
Dus de bbc player kun je vanuit nederland niet bekijken?
http://www.bbc.co.uk/iplayer/cbbc/
https://www.itv.com/itvplayer/

Lou
19-02-2013 om 13:33
Nee, de players van bbc en itv doen het niet hier. Bij cbbc staat: only available in the UK, en bij itv: not available in your region. Suf hè?

bibi63
19-02-2013 om 14:51
Lou
Dat kan zeker een probleem zijn: achterstand in Engels. Ook onze dochter kwam in de brugklas en verstond geen barst wat de docent allemaal zei. Ook opgaven waren voor haar te moeilijk. Probleem is dat je dan nog veel sneller achterop raakt met alle gevolgen van dien. Ik heb geen idee of het Engels op haar BS op niveau is, maar het kan sowieso heel goed mogelijk zijn dat sommige VO's ervanuit gaan dat het niveau Engels van de kinderen hoger is dan in werkelijkheid. Dus zeker als je kind lol heeft in Engels, lijkt het mij heel zinvol om haar daar iets mee te laten doen. En boeken lezen is natuurlijk hét middel om goed in de taal te komen.
Gr. Bibi

Annekke
19-02-2013 om 19:37
Temet
Een kind wat leert lezen in Nederland springt natuurlijk ook van het avi boekje naar Harry Potter, daar zit totaal niets tussen.
Flauw zijn jullie hoor maar een kind wat met 11 al achterloopt op leeftijdsgenoten kan echt geen Harry Potterboeken aan, hebben jullie dan geen idee van de kennis van een kind van 11? Een boek lezen is iets heel anders dan een programma kijken.

Jippox
20-02-2013 om 09:24
Annekke
Oh ik dacht dat je Harry Potter sowieso ongeschikt vond voor een 11 jarige... Ik vraag me wel af waarom je zo bozig reageert? En om het nou te hebben over 'een kind dat achterloopt op haar leeftijdsgenoten', vind ik ook wat overdreven als het gaat over een kind dat wat minder Engels heeft gehad dan kinderen op andere scholen.
Dat was hier trouwens ook het geval: Nauwelijks Engels op de basisschool. Onze oudste had echt een achterstand in de brugklas. En dat is best vervelend en vooral onnodig. Inmiddels heeft het gelukkig aardig in weten te halen. Maar voor ons reden om zoon 2 wel zelf wat extra Engels aan te gaan bieden.
De tip van de (VO) docent Engels: tv kijken met liefst Engels ondertitels, luisteren naar muziek met de songteksten erbij en veel lezen en dan zeker in het begin met een woordenboek ernaast (of beter nog: een dictionary, dus Engels-Engels). En (mijn eigen tip) als je kunt en wilt: ga in de zomer naar een Engelstalig land op vakantie!

Annekke
20-02-2013 om 11:27
Jippox
Ik vind dat er op dit forum te makkelijk van uit wordt gegaan dat elk kind zomaar een boek in het Engels kan lezen na een beetje aanrommelen op de basisschool. Daar kan ik boos over worden ja. Het gaat niet bij elk kind zo makkelijk en daardoor geef je een verkeerd signaal af. Wat moet Lou denken als haar kind absoluut niet door de eerste bladzijde van Harry Potter komt? Dat er wat mis is? Natuurlijk niet. Ik ken kinderen die na anderhalf jaar op het VO nog niet goed in staat zijn om een boek te lezen in het Engels dus waarom moet een kind van 11 wat al duidelijk niet zo snel is als leeftijdsgenootjes met zo'n boek?
Je raadt een kind na een jaar groep 3 toch ook geen Avi9 boek aan als het allemaal maar gemiddeld gaat?
Het gaat mij niet over Harry Potter maar over het taalgebruik, de moeilijkheidsgraad. Als jullie niets weten te adviseren tussen een beginnende lezer boekje of Harry Potter in het Engels dan denk ik dat je geen advies moet geven.

