Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:08:

[..]

Ja dat lijkt mij ook. Ik zou jongste mee kunnen nemen maar ik kan haar niet horen, ik kan wel haar uitdrukkingen zien en daaruit afleiden wat ze wil maar niet meteen. Overweeg nu om ze samen in de auto te laten maar ik denk dat mensen daar meer van vinden

In de auto? Bij n afspraak van n uur? He maakt een grapje zeker.

Thuis is ook geen optie,  bij nood jan zoon van 11 je niet bellen want je hoort tijdens je meet-afspraak nog niks

Meenemen, dan maar met tablet en 2 koptelefoons als ze niet rustig kunnen zijn daar.

Het is natuurlijk al een veeg teken dat hij dit niet met zijn vrouw wil overleggen.

Courage schreef op 11-09-2025 om 00:46:

Het is natuurlijk al een veeg teken dat hij dit niet met zijn vrouw wil overleggen.

Precies. Ik denk dat ze niet blij gaat zijn als ze deze oplossing hoort. En zeker niet achteraf!

Als jij denkt dat ze dit kunnen zou ik het doen. Altijd een buurvrouw als achterwacht inzetten dat wel.
Toen ik als pubermeisje oppaste samen met vriendin is er ook eens n kind van de trap gevallen. Kind was heel even weg, wij schrokken natuurlijk enorm en hebben toen ook oma aan de overkant gebeld.Het leven is niet zonder risico’s.

Leer je zoon wat hij moet doen als er brand ontstaat of iets dergelijks, waar hij heen belt en hoe hij problemen oplost. En schat zelf in hoe groot de kans is dat er iets mis gaat tav je dochter en zoon. Ik zou trots zijn op hem, maar goed als ik de reacties lees denken velen daar anders over.

De buren als achterwacht worden hier vaak genoemd maar to heeft er geen 1x op gereageerd. @to, vind je dat geen optie! Heb je slechte ervaring met de buren?

Wat ik verder niet snap is dat als TO zo afhankelijk is van die apparatuur dat er dan geen reserve is. Ik heb een bril. Niet heel sterke glazen maar wel altijd een reserve bril omdat een week zonder gewoon niet handig is. 

Ik heb ook hoorapparaten maar hoor beter als jij. Ik weet echter wel dat ik mijn kind niet snel mee zou nemen als ik een hoortest zou hebben, dat zou ook geen spoed zijn dus dat zou ik anders plannen. Nu is er een technisch probleem, dan zou ik er wel voor kiezen om mijn kinderen mee te nemen. Vermoedelijk gaat audicien aan de slag met het toestel terwijl jij wacht en er ook voor de kinderen kan zijn. Misschien opnieuw afstellen, dan is oudste bij de jongste.
Ik kan me wel voorstellen dat oudste hier geen zin in heeft en liever thuis oppast. Dat zou ik gewoon uitleggen en niet als keuze geven. 

Kun je inschatten wat je vrouw hiervan vindt? en waarvoor ben je bang als je je vrouw inlicht. Dat ze ongerust is dat jij thuis bent en niks kunt horen of over die afspraak en hoe je dat oplost?

Poezie schreef op 10-09-2025 om 21:03:

[..]

Zus vind ik absoluut geen optie. Die is net twee weken geleden bevallen en heeft nog twee kinderen rondlopen. Dat kun je haar echt niet aandoen!

Ligt er toch aan hoe zus zich voelt lijkt me , het is geen ideale situatie maar aandoen klinkt wel heel heftig. Een uurtje is korter als de meeste kraamvisites. Mischien heeft ze er zelfs wel profijt van in de vorm van dat haar andere kinderen even een uurtje meespelen met to zijn kids.

Ik zou ze ook meenemen. Dan wordt de tijd dat oudste op jongste moet passen een stuk korter (gedurende de reistijd ben jij erbij en in de auto kunnen ze in principe weinig kwaad) en in de winkel kan de oudste jou erbij halen als de jongste iets nodig heeft. Neem wat leuks mee om te spelen in de winkel voor allebei, en een vertrouwde knuffel. Vraag desnoods of de audicien de deur tijdelijk op slot kan draaien. 
Het risico als je ze samen achterlaat en er komt iets tussen voor jou om naar huis te gaan (verkeer, aanrijding, file, wat dan ook) is dat ze dan nog veel langer alleen zijn en niemand weet daar dan van. Is het als alternatief geen optie om ze samen bij je zus te stallen, dat oudste daar oppast? Dan is er toch een volwassene bij.
Ik snap dat oudste liever thuis oppast, maar soms is het even niet anders.

