Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heidi

Heidi

20-11-2008 om 16:26

Broekplassen, en onsympathieke juf

Hoi,

Mijn nichtje van net 4 zit op de montessorischool sinds oktober ze was zindelijk toen ze naar school ging op hier en daar een ongelukje na. Nu is het zo dat ze elke dag wel 4 a 5 keer in haar broek plast. Nu heeft de juffrouw aangegeven dat dit gemakszucht is en als ze niet droog blijft, van school af moet. Dit heeft ze tegen mijn nichtje gezegd, die sorry sorry sorry tegen de juf zei.
Nu is het zo dat ze de laatste maanden nogal wat voor haar kiezen heeft gekregen (scheiding ouders, nwe vriend(in) vader en moeder) en dit weet de juf. Daarom vind ik het nogal onsympathiek van de juf om dit tegen haar te zeggen. Ik snap best dat het lastig is met een klas met kleuters, maar een beetje begrip is toch niet te veel gevraagd, er is ook een stagiare aanwezig.

Mijn zoontje (bijna 4) had dit ook een tijdje, dit kwam omdat ik chemo en bestraling had en veel in het ziekenhuis vertoefde, en meneer had ineens weer natte broeken, nu is hier sinds een week of 8 de rust en regelmaat weer terug en nu is het opgehouden, maar op school gingen ze daar wel goed mee om. Zijn juffen waren gelukkig wel begripvol, en wisten dat het door de situatie kwam.

Maar, wat kunnen we nu voor mijn nichtje bedenken om droog te blijven ?? Stickermethode, kadootje in het vooruitzicht ?? Iig niet dreigen met Sinterklaas..maar wat dan wel...elke tip is welkom.

Gr Heidi

Ps. Mijn zoontje en mijn nichtje zitten op verschillende scholen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

20-11-2008 om 20:30

Luierbroekje

ik zou er niet moeilijk over doen, gewoon een luierbroekje aan en als het mis gaat komt het iig in de luier. Wel een rustiger idee voor het kind, heeft ze die stress niet. Niet vertellen aan de andere kinderen, maar er ook niet geheimzinnig over doen. een schone broek en onderbroek mee. Afwachten tot de rust is weergekeert en dan bv in de vakantie weer even oefenen zonder luier.
Lullige reaktie van die leerkracht om te dreigen met van school af moeten. kan me wel voorstellen dat het lastig is in een grote klas maar ja, je weet dat het kan voorkomen.

Wat een akelige juf

gemakzucht en daarom in de broek plassen... Ja het is zeker zo makkelijk om een natte broek te hebben. Duh, ik word er gewoon boos van. En dan tegen zo'n klein pukje zeggen dat ze misschien van school af moet.

Ik zou echt wat tegen de leerkracht zeggen hoor. Dit kan toch niet! Zo'n kind heeft het moeilijk genoeg. Ik zou inderdaad een luierbroekje aan doen, niet teveel aandacht aan besteden. Misschien dus ook geen stickers en andere toestanden. Het is gewoon even zo, het gaat ook wel weer over, klaar. Anders wordt het misschien een issue (als het dat nog niet is natuurlijk) waardoor het alleen maar lastiger wordt.

Yvonne

Yvonne

21-11-2008 om 11:06

Tjsa

Juf pakt het niet goed aan om tegen een kindje van net 4 te zeggen dat ze van school af moet. Dit moet ze met de ouders bespreken. Die moeten er wel mee aan de slag want juf heeft gelijk dat kinderen die niet zindelijk zijn niet kunnen op de basisschool. Juf heeft daar gewoon geen tijd voor als ze met een klas van vaak 20-30 kinderen staat.

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 16:52

Juf heeft gelijk?

Nou nou, dat vind ik helemaal niet ! Juf zegt tegen een kind van 4 dat ze van school moet als ze niet zindelijk is. Wat een geweldig slimme aanpak zeg. Misschien is praten met de ouders de eerste keuze die je dan maakt. Dat je geen tijd voor verschonen hebt...prima, maar zoek dan samen met de ouders naar een oplossing. Ik zou direct ruzie hebben met zo'n rot juf.

Dropke

Cindy

Cindy

21-11-2008 om 19:11

Hier gelukkig anders

Als bij ons een kleuter een keer een ongelukje heeft, wordt hij/zij door de juf gewoon in droge spullen geholpen. Een ongelukje kan gebeuren, zeker met hele jonge kleuters.
Onze dochter is al sinds 2 jr 4 mnd volledig zindelijk en ook zij heeft op de derde dag van school een ongelukje gehad. Doordat er geen ophef om gemaakt werd, zag zij het ook als niet meer dan een ongelukje. Ze was gewoon net te laat; kan gebeuren!

Wel denk ik dat als een kind nog helemaal niet zindelijk is, het een ander verhaal wordt. De juffen hebben inderdaad geen tijd om dagelijks kinderen te verschonen. Maar in dat geval neem ik aan dat de ouders dat ook weten en samen met school tot een oplossing komen. Hoe dan ook zeg je niet tegen een kind dat ze dan maar van school moet!

Jesse_1

Jesse_1

21-11-2008 om 20:46

Goed lezen!

Yvonne zegt dat de juf het niet goed aanpakt (niet tegen kind zeggen, maar met ouders bespreken), maar dat ze in essentie wel gelijk heeft.
En het gaat niet om 'ns een keer een ongelukje, maar een kind dat rustig 4 à 5 ongelukjes op een dag heeft!
Neemt zeker niet weg dat de juf - ook in haar frustratie van het moment!! - dit op het kind moet verhalen. Ik denk dat school en ouders in overleg het best kunnen besluiten om het kind tijdelijk een luierbroekje te laten dragen, tot ze in wat rustiger vaarwater zit en beter in kan springen op de aandrag tot plassen.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

21-11-2008 om 20:47

Ik bedoel uiteraard

Neemt zeker niet weg dat de juf - ook in haar frustratie van het moment!! - dit NIET op het kind moet verhalen.

Sophie Leffers

Sophie Leffers

25-11-2008 om 01:13

Ouders en school

Zoek bij de rubriek ouders en school eens in het archief.

het zou niet mogen moeten gaan om een onwillige juf.

Een kind wordt aangemeld bij gesubsidieerd onderwijs op de leeftijd van 4 jaar. School ontvangt geld voor dit kind vanaf die leeftijd en heeft dan ook zorgplicht voor dit kind. Het verschonen van een jong kind hoort daar ook bij.

Akelige juf? Ik neem aan dat er beleid is op school wanneer het gaat on dit soort zaken. Vraag ernaar bij de directie.

S. Leffers

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.