Marije de Vries
20-02-2013 om 13:03
Annekke
"Je raadt een kind na een jaar groep 3 toch ook geen Avi9 boek aan als het allemaal maar gemiddeld gaat?"
Dat is een slechte vergelijking, omdat het in groep drie gaat om technisch lezen en niet om taalbergip. De dochter van Lou kan lezen, ook in het Engels, ze begrijpt alleen niet altijd wat er staat, maar dat is met hulp, doorzettingsvermogen en een woordenboek best op te lossen. Natuurlijk zou je met iets makkelijkers kunnen beginnen dan Harry Potter, maar het moet voor een meisje van elf natuurlijk ook wel een beetje leuk zijn. (Een voordeel van Harry Potter is dat het verhaal al bekend is en dat ze daar houvast aan heeft.)
Ps. Ik heb zelf een kind dat na groep zes is overgestapt naar internationaal onderwijs en daar meteen moest beginnen met lezen in het Engels en echt, dat kan.

Vic
20-02-2013 om 13:21
Hmmm
Niet om iemand ongerust te maken, maar het niveau van Engels in de brugklas is echt een stuk boven instapniveau. Er wordt toch wel vanuit gegaan dat kinderen (eenvoudige) teksten redelijk makkelijk kunnen lezen en begrijpen. Dan denk ik toch wel aan het niveau van HP, hoewel dat natuurlijk best een dik boek is om mee te beginnen.

Annekke
20-02-2013 om 13:24
Maar
Dat is geen slechte vergelijking want we weten allemaal dat de avistart-1-2 boekjes ook totaal niet aansluiten bij de belevingswereld van een kind in groep 3/4. Daarom zei ik ook al dat een kind in december groep 3 niet het voorleesboek kan lezen wat de ouders op dat moment voorlezen.
Ik begrijp niet waarom je in het Engels opeens wel moet kunnen lezen op je belevingsniveau want dat zijn namelijk de boeken die je Engelstalige leeftijdsgenoten op dat moment lezen. Je verwacht toch niet van een kind van 11 wat twee jaar lang een uurtje Nederlands per week heeft gekregen in Engeland dat het opeens de Harry Potter in het Nederlands kan lezen?
Jouw kind is ondergedompeld, dat kun je niet vergelijken met hoe men in Nederland les krijgt in Engels. Ik kan me niet voorstellen dat er niets leuks en makkelijkers te vinden is voor een meisje van 11 en ik vind dat jullie de lessen in Nederland flink overschatten als het gaat om een kind met een gemiddelde interesse in Engels.

Annekke
20-02-2013 om 13:26
Voor vic
Vic dat is echt onzin, het niveau Engels in de brugklas gaat snel maar Harry Potter kunnen lezen is volstrekt niet nodig en dan nog, de leerkracht zal ook heel veel vertellen, je krijgt veel meer les per week en je gaat ook echt Engels leren. Mijn kinderen hoeven thuis niets te doen voor Engels op de basisschool. Op het VO wordt het dan een kleine vorm van onderdompeling maar denken dat je HP moet lezen om de brugklas aan te kunnen gaat echt te ver.

Vic
20-02-2013 om 13:30
Hmmm
Sorry. Ik was wat te optimistisch met mijn vorige bericht en toen ik het erover had met mijn dochter werd ik gecorrigeerd Op de een of andere manier heb ik hier net de kinderen over de vloer gekregen die wél HP konden lezen in de brugklas. Maar, het niveau van de lessen op het BO sluit i.d.d. niet aan op het niveau in de brugklas. Dat is echt hoger volgens mijn dochter.

Annekke
20-02-2013 om 15:14
Voor vic
Alle scholen hier in de buurt verzekerden mij dat ze niet helemaal bij nul beginnen maar als je amper les hebt gehad in Engels op de basisschool moet je het wel kunnen volgen. Alleen moet je vervolgens wel heel hard aan je huiswerk gaan. Scholen weten dat er verschil is in het niveau van Engels op de basisschool.

Vic
20-02-2013 om 15:51
Klopt
Dat klopt Annekke (op je stokpaardje Overigens heb ik me verbaasd over het instapniveau van alle talen. Ook bij Frans moesten ze gelijk aan de bak met teksten lezen en luisteren. De grammatica e.d. is in de eerste jaren echt van ondergeschikt belang.

