Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wattedoen

Wattedoen

30-10-2011 om 08:02

Bezoek met kinderen en kritiek geven

Ik weet even geen andere titel. Maar het gaat om het volgende. Ik ben zuinig op mijn spullen en als mijn zoon (7 jaar) klaar is met eten dan wil ik dat hij even zijn handen wast. Het is voor sommigen misschien overdreven maar ik vind het echt niet fijn als er vette vingers op mooie spullen komen. Nu het volgende, als er een verjaardagsfeestje bij ons thuis is komen alle neefjes en nichtjes ook. Gezellig dat wel, maar ik erger me over het dan dus niet zuinig zijn op mijn spullen. Bv met handen die onder de chips, vette worst, chocola, taart etc zitten op mijn piano gaan zitten spelen (slaan). Mijn broer en schoonzus zeggen hier nooit iets van. Als ik er wat van zeg krijg ik van neefjes en nichtjes te horen (het zijn er 4, leeftijd 3 tot 8) dat ze thuis hun handen niet hoeven te wassen/schoonmaken en rennen dan gewoon weg. Mijn broer zegt dan tegen mij joh doe niet zo gestrest. Maar ik vind het echt niet leuk . Als ze weer naar huis zijn er overal vette vingers en chocolade vlekken. Etensresten tussen de pianotoetsen, op de computer etc. Ik wil ook niet dat kinderen met chips door het huis lopen. Tijdens zo'n bezoek voel ik me net een politie agent die de hele tijd haar spullen moet beschermen. Ook schoenen op de bank en met speelgoed gooien zeg ik wat van. Maar alweer reactie van broer en schoonzus is "joh wat maak je je druk".


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 08:44

Inderdaad

Piano is gewoon afblijven, hier mogen kinderen ook niet aan de gitaren zitten. Maar het is een illusie te denken dat je huis nog schoon is na een feest. Na het eten handen wassn is niks mis mee, maar op een feest wordt eigenlijk op veel meer momenten wat gegeten,daar is geen beginnen aan.

Inderdaad, gulden middenweg

Is snap je ergernis wel, maar denk dat je wel een klein beetje water bij de wijn moet doen op een verjaardag. Dus inderdaad niet op de piano en computer, alleen beneden eten en verder laten aan. Zo doen wij het in elk geval. Voor het niet eten boven schakel in mijn eigen kinderen als politieagent in. Het gaat namelijk om hun kamers waar anders chips in het tapijt wordt getrapt enz.
Zelf erger ik me rot aan de berg hondeharen die de hond van mijn schoonouders achter laat als ze hem hebben meegenomen. Maar kan ze niet verbieden hun hond mee te nemen helaas. Ik mopper wel altijd even een keer als ze er zijn Vaak denken ze er dan de volgende keer aan de hond eerst te kammen, scheelt best wel.

Tineke

Tineke

30-10-2011 om 09:34

Natuurlijk niet op piano

Natuurlijk mag er niet met vieze handen piano worden gespeeld, kan deze op slot? Ook computer zou ik verbieden. Maar ja, hier is het so wie so gewoonte om met bezoek niet te computeren of tv te kijken. En natuurlijk geen eten mee naar boven, net als geen schoenen aan boven.
Dat vind ik vrij normaal. Maar verder is het ook tamelijk normaal om een dag na het feest flink te moeten schoonmaken en opruimen. Dat hoort er ook gewoon bij.

Rafelkap

Rafelkap

30-10-2011 om 09:42

Wel wat te zeggen

Ik zou ook niet willen dat ze allemaal aan een piano gingen zitten en allemaal op de computer en met eten door het huis lopen. Eten doen wij alleen beneden (anders krijgen we muizen boven), je mag dat best van je bezoek vragen, jij moet de boel tenslotte weer schoon krijgen.
Ik vind dat je in je eigen huis best wat te zeggen hebt hoor, vervelend dat je broer en schoonzus wat laks zijn.
Jij serveert o.a. vette worst en chips. Je kan ook nadenken over je traktaties, door bv. popcorn te serveren (of iets anders), tenminste als je die vette vingers zo'n probleem vindt. Bij kleine kinderen veeg ik soms zelf de handen af met een doekje. Vlekken komen er sowieso wel en dat geeft niet, maarin jouw mailtje klinkt het wel dat de boel wordt afgebroken, en dat zou ik ook niet toestaan. Dan maar de pietlut.

