Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broekpoepen 6 jaar

Zoon is 6 (zit in groep 3 en komt heel goed mee) en poept nog steeds in zijn broek. Zelf geeft hij aan dat hij lekker aan het lego-en is en dus 'geen tijd' heeft om naar de wc te gaan. Of gewoon lekker aan het spelen. Het boeit hem totaal niet. Poep vindt hij wel vies, aan zijn handen of benen, blè! Maar een middag met een vieze broek lopen, mwah... Hij heeft geen te harde poep (obstipatie), prima substantie! De thuis situatie is normaal, geen echtscheidingen of spanningen. Zusje van 3 jaar. Sinds hij 'zindelijk' is, is het poepen eigenlijk nooit goed gegaan. We hebben natuurlijk alles geprobeerd: stickers, poepsnoepje als hij niet in zijn broek poept (jaja, het kan wel!), zelf broek laten uitwassen, geïrriteerd reageren, negeren, relaxed reageren : "geeft niet joh"... Het is een zeer temperamentvol en gevoelig kereltje wat het liefst met fluwelen hand schoentjes zou willen worden aangepakt. Kan niet altijd, helaas (voor hem) zijn er ook grenzen nodig. Dan is de wereld te klein en probeert hij door middel van een theatraal gejammer (zacht uitgedrukt) toch weer de aandacht te trekken... Hij heeft best wel een komplex karakter. Ik kan nu een heleboel positieve en negatieve dingen gaan opnoemen, maar dat wordt te lang

Heeft er iemand ervaring met broekpoepertjes en is dat vanzelf over gegaan of zijn er mensen die baat hebben gehad bij het inschakelen van hulp? Ik wordt er nu wel een beetje moedeloos van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

08-04-2010 om 07:13

Hulp

Vraag eens of er bij jou in de buurt een speciale poli is voor poep en plasproblemen bij kinderen.Zij hebben alle expertise in huis!Ik heb er goede ervaringen mee.
Groetjes,bastet

maggiemac

maggiemac

08-04-2010 om 08:58 Topicstarter

Douchen en poeppoli

Inderdaad zijn we meer tijd kwijt met billen schoonmaken, boek verwisselen e.d. dan dat hij meteen 'gewoon' naar de wc gaat. Hij weet nl. wel hoe dat ook kan zijn en dan zeg ik ook tegen hem, zie je wel : 1 keer vegen en dan klaar!!!) , dat heb ik hem ook al proberen duidelijk te maken, maar dan nog...
Geestig idee van dat douchen, maar toch wel tijd- en water-rovend
Wij zouden naar de poeppoli van het AMC kunnen gaan, maar is dat niet voornamelijk geënt op lichamelijke oorzaken zoals darmproblemen?
Hoe waren jou ervaringen daarmee Bastet? En wat was jullie situatie?

auw

auw

08-04-2010 om 11:41

Poeppoli

Hier ervaringen met de poeppoli van het amc. Niet in verband met broekpoepen, maar in verband met chronische buikpijn. Wij zijn heel goed geholpen. Ik vind ze erg kindvriendelijk en heel erg professioneel. Ze weten echt waarover ze het hebben. Het was voor onze zoon absoluut geen straf om erheen te gaan.
Ik denk dat 80% van de kinderen die daar komen geen duielijke lichamelijke oorzaken van hun klachten hebben hoor. Maar bij onze zoon bijvoorbeeld gingen ze daar helemaal niet over oordelen of een uitspraak over doen. Er waren een aantal mogelijke lichamelijke ziekten die uitgesloten werden. Het is van veel van dit problemen absoluut niet duidelijk waar de grens ligt tussen lichamelijke oorzaak/psychosomatische oorzaak. Ze zijn daar niet anders gewend.
En verder, het kan natuurlijk heel goed dat er toch ook een lichamelijke oorzaak meespeelt. Ik begrijp dat sommige kinderen minder aandrang voelen. Het kost hen dan veel meer moeite om deze signalen waar te nemen en er dan vervolgens op te handelen. Ook veel kinderen met obstipatie hebben zindelijkheidsklachten.
Heel verhaal, mijn conclusie: volgens mij kan de poeppoli jullie goed helpen, zo niet dan geven ze dat zelf wel aan.

Eens met pelle

als het laksheid is (geen zin, ik ben aan het spelen, ik vind het niet erg) dan zou ik er een gevolg aan hangen die voor hem zo vervelend is dat hij zijn mening bij gaat stellen.

