Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bonus zoon en autisme


TO, wat kan helpen in geval van een meltdown is kleine schematische tekeningetjes maken op papier. Als ik jou voorbeeld er even bijpak: teken de arm, teken de steen en zet er een rood kruis doorheen. Zeg : het is nu klaar. Blijf dit rustig en zonder emotie herhalen als 1 keer niet genoeg is. Ga niet in discussie, ga niet uitleggen, ga niet in gesprek. Gewoon rustig de boodschap herhalen. Het is nu klaar. Een meltdown wordt verergert als de emoties van de ouders en omstanders oplopen. iemand met autisme kan niets met die heftige emoties van anderen. Blijf dus zo neutraal mogelijk. 

Als je van plan bent iets te gaan doen met stiefzoon en de rest van het gezin: teken een dagprogramma. Teken een bed met een poppetje ernaast : opstaan. Teken daaronder een shirt, broek en sokken : aankleden. Teken daaronder een boterham en een glas: ontbijten. 
teken daaronder een auto en het aantal mensen dat mee gaat. Teken daaronder de bestemming bijvoorbeeld een huis en een poppetje als je ergens op bezoek gaat, enz enz enz totdat de hele dag op het papier staat. Laat hem het papier de hele dag bij zich houden en eventueel afstrepen wat is geweest. Gebruik een kookwekker of timetimer (app op je smartphone) om het verstrijken van de tijd aan te geven. Geef hem een ontsnappingsmogelijkheid tijdens het bezoek: telefoon met een spelletje/filmpjes/ muziek en een koptelefoon. 
Bij mijn autistische zoon (diagnose vanaf 2,5 jaar) werkte dit als een trein ! Jij en de rest van het gezin moeten zich die dag ook aan dit programma houden. Het is een team effort. Benader het ook zo. Niet opeens toch iets extra’s gaan doen of langer blijven dan gepland dan veroorzaak je een meltdown. Het is even wennen maar je zult zien wat een rust het brengt en daar knapt iedereen van op. 

Om de andere gezinsleden te ontlasten en tegemoet te komen zou ik ook af en toe activiteiten ondernemen zonder stiefzoon zodat zij ook ‘normale’ uitjes kunnen hebben. 


Kipspies

Kipspies

20-05-2022 om 21:29 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 20-05-2022 om 19:43:

TO, wat kan helpen in geval van een meltdown is kleine schematische tekeningetjes maken op papier. Als ik jou voorbeeld er even bijpak: teken de arm, teken de steen en zet er een rood kruis doorheen. Zeg : het is nu klaar. Blijf dit rustig en zonder emotie herhalen als 1 keer niet genoeg is. Ga niet in discussie, ga niet uitleggen, ga niet in gesprek. Gewoon rustig de boodschap herhalen. Het is nu klaar. Een meltdown wordt verergert als de emoties van de ouders en omstanders oplopen. iemand met autisme kan niets met die heftige emoties van anderen. Blijf dus zo neutraal mogelijk.

Als je van plan bent iets te gaan doen met stiefzoon en de rest van het gezin: teken een dagprogramma. Teken een bed met een poppetje ernaast : opstaan. Teken daaronder een shirt, broek en sokken : aankleden. Teken daaronder een boterham en een glas: ontbijten.
teken daaronder een auto en het aantal mensen dat mee gaat. Teken daaronder de bestemming bijvoorbeeld een huis en een poppetje als je ergens op bezoek gaat, enz enz enz totdat de hele dag op het papier staat. Laat hem het papier de hele dag bij zich houden en eventueel afstrepen wat is geweest. Gebruik een kookwekker of timetimer (app op je smartphone) om het verstrijken van de tijd aan te geven. Geef hem een ontsnappingsmogelijkheid tijdens het bezoek: telefoon met een spelletje/filmpjes/ muziek en een koptelefoon.
Bij mijn autistische zoon (diagnose vanaf 2,5 jaar) werkte dit als een trein ! Jij en de rest van het gezin moeten zich die dag ook aan dit programma houden. Het is een team effort. Benader het ook zo. Niet opeens toch iets extra’s gaan doen of langer blijven dan gepland dan veroorzaak je een meltdown. Het is even wennen maar je zult zien wat een rust het brengt en daar knapt iedereen van op.

Om de andere gezinsleden te ontlasten en tegemoet te komen zou ik ook af en toe activiteiten ondernemen zonder stiefzoon zodat zij ook ‘normale’ uitjes kunnen hebben.


Dankje. Ik ga dit voorleggen aan partner. Uitjes zonder sz kan met mijn eigen kinderen prima. Alleen voor stiefdochter wordt dit lastig, maar goed dat ligt niet bij mij. Ik heb een pictogrammen bord. Is dat ook oké ipv een getekend
 schema?

pictobord kan prima! Werkt ongeveer zelfde als tekenen. Voordeel minder werk om te tekenen én picto's zien er altijd hetzelfde uit.  Op sclera.be zijn veel picto's te vinden. Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wel.  Succes.

Wat fijn dat je je er zo voor wil inzetten dat het een succes wordt.

Kipspies schreef op 20-05-2022 om 18:10:

[..]

Mija, wil je eens wat meer vertellen over je zoon?