Tango

Tango

30-10-2011 om 11:10

Piano

Etensresten tussen de piano vind ik ook tever gaan. Ik zou inderdaad de piano afsluiten of als dat niet kan, verbieden erachter te zitten.
Verder inderdaad alleen beneden laten eten, bij de tafel. Chips e.d. mee naar boven nemen mag hier ook niet. Vochtige doekjes op tafel zetten of tissues, misschien nodigt dat uit tot iets vaker handen afvegen. Voor de rest zou ik het maar een beetje door de vingers zien. Feesten hebben altijd tot gevolg dat je daarna moet schoonmaken en stofzuigen, dat hoort er eenmaal bij.

Tango

Tango

30-10-2011 om 11:15

En...

Ik zou ook niet wachten tot de ouders van de kinderen iets zeggen. Als jij niet wil dat kinderen aan de piano zitten of wat dan ook, zeg je dat gewoon zelf. Het zijn toch jouw spullen?

MerelR

MerelR

30-10-2011 om 11:56

Snap het wel

zeker als je broer vier kleine kinderen meebrengt, dan is het huis meteen ook vol. Ik vind verder hetzelfde als de meesten hier al aangeven. Piano en computer zijn dure spullen en daar wordt dus niet mee gespeeld tijdens een feestje. Ook niet met schoenen aan op de bank en met etenswaren naar boven. Waarschijnlijk zijn jouw broer en schoonzus nogal gemakkelijk uitgevallen en niet zo zuinig op hun eigen spulletjes. Maar in jouw huis gelden jouw regels, dan maar een pietlut. Je broer kan het misschien niet leuk vinden, maar jij vind het ook niet leuk zoals het nu is.
Nog een tip, verzin andere dingen om op tafel te zetten. En zet de kinderen apart aan een tafel met snoep en zeg dat het eten op tafel moeten blijven. Maar desondanks, na een feestje waar veel kinderen komen is je huis altijd aan een poetsbeurt toe.

Maylise

Maylise

30-10-2011 om 12:17

Simpele basisregels die voor iedereen gelden. Dus niet aan de piano en de computer zitten, geen schoenen aan in huis en niet met eten naar boven. Dat kan zelfs een drie jarige leren.

Overigens vind ik het wel vreemd van je broer dat hij de kinderen de handen niet laat wassen. Hij weet dat hij jou daar een plezier mee doet dus ik snap niet zo goed waarom hij dat niet even tegen de kinderen zegt. Ik ben ook wel eens met de kinderen bij vrienden/familie geweest waar de regel was alleen eten in de keuken of alleen zittend eten of weet ik veel. Dan moesten mijn kinderen zich daar ook gewoon aan houden, ook als dat anders was dan thuis.

Ik vind het ook niet erg netjes van je broer dat hij geen rekening houdt met de verwachtingen bij jullie thuis. Het feit dat hij veel kleine kinderen heeft is echt geen excuus. Ik had ook veel kleine kinderen. Juist als ouder van veel kinderen zorg je er voor dat je kinderen zich bij anderen gedragen omdat je weet dat je hoe lief/braaf/rustig de kinderen zijn je toch al een invasie bent die niet onopgemerkt voor bij gaat. Met veel kleine kinderen moet je behoorlijk investeren in dat ze zich buitenshuis gewoon netjes gedragen anders wordt je (terecht) nooit meer uitgenodigd. Maar goed volwassenen kun je vaak weinig bij bereiken dus ik zou me inderdaad concentreren op een aantal basis dingen die je absoluut niet wilt hebben.

Na afloop zul je vast moeten stofzuigen en dat is ook heel normaal maar etensresten op de piano zou mij ook veel te ver gaan. Een piano is geen speelgoed.

