Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
rozenstruikje

rozenstruikje

06-10-2010 om 20:03

Boze buien, hoe mee omgaan?

Mijn oudste van 6 heeft de laatste tijd hele vervelende boze buien. Het begint vaak met iets kleins en het draait er dan op uit dat ze zo boos is, dat ze totaal niet meer luistert en agressief wordt. Ze gaat dan schoppen en slaan. Eerst in de lucht, dan op dingen en uiteindelijk op mij. Tussendoor blijf ik waarschuwen dat ze moet stoppen, ik geef aan dat ze op de deurmat mag gillen en stampen, ik zeg dat als ze rustig is ik met haar zal praten en zal knuffelen. Ik stuur haar naar de gang maar ze gaat gewoon niet. Ze gaat gewoon door.

Ik weet dus niet hoe ik met haar om moet gaan. Ik kan het niet negeren want ze maakt dingen kapot of ze doet mij pijn. Ik kan haar niet op de gang zetten bijvoorbeeld, want ze komt toch steeds weer terug. Ik heb vaak last van mijn rug en kan haar dan ook niet naar de gang brengen wanneer ze niet zelf gaat en al helemaal niet de deur dicht houden zodat ze daar blijft.
Toen ze 2 of 3 jaar was, waren er perioden waarin ze dan na een paar waarschuwingen voor iets toch door ging en ze van mij naar de gang moest. Dan werd ze woest en bleef ze terugkomen de kamer in. Ik heb haar wel eens 100 keer teruggezet op de gang en dan nog hield ze niet op. Uiteindelijk hield dit op en werd het rustiger. Kon ze wel omgaan met waarschuwingen en dus even naar de gang voor een time-out.

De aanleiding is vaak iets kleins. Bijvoorbeeld ze heeft ruzie met haar jongere broertje en ik zet ze uit elkaar, dan vindt ze dat oneerlijk omdat hij begon (dat was voor mij niet meer te achterhalen). Of ze wil een snoepje uit de zak die nog dicht is en niet open mag van mij. Of zoals laatst in de winkel wilden ze allebei aan mijn linkerkant naast mij staan, we stonden in de rij voor de kassa. Ik vond toen dat zij best even aan de andere kant kon staan. Toen is ze ook heel boos geweest waarbij ze voortdurend mij pijn ging doen. Ik schaam me dan kapot want ik heb haar natuurlijk gewaarschuwd en ik werd boos maar ze blijft maar doorgaan, ze luistert gewoon niet naar mij op zo´n moment. Vooral toen vond ik het ook heel moeilijk. Ik kan haar in een winkel niet apart zetten om rustig te worden, ik kan haar niet vasthouden zodat ze mij geen pijn doet, ik kan haar niet negeren. Ze is niet aanspreekbaar. Wat dan?
Iemand een idee?

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fenna van der Velden

Fenna van der Velden

06-10-2010 om 22:50

Ik moet altijd weer boos worden.

Hallo Rozenstruikje,

Ik herken je verhaal helemaal behalve dat mijn dochter dit pas sinds haar 6e heeft.(ze is nu 7). Vroeger was ze altijd heel erg lief en ik hoefde eigenlijk nooit echt boos te worden. Toen ze net 4 was kreeg ze een broertje en toen is het veranderd. Maar ja, komt het daardoor of doordat ze toen naar school is gegaan. Ik ben er ook erg door veranderd en ik word nu misschien wel te snel boos. Ik weet niet meer hoe ik het aan moet pakken. Ik heb al dagen de hele dag strijd met haar. gisteren was ze zo vervelend dat ik haar naar boven wilde sturen. Ze gaat dan gewoon niet en moet ik haar echt achtena zitten. Ik heb haar echt bij haar nek moeten pakken. Ik vind het gewoon vreselijk dat ik zo ontzettend boos word dat ik haar zou kunnen slaan. Ik moet me echt inhouden, terwijl ik helemaal niet zo ben maar ze drijft me echt tot het uiterste. Hoe ga je hiermee om. Ik wordt er zo moe van maar vooral zo verdrietig. Ik ben zo bang dat ik mijn lieve meisje kwijt raak. Andere mensen merken hier trouwens helemaal niets van, zoals mijn man en mijn ouders. Bij hun luisterd ze altijd wel. Doe ik dan iets fout???? Ik denk het dan wel!! maar wat??? HELP HELP.

Moek

Moek

10-10-2010 om 00:00

Je doet niks fout!

Als je kind vooral bij jou dat gedrag vertoont, dan voelt ze zich bij jou zo veilig dat ze bij jou haar grenzen durft te testen. Dat is juist goed. Gewoon doorgaan met grenzen aangeven, opvoeden is helaas niet altijd leuk (en ik spreek hier uit ervaring).

Overigens laat ik ze wel altijd hun emoties uiten, ook de boze. Ook als ik daar niet op zit te wachten, zoals in de supermarkt. Bijvoorbeeld: nee, geen snoepje...brul brul...wat vervelend he, je wil zo graag snoepjes en nou mag het niet, maar ja, zo is het nu eenmaal.

Overigens zijn ze nu wat groter en gaat er iets van hun zakgeld af als ze niet luisteren. Werkt heel goed, maar daar zijn die van jullie misschie nog wat jong voor.

Idd veilig voelen

hoi,
idd ze voelt zich veilig bij jou! hier hetzelfde.
juf en opvang maken die buien nooit mee. oma soms, ook daar voelen ze zich veilig bij.

heel vervelend,maar het idee dat ze het bij jou doet omdat ze zich veilig voelt is fijn!

Ja maar...

Heel herkenbaar Rozenstruikje, wel met vlagen, gelukkig niet altijd. Je staat daar wel even met je mond vol tanden/ met je handen in het haar, als ze gewoon NIET reageren.

Ook hier is dochter soms strontvervelend, terwijl ze buitenshuis een engeltje is. Ja, heel fijn dat ze zich bij mij veilig voelt om haar grenzen te verkennen, maar... hoe ga je daar nu mee om?

Consequent blijven, maar wat als je zegt 'ga maar even uitrazen op de gang' en ze doet het gewoon niet???? Ik heb haar op een gegeven moment niet meer naar de gang gestuurd, immers dan moet je dat handhaven, en dat gaat gewoon niet als ze steeds terug komt. Ik negeer haar gewoon nadat ik even duidelijk de situatie heb uitgelegd.

Maar ja... in jouw geval lijkt me dat ook geen optie, want ze kan de zaak natuurlijk niet zomaar afbreken.

Sterkte, Linda

Heb niet alle reacties gelezen

maar mijn man heeft een goede oplossing gevonden voor mijn dochter: hij stelt voor dat ze even met haar cavia gaat knuffelen. Werkt erg goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.