Merel
20-02-2013 om 15:58
Youtube
op youtube kan je ook veel programma's opzoeken die engels talig zijn. o.a. Engelstalige kinderseries. En je kan natuurlijk een dvd draaien en dan niet de nederlandse subtitles aanzetten, maar de engelse. Misschien zelfs van een film die ze allang kent, dan weet ze de strekking van het verhaal al een beetje. Verder zou je voor de lol bijvoorbeeld tijdens het avondeten engels met elkaar kunnen gaan praten (voor zo lang je het volhoudt, al is het maar een minuut of 5 tot 10). Mijn kinderen hebben het spelenderwijs geleerd doordat ze graag filmpjes keken op youtube, zoon over computergames en dochter over make-up. (nu dan, dochter is 17 en zoon 14) maar dit doen ze al jaren, ook toen zoon nog op de basisschool zat. Ze halen altijd goede cijfers voor het vak Engels.

Marjolein
25-02-2013 om 11:05
Pffff, eens met annekke, het kan gelukkig ook anders
Met alle respect voor alle zwaar begaafde lees bollebozen, foei dames , niet gelijk Lou bang maken met een Harry Potter van een baksteen dik en een enorme woordenschat.
Hier twee dyslecten, even voor ervaring met de andere kant van het leesuniversum. Op de basisschool lazen ze alleen met hulp een dun Nederlands bewerkt boekje. En nog steeds: Ze lezen niets voor hun plezier, dat is keihard zwoegen. HP gaat waarschijnlijk nooit gebeuren, al niet in het NL laat staan Engels.
Toch nu 2 en 3 Havo. Pas in 3 havo moeten er 3 boekjes worden gelezen. Dit zijn speciaal bewerkte pockets, blackbirds van 85, 175 en 215 pagina's, die achterin een lijst met moeilijke woorden bevatten.
Gelukkig zijn er ook andere manieren om je kind voor te bereiden op het VO. En het extra voorbereiden van je kind op Engels is wel heel erg nuttig, zo niet nodig. Bekend verondersteld wordt inderdaad echt veel meer dan hier op het BO werd gedaan.
In hs 1 staat bijvoorbeeld 1 regeltje, je moet alle telwoorden en tijdsbegrippen kennen. Kijk anders "even" in de bijlage. Daar stonden alle getallen van 0 tot 100, alle maanden, alle weekdagen, alle seizoenen, en nog meer van dat fraais :0
Dus dat soort woorden kun je alvast gaan oefenen, dit kan spelenderwijs. En verder als je kind niet zo'n lezer is, is hij/zij vast wel een tv kijker. Engels gesproken kinderseries, eerst met ondertiteling (dat las ik af en toe ook even voor) en dan zonder.
Muziek luisteren, vinden ze meestal leuk, en er over praten. Songteksten zijn soms te moeilijk maar je kunt het uitleggen en bij het nog eens luisteren gaan ze het langzaam aan verstaan.
Succes!

Lou
26-02-2013 om 08:50
Marjolein
Harry Potter in het Engels gaat 'm inderdaad niet worden. Hoewel mijn dochter trouwens wél houdt van lezen en ook wel bolleboos genoemd wordt Maar het verschil tussen wat ze nu weet van Engels en het niveau van HP is echt veel te groot.
Een vraag voor jou: wat bedoel je met hs 1 en met de bijlage? Kan ik daar vinden wat kinderen aan het begin van de middelbare school ongeveer moeten beheersen wat betreft Engels? En zo ja, heb je een linkje? Dank!

Genista
26-02-2013 om 10:45
Strips?
Mijn oudste zoon is bezig met Duits leren en leest daarom Duitse Asterixen en andere strips. Om kilometers te maken is dat best een leuke manier.

Fiorucci
26-02-2013 om 19:25
De engelstalige Donald Duck pockets! Zoals deze:
http://www.bol.com/nl/p/donald-duck-pocket-1-english-edition/1001004010290981/
Ik heb er drie delen van liggen.