Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broer (11) op zusje van 2 laten passen?

Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil?  Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen? 

Kimdekim schreef op 13-09-2025 om 22:52:

[..]

Ik reageer nogal verward omdat ik werkelijk niet begrijp waarom je de behoefte voelt om beledigd te zijn omdat jouw half surinaamse vrouw vergeleken wordt met iemand uit Guinee. Ik heb niet eens gekeken waar die vrouw oorspronkelijk vandaan komt want dat doet helemaal niet ter zake en waar jouw vrouw vandaan komt doet ook niet ter zake. Zij liet haar kinderen alleen thuis en jouw vrouw last haar jonge kind ook alleen thuis. Dat was de enige vergelijking die ik maakte. Jij maakt het raar. Alsof je minder bent als je op een appartement woont, 5 kinderen hebt een uit Guinee komt. Echt ik begrijp hier helemaal niks van en ik kan ik niet inschatten of je dit bewust doet of dat je gewoon hele rare gedachtensprongen maakt.

Ik weet het goed gemaakt ik ga hier geen energie meer insteken. Succes ermee.

Ik zal je even helpen. In het voorbeeld dat jij aanhaalt betreft het:
- Twee hele jonge kinderen;

- Een appartementencomplex met meerdere woningen;

- Een gezin dat niet op de begane grond woont;

- Een onduidelijke situatie over hoelang de betreffende moeder weg was en hoe ver ze van de woning verwijderd was.

Dus ik snap wel dat Nick zich niet helemaal herkent in je voorbeeld. Zeker aangezien hij voorzorgsmaatregelen getroffen heeft (al kon je dat laatste natuurlijk niet weten).

Dees! schreef op 14-09-2025 om 10:44:

[..]

Ik zal je even helpen. In het voorbeeld dat jij aanhaalt betreft het:
- Twee hele jonge kinderen;

- Een appartementencomplex met meerdere woningen;

- Een gezin dat niet op de begane grond woont;

- Een onduidelijke situatie over hoelang de betreffende moeder weg was en hoe ver ze van de woning verwijderd was.

Dus ik snap wel dat Nick zich niet helemaal herkent in je voorbeeld. Zeker aangezien hij voorzorgsmaatregelen getroffen heeft (al kon je dat laatste natuurlijk niet weten).

Natuurlijk zijn er verschillen. Maar Nick zegt niets over de verschillen die jij noemt.  Hij impliceert dat het bij hem niet gebeurt omdat zijn vrouw " beter"  is ( minder kinderen, andere afkomst en groot huis).  ik zeg alleen dat als er brand uitbreekt en je bent niet thuis je bijna altijd te laat bent ( in een ander artikel staat dat moeder naar de apotheek was die op 5 minuten lopen is).  Die sprinkler installatie daar komt hij daarna ineens mee aanzetten. 
Het enige wat ik zei dat het verhaal van mijn broer zoveel indruk heeft gemaakt dat ik nooit de kinderen alleen thuis heb gelaten.  Zeker nadat op een hele knullige manier er ooit in mijn huis brand is ontstaan toen ik mijn pasgeboren zoon in bad deed.  Gelukkig ging mijn hond janken en was er behalve een 25 cm groot gat in de bank  niks aan de hand. 
En dat een brand dus echt in 3 minuten dodelijk kan zijn.  Als mensen het niet geloven of zeggen ja de kans dat je dood gaat door een auto is groter, helemaal prima.  Doe je er niks mee.  

Ik vind de situatie van de kindjes van de brand inderdaad ook heel anders. Deze kindjes waren allebei op een niet-zelfredzame leeftijd, konden niet zelfstandig het huis uit en lagen te slapen. Als Nick zijn oudste vier was, had hij zijn kinderen vast meegenomen naar de audiciën. Daarbij waren ze overdag thuis, dus sliepen niet. Mocht er brand uitbreken, zou de oudste weten dat ze naar buiten moesten en dat kunnen regelen en ook 112 bellen.

Twee weken geleden was er nog een woningbrand in Roermond waarbij een moeder en zoon zijn omgekomen en een andere zoon gewond raakte. Kinderen waren 14 en 16 en moeder was gewoon thuis. Dus ook dan is er geen garantie dat je brand overleeft.

Er zijn ook ouders die hun peuter thuis hebben liggen slapen en dan even een ouder kind van school moeten halen. Dan moet je dus kiezen tussen stelselmatig het middagslaapje van de peuter verstoren om die uit bed te halen, aan te kleden en mee te nemen of even laten slapen. Je mag er van mij van alles van vinden, maar dit soort dingen gebeurt echt vaker dan we denken.