Als hij helemaal moet douchen, zelf zijn onderbroek in een emmertje met sop moet stoppen etc dan is de 'lol' er denk ik snel van af.

Prakje

Prakje

08-04-2010 om 13:30

Je hebt niet alles geprobeerd...

Ik heb hier exact dezelfde ervaring, en ook ik dacht 'alles' geprobeerd te hebben.... tot ik samen met zoon een schema heb opgesteld met daarop 7/8 WC-momenten.

2x per dag moest hij langer blijven zitten, dan lazen wij een boekje voor. Hij had dan geen speelgoed mee, zat met voeten op een krukje etc.

Afspraak met zoon was: schema is de baas (niet hij, niet wij!) wij helpen hem herinneren, en hij gaat zonder mopperen, zonder tegenspraak, naar de WC.

En zie daar, binnen een dag van het hele probleem af.

Geen ruzie meer, geen vieze broeken, en een kind dat ineens opbloeide...

Ook onze zoon voelde oprecht niet meer dat hij naar de WC moest. Door het ophouden en tijdrekken gaat dus echt het aandrang-gevoel weg. Dit kun je terugkrijgen door hem regelmatig naar de WC te laten gaan.

Dus... probeer eerst het schema voor je een poeppoli bezoekt.

Onze zoon heeft het schema overigens ook meegenomen naar school, BSO en naar bijv. Oma als hij ging logeren. Hij was zo blij dat het werkte!

suc6!

koentje

koentje

08-04-2010 om 15:36

Serieuze vraag...

eet je zoon vaak pindakaas?
Er zit een stofje in waar je gevoelig voor kan zijn. Het maakt de spier bij de anus dan slap...
Echt waar!

Klopt

sinds ik dat gelezen heb hier heeft dochter geen ongelukjes meer gehad, er komt hier al een jaar geen pindakaas de deur in.

maggiemac

maggiemac

08-04-2010 om 17:14 Topicstarter

Goh, wist ik niet

dat pindakaas dat teweeg kan brengen. Hij eet (bijna) geen pindakaas, maar zijn zusje van 3 wil niets dán pindakaas op haar broodje (ze is overigens nog niet geheel zindelijk Maar ik zal er bij haar op letten.
Naar aanleiding van de tips van Prakje ga ik nu aankondigen wanneer ik van hem verwacht dat hij naar de wc moet gaan om te proberen te poepen. Als eerste nu na het avond eten en hij stemde er mee in. Mocht er vanavond niks komen moet ie morgenochtend voor school het proberen. Wat er tussenin gebeurt zien we wel. Mocht dit niet lukken kunnen we ook zo'n schema maken. Doe je dat in een schriftje ofzo? Meneertje is zeker wel gebaat bij het aankondigen van dingen zodat ie weet waar hij aan toe is, dussss wie weet...
Dank! Nog meer tips en verhalen ook welkom hoor!

Bastet

Bastet

08-04-2010 om 19:20

Poli

Mijn dochter had obstipatie.Het prettige van de poli is dat ze eerst lichamelijke oorzaken uit willen sluiten,dan weet je dat tenminste zeker.Op de poli is,naast de kinderarts, ook een psychologe en een kinderfysiotherapeut.De psychologe praat met jou en je kind,probeert te achterhalen wat er achter het probleem kan zitten en geeft adviezen.De fysio geeft je kind en jou meer inzicht in de lichamelijke kant,geeft leuke oefeningen mee,waar je veel aan kunt hebben.
Groetjes,Bastet

Prakje

Prakje

08-04-2010 om 22:33

Het schema

hebben wij op een A4-tje gemaakt. Met plaatjes en tijden erbij (zoon was toen 5,5).

We hebben toen samen met zoon bedacht wat de handigste WC-tijden waren (ook voor school) en die op de lijst gezet. De lijst hing thuis op een zichtbare plek. Hij wilde de lijst ook op school in de klas, en bij de BSO.

suc6 ermee!

maggiemac

maggiemac

09-04-2010 om 09:44 Topicstarter

Ongelukje tussendoor voor prakje

Ik had het voor gisteravond aangekondigd, helemaal goed gegaan. Zonder tegensputteren een fijne grote boodschap!!! Maar vanochtend om 07.00 stond ie aan mn bed met de 'boodschap' weer in zn broek. Hij was al wakker en aan het lego-en... De rest op de wc gedaan. Waren er bij jullie ook nog tussendoor ongelukjes?

