Elvirap
17-05-2026 om 12:35
Blijft maar stiekem doen , ondanks gesprek , beloftes etc
hi allemaal,
Onze dochter is 5 jaar, heeft een broertje van 1 jaar .
Zij doet al maanden lang “stiekem” wat betreft “slechte “ dingen pakken als wij het niet zien ( als zij wakker wordt bijv of wij slapen nog ) vooral snoep. Ze vind het etc. H had ze “mij, haar papa En zelfs haar favoriete “ opa beloofd niet meer dit soort stiekeme dingen te doen / pakken zodat E juist meer van ons krijgt en wij haar dus weer kunnen vertrouwen. Nu had ze op 1 of andere manier haar multi vitamine open gekregen ondanks kinderslot en stiekem onder haar kussen 40 snoepjes van gegeten…. Gelukkig huisarts gebeld.
Weer had ze gezegd huilend “
Ik doe nooit meer stiekem” nu vanochtend na gesprekken gister eerder en knuffels weer en dit keer 3(!) zakjes haribo gevonden en stiekem gepakt. Is het gek dat ik mijn eigen dochter gewoon niet kan vertrouwen?…. Voel mij hier in zo macheteloos in . Ik
Zei nog:”als je nou naar mama of papa was gekomen en had gezegd : ik zie snoepjes
Ik zou zo graag willen “( wat wij bijv al hadden gezegd als
Voorbeeld tijdens de gesprekjes ) had ze zo gemogen van ons iets vandaag. Ze heeft al 2 dagen niet met vriendjes mogen spelen, maar nu weet ik helemaal niet meer wat
Voor consequenties /beloningen etc…
Graag advies/ gedachtes hierover / soortgelijke verhalen! 
lientje69
17-05-2026 om 18:59
Jemig...het is een kind van 5!!! Heel normaal gedrag mijns inziens op deze leeftijd.
Pippeltje
17-05-2026 om 19:10
Bakblik: zeggen dat je het "heel erg" vindt dat een vader zegt dat hij zijn dochter niet kan vertrouwen, vind ik eerlijk gezegd net zo érg' of erger dan het feit dat vader dat zegt.
Hij heeft namelijk blijkbaar niet zo veel kaas gegeten van de ontwikkeling van een kind en hoe het werkt met wel/niet de waarheid spreken en de ontwikkeling van het geweten van een kind. Dus is het volkomen logisch dat hij denkt dat zijn dochter niet te vertrouwen is. Want hij heeft geen ander referentiekader dan de volwassene; een volwassene die liegt is niet te vertrouwen. (overigens is dat natuurlijk ook niet zo zwart/wit) Dat het bij een kind anders werkt, dat een kind op die leeftijd juist speelt met jokken/straf ontwijken uitproberen wat jouw woorden aan macht hebben is iets wat deze vader nog kan leren. Er is geen man overboord en gelukkig zijn dochtertje ook niet!
Beste Elvirap; het komt vast helemaal goed met je dochter en zo te lezen ben je een betrokken en bezorgde vader dus dat heeft ze alvast mee!
Elvirap
17-05-2026 om 19:19
Ted68 schreef op 17-05-2026 om 13:33:
Het Kind is 5; die weet niet wat stiekum is…… Krijgt meisje ook te horen wat ze wel goed doet? Want Alleen maar negative aandacht is niet goed.
Jij bent de volwassene; Dan zorg je er dus voor dat je Kind niet bij het snoep kan komen….Een kind van 5 kan de verantwoording nog niet krijgen over een snoeppot die op ooghoogte staat….
Ja tuurlijk krijgt ze te horen wat ze wel goed doet, sterker nog ze word zo verwend altijd en is me alles maar dat ter zijde
Jorni
17-05-2026 om 19:27
Gewoon geen snoep meer in huis halen. Is gezonder en wat er niet is kan ook niet worden opgegeten. Jouw dochter kan er blijkbaar niet vanaf blijven. Snoep kan verslavend werken.
Bakblik
17-05-2026 om 19:31
Pippeltje schreef op 17-05-2026 om 19:10:
Bakblik: zeggen dat je het "heel erg" vindt dat een vader zegt dat hij zijn dochter niet kan vertrouwen, vind ik eerlijk gezegd net zo érg' of erger dan het feit dat vader dat zegt.
Hij heeft namelijk blijkbaar niet zo veel kaas gegeten van de ontwikkeling van een kind en hoe het werkt met wel/niet de waarheid spreken en de ontwikkeling van het geweten van een kind. Dus is het volkomen logisch dat hij denkt dat zijn dochter niet te vertrouwen is. Want hij heeft geen ander referentiekader dan de volwassene; een volwassene die liegt is niet te vertrouwen. (overigens is dat natuurlijk ook niet zo zwart/wit) Dat het bij een kind anders werkt, dat een kind op die leeftijd juist speelt met jokken/straf ontwijken uitproberen wat jouw woorden aan macht hebben is iets wat deze vader nog kan leren. Er is geen man overboord en gelukkig zijn dochtertje ook niet!
Beste Elvirap; het komt vast helemaal goed met je dochter en zo te lezen ben je een betrokken en bezorgde vader dus dat heeft ze alvast mee!
Ik vind het vreemd dat een moeder van haar 5 jarige kind zegt dat ze het kind niet kan vertrouwen.
Ik vraag me dan af of een stel dat een kind wil krijgen zich serieus verdiept heeft in hoe een kind zich ontwikkelt. Als je in het leven staat met het idee dat een 5 jarige dit soort beloftes kan doen en zich er ook aan kan houden heb je het volgens mij niet helemaal goed begrepen.