Merel

Merel

30-10-2011 om 12:45

Trouwens

Trouwens ik denk dat veel mensen blij zijn als je ze van de piano af laat blijven. Het is al druk door de visite en dan kinderen die op de piano slaan? Dat is toch veel te veel herrie ook nog eens?? En inderdaad, slimme dingetjes geven, geen vette worst en chips voor de kinderen maar iets van popcorn ofzo, iets wat geen vette vingers geeft inderdaad.

ayla

ayla

30-10-2011 om 14:25

Ot juist wel boven met eten

Hier mogen bij feetjes wel de kinderen naar boven met eten. onze verjaardagen zijn druk bezocht en er willen dan wel minimaal 10 kinderen tussen de 4 en de 14 jaar rondrennen. Nou ik heb liever dat die boven op de kinderkamer rotzooi maken dan onder in de woonkamer.De kinderkamers zijn er op ingericht, geen dure tv, computers, piano's etc. Laat ze maar lekker daar klooien met chips en drinken.
Verder ben ik vrij makkelijk, de laptop is opgeborgen, de tc staat uit en ik poets de dag erna wel weer.

Monique D*

Monique D*

30-10-2011 om 14:40

Kleed op de vloer, niet met tengels aan muziekinstrumenten

Wij hadden tijdens de visite altijd een groot kleed op de vloer waarop de kinderen dan eten, drinken en spelen. Zolang ze eten wordt er niet gerend. Zo'n kleed kan je na afloop uitkloppen.
Een piano is geen speelgoed. Die blijft gewoon dicht. Wij hebben hier blaasinstrumenten (sax en trompet). Dat is ook verboden voor kinderen. Muziekinstrumenten zijn duur!
En (natte) doekjes zijn ook een uitkomst. En als jouw broer laks is wat betreft het waarschuwen/aanpakken van zijn kinderen, dan neem jij het over. Het gaat per slot van rekening om jouw spullen!

Nadenken over wat je geeft

Misschien iets meer nadenken over wat je serveert. Geen chips als je moeite hebt met vette vingers. Worst en kaas kan je voorzien van een prikkertje zodat de handjes schoon blijven. Eventueel zoute stengels ipv chips. Enz.

Ik snap je ergernissen, maar soms hoort het er een beetje bij. Ach, schoonmaken is toch zo gebeurt. Moet toch wel na veel bezoek. Anders lekker buitenshuis vieren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lizelot

Lizelot

30-10-2011 om 16:33

Tussenweg

Ik herken het wel een beetje.nu zijn bij ons in de familie de kinderen wat ouder.Maar ik heb een schoonzusje die ook heel makkelijk was en haar interieur aangepast had aan de kinderen,alles plakte daar thuis ook,zelfs de bank.Altijd met een jeans aan op visite daar,hahaha en geen donkere truien.Maar als ze hier kwamen telde wel mijn regels,geen drinken op de bank enz enz.De plakhandjes op de ramen en tafels liet ik dan even gaan,dat is zo weer schoon.Mijn schoonouders met dure meubels en dure vloer,lieten de kinderen in de keuken eten en drinken,geen probleem.Verder vind ik ouders zelf verantwoordelijk voor hun kinderen,je kunt met kleintjes niet ontspannen op visite gaan en je kinderen laten gaan.Piano en computer daar horen ze niet aan te zitten.Eten en drinken aan tafel,niet rondlopen,zie je kleffe handjes even een nat doekje erover.En verder nadenken hoe jij je beter kunt ontspannen,ik had vroeger een vriendin en haar kindje kon nergens afblijven.Dus als zij kwam haalde ik vensterbanken en tafels leeg zodat ik en zij ons daar niet druk over hoefde te maken.

MerelR

MerelR

30-10-2011 om 18:28

Cobi

'Ik heb zelf vier kinderen en we hebben tijden lang een hele nonchalante relatie gehad met ons interieur. Als ik naar een feestje ga, vind ik het fijn me daar te kunnen ontspannen. Als ik het gevoel zou hebben dat ik continu op mijn kinderen letten of ze geen vieze plekken op de deuren maken, of ze moeten corrigeren zou ik denk ik liever relaxed thuisblijven'.

Misschien begrijp ik het verkeerd maar ik lees uit bovenstaande tekst dat als jij met je vier kinderen naar een feestje gaat dat je dan niet (of minder) op je kinderen let. Het is toch niet zo dat je op een feestje je kinderen opeens maar kan laten begaan. En dan bedoel ik niet of ze vieze plekken op de deuren maken maar wel als ze bijvoorbeeld aan de piano zitten of met speelgoed gooien.

