Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wattedoen

Wattedoen

30-10-2011 om 08:02

Bezoek met kinderen en kritiek geven


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

31-10-2011 om 10:37

Een liedje op de piano

Neefje mag zijn liedje ten gehore brengen, met schone handen en daarna gaat de piano dicht. Je blijft er dus bij staan, je geeft applaus en daarna is het klaar. Punt. Zo simpel is dat.
Bedenk ook dat de kinderen geen idee van de waarde van een muziekinstrument, niet de feitelijke waarde, niet van de emotionele waarde. Dat moet je ze leren, door streng te zijn: de piano behandel je met eerbied en respect. Een mooi liedje, met schone handen en anders niet.
Zoiets geldt ook voor een schilderij. Natuurlijk kom je daar niet aan. Dat zul je ze moeten leren. Ik zou echt een snerpende gil hebben gegeven als een kind z'n worstvingers aan het schilderij zou afgeven.
Maak voor jezelf dus heel duidelijk wat echt niet kan, en reageer daar dan ook adequaat op. Aan halfzachte instructies heeft niemand iets.

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2011 om 10:38

Inderdaad

Mijn eigen zoon speelt gitaar, maar iedereen blijft er gewoon vanaf tijdens feestjes. Hij weet ook dat als hij gaat spelen, er meerdere zijn die het willen. Sinds we na een feestje alle gitaren opnieuw konden gaan stemmen snapt hij het..

Lizelot

Lizelot

31-10-2011 om 12:29

Wattedoen:piano en stress

Allereerst klink je bij mij niet als een pietlut.En vind ik dat heel het verhaal ook omgedraaid mag worden,het hoeft ook niet zo te zijn dat jij opgelucht moet zijn als je broer en je nichtjes en neefjes het huis verlaten,daar mag je broer oo kwel rekening mee houden.Ik vind het heel normaal wat jij van de kinderen verlangt.
En jemig zeg,als ik thuis een piano zou hebben en op een verjaardag met hapjes rondga,drinken aanbied enz enz en kinderen slaan op de piano ,dan zou ik nog iets meer worden dan een beetje gestrest!!!!!Dus bij mij zou ieder kind van de piano afblijven.Net wat andere zeggen,neefje mag even laten horen wat hij kan en dan de piano weer dicht.
En die plakhandjes ,ik herinner me niet anders dan dat ik toen mijn kinderen klein waren ik niet anders deed op feestje dan achter ze aanlopen met een doekje als ze iets gegeten hadden.Ach weetje ,dit is ook even een fase,over een paar jaar vinden je nichtjes en neefjes plakhanden zelf ook vies!!!!

Vic

Vic

31-10-2011 om 14:07

Nou ja

Wat idioot dat de ouderslaapkamer wordt gebruikt als speelkamer. Daar zou ik heel erg pissig over worden en dat steek ik dan niet onder stoelen of banken. Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat de ouderslaapkamer overal verboden terrein is voor de kinderen (voor alles behalve slapen). Is dat niet zo?

Netel

Netel

31-10-2011 om 14:13

Oberen

Een van mijn broers kinderen is een druktemakertje pur sang, uitdagend tot in zijn vezels. Maar zo gemakkelijk als we hem een taakje geven: drankjes rondbrengen, taart uitdelen of hapjes op tafel zetten. Hij staat in de belangstelling en daar heeft ie ook erg veel behoefte aan, hij krijgt complimenten ipv. moppers en hij verveelt zich geen moment. Scheelt ons een hoop kapotte autootjes en ander ongemak.

tonny

tonny

31-10-2011 om 20:48

Wattedoen

Je hebt handige tips gekregen, veel plezier op de volgende verjaardag!

In de hal alle schoenen uit.
Je legt een leuk kleed over de piano en laat na het handenwassen de pianisten in de dop een stukje spelen en daarna gaat de piano weer schoon slapen onder zijn kleed.
Je zet alle taarteters bij de tafel en laat ze pas weer los na het snoepen plus handen reinigen.
Er gaat niks eetbaars mee naar boven, je verwijst vol enthousiasme naar de kindersnacktafel. Daar kun je snoepen en daarna weer verder spelen. Níet op de ouderslaapkamer trouwens - dat mocht bij ons nooit, ouders genieten van een een speelgoed & rommelloos vertrek.