Mijn zoon heeft geen autisme maar ADHD. Hij is een puber nu. Toen hij jonger was, had hij natuurlijk ook zijn eigenaardigheden met emotieregulatie maar daar sloeg ik me wel doorheen. Afleiden, even time out nemen, humor, rondjes laten rennen;  als hij gespannen of boos werd, manoeuvreerde ik ons er wel doorheen. Sinds de puberteit lukt dat hier niet meer zo gemakkelijk. Zoon wil zelfstandig zijn en niet zijn moeders adviezen opvolgen. Op zich begrijpelijk maar soms wel heel lastig. Hij wordt soms ook erg boos. Dat zijn de lastigste momenten omdat hij dan niet los wil laten. Als ik probeer het gesprek te beëindigen, lukt het hem soms daarin mee te gaan en er later op terug te komen. Maar op een ander moment staat ‘ie te briesen en te tieren over iets waar hij verontwaardigd over is en weet hij van geen ophouden. Daar is soms lastig mee om te gaan omdat het soms wel lijkt alsof hij het erom doet, alsof hij gewoon zijn spanning kwijt moet in een conflict. Hij loopt dan ook achter me aan als ik wegloop bijvoorbeeld. Op dit moment gaat het redelijk maar zijn spanning is nooit ver weg en dus let ik de hele tijd op hoe de vlag er bij hem bij hangt. Heel vermoeiend! Ik snap ook goed wat je bedoelt als je zegt dat het hele gezin rekening moet houden met het kind. Hier is dat ook zo. Zus en ik moeten echt met hem opletten en onze emoties zijn geregeld enorme triggers voor zoon dus wij lopen behoorlijk op eieren. Dat is niet mijn gedroomde gezinsleven en ik voel me naar dochter ook wel eens rot dat ik niet goed grip krijg op zoon en dat dat soms tot hele heftige scènes leidt. 

Daarnaast hebben zoon en ik nog steeds wel een sterke vertrouwensband. Hij doet ook wel zijn best maar hij krijgt dus ook zelf geen grip op zijn emoties. Hij is op zijn goede momenten ook een grote lieverd dus het lukt me gelukkig wel om ook die kant te blijven zien. En zo tobben we er maar mee aan, ook met wat hulpverlening. Ik hoop dat als de puberhormonen zijn geluwd, de situatie weer wat kalmeert.  


Kipspies

Kipspies

21-05-2022 om 20:45 Topicstarter

Mija schreef op 21-05-2022 om 03:23:

[..]

Mijn zoon heeft geen autisme maar ADHD. Hij is een puber nu. Toen hij jonger was, had hij natuurlijk ook zijn eigenaardigheden met emotieregulatie maar daar sloeg ik me wel doorheen. Afleiden, even time out nemen, humor, rondjes laten rennen; als hij gespannen of boos werd, manoeuvreerde ik ons er wel doorheen. Sinds de puberteit lukt dat hier niet meer zo gemakkelijk. Zoon wil zelfstandig zijn en niet zijn moeders adviezen opvolgen. Op zich begrijpelijk maar soms wel heel lastig. Hij wordt soms ook erg boos. Dat zijn de lastigste momenten omdat hij dan niet los wil laten. Als ik probeer het gesprek te beëindigen, lukt het hem soms daarin mee te gaan en er later op terug te komen. Maar op een ander moment staat ‘ie te briesen en te tieren over iets waar hij verontwaardigd over is en weet hij van geen ophouden. Daar is soms lastig mee om te gaan omdat het soms wel lijkt alsof hij het erom doet, alsof hij gewoon zijn spanning kwijt moet in een conflict. Hij loopt dan ook achter me aan als ik wegloop bijvoorbeeld. Op dit moment gaat het redelijk maar zijn spanning is nooit ver weg en dus let ik de hele tijd op hoe de vlag er bij hem bij hangt. Heel vermoeiend! Ik snap ook goed wat je bedoelt als je zegt dat het hele gezin rekening moet houden met het kind. Hier is dat ook zo. Zus en ik moeten echt met hem opletten en onze emoties zijn geregeld enorme triggers voor zoon dus wij lopen behoorlijk op eieren. Dat is niet mijn gedroomde gezinsleven en ik voel me naar dochter ook wel eens rot dat ik niet goed grip krijg op zoon en dat dat soms tot hele heftige scènes leidt.

Daarnaast hebben zoon en ik nog steeds wel een sterke vertrouwensband. Hij doet ook wel zijn best maar hij krijgt dus ook zelf geen grip op zijn emoties. Hij is op zijn goede momenten ook een grote lieverd dus het lukt me gelukkig wel om ook die kant te blijven zien. En zo tobben we er maar mee aan, ook met wat hulpverlening. Ik hoop dat als de puberhormonen zijn geluwd, de situatie weer wat kalmeert.


Dankje mija voor het delen. Fijn om eens te lezen hoe het bij een ander gaat.

Vandaag met mijn partner uit eten geweest. Ik merk dat ik erg hoog in mijn emotie zit en dat ik dus op het terras al mijn tranen moest bedwingen toen hij vroeg of alles oké is.

Nee het is niet oké. En ik merk dat ik meer op mijzelf moet gaan passen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.