Due-scimmie
27-08-2025 om 07:51
Bloedneus stoppen en voorkomen
Onze jongste van 6 heeft bij periodes veel last van bloedneuzen. Nu het weer kouder is, is het weer raak. Man had dit vroeger uit en zijn moeder ook dus een stukje erfelijkheid zit er misschien wel bij.
Maar na 4 bloedneuzen in de afgelopen 8 uur, is kind moe en wij ook. We kregen ze nu gestopt door 15 minuten neus bovenaan dichtdrukken en koude doek in de nek. Maar dacht misschien dat jullie nog andere huis, tuin en keukentjes weten die helpen. Eerder hiervoor al eens bij huisarts geweest en die zei als ie niet stopt kan neusspray helpen. Maar dat maakte het gisteravond alleen erger gevoelsmatig.

Bakblik
27-08-2025 om 08:05
Herkenbaar ik heb ook in die situatie gezeten met mijn jongste.
Je moet echt stevig knijpen bovenaan de weke delen van de neus. Soms wel een minuut of 20. Dat knijpen moet een soort zeer doen. Hoofd licht voorover laten buigen en goed rechtop laten zitten.
Neusspray niet, dat maakt het alleen maar erger bij sommige kinderen. Ook tijdens verkoudheid geen neusspray gebruiken.
Bij mijn zoon was het gevoelige bloedvat ontstaan door een val van een klimrek. Vanaf groep 3 tot einde basisschool had hij vaak zulke erge bloedneuzen dat ik hem af en toe moest halen van school of op school zelf moest komen knijpen, de leerkracht had daar geen tijd voor. Op de middelbare kon hij zelf hard genoeg knijpen en heeft weleens hulp gehad van de conciërge/bhv'er.
Toen hij 16 werd is hij bij kno geholpen met zilvernitraat. Dat heeft het probleem goed opgelost. Nu nog sporadisch een enkel druppeltje na hard snuiten maar geen stromend bloed meer.
Als de bloedneus gestelpt is kan wat vaseline in de neus helpen om geen harde korsten te laten ontstaan die je kind er (onbewust) uitkrabt. Kreeg hem uit dat neuspeuteren echt geen goed idee is nu.
Sterkte het is heel vervelend voor je kind een voor jou. Wij zaten af en toe in de nacht met zo'n bloedneus. Heel vervelend als je in de winter om 05.00 zo lang bezig bent.

snoepjeharibo22
27-08-2025 om 08:06
Dit heb ik heel lang met mijn middelste gehad, het leek soms of hij door een vrachtwagen was aangereden zoveel bloed 🩸. Uiteindelijk ervoor gekozen een coagulatie operatie te doen. De eerste keer was voldoende voor de rechterzijde neus de linkerzijde moest nog 2x extra. Maar sindsdien is het bloeden gestopt, komt het nu nog steeds weleens voor maar niet buitenproportioneel.
ik heb de operaties gedaan toen m’n zoontje 6 was.

HelloKitty123
27-08-2025 om 08:08
Mijn man had het ook vaak als kind en hij zei pas toen ons kind een (hopelijk incidentele) bloedneus had, dat de pols onder de kraan moest, zodat het bloed wat zou stollen. Dit leek toen te werken.

rionyriony
27-08-2025 om 08:18
Misschien duurt dat zolang omdat het beschadigde vaatje op een iets andere plek zit dan helemaal bovenaan? Misschien kan je uitvinden waar het zit; neustussenschot? En waardoor is het ontstaan, door peuteren?
Met zout water of neusspray lost het gedroogde snot op en krijgt hij minder peuterneigingen omdat daar dan niks meer zit.

Gingergirl
27-08-2025 om 08:19
Hier hebben alle kinderen dat probleem gehad en niks hielp afdoende. Wij hebben ervoor gekozen het bloedvat dicht te laten branden in het ziekenhuis. Nooit geen bloedneuzen meer gehad. Was ook wel nodig want de bloedneuzen waren erg heftig en vaak en gaf ijzer tekort wat ook weer klachten gaf.

Bakblik
27-08-2025 om 08:20
Gingergirl schreef op 27-08-2025 om 08:19:
Hier hebben alle kinderen dat probleem gehad en niks hielp afdoende. Wij hebben ervoor gekozen het bloedvat dicht te laten branden in het ziekenhuis. Nooit geen bloedneuzen meer gehad. Was ook wel nodig want de bloedneuzen waren erg heftig en vaak en gaf ijzer tekort wat ook weer klachten gaf.
Hier in de regio doen ze dat pas vanaf 16 jaar. Deden ze dat bij jouw kinderen eerder?