Gelukkig zijn de kinderen in onze families en vriendenkring allemaal pubers of ouder, maar ik heb me in het verleden ook wel eens mateloos geïrriteerd aan ouders die hun kinderen maar lieten begaan op een feestje. Kinderen mogen best weten dat er ergens anders misschien wel andere regels zijn dan thuis, daar is niets mee mis.

Ik ben streng

ik hebhier wel tegen kinderen gezegd "je mag niet achter de poes aan rennen, anders mag je hier niet meer komen spelen" en dat na een eerdere waarschuwing. Een kind wat dan nog niet luisterd gaat de deur uit.

Ik zeg ook "doe je je schoenen even uit in de gang ?",
"je mag hier niet op de bank springen".

En ik wil dat mijn kinderen zich bij anderen ook gedragen en eerst vragen of ze iets wel of niet mogen en niet als een dolle gek op een bank duiken. Ik hou er dus ook niet van als kinderen hier de keukenkastjes zelf open gaan trekken, dat zeg ik dan ook.

Ja ik ben gewoon steeds duidelijker geworden.

Ik heb geen behoefte aan een gezin van 4 hier binnen die niet respectvol met onze spullen om gaat. Nou hebben we niet zoveel dure spullen beneden. Ik ben blij dat ik dit niet heb hier, pfff. Ik zeg trouwens ook tegen de nichtjes en neven hier dat ze niet hun mes moeten aflikken en dan weer in de jam moeten doen. Kijk die vette vngertjes dat snap ik, dat kan je moeilijk voorkomen. Je kan wel ze vragen om alleen te eten aan tafel, hun schoenen uit te doen en van de spullen af te blijven die kostbaar en kwetsbaar zijn.

Ik denk dat het bezoek al snel minder wordt als je je opstelt op de manier die bij jouw levenstijl past, dan komen ze maar minder vaak. Ik nodig persoonlijk een bepaald persoon in de familie ook zelden uit, die bemoeit zich namelijk te veel met mijn kinderen in mijn huis en daar heb ik ook geen behoefte aan.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 18:55

Merel

Ik sluit me aan bij Cobi. Ik vind het niet fijn als ik elke stap van een kind moet nagaan om te zorgen dat de gastvrouw niet uit haar panty gaat. Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn kinderen volledig gaat gaan. Geloof me, integendeel!

noah

noah

30-10-2011 om 19:10

Ja hoor aanpassen- soms wel vermoeiend....

Wij passen ons aan als we op bezoek zijn met onze 4 kinderen. Alhoewel ik soms een sik krijg van m'n schoonzus met haar schone huis. Schoenen uit als we binnenkomen (prima, ook al doen we dat thuis niet) maar direct gedecideerd teruggefloten worden als 1 van ons het vergeet. Laarzen met te smalle hakken moeten uit (dus nadenken wat voor schoenen en sokken ik aantrek eer ik daar binnen ga), vanwege mogelijke putjes in de houten vloer. Zelfs bij mij thuis corrigeert ze kinderen die op bezoek zijn omdat ze sloffen op mijn houten vloer (het interesseert me echt geen bal). Vette vingers zijn ook uit den boze, net als allerlei speelgoed wat de vloer beschadigen kan. Dus kadootjes worden soms niet gewaardeerd en gaan achter slot en grendel. (en dan denk ik er al over na...maar iki schat soms de risico's niet zo goed in)De sticker van de kinderpostzegels mag niet op de deurbel. Het gaat nergens om- weet ik - en we doen het braaf bij hen thuis maar ik vind er geen klap aan. Wat ben ik blij dat m'n spullen niet heilig zijn en dat we gewoon leven kunnen. Zo; gal gespuwd!

Margriet*

Margriet*

30-10-2011 om 21:43

Haha cobi

en tegenwoordig vragen ze mij wat dat ook al weer was. Hier zit ook zo'n Zwarte piet ding met krijt getekend, maar er staat een kruis door, wat betekende dat ook al weer?

