HWMokka
05-12-2025 om 13:08
Bijles begrijpend lezen
Mijn zoon in groep 7 blijft achter met begrijpend lezen. Ik zit eraan te denken om bijles voor hem te regelen. Bij voorkeur van een ervaren docent. Op welke kosten moet ik rekenen?
MMcGonagall
05-12-2025 om 13:16
Ik heb destijds gewoon zelf met mijn jongste geoefend. Die toetsen op de basisschool zijn echt heel lastig en de vragen onduidelijk. We hebben ze ook met zijn drieën gedaan, samen met mijn oudste (vwo+ advies en ik, ook niet achterlijk). Wij hadden er zelfs soms moeite mee. Uiteindelijk heeft mijn jongste haar eindcito BL naar dik havo-niveau gekregen, terwijl ze daar voorheen eigenlijk alleen V-tjes op had gescoord.
Rosemary00
05-12-2025 om 13:55
Dat kan je toch zelf oefenen. 15 minuten lezen per dag zou al verschil uit moeten maken.
Bakblik
05-12-2025 om 13:56
Gewoon heel veel oefenen, met de methode van de school. Hij moet gaan zien wat de gewenste antwoorden zijn volgens de methode en dat zijn niet altijd de antwoorden die voor hem het meest logisch zijn.
Hij hoeft, om goed te scoren, de tekst niet te begrijpen maar moet de goede antwoorden vinden. Hij moet de signaal woorden vinden en de verwijzingen aan kunnen wijzen. Hij moet het trucje kennen.
Ik heb net mijn zoon in hetzelfde schuitje gezeten. Mijn zoon dacht veel te ver na over de vragen
Bakblik
05-12-2025 om 13:56
Rosemary00 schreef op 05-12-2025 om 13:55:
Dat kan je toch zelf oefenen. 15 minuten lezen per dag zou al verschil uit moeten maken.
Alleen lezen is niet voldoende hij moet het trucje leren om de goede antwoorden te vinden.
MMcGonagall
05-12-2025 om 14:16
Bakblik schreef op 05-12-2025 om 13:56:
[..]
Alleen lezen is niet voldoende hij moet het trucje leren om de goede antwoorden te vinden.
Precies!
Pippeltje
05-12-2025 om 15:05
Bakblik schreef op 05-12-2025 om 13:56:
[..]
Trucje? nee; het punt is dat je de tekst echt moet gaan begrijpen en dat je dus vragen kan beantwoorden over de tekst. Hoezo trucje?
Caroline80
05-12-2025 om 15:18
Pippeltje schreef op 05-12-2025 om 15:05:
[..]
Trucje? nee; het punt is dat je de tekst echt moet gaan begrijpen en dat je dus vragen kan beantwoorden over de tekst. Hoezo trucje?
Gewoon stukjes tekst laten laten lezen en daar vervolgens vragen over gaan stellen. Bv gewoon een krantenartikel.
Bakblik
05-12-2025 om 15:18
Pippeltje schreef op 05-12-2025 om 15:05:
[..]
Je moet de goede antwoorden op de vragen vinden in de tekst. Echt begrijpen waar de tekst over gaat is niet essentieel. Je moet de signaalwoorden vinden, nee moet weten waar een woord als -die- naar kan verwijzen. Begrijpen van de tekst helpt niet echt om beter te scoren op het vak begrijpend lezen.
Mijn kinderen (vwo+advies) begrepen de tekst prima. Konden keurig vertellen waar de tekst over ging en met die vragen ging het altijd mis. Die heb ik echt gedrild om het goede antwoord te vinden in de meerkeuze vragen.
Ik ben nog op zoek naar een item dat ik pas zag op tv dat begrijpend lezen zijn doel voorbij schiet.
Al 2 haar oud inmiddels maar nog steeds gekend volgens mij. Inclusief het item van Lubach dat je ook daar via de link kunt bekijken.
Wilgenkatje-
05-12-2025 om 15:44
Wat is dat voor rarigheid met dat begrijpend lezen? Waarom komt daarin geen verandering?? Het gaat er toch om dat je een tekst begrijpt! Niet dat je een trucje aanleert. Dan zit het onderwijs op een verkeerd spoor!
Rekenenisleuktaalook
05-12-2025 om 16:39
Bakblik schreef op 05-12-2025 om 15:18:
[..]
Je moet de goede antwoorden op de vragen vinden in de tekst. Echt begrijpen waar de tekst over gaat is niet essentieel. Je moet de signaalwoorden vinden, nee moet weten waar een woord als -die- naar kan verwijzen. Begrijpen van de tekst helpt niet echt om beter te scoren op het vak begrijpend lezen.
Mijn kinderen (vwo+advies) begrepen de tekst prima. Konden keurig vertellen waar de tekst over ging en met die vragen ging het altijd mis. Die heb ik echt gedrild om het goede antwoord te vinden in de meerkeuze vragen.
Ik ben nog op zoek naar een item dat ik pas zag op tv dat begrijpend lezen zijn doel voorbij schiet.
Al 2 haar oud inmiddels maar nog steeds gekend volgens mij. Inclusief het item van Lubach dat je ook daar via de link kunt bekijken.
En omdat we kinderen trucjes leren, gaan diezelfde kinderen steeds slechter scoren!
