Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Manon

Manon

27-09-2010 om 11:19

Bijna 11

Mijn zoon word bijna 11. En ik word stapelgek van hem. Hij heeft een grote mond, als ik hem wat vraag is het altijd ja zo of ja straks. Ruimt zijn rommel niet op, laat alles slingeren, als ik hem dan zeg het op te ruimen is het dus ja zo of ja straks. Lijkt te doen waar hij zin in heeft. Vergeet altijd zijn huiswerk, als hij het niet vergeet is het allemaal op het laatste moment. Laatst zei hij: Ik doe nooit meer iets goeds.....
Soms verdient hij gewoon straf, vooral als hij me weer eens een grote mond geeft het liefst midden op het schoolplein met de woorden K*T moeder......Het probleem is wat voor straf........... het lijkt allemaal niet te werken, bijvb,zijn ds de kast in, geen tv kijken, enz..... Wat voor straffen geven jullie??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jeetje

ik moet dag niet meemaken dat er hier een kind kutwijf of kutmoeder tegen mij zegt, ik denk dat ik dan zo kwaad word dat er iets knapt. Ja tenzij ik als eerste begin dan heeft ze 100% gelijk.

als hij zijn rommel niet opruimt dan zou ik het in een vuilniszak doen en dan heeft hij 1 uur de tijd om het nog eruit te halen en op te ruimen en anders gaat het gewoon weg, ongeacht wat het is.

Heeft hij ook nog een vader die aanwezig is ?

emma43

emma43

27-09-2010 om 11:59

Manon en manda

Manon,hier een 10 jarige zoon,overgevoelig,daardoor geen standaard kind,maar begint ook te puberen.Hij gaat weerstand geven thuis,kijken hoever hij kan gaan.Hij gelooft er nog heilig in dat ik inderdaad zijn spullen weggooi,dus als hij niet opruimt en spullen blijven liggen als hij gaat slapen ,dan vertel ik hem dat ik ervan uitga dat hij ze niet meer nodig heeft en dat ik het dan wel opruim voor hem(in de container).Dan ligt alles snel boven.Wat hier ook nog helpt is het idee dat hij helpt,dus ik ruim de keuken op,als hij dan de kamer doet,kijken we samen nog tv voor hij naar boven gaat.
De zin,dat je zoon zegt dat hij de laatste tijd niets meer goed doet,pakt me.Misschien heeft hij echt dat gevoel.Dat is sneu,vertel hem op dat moment wat hij wel allemaal goed doet,maar dat je het niet opruimen en zijn grote mond niet fijn vind en dat jij daar ook op reageerd.Dat helpt hier thuis heel goed,Uitleggen,spiegelen,laten zien dat het anders kan.Wat de gevolgen zijn van die grote mond,ik reageer daar namelijk heel sterk op,geef dan geen straf,maar ga dan ook niet gezellig een spelletje zitten doen of iets gezelligs doen.Ik weet natuurlijk niet wat werkt voor jouw zoon,maar misschien dat je door te straffen in een cirkeltje komt,zoon krijgt meer het gevoel dat hij niets goed doet,gaat zich afreageren,krijgt een grote mond en weer straf.Snap je???
Manda,kutmoeder is ook gewoon maar een woord.Kut hoor je op tv op de radio.Voor ons is kut nog heel wat ,maar ik denk dat voor onze kinderen kutmoeder hetzefde is als stomme moeder.Ook niet fijn.Ik dacht vroeger ook ........als mijn kind zoiets zou zeggen.Nou,ik kreeg hem een poosje terug en ik voelde het onbegrip de frustratie van mijn zoon,ik heb hem op m'n schoot gepakt en gevraagd of het zo erg was en toen kwam de huilbui.
Mijn dochter zei toen ze een jaar of 4 was en helemaal in de Disneyprinsessenfilms zat ,een keer heel boos tegen me:je bent net zo een stiefmoeder!!!!! (ze bedoelde dus een of andere heks uit een Disneyfilm)die kwam veel harder aan,dan de opmerking van zoon.

