Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annie Tsung

Annie Tsung

06-11-2008 om 16:06

Broekplassen

Mijn zoon (overmorgen 4) heeft de afggelopen tien dagen 4 keer in zijn broek geplast op school.
Hij was zindelijk net voor zijn derde verjaardag,zowel overdag als 's nachts en heeft na zindelijk te zijn misschien 3 keer een ongelukje gehad ofzo in een heel jaar.
En nu is het om de dag raak opschool.
Zelf denk ik dat het is omdat hij het vergeet; hij houd van knutselen en elke keer als hij in zijn broek plast is het rond knutseltijd.Volgens mij gaat hij er helemaal in op en gunt hij zichzelf even geen plas pauze.

We zijn ook midden in een verhuizing.Ik begrijp natuurlijk dat dat voor een kleuter best moeilijk kan zijn.Maar ik vraag me af hoe het komt dat ze dan in hun broek kunnen gaan plassen.
Ik doe er verder niks mee,vraag hem wel hoe het komt,maar zeg er niks van ofzo,behalve dat ongelukjes soms gebeuren.
Annie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

06-11-2008 om 16:11

Hier ook!

Onze dochter is ook net vier geworden en heeft ook sinds ze naar school gaat met enige regelmaat een ongelukje. En dat terwijl ze al toen ze 2,5 was volledig zindelijk was! Ik gok er ook maar op dat ze gewoon te laat gaat, omdat ze niks wil missen. Het zou wel fijn zijn als het weer snel over was...

Cindy

Mamvantwee

Mamvantwee

07-11-2008 om 09:42

Hier ook, ging over

Mijn dochter (4,5) had in de eerste weken op school ook vaak een ongelukje, en ik hoorde het ook van een vriendinnetje. Het is hier ook de spanning geweest: nieuwe situatie, onbekende kinderen - weet je dochter veel wat ze wel en niet 'mag'. Hier op school is bv een plasketting, alleen daarmee mag je naar de wc. Met als gevolg dat mijn dochter niet naar de wc kon, omdat de ketting steeds weg was....tja.

Ik had altijd een schone broek en onderbroek in haar schooltas zitten, heeft ze een paar keer nodig gehad. Nu is het trouwens nooit meer nodig.

Mary

Mary

13-11-2008 om 13:10

Stickervel hielp. stickervel weg en ze doet het weer.

Hallo.....

Mijn dochter wordt in december 5. Zij had 1x per dag ongelukjes, vaak aan het einde van de dag.

Dus gingen wij over (net als op de creche toen) over op stickerbeloning. Wanneer zij einde van de dag droog was, kreeg zij een sticker, die zij op een groot vel op de deur kon plakken. Wanneer zij in haar broek plaste gingen er 2 stickers af. Bij 15 stickers was de beloning een cadeautje.

Mijn kleine meid had het dus 15 dagen onafgebroken volgehouden. Heel trots (en wij ook) op naar de speelgoedwinkel. Nu heeft zij haar cadeautje binnen en plast zij weer in haar broek. Gisteren zelfs 3x.

Waait dit ook vanzelf over. Ik was het gisteren helemaal zat en heb haar met haar handje over elkaar de strafstoel gezet. Want volgens mij neemt zij nu de boel in de maling en is zij uit op een cadeautje. 's Nachts is zijn nl droog.

Hoe moet ik hier nu mee omgaan?

Groeten Mary

30 stickers

Dan ga je nu toch voor 30 stickers voor ze een kadootje krijgt (en niet al te grote kadootjes beloven)

Prulletje

Prulletje

13-11-2008 om 19:04

Mary

Laten inleveren dat kado! Is ze nou helemaal bedonderd. Heeft mijn dochter ook een keer geflikt. Ze kreeg iedere avond een koekje als ze droog was gebleven. Ze was namelijk al drie maanden zindelijk geweest maar had er geen zin meer in. Dus ik hoopte dat een beloningskoekje zou helpen. Dat ging helaas niet heel vaak goed. Een avond had ze het koekje net op en plaste in haar broek. Ik ben toen heel boos geworden en heb uitgelegd dat ik dat heel gemeen van haar vond. Daarna heeft ze nooit meer in haar broek geplast

Prulletje

Inge M

Inge M

13-11-2008 om 20:38

Andersom lijst

Ik ben ook wel voor positief belonen. Maar soms is de andersom-richting de enige manier die werkt.
Jouw kind heeft laten zien dat het mogelijk is om niet in de broek te plassen (3 weken lang!). Motivatie was achteraf gezien de beloning. Want zodra de beloning ophield, kwam het broekplassen weer terug.
Tijd voor de andersom-lijst dus. Bij elke keer in de broek plassen krijgt ze een kruisje. Bij .... kruisjes mag ze iets niet (bijvoorbeeld 1 dag geen tv kijken, 1 dag geen snoepjes/koekjes, iets dat kind vervelend vindt maar wel in verhouding is bij wat ze fout doet)
Natuurlijk moet je bij broekplassen eerst weten of er andere redenen zijn (zijn er niet, dat heeft ze al bewezen), positief belonen (is altijd gezelliger maar dat helpt niet lang genoeg). Het voordeel van de andersom-lijst is dat die altijd weer terug kan komen als dat nodig is. Af en toe een ongelukje kan altijd. Teveel ongelukjes betekent dat de lijst weer terugkomt. Langdurig effect dus.

