Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wurm

Wurm

24-08-2010 om 06:45

Boekenvraag

Zoonlief van 7 heeft De Kleine Kapitein in een adem uitgelezen, alle drie de delen.
Weet iemand wellicht een leuke opvolger hiervoor? Zijn de andere boeken van Paul Biegel ook zo leuk om te lezen? We wonen over de grens dus geen toegang tot Nederlandse bibliotheek.
Alvast dank voor je reaktie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik wou dat...

..ik wou dat ik anders was. Dat is echt een prachtboek. Die vind mijn zoon ook veel leuker van de kleine kapitein.

Paul biegel

Die heeft fraaie juwelen van boeken geschreven, waarvan ik de kleine kapitein nog de minst boeiende vond.
- Ik wou dat ik anders was is ook hier een topper (en ze kenden meteen de tafel van zeven )
- Virgilius van Tuil en die dwergjes van Tuil
- Het sleutelkruid
- Japie en het zwarte spook (een trilogie over Japie)
Of kijk voor inspiratie ook maar even hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Biegel#Bibliografie

Ji Hye

Ji Hye

24-08-2010 om 13:44

Alternatief?

Mijn vriend heeft een zoon van 9 die niet van boeken houdt. Hij "haat" lezen. Nu heb ik hem een keer de Griezels van Roald Dahl voor gelezen. Daar was hij helemaal weg van. Ook de Gruwelijke Rijmen zijn favoriet.

Wat zie ik nu?! een heus biegeldraadje

Zoon en ik vinden Biegel geweldig (en daar maak ik hier geen geheim van LOL).
Er zijn al goede titels genoemd, maar deze geloof ik nog niet: "Juttertje Tim", kan ook al prima op deze leeftijd. Verder hebben wij ons al gewaagd aan "De rode prinses" (hilarisch, op verschillende niveaus), "Nachtverhaal", "De tuinen van Dorr" (die laatste 2 meer sprookjesachtig dan avontuurlijk). Nog een link:
http://www.paul-biegel.com/boek/index.html
Oja, en "De rover Hoepsika" natuurlijk!

En als je zoon ongeveer dezelfde smaak heeft als de mijne, zou je ook eens "Thomas en de laatste draken" kunnen overwegen, van Cornelia Funke. Mijn zoon heeft het er maanden later nóg over, een fantastisch, avontuurlijk en fantasierijk boek:
http://www.corneliafunke.nl/web/show?id=54598

margje van dijk

margje van dijk

24-08-2010 om 16:52

Dolfje weerwolfje

Kinderen van 7 vinden over het algemeen Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon ook ontzettend leuk. Ik heb er laatst zelf ook eens een gelezen, en ik was het met mijn zoons eens

Margje

Annet

Annet

24-08-2010 om 19:23

Paul van loon en paul biegel

Dat zijn zeker de Nederlandse klassiekers die je kunt lezen. Dolfje Weerwolfje heeft boeken op alle leesniveaus en is bij bijna alle kinderen populair. Maar Paul van Loon heeft ook nog veel andere mooie boeken.
Je zoon is mooi op tijd hoor met het lezen van de Kleine Kapitein op 7-jarige leeftijd. Dat kan echt niet elke 7-jarige.

En als je daarmee klaar bent, staat er nog een mooie serie van Cornelia Funke voor je klaar.

guera

guera

24-08-2010 om 20:16

Hebben wij de verkeerde biegel gelezen?

ik dacht laatst ook: goh Paul Biegel, dat is vast leuk voor zoon van ruim 7 om vor te lezen. We hadden: bla bla woestewolf iets.
Wat een prutboek zeg. Alleen al het taalgebruik...enorm ouderwets (wipneus en pim ook ) en ik snapte er amper een hout van.
Zijn die andere van Biegel leuker?

Zoon houdt ook erg van Paul v Loon met name griezelbus.

Leonie kooiker

Je kunt ook wat van Leonie Kooiker proberen (de boevenvangers, het malle ding van bobbistiek, de heksensteen) of van Tonke Dragt (De zevensprong, de blauwe maansteen).

Julia64

Julia64

24-08-2010 om 22:38

Guera

He toevallig, wij hebben hier ook " de Vloek van de Woestewolf" liggen om voor te lezen aan zoon van 9, maar die viel enorm tegen! En ik had nog wel zulke goeie herinneringen aan de TV-serie als kind... Maar ik kwam er ook niet doorheen. Gek, want andere boeken van Paul Biegel waren hier, voor zowel zoon al mij, een groot succes.
Het Sleutelkruid bijvoorbeeld, is erg leuk.

Woestewolf

Hebben wij hier nog niet gelezen, maar ik ben nu zo benieuwd dat ik die in de boekenweek maar es aanschaf En inderdaad , Wurm, "...wijdbeens, met zijn ogen op de kim...", ik vind het prachtig en kan het einde niet uitlezen zonder brok in de keel.

Woestewolf was juist zo mooi!

De vloek van Woestewolf, práchtig!! We hadden hem als luisterboek mee op vakantie, voor in de auto op de lange reis. Ideaal, wij zagen dat met onze ongebreidelde fantasie echt hélemaal voor ons!
Dolfje Weerwolfje vind ik ook erg leuk voor kinderen van die leeftijd. Mijn guppie van zes leest ook al hele boeken en die is bijvoorbeeld ook weg van Tup en Joep en de voetbalboeken over de Effies van Vivian den Hollander, Erge Elly en nare Nellie, maar ook Vos en Haas. Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl is misschien wat hoog gegrepen? Gup van zes leest het hier wel zelf.

Woestewolf was origineel geen boek

..maar een TV-serie.
Dat zou kunnen verklaren waarom Genista het als luisterboek prima vond. Het heeft een andere opzet, de illustraties zijn weergaves van de originele decors.

Het mist de voorleesmagie van de andere Biegelboeken. Hier zijn de tuinen van Dorr, Sleutelkruid en rover Hoepsika verslonden.

Maar rodebeuk

Dat luisterboek is gewoon alleen maar voorgelezen, zonder bijgeluiden of hoorspelachtige dingen. Waarin verschilt dat dan van dat ik het voorlees aan de kinderen of dat een mij onbekend manspersoon dat doet?

In dat geval, genista

...scheelt het niets.

Dus dan is mijn posting idd geen verklaring...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.