Nick90 schreef op 11-09-2025 om 17:34:

[..]

Dat papa of mama even niet beschikbaar is vind ze geen probleem, broer die er niet is op tijden dat ze hem verwacht vind ze wel problematisch, dan gaat ze heel hard huilen. En ook als ze de hond niet ziet gaat ze huilen bij z'n bench/bed en zoeken.

Wacht, er is ook een hond bij? 

MamaE schreef op 14-09-2025 om 10:58:

Ik vind de situatie van de kindjes van de brand inderdaad ook heel anders. Deze kindjes waren allebei op een niet-zelfredzame leeftijd, konden niet zelfstandig het huis uit en lagen te slapen. Als Nick zijn oudste vier was, had hij zijn kinderen vast meegenomen naar de audiciën. Daarbij waren ze overdag thuis, dus sliepen niet. Mocht er brand uitbreken, zou de oudste weten dat ze naar buiten moesten en dat kunnen regelen en ook 112 bellen.

Twee weken geleden was er nog een woningbrand in Roermond waarbij een moeder en zoon zijn omgekomen en een andere zoon gewond raakte. Kinderen waren 14 en 16 en moeder was gewoon thuis. Dus ook dan is er geen garantie dat je brand overleeft.

Er zijn ook ouders die hun peuter thuis hebben liggen slapen en dan even een ouder kind van school moeten halen. Dan moet je dus kiezen tussen stelselmatig het middagslaapje van de peuter verstoren om die uit bed te halen, aan te kleden en mee te nemen of even laten slapen. Je mag er van mij van alles van vinden, maar dit soort dingen gebeurt echt vaker dan we denken.

Maar dochter van Nick is toch ook op een niet zelfredzame leeftijd? En qua slapen is dat dus precies wat ik deed.  Kind was wakker als ik de oudste van school moest halen.  Als kind thuis was,  was er een volwassene thuis.  

En dan nogmaals het gaat het hier niet om dat de situatie 1 op 1 te vergelijken is.  Het gaat erom dat als je dus niet thuis bent en er ontstaat brand dat je dan bijna altijd te laat bent. Deze vrouw was ook maar 10 minuutjes weg.  

Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:06:

[..]

Ik vroeg dan ook niet om meningen maar om ervaringen, maar zoals vaak hier word ik als een minderwaardige ouder gezien die per definitie het fout doet. Ik vraag naar ouders van kinderen met een leeftijdsverschil en wat hun ervaring is met de oudste op de jongste te laten passen voor hooguit 1,5 uur, ik vraag niet wat men vind van dit idee en die meningen reageer ik ook inderdaad niet op, want ik vraag namelijk niet wat je ervan vind maar naar ervaring van anderen met kinderen met een 9 jaar agegap.

Ik vind je helemaal geen minderwaardige ouder die het per definitie fout doet. Ik vond je idee geen goed idee, dat is echt iets anders Nick. Waarom wil je je zo graag aangevallen voelen? 

Ik liet mijn kinderen, destijds 11 en 5, wel 2 uur samen thuis als ik max tien minuten verderop was. Dat zou ik niet doen als ik op een uur afstand zou zijn.
11 en 2 jaar zou ik wel een kwartiertje alleen thuis durven laten als ik mijn fictieve hond zou uitlaten. 2 jaar alleen zeker niet.
Ik kan me nog een keer herinneren dat oudste 6 was en jongste een baby. Baby sliep dus ik ging even snel naar de supermarkt, kind sliep altijd 1,5 uur. Tien minuten later kwam ik thuis, overstuur krijsende baby, kleuter huilend onder haar bed. Was er net die ene keer onverwacht een kennis aan de deur geweest die mijn auto had zien staan en dacht ‘ik ga even acht keer aanbellen’.
Maar goed, Nick denkt er anders over en meestal gaat dat goed.

Kimdekim schreef op 14-09-2025 om 11:17:

[..]

Maar dochter van Nick is toch ook op een niet zelfredzame leeftijd? En qua slapen is dat dus precies wat ik deed. Kind was wakker als ik de oudste van school moest halen. Als kind thuis was, was er een volwassene thuis.

En dan nogmaals het gaat het hier niet om dat de situatie 1 op 1 te vergelijken is. Het gaat erom dat als je dus niet thuis bent en er ontstaat brand dat je dan bijna altijd te laat bent. Deze vrouw was ook maar 10 minuutjes weg.

De oudste is wel op een zelfredzame leeftijd (voor een paar uurtjes). En ze waren wakker. Dat is het verschil.

En ook als je wel thuis bent, ben je vaak te laat. Want in de nacht merk je brand vaak niet of te laat op. Ook als volwassene. 

