Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-05-2026 om 12:35
hi allemaal,
Onze dochter is 5 jaar, heeft een broertje van 1 jaar .
Zij doet al maanden lang “stiekem” wat betreft “slechte “ dingen pakken als wij het niet zien ( als zij wakker wordt bijv of wij slapen nog ) vooral snoep. Ze vind het etc. H had ze “mij, haar papa En zelfs haar favoriete “ opa beloofd niet meer dit soort stiekeme dingen te doen / pakken zodat E juist meer van ons krijgt en wij haar dus weer kunnen vertrouwen. Nu had ze op 1 of andere manier haar multi vitamine open gekregen ondanks kinderslot en stiekem onder haar kussen 40 snoepjes van gegeten…. Gelukkig huisarts gebeld.
Weer had ze gezegd huilend “
Ik doe nooit meer stiekem” nu vanochtend na gesprekken gister eerder en knuffels weer en dit keer 3(!) zakjes haribo gevonden en stiekem gepakt. Is het gek dat ik mijn eigen dochter gewoon niet kan vertrouwen?…. Voel mij hier in zo macheteloos in . Ik
Zei nog:”als je nou naar mama of papa was gekomen en had gezegd : ik zie snoepjes
Ik zou zo graag willen “( wat wij bijv al hadden gezegd als
Voorbeeld tijdens de gesprekjes ) had ze zo gemogen van ons iets vandaag. Ze heeft al 2 dagen niet met vriendjes mogen spelen, maar nu weet ik helemaal niet meer wat
Voor consequenties /beloningen etc…
Graag advies/ gedachtes hierover / soortgelijke verhalen! 
19-05-2026 om 13:45
Ik weet nog heel goed een keer toen mijn jongste een jaar of 4 was en op haar kamer aan het spelen. Ik kwam haar kamer binnen, ze keek mij verschrikt aan en begon toen keihard te huilen.
Wat bleek: ze had al haar knuffels ingesmeerd met Luuf (ofwel: wij waren zo stom geweest om een potje Luuf op haar kamer te laten staan).
Nu kun je zeggen: uit haar reactie blijkt dat ze dondersgoed wist dat ze iets deed wat niet mocht. Maar ik denk dat dat te kort door de bocht is: ze had namelijk mijn aanwezigheid nodig om bij die kennis te kunnen!
En dat is het in een notendop: jij als ouder moet zorgen voor de voorwaarden waarin een kind gewenst gedrag kan laten zien.
Hier kwam er geen straf: ja, de knuffels moesten in de was, en de hele verdieping rook nog weken lang doordringend naar Luuf...
21-05-2026 om 18:43
kinderen zijn volop bezig met leren op deze leeftijd. Ik snap dat het soms frustrerend is maar ik zou proberen grenzen te blijven zetten en eventueel duidelijk samen afspreken wanneer ze iets wel en niet mag. Misschien heeft ze tussendoor wel erg trek? Vooral positieve feedback helpt voor kinderen. Dus veel gedrag bekrachtigen ( ook al zijn het hele kleine dingen).