Prakje

Prakje

09-04-2010 om 13:58

Gelijk naar wc

Als hij wakker wordt...

Hier zag het schema er zo uit:
- direct na wakker worden
- voor school (langer, voorlezen)
- kleine pauze (uur of 10/10:30)
- overblijf (voor én na het eten)
- direct uit school
- voor het eten
- na het eten (langer, voorlezen)
- voor het naar bed gaan

Die laatste twee werden weleens samengevoegd tot één moment. Afhankelijk van de tijd dat we gingen eten...

suc6!

Het lijkt al iets te werken.. toch?

maggiemac

maggiemac

09-04-2010 om 14:59 Topicstarter

Lekker strak schema!

Wow, heb zin in om het uit te proberen! Ook dat van "het schema is de baas" kijken of dat hem aanspreekt. En dan natuurlijk ook zittend plassen, want stel... Gaat ie bij jullie ook naar de wc omdat het schema het zegt, ookal moet ie niet?

Prakje

Prakje

09-04-2010 om 19:16

@maggiemac

Hier speelde dit probleem een jaar of 3 geleden... zoon was toen 5,5.

en ja, hij ging naar de WC, ook als hij niet moest.

Dat is juist het probleem. Door het ophouden en uitstellen zijn deze kinderen het complete gevoel van de aandrang (voor plassen en poepen) kwijt.

Dus als schema zegt WC, dan is het WC. Dit hebben we met zoon zo afgesproken. We hebben hem ook echt betrokken en aangegeven dat we hem nu echt gingen helpen (ipv mopperen en hem boos toespreken, zelf laten opruimen etc. etc.)

Samen de afspraak gemaakt/belofte uitgesproken.

Hij had dan nog wel momenten dat hij niet wilde, maar dan zeiden wij "het schema zegt dat het tijd is, niet wij!"... en dan ging ie wel...

Het is volgens mij wel cruciaal dat je de ruzie/discussie eruit haalt. Het schema is de baas niet de ouders en niet het kind.

suc6 ermee!

Prakje

Prakje

09-04-2010 om 19:18

O ja...

hier mogen ze niet staand plassen (jakkes...!) daar is nooit discussie over geweest

maggiemac

maggiemac

12-04-2010 om 09:05 Topicstarter

Het gaat goed...

Ik heb een mooi schema gemaakt met de kloktijden ernaast (leuke klokjes gevonden op internet) ook handig om te leren klokkijken Ik moet zeggen hij heeft al 4 dagen niet meer in zijn broek gepoept, joeghei!!! De ene keer sputtert ie wel wat tegen, maarja het schema is de baas Ik hoop dat we nog niet te vroeg juichen... Maar ik blijf zo nu en dan wel wat posten, als iedereen het leuk vind (om op de hoogte gehouden te worden van poepgedrag van onbekend kind, haha)
Groetjes, Maggiemac

Prakje

Prakje

12-04-2010 om 12:57

Top!

Fijn te lezen dat het werkt

Hier werkte het ook super... je gaat merken dat je na een paar weken wat soepeler wordt... dat kan dan ook weleens misgaan

Hier wel iig... dan lieten we het schema op een slome zondag helemaal los... en dan had zoon rustig 4 natte pyjamabroeken...

We hebben denk ik een maand of 3 / 4 intensief het schema volgehouden.

ik vind het leuk om af en toe een verslagje te lezen..

maggiemac

maggiemac

12-04-2010 om 14:42 Topicstarter

Ha die prakje

Ha die Prakje,

Ik hoop dat ik (we) het goed gaan volhouden. Ik merk wel nu al: hij was daarnet op school nog naar de wc (plas) geweest vlak voor hij naar huis ging (hoorde ik ook van juf), dus de thuiskomst plas wordt dan wel al geskipt... Ik wil ook weer niet tè drammerig zijn waardoor het gaat tegenstaan, maar dat komt goed. Het schema hangt naast de eettafel, bij ons een centrale plek. Ook de dagen van de week, de maanden en seizoenen hangen daar, en dat is vaak een aanleiding voor een gesprekje, zo ook met dit schemaatje denk ik dan: een geheugensteuntje. Qua plassen ging het de laatste tijd wel goed, alleen dat poepen hè! Nou, ik hou je op de hoogte!
Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.