Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bianca1969

Bianca1969

22-03-2012 om 14:00

Broekpoepen (6.5 jaar)

Sorry voor de titel, maar je snapt nu wel gewoon waar het over gaat.
Mijn zoon van 6.5 jaar poept ineens weer in zijn broek. Sinds een maand of drie. Gewoon omdat hij het vergeet, zegt hij dan. Meestal eind van de middag tijdens het buitenspelen, dat wel. Dus ik snap wel dat je dan wel eens een ongelukje kunt hebben, maarja...lekker is anders. Zelf heeft hij het er niet moelijk mee. Hij vindt het eigenlijk niet erg of vies.
Eerst loog hij erover (nee, hoor! niks in mijn broek!), maar dat is nu gelukkig over. En we belonen hem voor een dag schoon blijven (stickertje etc. je kent het wel)
Op school zegt de juf dat het wellicht spanning is, maar daar merk ik thuis eigenlijk niets van. Ja, de vieze broeken.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar anderen. Heb je dit ook wel eens gehad? Wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken? Mijn man vindt dat ik met zoonlief naar de dokter moet. Zelf zie ik daar de noodzaak niet voor. Hij is 's nachts droog en overdag dus ook tot eind van de middag. (En dan moet hij van mij naar de wc, met een boekje om even rustig te zitten.) Ik denk dus niet dat het iets lichamelijks is, maar meer tussen de oren zit.

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

22-03-2012 om 19:26

Maak er geen item van,

maar laat hem zoveel mogelijk zelf de vieze broeken uitspoelen en zijn billetjes wassen. Met koud water!!☺
Zijn het kleine beetjes?
Mijn zoon heeft dit heel lang gehad na overlijden van zijn opa. Heel duidelijk dus. Maar op een bepaald moment leek het een soort gewoonte te worden. Ik ben toen bij een sacraaltherapeut geweest: dat leek te helpen.
Er kan ook nog een lichamelijke oorzaak zijn die heel raar klinkt. In pindakaas zit een soort olie waar je allergisch of gevoelig voor kan zijn. Effect KAN zijn dat je minder controle hebt over je sluitspier....
(in dat geval heeft AH cashwenotencreme; lijkt veel op pindakaas.

Prakje

Prakje

22-03-2012 om 19:57

Schema maken

Ik zou met hem een afspraak/schema maken wanneer hij naar de wc moet met een boekje. Als ik het zo lees is na school het handigste moment. Eerst even wat drinken, naar de wc met een boekje en daarna pas naar buiten.

Je zoon is zo afgeleid buiten dat hij het in zijn broek doet, probleem kan worden dat hij het uiteindelijk echt niet meer voelt aankomen. Dit hebben we hier ook gehad. Met een schema en vaste wc momenten was het probleem gelijk over.

Herkenning

mijn zoon heeft ook zo'n periode gehad. Ik liet hem uiteindelijk iedere keer douchen. Heel uitgebreid (en gewoon met lekker warm water.) Vertelde dan dat hij nu naar poep stonk en zich goed moest wassen, en omdat hij nu wel heel vaak douchte moest hij natuurlijk ingesmeerd worden met bodylotion. In al die tijd kon hij niet spelen of zijn favoriete tv programma zien omdat hij zichzelf aan het verzorgen was. Het kwartje viel toen bij hem.

Groetjes Pham

Overloop diarree

Kan het ook overloop diarree zijn? Dat krijg je als je te lang je ontlasting op houdt b.v. als je jezelf geen tijd gunt voor een toilet bezoek omdat je zo leuk aan het spelen was. Dan zit er aan het eind van de endeldarm een dikke prop ontlasting waarlangs dunne ontlasting sijpelt. Je zoon kan er dan niks aan doen omdat dat niet op te houden valt. Vaak merken ze het ook niet. Ja, als het te laat is en al in de broek zit.

Mijn oudste zoon heeft dit een poosje gehad toen hij kleuter was. Wij zijn er toen wel mee naar de dokter geweest. Hij kreeg een drankje dat de ontlasting zachter maakte zodat hij die dikke prop kwijt raakte en ook meteen van de overloop diarree af was.

Bianca1969

Bianca1969

26-03-2012 om 12:30

Goede tips en raad

Bedankt daarvoor. We laten hem nu inderdaad uitgebreid douchen na ieder "ongelukje". Verder houden we ook een schema aan. Op gezette tijden met boek naar de wc.
En...ook al heeft onze kleine man geen allergie: geen pindakaas meer op brood. Wellicht dat dit tussen zijn oren een beetje helpt. Hij vond dit zelf namelijk een interessant gegeven.
Overloopdiarree zou inderdaad ook nog kunnen. Ik ga het zeker in de gaten houden.
Bedankt voor de tips! We gaan kijken of het helpt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.