Mary

Mary

17-11-2008 om 12:14

Cadeau ingeleverd en stickervel 30 dagen

Hallo,

Mijn dochter heeft haar cadeau ingeleverd en het stickervel is opnieuw ingevoerd met 30 dagen.
En ja hoor ze is weer droog....

Bedankt en op naar een droge afloop.

Groeten Mary

Mary

Mary

25-11-2008 om 13:25

Weer broekplassen: andersomlijst proberen / of medisch?

Helaas het terug geven van het cadeau alsmede 30 dagen stickerlijst heeft geen effect meer. Mijn dochter heeft vorige week elke dag in haar broek geplast. Gisteren plaste zij zelfs in haar broek terwijl zij op mijn schoot zat.
Ik ga dus de de sticker-beloningslijst maar omdopen tot een andersomlijst. Een kruisje wanneer zij in haar broek heeft gedaan..
Ik overweeg ook maar om maar langs de huisarts te gaan om er zeker van te zijn of het niet iets medisch is. Toch... 's nachts is zij zindelijk. Gaat zelfs midden in de nacht uit bed om te plassen.

Pippie

Pippie

25-11-2008 om 13:52

Mary

Terugval met broekplassen kan psychische oorzaken hebben. Bijvoorbeeld het gevoel geen controle over zichzelf te hebben, een ander die te veel controle over het kind heeft etc. Ik noem maar wat voorbeelden.

Kruisjes zetten op een lijst, cadeautjes terug moeten geven. Het kan in het begin misschien het idee geven dat het helpt. Maar je haalt het onderliggende er niet mee weg. Dan weer terug val. En dan krijgt je kind nog meer het gevoel dat het niet goed is etc etc.

Eens naar de dokter gaan kan zeker geen kwaad.

Pippie

Puck2

Puck2

25-11-2008 om 15:16

Met pippie eens

Als eerste zou ik toch eens naar de huisarts gaan. Is er al eens gekeken of ze een (chronische) blaasontsteking heeft? Of dat ze teveel gespannen blaasspieren heeft? Met medicijnen is daar wat aan te doen. En verder wat betreft de andersomlijst: ieder zijn eigen idee over straffen en belonen, maar naar mijn mening heeft het negatieve benadrukken en straffen (kadootje inleveren) in veel gevallen veel minder effect dan het positieve weergeven en belonen. Ze plast heus niet voor haar lol in haar broek en misschien kan ze er echt niets aan doen en dan ga jij dat ook nog eens benadrukken..... 't Zou in ieder geval nooit mijn manier van werken zijn.

Hetzelfde hier

Hoi Annie,

Om je maar even te steunen. Ik herken het probleem volledig. Mijn dochter van 4 begon na een jaar droog zijn in haar broek te plassen. Trouwens ook bij het begin van het naar school gaan.
Ik heb eerst de beloningsstickers geprobeerd, die werkten even maar op lange termijn ging het steeds weer mis. Daarna de strafmaatregelen (geen tv kijken). Dat werkte ook maar even en zorgde op gegeven moment voor een volledig overstuur kind.
Na een periode waarin ik en mijn man zich erg druk hebben gemaakt heb ik het volgende ingevoerd. Als je in je broek plast ga je zelf boven schone kleren aantrekken en de vieze in de was doen. Ook een reserve onderbroek mee naar vriendinnetjes en school. Nu gebeurt het nog steeds, maar ik heb er minder last van. En doordat wij er veel onspannender mee omgaan heb ik het idee dat het beter gaat. Het is tussen twee haakjes een heel erg gevoelig kind. Misschien heeft dat er iets mee te maken.
Ik troost me maar met de wetenschap dat het over gaat, dat bevestigen de meeste ouders.

Veel succes Evi

Heel herkenbaar

Onze oudste is ook na een jaar zindelijk in haar broek gaan plassen toen ze naar school ging. Elke dag zo'n beetje en dat duurt nu met vallen en opstaan een half jaar. Belonen, zelf doen, weet ik veel: soms gaat het prima en dan ineens weer drie keer op een dag mis.

Van het weekend klaagde ze over buikpijn, kon ze haar plas slecht ophouden, dus dacht ik aan een blaasontsteking (die je met steeds natte broeken wellicht ook sneller krijgt?). de huisarts zag een minimale hoeveelheid spul (wat is het?) in de urine, dus nu een antibiotica. Ik heb haar gezegd dat dat medicijn óók helpt bij het beter op kunnen houden van haar plas. Ze is nu al vier dagen helemaal droog...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.