Luna

Luna

30-10-2011 om 22:09

Margriet

Dat kruis betekende volgens mij dat Zwarte Piet in dat huis niet mocht komen slapen. Staat hier ook nog op de muur naast de voordeur

Zelf oplossingen bedenken

Ik bedenk altijd zelf de oplossingen bij dit soort gevallen. De kinderen kunnen er niets aan doen, thuis mag blijkbaar alles. Je broer en schoonzus grijpen niet in. Jij geen hebt er geen zin in dat je spullen verpest en smerig worden.
Dus voor ze komen maak je je huis "neefjes en nichtjes proof". Deken over de piano. Een klein speelhoekje met kinderspeelgoed waar ze kunnen eten en drinken. Een klein tafeltje met leuk kinderkleed erop en knutselspul ziet er al vrolijk voor ze uit. Natte doekjes liggen erbij en jou kinderen geven het goede voorbeeld.
Kinderen vervelen zich vaak als ze op visite zijn en verzinnen dan de raarste dingen.
Als ze alleen maar lopen te knoeien met de taart en slagroom zou ik speciaal voor de kinderen iets kleiners in huis halen dat minder rotzooi geeft. Chocola smelt, geef ik niet, maar wel een doosje kleine snoepjes. Gelek met bekers drinken, ik haal een paar pakjes met rietjes in huis.
`s Middags even naar buiten met de hele boel en een speeltuintje opzoeken.
Ik vind het gezellig als er kleine kinderen bij me thuis komen en begrijp ook dat ze niet de hele middag netjes blijven zitten en meepraten. Maar ik zou het ook niet goedvinden dat m`n piano vernield werd. Dus probeer ik stress en ergenis te voorkomen.

Maylise

Maylise

31-10-2011 om 01:59

Juist met meerdere kinderen

Juist als je veel kinderen hebt moet je er een beetje boven op zitten. Heb je maar één kind bij je kan je het wat makkelijker op zijn beloop laten. Je raakt het overzicht minder vlug kwijt en je kan makkelijker ter plekke ingrijpen. Met meerdere kleine kinderen ben je sowieso al niet altijd een graag geziene gast. Deels terecht want je bent met z'n allen natuurlijk wel vrij aanwezig. Juist daarom moet je met meerdere kinderen extra streng zijn bij dat soort gelegenheden.

Wat ik altijd deed was van te voren in de auto doornemen wat wel en niet mocht. Daar duidelijkheid over geven.

Ter plaatste toch ook blijven opletten. Een kind wat zich wat misdraagt nam ik altijd even apart om even weer de regels door te nemen. Met meerdere kleine kinderen zit je op de meeste feestjes nou eenmaal niet heel ontspannen. Maar tegelijk is dat ook juist de investering die je moet doen en die op de lange termijn voordeel heeft. Een paar feestjes lang meer tijd aan de kinderen besteden dan aan het feestje zelf is vervelend. Echter als de regels en consequenties er eenmaal goed in zitten dan kan je er ook overal mee heen.

Dat is sowieso iets waar ik altijd veel aandacht aan heb besteed. Ik wil mijn kinderen gewoon mee kunnen nemen naar feestjes, restaurants en andere sociale gelegenheden. Ik wil dat ze zich daar prettig, rustig en beleefd gedragen en luisteren naar de aanwezige volwassenen en zeker naar de gastvrij. Dat houdt in dat je inderdaad daar in moet investeren maar het is het wel waard. Ik heb het altijd erg gewaardeerd dat ik mijn kinderen overal mee naar toe kon nemen en dat mensen niet achter de vensterbank wegdoken als we aan kwamen zetten.

Eigenlijk doen mensen zoals de broer van Wattedoen hun kinderen helemaal geen plezier. Hun kinderen worden zo geen graag geziene gasten maar men heeft ze liever niet over de vloer. Dat is jammer. Ik nam vroeger ook nooit het ongehoorzame moeilijke neefje mee naar een pretpark of zo maar andere kinderen daarentegen nam ik wel eens mee ergens naar toe (uiteraard niet het broertje van het neefje want dat zou nogal onaardig tegenover neefje zijn geweest)

Dus ja, investeer in de opvoeding, leer je kinderen zich bij anderen te gedragen en zowel jij als zij hebben hun leven lang er lol van.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2011 om 07:05

Wil

Wat een flauwe veronderstelling: thuis mag blijkbaar alles. Wie zegt dat? Deze kinderen komen bij iemand die kennelijk andere,strengere regels heeft. Dat wil niet zeggen dat "thuis blijkbaar alles mag".