Tja en verder - ik denk dat het scheelt dat je broer vier kinderen heeft. Daar kun je nu eenmaal niet 24/7 op letten, ook al zou je het willen. Je komt ogen tekort, zéker als je ook gewoon met de andere aanwezigen wilt kletsen. Daardoor zal hun 'gemakkelijke gedrag' vast mede ontstaan zijn, in combinatie met hun karakter en wat ze belangrijk vinden in huis.

Nou, succes!

Fiorucci

Een broer die reageert met "doe niet zo gestresst" als zijn kinderen bij iemand anders op de piano staan te rammen vindt dat thuis blijkbaar allemaal prima.
Ik heb geen "strengere regels" hoor, volgens mij heb ik hele normale regels.
Visite is welkom als ze mijn spullen heel laten.

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2011 om 07:00

Wil

In sommige opzichten ben je strenger dan ik, maar daarover hoef je je niet te verantwoorden, dat zeg ik toch nergens.

blom

blom

01-11-2011 om 10:13

Herkenbaar hoor

Zelf vind ik het nauwelijks oplosbaar. Misschien deels omdat ik zelf juist heel makkelijk ben, relatief. Ik erger me niet snel aan kinderen en rommel, en op feestjes wil ik dat kinderen hun gang kunnen gaan, en ik me met bezoek kan bezighouden. Maar mijn neefjes slaan alles, en ze zijn echt maar met twee. De enige manier om ze een beetje in toom te houden, is er als een bullebak constant achteraan te lopen, en daar pas ik voor en het zou voor niemand leuk zijn. Mijn kinderen hebben inmiddels wel de leeftijd dat ze andere kinderen aan kunnen spreken op regels bij ons thuis, maar de neefjes kunnen ze echt niet aan. Het gaat ook allemaal te snel, zeker in de hectiek van feestjes. Als olifanten door een porseleinkast. Gelukkig valt het met het porselein-gehalte bij ons wel mee (en heb ik geen piano) en anders pas ik dat vantevoren iets aan, maar meer dan iets aanpassen kan ik niet verzinnen. De normen verschillen teveel met mijn broer.

Rieke

Rieke

01-11-2011 om 23:12

Ik ken het wel wattedoen

En ik heb iets van 14 neefjes, nichtjes, buurkinderen die op bezoek komen op een kinder verjaardag. Op mijn eigen verjaardag wil ik ze niet in huis! Ik ben zeer gehecht aan mijn spullen en ben streng. Schoenen uit, niet op de bank springen, eten en drinken doe je aan de keukentafel, er wordt niet in mijn slaapkamer zelfs maar rondgekeken. Geen geren in huis, dat kan buiten. En ik vind dat hele redelijke verzoeken. Het is toch mijn huis? En tegenwoordig corrigeer ik ook gerust het kind van een ander. Als de ouder het niet doet tenminste.

Piano en liedje

Hier een opa die een vreselijk dure vleugel in de kamer heefts staan (prijs ong. van een dure nieuwe auto) en ook een heleboel kleinkinderen waarvan er meerderen ook piano spelen.
Op een verjaardag (nog meer kindern vaak) mag er gewoon niet op gespeeld worden.
Klaar.
Einde verhaal.
'Normaal' wel, dus wil neefje een liedje laten horen dan mag dat als hij 'gewoon op bezoek' is of komt logeren of wat dan ook, maar niét op een verjaardag.
Mijn vader zegt dan: "Het is mijn verjaardag en míjn feestje en ík wil niet dat jullie nu vandaag spelen.."
Wat jongere kinderen vragen dan wanneer het wel mag...nou morgen dus en verder het hele jaar wanneer julllie hier zijn.
Er wordt door alle kleinkinderen met regelmaat een stukje gespeeld, dat willen ze ook graag,ook de niet pianisten want het is gewoon een érg aantrekkelijk ding, groot, super in het zicht, zwart glanzend en een erg mooie klank. Zelfs 'vader Jacob' klinkt daarop fantastich, zelfs een kleuter hoort dat.
Toch doet nooit een kind moeilijk over die ene dag. Ze vinden de verklaring van mijn vader denk ik zeer logisch.
Ik zou dus gewoon gaan voor die ene dag niét spelen.Want het is jouw verjáárdag.
Wij hebben ook een piano en mijn broers ook. Ik en oudste broer hebben geen probleem als kinderbezoek erop speelt. Ook niet op een verjaardag. Maar het is 'even' en klaar. En jongste broer wil helemaal niet dat de kinderen erop spelen. Onze piano's zijn wel 'gewone piano's'(ook duur zat, maar niet zo spectaculair als die vleugel). Toch schikken ze zich altijd naar onze wensen. Oudste broer en ik poetsen gewoon erg hard de dag erna
Geram op een piano wil ik trouwens helemaal niet hebben. Nooit niet. Dat doet pijn aan mijn oren. Je speelt mooi of helemaal niet....(dat mooi moet je met een tikkeltje zout nemen, maar het mag in ieder geval niet keihard in het wilde weg gesla en gemep zijn).
Ik vind dus regels stellen prima kunnen en ook dat broer er wat dat betreft 'achter' moet staan en je erin moet steunen. Wat de rest betreft, denk ik dat je genoeg tips hebt.
groeten albana