Mijn zorg, en dat zou ik de oudste ook uitleggen, zit niet bij een gebrek aan kundigheid of verantwoordelijkheidsgevoel van de oudste, maar dat de jongste nog zo klein is, niet voor rede vatbaar op die leeftijd en behoorlijk onvoorspelbaar. En als er toch iets misgaat, ook als dat geheel buiten zijn schuld is, dan verwijt hij dat zichzelf en dat zou je willen voorkomen.

Kun je niet vragen om een extra middag kdv? Mijn ervaring was dat de vrijdagmiddag niet zo druk was. De 11-jarige kun je prima 1,5 uur alleen thuis laten denk ik.

Wat is iedereen hier aan de voorzichtige kant. Meestal zit ik niet zo op een lijn met Nick90 maar nu toch wel. 

Als zijn zoon het aandurft en als ze goed met elkaar kunnen opschieten zou ik dit zelf ook wel kunnen doen.  Zeker als er nog een buurvrouw op de achterwacht kan zitten. 
Goede afspraken maken dat ze thuis blijven en rustig een spelletje gaan doen of gaan tekenen of zo. 
Ik zal zelf ook rond die leeftijd zijn geweest toen ik overdag alleen met mijn zusje van 7 thuis bleef en dat was dan dat mijn ouders een uitvaart hadden of zo. 
Met goede afspraken moet dit kunnen. 

Ik heb hier voor mijn kinderen weleens een oppas van 11 gehad voor een middag. Ze paste op een kind van 1 en van 4. Bij grote nood kon haar moeder  hier binnen 5 minuten zijn. 

Bakblik schreef op 11-09-2025 om 12:30:

Wat is iedereen hier aan de voorzichtige kant. Meestal zit ik niet zo op een lijn met Nick90 maar nu toch wel.

Als zijn zoon het aandurft en als ze goed met elkaar kunnen opschieten zou ik dit zelf ook wel kunnen doen. Zeker als er nog een buurvrouw op de achterwacht kan zitten.
Goede afspraken maken dat ze thuis blijven en rustig een spelletje gaan doen of gaan tekenen of zo.
Ik zal zelf ook rond die leeftijd zijn geweest toen ik overdag alleen met mijn zusje van 7 thuis bleef en dat was dan dat mijn ouders een uitvaart hadden of zo.
Met goede afspraken moet dit kunnen.

Ik heb hier voor mijn kinderen weleens een oppas van 11 gehad voor een middag. Ze paste op een kind van 1 en van 4. Bij grote nood kon haar moeder hier binnen 5 minuten zijn.

Ik ben doorgaans denk ik niet extreem voorzichtig, maar bij mij zit de crux er hierin dat in geval van nood een elfjarige niet kan handelen zoals je zou willen en dat het dan ook hele naar kan zijn voor de oudste. Denk aan een verslikking, of brand, of inderdaad iemand die kwaad in de zin heeft. Of iets dat niet heel gevaarlijk is, maar wel eng bijvoorbeeld. Ik pastte als veertienjarige op een dreumes die een bloedneus kreeg die ik niet gestopt kreeg. Niet heel ernstig achteraf, maar doodeng zo'n bloedend kind als je niet weet wat er aan de hand is.

en 5 minuten voelt in paniek zo als een uur aan en dan kan hij niet meer sturen hoe hij wel of niet handelt. En paniek hoeft niet door mega enge dingen te ontstaan. En zijn zusje is pas 2 jaar oud, die kan sowieso niet zelf handelen. 

Ik zou het niet doen.
Een 11-jarige is zelf nog een kind.

De buren zijn natuurlijk geen optie want die gaan het tegen z’n vriendin vertellen. 
Wat niet gaat, dat gaat niet. En dus verzet je je afspraak. En misschien een cursusje gebarentaal met het hele gezin doen als jij zo ontzettend doof bent. 
Die elfjarige vergeeft het zichzelf nooit als papa nu voor de makkelijke optie kiest en er gebeurt wat. 
En een beetje snuggere buurvrouw zit ook niet rustig thuis als ze weet dat verderop deze situatie gaande is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.