Ik denk trouwens dat jij de openingspost nog eens opnieuw moet lezen. ElviraP is volgens mij een vrouw die praat over haar dochter die beloftes heeft gedaan aan haar, aan de vader van het kind en aan de favoriete opa.
Als ik lees dat opa hier ook al in gekend is krijg ik al de kriebels. Hoezo staat het snoep/de vitaminepillen op een plek waar een 5 jarige er vrije toegang tot heeft? Daar zou Elvira eerst op moeten handelen. Dan pas het gedrag proberen aan te passen als dat nog nodig is. Waarschijnlijk verdwijnt "het probleem" als sneeuw voor de zon als Elvira haar eigen gedrag aanpast en de pillen zo hoog weg zet dat ze er zelf ook niet zonder trapkruk bij kan.
Due-scimmie
17-05-2026 om 19:48
Elvirap schreef op 17-05-2026 om 19:19:
[..]
Ja tuurlijk krijgt ze te horen wat ze wel goed doet, sterker nog ze word zo verwend altijd en is me alles maar dat ter zijde
Kan het zijn dat je dit misschien overschat en toch niet zo vaak echt doet? Evenals de oprechte aandacht: is dat een op een zonder dat er tussendoor aandacht naar telefoon of baby gaat? Of is het samen spelen maar stopt dat zodra baby huilt/iets nodig heeft etc?
Bij alles in openingstopic dacht ik Negatieve aandacht is ook aandacht. Klinkt alsof kind behoefte heeft aan meer positieve aandacht.
Soccer-Mom
17-05-2026 om 19:57
zou beginnen met geen snoep in huis halen en andere dingen die ze wellicht pakt, achter slot en grendel bewaren.
Max88
17-05-2026 om 20:08
Ik heb het al eerder gezegd, maar dan raak je geërgerd en gaat bagatelliseren: het is zo erg niet, ach dat doen we ook, ik wil er gewoon gezellig over kletsen. Prima.
Nog een poging, voor je dochters welzijn en haar recht op ouders die niet zeggen dat ze niet te vertrouwen is. Want die verantwoordelijkheid kan ze helemaal niet aan...hoe bedenk je dat nou toch?
Maar het valt me op dat je van hele kleine dingen grote dingen maakt en dan luchtig probeert te doen.
Dat er steeds topics komen met vragen die je, toch wel als ouder van 2 kinderen, best had kunnen weten of opzoeken.
Zowel met je zoon als met je dochter.
Het lijkt of er in jou een onzekerheid zit ( sta je er bv veel alleen voor? Weinig kennis aan andere gezinnen/weinig familie met kinderen?), waardoor je vastloopt op wat er gewoon bijhoort.
Een kind van 5 is niet manipulatief, liegt en bedriegt niet, kan fantasie en werkelijkheid niet onderscheiden en kan alleen neurologisch gezien al nog niet eens reageren zoals jij verwacht.
Haar geweten is nog niet volledig ontwikkelt, even Google op en je vindt alles wat je weten moet, plus wat er aankomt.
Het is je taak als ouder haar op te voeden en te beschermen. Dat houdt in dat je, naast uitleggen ( geen straf, het is geen slecht gedrag!!!) verstopt wat gevaarlijk is en overal kindersluitingen plaatst. Het is jullie verantwoordelijkheid als ze zoiets pakt.
Heb je wel eens hulp gevraagd?
Of voor jezelf, of wat je met kinderen kunt verwachten, de ontwikkeling en hoe je daarmee omgaat?
Ook ik heb lang geleden eens een orthopedagoog bezocht, omdat ik ergens op vastliep. Echt geen schande.
Anoniemvoornu
17-05-2026 om 20:51
Hoe kun je je kind van 5 nou de schuld geven van een overdosis ... die verantwoording hoort zij niet te dragen maar jullie als ouders. Ze is niet stiekem of onbetrouwbaar. Ze is 5...
linn19
17-05-2026 om 21:00
Volgens mij neemt Elvirap de boel in de maling hier. Zo onnozel doen over iets pakken maar wel "duur" taal gebruik. De term " dat ter zijde" is er ook eentje.
Pippeltje
18-05-2026 om 07:26
Bakblik
misschien moet je zelf de beginpost nog eens lezen: Elvirap is haar vader!
Bakblik
18-05-2026 om 07:35
Pippeltje schreef op 18-05-2026 om 07:26:
[..]
====== H had ze “mij, haar papa En zelfs haar favoriete “ opa beloofd niet meer dit soort stiekeme dingen te doen / pakken zodat E juist meer van ons krijgt en wij haar dus weer kunnen vertrouwen.=====
Ik lees dit als had ze mij (de moeder) en haar vader en haar favoriete opa beloofd niet meer ......
Zoals je kunt zeggen ik lust geen perziken, abrikozen en nectarines.
Uit eerdere topics weet ik dat Elvira zelf borstvoeding heeft gegeven en dat lijkt mij, biologisch gezien, voor een vader toch wat moeilijk.
Nehalennia
18-05-2026 om 07:49
Pippeltje schreef op 18-05-2026 om 07:26:
[..]
Nee ze post hier wel vaker
Broadway
18-05-2026 om 08:16
Elvirap schreef op 17-05-2026 om 19:19:
[..]
dat is niet terzijde, want het is de enige manier waarop je reageert. je gaat nergens inhoudelijk op in, maar intussen verwacht je wel dat je kleutertje van 5 haar leven volledig aanpast na een volwassen gesprek ver buiten haar niveau.