Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hum

hum

25-03-2012 om 17:18

Borstgroei 7jr?!

ik ging net met mijn dochter in bad, vertelde ze dat haar 'borstjes' zeer doen. Ik even gevoeld, zitten er onder beide tepels kleine harde erwtjes. Zou dit betekenen dat haar borstjes nu al gaan groeien, ze wordt in juli pas 8!!

grote zus is net 10 en heeft nog helemaal niets. dan kan het toch bijna niet dat kleine zus al begint, en op deze leeftijd? of is het gebruikelijk dat ze van die harde erwtjes hebben, kan het ook weg gaan? ik weet het eerlijk gezegd niet meer :-s

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
caya11

caya11

25-03-2012 om 17:47

Dochter ook

Onze dochter van 11, toen 7 had dat ook. Niks aan de hand bleek achteraf, ze is nu nog zo plat als een dubbeltje...
Het tegenovergestelde gebeurde bij onze dochter van 10. Toen zij 7 was kwam er ook borstgroei, bij haar zette het door... Na vele onderzoeken is gebleken dat zij in de vervroegde puberteit zit. Als we wilden konden we hormoonspuiten krijgen om de puberteit stop te zetten. Wij hebben met zijn allen, endocrinoloog, dochter en wij,belsoten de natuur zijn gang te laten gaan. Ik zou het nog even afwachten, meestal verdwijnen die erwtjes weer. Zoniet, dan even langs bij de huisarts.

Vera*

Vera*

25-03-2012 om 18:40

Te vroeg

Het kan dat je dochter te vroeg in de puberteit is, daar spreek je van als het voor de 8e verjaardag begint. Indien het echt zo is moet je zorgen dat je ruim voor de achtste verjaardag al bij een kinderarts/endocrinoloog zit.
Wat ook vaak gebeurt is dat de erwtjes weer tot rust komen en pas op een 'normale' leeftijd weer beginnen te groeien.
zie: www.pubertas.nl
Zoals Caya al aangeeft kun je de puberteit remmen, en DUS de uiteindelijke lengte, met het spuiten van puberteitsremmers elke (max) vier weken.

Vera

hum

hum

26-03-2012 om 15:57

Oke

ik wacht nog heel even af. dochter heeft er sinds een week last van, hopelijk verdwijnt het weer. En anders toch naar de huisarts, voordat ze 8 is. ik vind het maar niks...!

Mother2

Mother2

26-03-2012 om 16:31

Mama-groei

onlangs klaagde mijn dochter van 8 ook over pijnlijke borst. Er was ook sprake van een ingetrokken tepel. Ik schrok me rot en belde meteen de huisarts. Gelukkig kon ik komen. Hij heeft de boeken er op nageslagen en zelfs nog even met een kinderarts overlegd, maar het kan dus. Het is niet ongewoon. En hoeft ook niet te betekenen dat je kind met 10 jaar al dubbele D heeft. Het is een vrij gewone ontwikkeling die dus ook geen kwaad kan. Over een maand of 3 zouden we nog eens langs moeten komen, dan keek hij nog even. Of als er meer last kwam, moesten we eerder komen. Maar dochter heeft er nu geen last meer van. Wel zie ik nu inderdaad 2 kleine heuveltjes, iets meer dan dat het was, maar nog steeds erg onopvallend. Dochter zelf zei dat diverse meiden in haar klas al een beetje borsten hadden.
Dus, het hoeft niets ernstigs te zijn, ga voor de zekerheid naar je huisarts, maar grote kans dat deze ook de conclusie trekt, normaal.

Toevallig

Ik wilde toevallig zelf een draadje starten over dit onderwerp. Ik ben vandaag bij huisarts geweest met dochter van 8. Zij heeft een klierschijf aan een kant, nu een week of 4. Je kunt het echt al zien door t-shirts en zo. Ze schaamt zich rot en zegt dat niemand anders dit al heeft. Ze draagt nu shirts met een drukke print waardoor je het niet zo ziet. Ze is ook nog eens heel smal waardoor het natuurlijk extra opvalt.
Ze heeft dit ook eens gehad toen ze 6 was en toen is het na een paar weken weggegaan. Nu heeft ze ook nog een echte zweetlucht onder haar oksels. Ik ben dus bang dat de puberteit echt begonnen is. Ik kan me van mijzelf herinneren dat ik met 10 jaar borstgroei kreeg en dit echt vreselijk vond. Ik ging er zelfs helemaal scheef door lopen, zodat niemand het kon zien.
We mogen over 2 maanden weer terug naar huisarts om te kijken hoe het gaat.
Tot 8 jaar verwijzen ze door naar de kinderarts.
Voor haar is het extra vervelend, omdat ze op dit moment niet goed in haar vel zit. Ze is heel faalangstig geworden, omdat ze niet gewend is om fouten te maken. Bij alle toetsen een A+score en ook nog heel goed motorisch. Ze heeft veel vrienden, maar er is ook veel ruzie onderling. Ze heeft vorige week een capaciteitenonderzoek gehad (nog geen uitslag) en ik hoop dat ze haar gaan helpen met de faalangst. School heeft aangegeven dat ze niet weten of ze haar in alle groepen de zorg kunnen bieden die ze nodig heeft. Dus misschien moet ze ook nog van school wisselen...

Dus: ik zou naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor de kinderarts. Nu kan het nog, als ze 8 is mag het niet meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.