noah

noah

02-11-2011 om 11:01

Grappig rieke

Grappig, ik heb bijna dezelfde regels als Rieke (behalve schoenen uit doen) en ik vind mijzelf helemaal niet streng.En ik ben helemaal niet zyuinig op m'n spullen maar deze regels vind ik 'normaal'. Eerder dit draadje heb ik mij beklaagd over schoonzus met haar schone huis; ik pas mij aan, onze kinderen ook maar we vinden het niet lewuk. Gaan er niet graag heen. Dat is de consequentie van haar regels. Zo doet iedereen het op haar eigen manier.

Ik corrigeer trouwens makkelijk een kind van een ander in mijn huis. Geen enkel probleem mee. Buitenshuis trouwens ook. Even o.t. vorige week waren wij op het boekenfestival in den Haag. Knetterdruk. Staan er een broertje en een zusje voor mij in de mensenmassa ruzie te maken; duwen en schoppen. Moeder roept van alles maar ze luisteren niet. Meisje staat een aantal keren op mijn tenen;kijkt niet op of om; ik zeg er wat van; dat ze op moeten houden want dat ze op mijn tenen staat. Moeder kijkt mij woest aan en blaft; ik voedt mijn eigen kinderen wel op. Ik heb wijselijk niets gezegd maar dacht bij mezelf; doe dat dan. Vervolgens gebeurt het weer. Ik heb mij tot moeder gewend met de vraag of ze haar dochter van mijn tenen af wil halen. Antwoord; val dood. Ik was perplex. Maar goed, dit heeft weinig te maken met dit draadje. Het weerhoudt mij er niet van een ander kind of ouder aan te spreken als ik ergens last van heb. En in m'n eigen huis al helemaal niet.

Marjolein

Marjolein

02-11-2011 om 11:59

Herkenbaar en: ouderslaapkamer

Wat een leuk draadje vol herkenning.
Wij hebben ook muziekinstrumenten en ook daar zijn we zuinig op. De gitaren zijn of onder strenge toezicht, of niet te bespelen. Het elektronisch drumstel wordt op zo'n feestje door iedereen bespeeld, te aantrekkelijk. Niet er maar op los rammen, maar "mooi" ritmes slaan... En dan met koptelefoon op.
Het wordt wel beter, vind ik, naarmate het bezoek meegroeit met onze eigen kinderen. En verder heb ik ook regels. Eten en drinken beneden. Na het eten even handen wassen, vindt hier trouwens niemand gek. Wel zijn wij als gastvrouw/heer vaak de enige die echt op de kinderen letten. Veel mensen gaan toch in de "leuk een feestje" stand, laat de kinderen lekker gaan.
Nu de jongens ouder worden willen ze nog wel eens aan het eind van het feestje nog even tv kijken, dat vind ik best maar niet in de kamer. Dus naar de tweede tv in huis en raad eens waar die staat? Op de ouderslaapkamer, dus liggen er dan soms 6 jongens (tussen 10 en 16 jaar) op ons bed..... Ik denk daar maar niet al te zeer over na, bed verschonen en klaar weer.

Jade

Jade

02-11-2011 om 13:12

Streng?

Ben je streng als je zegt dat er niet op de bank wordt gesprongen? Ik vind het zelfs op het belachelijke af dat er ouders zijn die daar niks van zeggen, zelfs niet als een kind met zijn vieze vingers aan een schilderij zit........ik bedoel maar: hoe verzin je het?? Nouja, als kind zijnde verzin je van alles, maar als ouders zijnde.....

Eten en drinken aan een tafel, blijf met je vette vingers van mijn spullen af, niet op de slaapkamers komen en laat de honden met rust

De rest van de vette vingers (op deuren en deurposten) en de kruimels van de vloer en bank (stoelen) verwijder ik wel als iedereen weg is

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

08-11-2011 om 13:43

Veel regels!