Gingergirl
27-08-2025 om 08:23
Bakblik schreef op 27-08-2025 om 08:20:
[..]
Hier in de regio doen ze dat pas vanaf 16 jaar. Deden ze dat bij jouw kinderen eerder?
Ja kleuterleeftijd. Was heel gebruikelijk hoorde ik van de KNO in het ziekenhuis. Bij dochter tegelijk gedaan met buisjes in de oren. Waren altijd veel jonge kinderen die dit ingreepje kregen. Tot je 16e met heftige bloedneuzen rond lopen kan ook niet.

Citroengraag
27-08-2025 om 08:24
Ik heb een erfelijke vaatafwijking en mijn hele leven al meerdere bloedneuzen per dag. Laat het dus wel verder onderzoeken als het blijft:
- bij een nieuwe bloedneus eerst alle oude stolsels er uit snuiten
-afdrukken tegen het bovenste gedeelte van het neusbotje
-xylomethazine neusspray kan helpen, staat ook in de officiele richtlijnen
-koelen helpt
-solu cortef (op recept) neuszalf helpt, maar mag je niet te lang achtereen gebruiken
Of een operatie helpt, ligt aan de oorzaak.Bij mij waren de nieuwe vaten nog slechter en is het erger geworden.
Op de website van het st antoniusziekenhuis staat een handige folder.

Jonagold
27-08-2025 om 09:03
HelloKitty123 schreef op 27-08-2025 om 08:08:
Mijn man had het ook vaak als kind en hij zei pas toen ons kind een (hopelijk incidentele) bloedneus had, dat de pols onder de kraan moest, zodat het bloed wat zou stollen. Dit leek toen te werken.
Dat werk soms inderdaad. Is hetzelfde als een koude doek in de nek leggen. Dat is wel effectiever, is mijn ervaring. En makkelijker, je houdt dan beide handen vrij, waarvan je er dan 1 kan gebruiken om de neus dicht te knijpen. Het bloed stolt overigens niet (gelukkig maar, want dan heb je een ander probleem!) maar het wordt dikker waardoor het minder hard stroomt en het bloedvat de tijd krijgt om te sluiten.

Due-scimmie
27-08-2025 om 09:15
HelloKitty123 schreef op 27-08-2025 om 08:08:
Goeie. Deze heb ik wel eens gehoord maar dacht ik gisteravond om half 12 en vanochtend om 4 uur niet aan 🙈

Due-scimmie
27-08-2025 om 09:15
Mushu schreef op 27-08-2025 om 09:12:
tip van mijn longarts. Een laagje vaseline in de neus. Bij mij werkt het.
Thanks! Dit had ik vanochtend als idee ook. Maar net toen ik dat van plan was begon het weer te stromen en daarna vergeten.

Jonagold
27-08-2025 om 10:32
Due-scimmie schreef op 27-08-2025 om 09:15:
[..]
Thanks! Dit had ik vanochtend als idee ook. Maar net toen ik dat van plan was begon het weer te stromen en daarna vergeten.
Als het stroomt werkt die vaseline ook niet, dat is meer preventief. Doordat je de huid soepel houdt en er een extra laagje op smeert zal het minder snel bloeden. En ook als preventie van (harde) korstvorming. Een laagje vaseline zorgt er dan voor dat de korst niet hard wordt, en als het wondje weer dicht is zonder de boel weer open te trekken verwijderd kan worden.

Bakblik
27-08-2025 om 10:46
Jonagold schreef op 27-08-2025 om 10:32:
[..]
Als het stroomt werkt die vaseline ook niet, dat is meer preventief. Doordat je de huid soepel houdt en er een extra laagje op smeert zal het minder snel bloeden. En ook als preventie van (harde) korstvorming. Een laagje vaseline zorgt er dan voor dat de korst niet hard wordt, en als het wondje weer dicht is zonder de boel weer open te trekken verwijderd kan worden.
Dat bedoelde ik ook ja met die vaseline in de neus smeren.

rionyriony
27-08-2025 om 11:14
Bij mij is het in februari begonnen - nooit eerder zo gehad maar de eerste keer had het bloedbad een reden. Daarna had het amper een reden nodig.
Bindweefsel helemaal volwaardig repareren duurt gewoon erg lang. Er wordt een soort noodconstructie aangelegd maar het aanleggen van een echt sterke constructie kost tijd.
Toch gaan sommige dingen ongemerkt ineens beter, maar dat valt dan niet op. Misschien ben ik te ondankbaar en zou ik per uur alles na moeten gaan wat wel werkt. Een vreugdedansje bij de wc: hoera, mijn nieren werken vandaag! Vandaag geen blaasontsteking, hoezee! Of dergelijke.