Manon

Manon

27-09-2010 om 12:30

Emma43

Het is vooral de rommel die hij laat liggen zoals snoep en koekpapiertjes, pakjes drinken, zijn jas niet aan de kapstok maar op de bank........
Idd dat hij zei ik doe nooit meer wat goeds deed mij ook pijn, ik zal er eens op een rustig moment met hem gaan zitten. Het woord K*t is idd een woord, net zo als stom of zoals jou dochter je vergeleek met "de stiefmoeder"
Het cirkeltje wat jij bedoelt zitten we idd ook in, de straffen zijn op zeg maar.....

emma43

emma43

27-09-2010 om 12:45

Ik herken het

Hier is het net zo,maar ik ben ook niet opruimerig.
Wat hier ook goed gaat is:als ieder nu even zijn eigen spullen en rommel opruimt,is het in 5 minuten weer netjes.Maar ja,wat, als hij dan blijft zitten,dat ken ik dus niet.Ik denk dat dan de tv uit ging,ds weg tot hij opgeruimd had.
Probeer hem voor te zijn,voor hij zijn jas weg gooit als hij binnenkomt,meteen vriendelijk te zeggen,als jij nu je jas weghangt,kunnen we aan tafel en bak ik lekker een eitje voor je.Ofzo,tussen de middag,ik zeg maar wat.
Geef hem het gevoel dat je samen iets doet.Hij hangt zijn jas op,jij dekt de tafel,dan samen etenHij ruimt zijn spullen op,jij gaat eten koken.Jij hangt de was op,hij ruimt op,dan samen een spelletje.

Vic

Vic

27-09-2010 om 12:50

Tja

Mijn dochter (11) zei laatst: 'Mens, loop toch niet altijd zo te zeuren'. Het is gewoon de leeftijd, gecombineerd met aard van het beestje. Dochter is een sloddervos en laat van alles slingeren. Het kind komt uit school, gooit jassen, tassen en schoenen onder de kapstok of midden in de gang. Dan maak ik standaard de opmerking: 'Goh, er ligt een tas midden in de gang'. Waarop zij zuchtend haar zooi aan de kant legt en haar jas ophangt. Als ze gedoucht heeft ligt de hele douche vol met flesjes en de vloer bezaaid met handdoeken. Ik moet echt van tevoren zeggen dat ze na het douchen moet opruimen, anders gebeurt het gewoon niet. Huiswerk doet ze ook bij voorkeur de avond van tevoren om 21.30 uur, en is dan hoogstverontwaardigd als ik haar niet meer wil overhoren.
Haha ik heb dus eigenlijk niet echt een advies. Het enige wat ik niet tolereer is gescheld en te brutale nare opmerkingen (om zo'n 'mens, zeur niet' kan ik nog wel een beetje lachen). Als het echt de spuigaten uitloopt moet ze om 20.00 uur naar bed, of in het uiterste geval mag ze op vrijdag geen X Factor kijken.

Pippin

Pippin

27-09-2010 om 13:59

Wat hier helpt

Als hier de grenzen steeds verder verschuiven, dan helpt het vaak heel goed om op een rustig moment (bijv. in de auto), het kind er op een nietveroordelende, vriendelijke manier op aan te spreken en dan afspraken te maken, hoe het in de toekomst beter gaat.
Dan zeg ik meestal iets als: 'Het valt me op dat je ...., ik maak me daar zorgen over. Ik vind dat ik, als moeder, ervoor moet zorgen dat jij..... en op jouw leeftijd vind ik het niet meer kunnen dat je.... Wat vind je zelf?' Meestal ontstaat er dan een leuk gesprek en dan gaan we met z'n tweeen gedragsalternatieven bedenken, of dan spreken we af, dat we elkaar aan mogen spreken als we iets vergeten en dan niet boos zullen worden. Zoiets.
Het helpt hier ook heel goed als ik zeg: 'Ik vind dat ik echt niet goed kan keuren wat je doet, dit loopt de spuigaten uit. Wat vind je zelf, moet ik dan maar een heleboel vervelende straffen voor je gaan bedenken, of kunnen we het anders oplossen.' Maar dat doe ik alleen bij hele heftige zaken. Elkaar pijn doen bijvoorbeeld, of met erg lelijke woorden (bijv. K*T) schelden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.