Ik vind dat je het jezelf en die kids wel erg moeilijk maakt met zoveel regels.
Maar het is jou huis en zijn jou regels, nodig ze dan niet meer uit! Voor die visite met kinderen een keertje macdonalds of zo, zij lol, jij een schoon huis en je spullen zijn veilig. Ik ben vrij gemakkelijk, heb een tweedehands bank voor de kat en de kinderen ik hecht meer aan mensen dan aan spullen dus als er hier iemand is vind ik het fijn als diegene zich op zijn gemak voelt en ik zou me niet prettig voelen als ik bij jou op visite ben, ik zou op eieren lopen en zelf al voorstellen om ergens heen te gaan waar iedereen blij van wordt. Maar zo doet ieder dat op zijn eigen manier.

Hier een dergelijk voorvalletje

...maar dan kinderen die overal in huis verstoppertje gingen spelen. Was er een meisje van 10 met een meisje van 6 'stiekeme dingen' gaan doen in een berghok op zolder waar allemaal gereedschap en verfspullen staan. Resultaat: het jongere meisje zat onder de buitenbeits. Ik was flink over de zeik, want ik vind dat die kinderen niks te zoeken hebben op zolder. Waren ze ook nog op mijn atelier geweest (waar verder gelukkig niks gebeurd was) en op onze slaapkamer was het bed overhoop gehaald. Dat laatste is op-zich-niet-heel-erg maar ik vind het niet leuk en ook niet netjes.
Mijn humeur was aardig verpest en beneden waren er ook nog kinderen die aldoor deurtjes en laatjes opentrokken en zichzelf bedienden van speelgoed en andere spullen die ik juist uit het zicht had gezet (zo van: wat er staat, daar mag je mee spelen, van de rest blijf je af).

Ik vind het wel lastig hoor: ik merk ook dat sommige andere (de meeste) ouders veel meer toestaan van hun kinderen dan ik. Mijn man is ook wat makkelijker erin, die stelt dan voor om sloten te zetten op ruimtes waar kinderen niet mogen komen. Ik vind dan weer dat kinderen best wat meer opvoeding kunnen gebruiken en dat ik mijn interieur niet wil aanpassen op twee keer per jaar andermans kinderen over de vloer. Zulke mooie spullen hebben wij ook heus niet, maar om aan elk kind weer uit te moeten leggen dat je bij andere mensen niet in kasten mag snuffelen, niet zelf snoep uit de keukenkast mag gaan halen (!) en dat je niet op het bed van papa en mama mag springen vind ik wel erg. Na afgelopen weekend nodig ik denk ik niet zoveel mensen met kinderen meer uit op een feestje.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-11-2011 om 15:42

Veel regels?

Ik heb niet alles gelezen, alleen de beginposting en de reacties van Marjan en mamahippie hier net boven, maar ik ben het niet eens met de stelling dat Wattedoen speciaal veel regels hanteert. Ze wil liever geen vieze vingers op haar meubilair en geen schoenen op de bank. Als dat 'veel' regels zijn, hebben wij er hier thuis ook veel. Als ik kinderen worst of chocolade geef, doe ik dat aan de keukentafel en poets ik daarna altijd even alle handen en gezichten. En schoenen gaan hier uit bij de deur. Ik zie niet in waarom dat zeurderig is. We zijn volgens mij niet overdreven netjes, wel zuinig op onze spullen.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

08-11-2011 om 19:47

Ik heb niet echt alles gelezen

maar één ding begrijp ik maar niet uit de beginposting: handen wassen ná het eten? Dat doe je toch vóór het eten? Hij eet toch niet meer met zijn handen mag ik aannemen? Doen jullie dat zelf ook? Ikke nie

Tirza

Tirza

Onze zoon kan meestel direct onder de douche als we klaar zijn met eten maar handen en snoet wassen is echt het minste...

Lionne

Maylise

Maylise

09-11-2011 om 12:26

Tirza

De kinderen eten chips en worst met hun handen dus na afloop kleverige vingers die vervolgens dus overal vuile plekken maken.