Begrijpend lezen is precies wat het zegt. Begrijpen! En ja, de antwoorden moeten uit de tekst komen. Niet uit je geheugen, of de kennis van de wereld.
Als je een verhaal leest waar de zee azuurblauw is en de stranden parelwit. Dan is blauw niet het juiste antwoord op de vraag welke kleur de zee heeft. Als het gras in het verhaal dor is, is de kleur niet groen als er gevraagd wordt naar de kleur van het gras. Je kennis van de wereld heb je dus zeker nodig bij begrijpend lezen, maar altijd binnen de context.
Ik laat kinderen ook altijd in de tekst onderstrepen waar ze het antwoord gevonden hebben. Ik wil dat ze die tekst uitpluizen op zoek naar de antwoorden. Regelmatig zie ik kinderen die de tekst sneller kunnen lezen dan ik, en vervolgens niet veel antwoorden kunnen vinden. Die lezen dus te vluchtig of te veel voorspellend. Die lezen gewoon blauw waar azuur staat omdat ze hun kennis van de wereld op de tekst projecteren.
Rekenenisleuktaalook
05-12-2025 om 16:49
Caroline80 schreef op 05-12-2025 om 15:18:
[..]
Gewoon stukjes tekst laten laten lezen en daar vervolgens vragen over gaan stellen. Bv gewoon een krantenartikel.
Tja, wat dan wel jammer is, is dat in de krant de stukjes niet altijd goed zijn opgesteld (grammaticaal)
Regelmatig kloppen verwijswoorden niet, waardoor de tekst onbegrijpelijk wordt voor een niet geoefende lezer.
Of de aanduiding van plaats staat onlogisch in de zin waardoor het voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
Maheiden
05-12-2025 om 16:53
Een goede leerkracht zou zeggen: Kennis van de wereld en de woordenschat vergroten. Rijke teksten lezen en daarin duiken; de diepte in. Heel veel praten over teksten.
Bakblik
05-12-2025 om 16:56
Rekenenisleuktaalook schreef op 05-12-2025 om 16:39:
[..]
En omdat we kinderen trucjes leren, gaan diezelfde kinderen steeds slechter scoren!
Begrijpend lezen is precies wat het zegt. Begrijpen! En ja, de antwoorden moeten uit de tekst komen. Niet uit je geheugen, of de kennis van de wereld.
Als je een verhaal leest waar de zee azuurblauw is en de stranden parelwit. Dan is blauw niet het juiste antwoord op de vraag welke kleur de zee heeft. Als het gras in het verhaal dor is, is de kleur niet groen als er gevraagd wordt naar de kleur van het gras. Je kennis van de wereld heb je dus zeker nodig bij begrijpend lezen, maar altijd binnen de context.
Ik laat kinderen ook altijd in de tekst onderstrepen waar ze het antwoord gevonden hebben. Ik wil dat ze die tekst uitpluizen op zoek naar de antwoorden. Regelmatig zie ik kinderen die de tekst sneller kunnen lezen dan ik, en vervolgens niet veel antwoorden kunnen vinden. Die lezen dus te vluchtig of te veel voorspellend. Die lezen gewoon blauw waar azuur staat omdat ze hun kennis van de wereld op de tekst projecteren.
Dat onderstrepen zie ik als een zinvolle toevoeging om als docent te zien wat het mis gaat bij sommige kinderen.
Dat zoeken is iets wat veel kinderen niet doen. Die lezen en vraag over de kleur van het gras en kiezen uit de antwoorden groen.
Dat trucje van het terugzoeken in de tekst is iets wat ik mijn kinderen zelf veelvuldig heb laten oefenen. Toen gingen ze beter scoren.
Je kunt een kind in groep 7 in een ingewikkelde tekst over dna analyse laten zoeken naar de juiste antwoorden, de signaalwoorden en de verwijzingen naar dat wil niet zeggen dat een kind de tekst dan begrijpt.
Ik denk dat veel ouders niet snappen dat kinderen die de tekst begrijpen toch slecht scoren op begrijpend lezen. Mijn persoonlijke mening is dat de term begrijpend lezen de lading niet dekt.
HWMokka
05-12-2025 om 17:16
Bedankt voor de tips om hem zelf bij te spijkeren. We zoeken toch echt iemand die met hem wil oefenen. Als wij het met hem proberen reageerd hij nukkig. Vandaar mijn vraag hoeveel bijles kost. Zijn school gebruikt als doorstroomtoets de Diatoets. Is iemand daarmee bekend?
Rekenenisleuktaalook
05-12-2025 om 17:20
HWMokka schreef op 05-12-2025 om 17:16:
Bedankt voor de tips om hem zelf bij te spijkeren. We zoeken toch echt iemand die met hem wil oefenen. Als wij het met hem proberen reageerd hij nukkig. Vandaar mijn vraag hoeveel bijles kost. Zijn school gebruikt als doorstroomtoets de Diatoets. Is iemand daarmee bekend?
Dit is inderdaad heel belangrijk. Vreemde ogen dwingen, zelfs de buurvrouw is een optie zolang je zelf maar gewoon de ouder kunt blijven.
Ik betaalde tien jaar geleden al 40 euro per uur voor bijles.