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2011 om 07:15

Fiorucci

Maar ben je dan zo streng als je niet wilt dat er kinderen aan je piano en computer zitten (met vieze vingers). En ben je zo streng als er door het hele huis met eten wordt gelopen? En ben je zo streng als je niet wilt dat je spullen en interieur eraan gaan?
Ik wil dit thuis ook niet, dus mijn kinderen mogen dit ook niet bij iemand anders.
Gastkinderen laat ik dit ook niet toe (gelukkig hebben wij nooit zulke gasten)

Doe niet zo gestresst

dat werd toch gezegd door de broer/vader dan de kinderen ?

Nou dat vind ik wel vagelijk een teken dat thuis het er wel heel losjes aan toe gaat.

Ik ben dus streng zei ik al. En dat is niet omdat andermans kinderen hier van alles doen (op een enkele keer na) maar omdat mijn oudste helemaal hyper kan worden als er kinderen hier in huis zijn

nee, ik sta toch echt versteld van een vader die het ok vindt dat de piano gemolesteerd wordt. Piano is afblijven, klaar.

Onderscheid

Ik zie een onderscheid tussen GEboden en VERboden. Ik stel me vooraf altijd in op extra troep en viezigheid, om te beginnen. Vervolgens hanteer ik de GEboden maar even niet (bij mij geldt ook: handen wassen na het eten, maar een ander gebod is ook: eerst het ene opruimen, dan het andere pas pakken. Op een feestje halen ze de kast maar leeg, dat ruim ik achteraf wel op). De VERboden hanteer ik zeker wel, zoals niet lopen met eten en niet op de bank springen. Ik zeg er vaak bij dat mijn eigen kinderen dat ook niet mogen en dat helpt wel.
Overigens gisteren een feestje gehad en die kast lag dus leeg op de vloer. Jongste al gedoucht en me ingesteld op even een half uurtje opruimen. Had mijn rommeldochter het licht gezien en in haar eentje de hele woonkamer opgeruimd. Goh

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2011 om 09:03

Rafelkap

Nee,nee, dat zeg ik niet, ik stel in een andere reactie duidelijk dat men hier ook van onze gitaren moet afblijven, en van de stereo en de tv.. Maar dat een kind even rondloopt met een chippie in zijn hand op een feestje, vind ik geen blijk geven van het feit dat die ouders vinden dat alles maar zou mogen,wel? Als wij een feestje geven, zitten we niet allemaal strak opgelijnd op de stoelen,maar lopen mensen soms rond, en ja, dan hebben ze soms ook hun bakkie koffie of glas drinken bij hen, en pakken en passant een nootje uit de schaal.

vijf kinderen

vijf kinderen

31-10-2011 om 09:06

Keuzes

Het is natuurlijk de vraag wat je zelf wilt. Wil je dat je broer zich met zijn kinderen welkom voelt bij jou? Dan zul je moeten accepteren dat zijn manier van opvoeden de jouwe niet is, en je pro-actief op moeten stellen. Zoals sommigen al zeggen: sommige dingen opruimen en een paar dingen 'verboden' verklaren.
Ik heb een druk gezin en mijn kinderen zijn impulsief en onhandig. Thuis geven wij helemaal niets om spullen. Iets moedwillig kapot maken mag natuurlijk niet, maar mijn hele huis zit vol met vieze vingers en spullen met een kras, een deuk of een ontbrekend onderdeel. Met kinderen als die van mij, is op visite gaan geen pretje. Vooral niet naar mensen die zelf wel gehecht zijn aan spullen. Het is ze wel aan te leren. Mijn kinderen kunnen heel goed braaf op visite zitten. Ze vinden er alleen geen klap aan.
Wij komen dus nooit meer met het hele gezin bij mensen die zo blij zijn met hun spulletjes. Gewoon omdat de kinderen zich daar absoluut niet op hun gemak voelen. (Alleen bij mijn schoonouders zitten we wel braaf met z'n allen op visite, omdat dit van mij moet.)
Dat is dus de keerzijde. Dat je broer zich niet welkom voelt en dat hij dus niet meer komt met zijn kinderen. Of dat hij zich wel verplicht voelt te komen maar als hij naar huis gaat, opgelucht adem haalt. Zou je dat vervelend vinden?

