Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bijna 7 en nog steeds elke dag natte broeken

Hallo mensen,
toch maar eens een berichtje wagen aan het volgende; wie weet kunnen jullie me helpen met adviezen. Onze tweeling-jongens van bijna 7 jaar hebben nog steeds vrijwel dagelijks natte broeken. Groep 3, geen stress voor zover ik kan inschatten, veel vriendjes, vrolijk stel, gezond... Dus de link met stress en plassen kan ik niet maken. Ook 's nachts slapen ze nog met luier, verscheidene pogingen zonder (ook onderbroek onder luier, om 23.00 nog even wekken, niet meer drinken na 18.30) mislukten. We maken er absoluut geen punt van tegenover jongens maar ik merk dat ik er toch langzamerhand genoeg van krijg al die xtra was... Wat denken jullie? Gewoon doorgaan met 'het komt vanzelf als ze eraan toe zijn' of actiever beleid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Plaswekker

als je jongens ook gemotiveerd zijn is dit een prima leeftijd om met de plaswekker te starten. Onze zoon wwas overdag ook nat en snachts nog nooit droog geweest. Binnen paar maanden, na start, van de luiers af en overdag ook droog (en opvallend minder vaak naar het toilet).

tietsia

tietsia

21-10-2010 om 10:17

Bekeken vanuit mijn eigen situatie

Hallo Loes,

Ik zou, als ik jou was en als je dit nog niet gedaan hebt, toch eens laten onderzoeken of er een lichamelijke oorzaak kan zijn voor het plasprobleem van je zoontjes. Met bijna zeven nog iedere dag nat is toch wel erg veel in mijn ogen.
Maar misschien wordt ik door dit advies wel beïnvloed door mijn eigen ervaring met mijn zoontje. Na jaren van zindelijkheidstraining, met droge periodes en natte periodes is op zes-jarige leeftijd bij mijn zoontje een afwijking vastgesteld aan zijn plasbuis. Wat voelde ik me rot voor al dat trainen van iets wat hij achteraf gezien gewoon fysiek helemaal niet kon. Ondertussen zijn we drie jaar verder en hij heeft net zijn derde operatie achter de rug. Geen pretje, maar hij weet nu in ieder geval dat hij er niets aan kan doen wanneer het weer eens mis gaat.
Wat achteraf gezien signalen waren bij mijn zoontje dat er iets mis was waren: niet met kracht kunnen plassen ( het vloeide als het waren naar buiten), alleen kleine plasjes kunnen doen en binnen een half uur na een toiletbezoek al weer nat zijn.
Maar ik weet dat er ook genoeg kinderen zijn die zonder lichamelijk probleem er niet niet inslagen zindelijk te worden op deze leeftijd. In mijn ogen is het alleen goed dit lichamelijke probleem wel uit te sluiten. Niets is zo frustrerend als wanneer er iets van je verwacht wordt, wat je gewoon echt niet kan.
groetjes,
Tietsia

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 11:39

Tips

Meer info vindt je op www.bedplassen.org
en aangezien het overdag ook nog niet zo goed gaat,is een speciale poli op dit gebied een idee,zij kijken ook naar evt. lichamelijke oorzaken.

loesvR

loesvR

22-10-2010 om 20:20 Topicstarter

Bedankt

Hallo allen,
bedankt voor jullie reacties; een plaswekker is wellicht een goed idee... Ik neem aan dat de jongens wakker worden zodat er even geplast kan worden. Vaak als ik om 'n uur of 23.00 check zit de luier alweer aardig vol, dus dan moet ik m voor die tijd al instellen. Ik zal ook eens kijken op de genoemde website. @tietia; ik zal eens wat beter kijken of het inderdaad kleine plasjes zijn. Volgens mij hebben ze wel goeie stralen om zo maar te zeggen, maar wie weet heeft het een lichamelijke oorzaak. Idd goed om uit te sluiten natuurlijk, anders verwachten we iets wat gewoon niet kan..

zuster clivia

zuster clivia

22-10-2010 om 23:26

Wijkverpleegkundige ggd

Je zou ook eens kijken bij jou in de buurt bij de GGD.

Bij ons in de regio is er een wijkverpleegkundige die een speciaal plas-spreekuur heeft. Die heeft ons kind geweldig geholpen. De gesprekken vonden plaats tussen de wijkverpleegkundige en ons kind, met ons op de achtergrond. In die gesprekken werd een plan van aanpak besproken, icm de plaswekker. En dat werkte als een tierelier. Ons kind vond het erg prettig en doordat het probleem echt bij het kind gelegd werd en de oplossing ook van het kind zelf kwam.

De begeleiding was echt super en ons kind supertrots dat het gelukt was om niet meer in bed te plassen.

Maar allerbelangrijkste: je kind moet er aan toe zijn. Pushen helpt geen bal.

tietsia

tietsia

23-10-2010 om 17:47

Kleine aanvulling

Nog even voor de duidelijkheid, het 's nachts nog nat zijn is iets waar ik me nog niet te veel zorgen om zou maken, dat probleem komt volgens mij nog vrij veel voor als ik om mee heen kijk. Maar overdag nog nat is iets wat je toch minder ziet en waarvan ik ook ervaren heb dat er minder aandacht voor is in de hulpverlening. Ik ken allerlei vormen van begeleiding voor bedplassers, maar ik kon moeilijk iets vinden voor broekplassers (ondertussen zitten we dus in het medische circuit en dat is weer een heel ander verhaal van medicijnen en opereren).
Wat echt tekenend is voor het probleem van mijn zoontje, is dat hij eigenlijk niet staand kan plassen, zo slap is zijn straal. Gelukkig lijk jij dat niet te herkennen bij je jongens, Loes.

groetjes,
Tietsia

Bastet

Bastet

24-10-2010 om 08:20

Tietsia

Ik weet uit eigen ervaring dat die aandacht er wel is op speciale poli voor dit soort problemen!
bastet

tietsia

tietsia

30-10-2010 om 09:04

Welke poli?

@Bastet
Wat voor Poli bedoel je dan ? Bij mij in de regio ken ik een poeppoli en een aantal ziekenhuizen die hulp bieden bij bedplassen, een ziekenhuis beschikt over een plaszuster die kinderen helpt bij plasproblemen overdag, maar dat was erg basaal (goed gaan zitten, goed uitplassen, plasschema's etcetera) En natuurlijk de uruloog die mijn zoontje nu behandelt. Maar een poli waar je terecht kan met broekplassen niet. Ben benieuwd wat voor poli jij gevonden hebt.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2010 om 12:50

Tietsia

We hebben hier de pipo-poli, pies en poeppoli dus.
Voor bedplassen,broekplassen,obstipatie,noem maar op.Juist omdat er vaak een samenhang is tussen deze problemen.De poeppoli die jij noemt zou weleens hetzelfde kunnen bieden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.