MamaE schreef op 14-09-2025 om 11:25:

[..]

De oudste is wel op een zelfredzame leeftijd (voor een paar uurtjes). En ze waren wakker. Dat is het verschil.

En ook als je wel thuis bent, ben je vaak te laat. Want in de nacht merk je brand vaak niet of te laat op. Ook als volwassene.

Ik ging ervan uit dat Nick bedoelde met kind alleen laten als moeder de hond uitlaat dat het 2 jarige kind dan ook echt alleen is.  Als er een kind van 11 aanwezig is vind ik het een iets andere situatie. Het gaat dus niet over de situatie met de gehoorapparaten maar een andere situatie.  

En de meeste huizen hebben brandmelders / rookmelders.  En ja dan moet je ook nog maar weg zien te komen, maar dan ben je er teminste om je kind te helpen. 

Kimdekim schreef op 14-09-2025 om 11:28:

[..]

Ik ging ervan uit dat Nick bedoelde met kind alleen laten als moeder de hond uitlaat dat het 2 jarige kind dan ook echt alleen is. Als er een kind van 11 aanwezig is vind ik het een iets andere situatie. Het gaat dus niet over de situatie met de gehoorapparaten maar een andere situatie.

En de meeste huizen hebben brandmelders / rookmelders. En ja dan moet je ook nog maar weg zien te komen, maar dan ben je er teminste om je kind te helpen.

Dat is ook anders. 

Maar wat Tijgeroog benoemt, geldt ook: Wanneer lopen ze meer risico? Veilig in hun bed of in het verkeer? 

Dees! schreef op 14-09-2025 om 12:23:

[..]

Dat is ook anders.

Maar wat Tijgeroog benoemt, geldt ook: Wanneer lopen ze meer risico? Veilig in hun bed of in het verkeer?

In het verkeer was Nick erbij geweest: uit de auto en op de stoep of parkeerplaats in de buggy geeft nog meer veiligheid.

Tussendoor: wat zijn opgesomde rijkdom er mee te maken heeft blijft voor mij een raadsel. 

Maar goed, hij is geweest, ze leven nog.

Dees! schreef op 14-09-2025 om 12:23:

[..]

Dat is ook anders.

Ja maar als je die logica aanhoudt kan je je 13 jarige dochter na een feestje ook beter bij een vreemde man laten slapen dan ophalen met de auto.  En toch denk ik dat de meeste ouders voor de tweede optie kiezen. 

Kimdekim schreef op 14-09-2025 om 12:57:

[..]

Ja maar als je die logica aanhoudt kan je je 13 jarige dochter na een feestje ook beter bij een vreemde man laten slapen dan ophalen met de auto. En toch denk ik dat de meeste ouders voor de tweede optie kiezen.

Nee, want daarvan kun je het risico niet inschatten. 

Kimdekim schreef op 14-09-2025 om 12:57:

[..]

Ja maar als je die logica aanhoudt kan je je 13 jarige dochter na een feestje ook beter bij een vreemde man laten slapen dan ophalen met de auto. En toch denk ik dat de meeste ouders voor de tweede optie kiezen.

Dat slaat nergens op. Je kind zal uiteindelijk toch naar huis moeten komen. Verkeer is een risico, maar wel eentje dat we elke dag zonder nadenken nemen. En terecht, want je moet kunnen leven.

Maar als je gaat roepen dat 5 minuten alleen thuis levensgevaarlijk is, want er zou misschien een opeens heftige brand uit kunnen breken, dan moet je dat ook vergelijken met de risico's die je met de andere keuze neemt. 

En niet opeens allemaal andere dingen die daar niets mee te maken hebben gaan roepen om mijn opmerking belachelijk te maken. 

Ik zou het niet doen. Kinderen van 11 kun je die verantwoordelijkheid niet geven, weet ik uit ervaring. Mijn dochter was 1, ik was met haar, haar zus van 6 en halfzus van 11 op zolder. Halfzus was een verantwoordelijk meisje en ik vroeg haar even op te letten dat zusje niet bij de trap in de buurt zou komen toen ik even beneden iets moest pakken. Ik was nog geen 2 minuten weg, maar halfzus was totaal afgeleid door iets en toen ik terugkwam kon ik mijn dochter nog maar net tegenhouden voor ze van de trap zou vallen. Daar heb ik dus van geleerd, gelukkig ging het deze keer goed, maar dus nooit weer! Een kind van 11 kun je best even alleen laten met bijvoorbeeld een broertje van 9, maar met een baby of peuter gewoon niet doen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.