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2011 om 09:25

Fiorucci

Ok. Wat Wattedoen schreef ging wel wat verder dan een chippie in de hand.
Volgens mij is iedereen het wel in grote lijnen met elkaar eens, Wattedoen kan best zelf wat proactiever doen en zich proberen niets aan te trekken van broer (dat moet dan weer in relatieproblemen).
Het woord is weer aan Wattedoen.

Wattedoen

Wattedoen

31-10-2011 om 10:24

Reactie

Bedankt voor alle reacties. Even ter aanvulling mijn eigen kind is echt geen braverik kan enorm druk doen en loopt ook met handen en mond onder de taart door het huis. Het is alleen makkelijk om hem zijn handen te laten wassen als ik het vraag dan bij de neefjes en nichtjes. (natuurlijk niet omdat er een beetje chips op zit maar ze zijn echt vies dan, onder plakkerige taart!). Wat neefjes en nichtjes betreft. Het opent echt mijn ogen en helpt ook om broer beter te begrijpen. Ik denk dat ik meer moet loslaten en niet te pietluttig moet zijn. Meer proberen te genieten dan op te letten. Ik wil ze ook niet wegjagen . Natuurlijk verwacht ik geen schoon huis na een verjaardag. De vloer onder de etensresten en op de bank kruimels heb ik echt geen moeite mee. Vette vingers op de tafels ook niet. Wel vette vingers op mijn schilderij. Waar je alleen bij kan door op de stoel te staan. Wat mijn nichtje gewoon deed waar mijn broer bij zat. Ik moet er wat van zeggen, broer doet het niet. Verder inderdaad duidelijk mijn grenzen aangeven. Bv kinderen schoenen uit. Met eten rondlopen is ook niet zo erg, maar niet op de bank je handen (vol taartresten) op de kussens van de bank afvegen. Ik kan inderdaad ook wat dingen wegzetten. Ook opletten op wat voor hapjes je geeft is een idee. De knutsel/ eettafel speciaal voor de kinderen vind ik een goeie. Het rondrennen en druk zou dan minder kunnen worden. Wat de piano betreft het verbieden om eraan te komen moeilijk. Een van de neefjes zit namelijk op pianoles. Dat voelt ook sneu om te zeggen. Nee je mag geen liedje op mijn piano spelen. Vandaar dat ik de regel had het mag maar eerst je handen wassen zodat er geen etensresten op de piano achter blijven. Maar die regel houdt niemand zich aan. Ook mijn eigen kind vergeet dit dan en gaat net zo goed druk doen en op mijn piano slaan.... Natuurlijk zeg ik er wat van tegen mijn kind en de neefjes en nichtjes. Waardoor ik dan inderdaad gestrest raak. Want 10 vieze handjes op voor mij het waardevolste bezit in huis waar ik het meest aan gehecht ben. Ja dan wordt ik wel boos eerlijk gezegd. Ik voel me dan alleen staan wat het corrigeren van de kinderen betreft. Conclusie ik ga dus wat minder erop letten en loslaten. Wel een paar regels die ik echt niet wil zoals met een twee handen vol worst naar boven verdwijnen. Waardoor ik bij het opruimen worst terug vind in mijn bed. Want natuurlijk is een twee handen vol teveel Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat ik zeg, boven spelen mag maar alleen in de kinder kamers. Geloof me ik kan er soms ook wel om lachten. Het is meer dat ik er dan alleen voor sta om grenzen aan te geven, want voor de rest vind niemand het erg.... Natuurlijk wil ik niet dat ik later op mijn sterfbed tot de conclusie moet komen dat ik een huis had en zuinig op mijn spullen was maar helaas mijn broer, schoonzus en nichtjes en neefjes nooit meer langskwamen want ik was zo'n pietlut

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2011 om 10:33

Snoetenpoetsers

Zou het helpen om alle aanwezigen zelf even langs te gaan met snoetenpoetsers? Dat zou ná de taart en vóór de piano kunnen gebeuren. Of je zegt tegen neefje: sorry, met zoveel kinderen is het echt te druk om piano te kunnen spelen, ander keertje graag en de piano blijft dicht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.