Maylise

Maylise

09-11-2011 om 12:31

Marjan

Het meer aan mensen hechten dan aan spullen vind ik een beetje een dooddoener. Natuurlijk zal Wattedoen ook meer hechten aan mensen dan aan spullen. Maar dat houdt nog niet in dat je respectloos met spullen om moet gaan. Wij hebben geen designerbank maar ik verwacht wel dat niemand er op gaat springen of met schoenen op de bank gaat. Daar gaat de bank namelijk stuk van en dan moeten we weer een nieuwe kopen want niet alleen geld kost maar ook nog eens slecht voor het milieu is.

Piano's en computers zijn duur. Zeker een piano. Natuurlijk hou je niet minder van je neefje als je niet wilt dat deze boven de piano loopt te krummelen. Het lijkt me volkomen normaal om te verwachten dat men gewoon van de piano afblijft.

Ik vind Wattedoen helemaal niet extreem streng. Het is meer een kwestie van fatsoen. Natuurlijk kan je niet verwachten dat je huis na een feestje volkomen schoon is maar je kan ook van kleine kinderen best verwachten dat ze niet overal aanzitten.

Ely

Ely

09-11-2011 om 18:38

Dit is toch een mooi stukje

Communicatie....
Wattedoen schrijft dat haar kind handen moet wassen na eten
Maylise neemt aan dat ze daarmee doelt op het eten van chips en vette worst
P zegt: nee Maylise want ik neem aan dat ze een maaltijd bedoelt
Tsja wiens aanname is t nou )))
Wattedoen, verlos ons uit patstelling van aannames, of zullen we gewoon aannemen dat het kind van wattedoen zijn handen moet wassen als ze vies zijn geworden van welk eten dan ook?
En dan nog ff om topic
Ik vind trouwens dat je in je eigen huis je eigen regels mag hanteren maar het geen kwaad kan bij jezelf te toetsen of je eea praktischer kan maken. Bij mijn eigen kinderen doe ik geen kasten op slot omdat ze moeten leren waar ze wel en niet in mogen komen maar als er veel kindjes komen spelen is het kleine moeite, groot plezier zoiets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Monique D*

Monique D*

16-11-2011 om 01:52

Ben je bang voor jouw broer?

Kinderen leren dat er in elk huis andere regels zijn. Wat bij jouw broer mag, dat mag bij jou weer niet. Wat er op school niet mag, dat mag bij hun thuis weer wel. Ga zo maar door. Zo leren kinderen dat elk huis of gelegenheid zijn eigen regels hanteert.
Jij hanteert normale regels. Dat zijn o.a. niet met vieze handen aan de piano aankomen, afblijven van het schilderij, niet met de schoenen op de bang/springen op het bankstel, niet met eten rondlopen en handen wassen na het eten van taart en vette worst.
Wat ik denk is dat je de kinderen niet durft aan te pakken omdat je bang bent voor de reactie van jouw broer. Hij vindt jouw regels overdreven. Stel dat hij en zijn kinderen hun biezen pakken en nooit meer bij jou thuis willen komen? Is dat jouw angst?

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

17-11-2011 om 12:14

Natuurlijk

Gelden hier ook regels. Spullen waar kinderen niet aan mogen komen in een stuk waar kinderen niet mogen komen (piano bijv. ik heb er geen omdat ik het een onding vind in een huis met kinderen). Servetjes op tafel en dan geen drama maken maar even in een hand doen als je een kind iets te eten/snacken geeft. Tijdens eten en drinken even bij papa of mama zitten, los je zonder drama op door eten of drinken gewoon bij papa of mama in hun handen te duwen, of voor hen op tafel zij zijn er dan verantwoordelijk voor dat het netjes naar binnen gaat. Wat ik maar aan wil geven is dat er bij mij in huis niet over gepraat wordt als ik iets zie gebeuren wat ik niet hebben wil dan maak ik dat duidelijk op een manier waar iedereen zich prettig bij voelt zonder dat iemand zich ongewenst of ongemakkelijk voelt.

Overal andere regels

Handen poetsen na een plakje worst? Ik zou het niet eens verzinnen. Hier een kind dat op de bank en het (ouderlijk) bed springt, op de rugleuning ligt, overal eet en drinkt enzovoort.
Is vast niet normaal, maar dat kan me niet schelen. Thuis doen wij wat wij goed achten.
Maar, ik vind wel dat een kind zich aan moet kunnen passen. Dus in een restaurant eet ze met bestek, geen ellebogen op tafel, niet smakken, niet zo luid praten dat anderen er last van hebben enzovoort. En op bezoek gelden de regels van het huis.
Later in werk moet je je ook aanpassen, ook aan omstandigheden die niet 'leuk' zijn.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.