Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
123ik

123ik

30-09-2010 om 18:47

Bijna 5 jaar en nog steeds nat

Mijn zoon word eind oktober 5 jaar. Hij heeft nog steeds s'nachts een luier om nu viond ik dat niet zo een groot probleem. Maar dat hij s'morgens echt zeikenat is als hij op staat.Hij krijgt na 18 uur niks meer te drinken moet van mij gaan plassen voor dat hij naar bed gaat maar toch s'ochtends is hij gewoon helemaal nat. Ik kan zelfs vaak bijna iecere morgen het bed verschonen. Wat moet ik hiet mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

30-09-2010 om 19:46

Merk?

Welk merk en nummer luier gebruik je? Zelf gebruik ik voor de nachtluier nog nummer 5, maar ik merk wel dat nummer 6 eigenlijk veel beter zit. Bovendien lekt die ook minder door. Daarnaast maakt het merk ook groot verschil. Welk merk het beste is voor jouw kind kan ik natuurlijk niet zeggen, maar uitproberen is zeker de moeite waard.

lukke

lukke

30-09-2010 om 20:25

Laat wakker maken?

Kan je 'm niet even laten plassen voordat je zelf gaat slapen? Dan kan ie dan nog een grote plas doen.

vlinder72

vlinder72

30-09-2010 om 22:02

Hier ook

bij vlagen plast mijn vijfjarige dochter in bed. Ze draagt geen luier dus dan is het bed nat. Als zij opeens weer in haar bed plast dan laten wij haar 's avonds weer plassen. Verder hebben wij ook een tijd een potje naast haar bed neergezet. Wij dachten dat misschien zelf de w.c. zoeken toch eng was. Meestal had ze er ook 's morgens in geplast.

Maar ik zou er toch maar eens mee beginnen om hem rond 11.00 uur te laten plassen. Je hoeft hem niet wakker te maken. Gewoon uit bed. Op de w.c. en half slapend weer terug leggen.

Een cadeautje beloven is waarschijnlijk niet zo zinvol. Ik denk niet dat hij bewust de keuze maakt om 's nachts in zijn luier te plassen. Belonen is daarom net zo zinloos als je kind straffen omdat het in bed geplast heeft.

Oja, en onze oudste was een nogal apart portret. Zolang wij hem een luier omdeden, plaste hij in zijn luier. Wij hebben daarom op een gegeven moment ervoor gekozen om luiers helemaal weg te doen zodat hij geen andere keuze had. En dat werkte bij hem.

Sascha2

Sascha2

30-09-2010 om 22:44

Hetzelfde hier

Mijn zoon van bijna zes heeft hetzelfde. Hij plast zoveel 's nachts dat het regelmatig door zijn luier heen gaat. Voor hem werken de drynites maat 8-12 jarigen het beste. Tja, wat kun je eraan doen, behalve geduld hebben? Boos worden of een cadeautje beloven doe ik niet. Hij kan er totaal niets aan doen en he is niet iets wat hij zelf kan leren. Zijn lijf is er kennelijk nog niet aan toe.
Ik vind het vervelend om zo vaak zijn bed te moeten verschonen, maar ik vind het nog veel vervelender voor hemzelf. Hij zit er mee. Zeker nu twee van zijn jongere zusjes al wel (vrijwel) droog zijn 's nachts. Hij staat bijna te juichen als een van hen een ongelukje heeft.

Wat je kunt doen

is wachten. zelfde gehad, elke nacht drijfnat en inderdaad met luier regelmatig bed nat. Niks gedaan en een maand of 4 voor z'n zesde verjaardag begon hij erover dat hij het echt niet leuk vond. Hebben geprobeerd gewoon luier uit te laten, werkte niet. Omdat hij zo graag van de luier afwilde, heb ik een plaswekker aangeschaft. Hij was binnen 4 weken droog, En heeft sindsdien (bijna een jaar geleden) 1x een nat bed gehad (met kamperen).
Ik denk wel dat het vooral kwam omdat hij zelf erg gemotiveerd was om met die wekker te werken.
Halfslapend laten plassen doen veel mensen, maar ik voelde er niet voor, je leert een kind dan in z'n slaap te plassen, leek mij niet goed.

Tango

Tango

06-10-2010 om 21:16

Laten plassen

Is inderdaad geen onderdeel van het zindelijk worden, maar meer bedoeld om de nacht droog door te komen en dus 's morgens geen bed te hoeven verschonen. Vind ik al een zeer goede reden om het wel te doen.
Tangozoon hier is net 6 en was met 1 keer laten plassen om 23.00 u. een periode nagenoeg droog. Het laten plassen gaf hem juist het zelfvertrouwen dat hij zonder luier kon slapen. Helaas ging het de afgelopen periode weer regelmatig mis, tot 4 keer toe 's nachts een nat bed. Tja, dan gaat de luier weer aan hoor, want bedden verschonen 's nachts vind ik geen pretje. Vannacht sliep hij dus met luier en was natuurlijk vanmorgen droog (gewoon ook weer 1 keer laten plassen). Wat moet je ermee? Afwachten en als ze een jaar of 7 zijn en het gaat nog niet, evt. met een plaswekker proberen. Tot dan hopen we dat het hem gewoon zelf gaat lukken.

Bianca1969

Bianca1969

07-10-2010 om 11:32

Wakker maken om te plassen...

dat lukt hier ook niet. Tweelingzoon 1 was al met 2 jaar en een beetje overdag droog, maar 's nachts nog steeds niet en hij is nu 5. (het gekke is dat tweelingzoon 2 tot ruim 4,5 jaar in zijn broek plaste, maar toen een knop omzette en ook opeens 's nachts helemaal droog was.)
Goed, zoon 1 slaapt zooooo vast dat hij ook niet wakker wordt van een nat bed. En wakker maken levert een heel boos jongetje dat heel hard huilt op. Eigenlijk heb ik dan ook met hem te doen: je ligt heel vast te slapen en dan maakt iemand je wakker. Vervolgens zit je huilend en bibberend op de wc....Wat ik doe is zo'n celstofmatje onder zijn laken leggen. Dat absorbeert veel vocht zodat hij niet in een kleddernat bed ligt. Het blijft echter gewoon niet fris....maar hij wil ECHT geen luier meer om.

Bianca1969

Bianca1969

14-10-2010 om 14:12

Pelle

Die hoeslakens heb ik ook. Het matje neemt echter toch vloeistof op en zorgt ervoor dat je bed wel nat is, maar niet kledder. De matjes zelf liggen prima, geloof ik. Heb nog geen klachten gehoord.
Gelukkig zijn ze steeds economischer in gebruik: sinds deze week vraagt hij of ok hem wakker kan maken om te plassen (als ik ga slapen) en dan redt hij het meestal net tot een uur of 7 half 8. Toch heel netjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.