Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Brugklas

hallo allemaal.. ik zou willen vragen dat mijn zoon VMBO TL advies heeft gekregen in groep 7. nu kan hij een hoger advies krijgen als hij hoger scoort in groep 8. Voor havo wat zou zijn score moeten zijn. En hoe werkt brugklas, kun je na brugklas naar gymnasium of vwo .


Je zoon heeft VMBO-T advies gehad, waarom denk je dan dat hij naar het gymnasium kan? Ik begrijp echt niet waarom ouders hun kinderen vaak zo overschatten. De school waar hij al 7 jaar les heeft weet echt wel hoe het niveau van jouw kind is, probeer dat te accepteren. 

Nee hij kan na een TL of havo brugklas niet doorstromen naar een vwo of gymnasium. Bij TL moet hij eerst een TL diploma halen, dan zijn havo diploma en dan kan hij naar het vwo.

Moradora schreef op 02-07-2023 om 08:50:

Nee hij kan na een TL of havo brugklas niet doorstromen naar een vwo of gymnasium. Bij TL moet hij eerst een TL diploma halen, dan zijn havo diploma en dan kan hij naar het vwo.

Kan dat niet? Je kunt toch ook afstromen, maar niet opstromen vanuit een niet-dakpanklas? Dat is ook stom.

Een verhoogd advies is meestal een half niveau hoger,  dus vmbo-t/havo advies in plaats van enkel vmbo-t. Een heel niveau hoger zal niet zo snel gebeuren. 
Als je kind nu vmbo-t laat zien,  is de kans dat je kind het redt op vwo echt heel klein.  Dat wordt je kind ook helemaal niet gelukkig van. 

Je gaat naar een brugklas van een bepaald niveau of naar een gemengd brugklas (bijvoorbeeld tl/ havo). Na dat jaar gaan de meeste kinderen naar het niveau dat ze in de brugklas ook hebben gedaan,  sommigen stromen af naar een lager niveau en sommigen naar een hoger niveau.  Van een vmbo-t/ havo brugklas is mijn ervaring dat de helft ongeveer naar vmbo-t gaat en de helft naar havo.  Een enkeling naar kader.  

MMcGonagall schreef op 02-07-2023 om 08:55:

[..]

Kan dat niet? Je kunt toch ook afstromen, maar niet opstromen vanuit een niet-dakpanklas? Dat is ook stom.

In mijn antwoord ging ik uit van het advies niveau dus TL of Havo. Als ze daarop kunnen functioneren en ze krijgen in de brugklas een hoger advies dan kan het natuurlijk maar weet niet of dat vaak gebeurt. 

En zoon van TO heeft een TL advies dus dan is een gymnasium wel een beetje erg hoog gegrepen 

MMcGonagall schreef op 02-07-2023 om 08:55:

[..]

Kan dat niet? Je kunt toch ook afstromen, maar niet opstromen vanuit een niet-dakpanklas? Dat is ook stom.

Dat kan wel.  Bij ons op school zijn er dit jaar ook enkele leerlingen die volgend jaar naar een hoger niveau gaan. 

Maar ik denk dat Moradora bedoelt dat met een vmbo-t advies opstromen naar vwo niet realistisch is. 

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:05 Topicstarter

MIDA schreef op 02-07-2023 om 08:41:

Je zoon heeft VMBO-T advies gehad, waarom denk je dan dat hij naar het gymnasium kan? Ik ubegrijp echt niet waarom ouders hun kinderen vaak zo overschatten. De school waar hij al 7 jaar les heeft weet echt wel hoe het niveau van jouw kind is, probeer dat te accepteren.

Im not Dutch …. N for me it’s difficult to understand the system.. im only asking for the information that when he goes to brugklas let’s say with vmbo advies.. can he eventually after clearing vmbo then havo go to vwo or gymnasium.

I’m not putting pressure on him.he has his own niveau. N we as parents except that.

He got A1 in rekenen C4 in begrijpend lezen spelling A2, DMT A2


In de brugklas en eigenlijk in elk jaar op de middelbare school moet je laten zien dat je dat niveau aan kunt. In principe blijf je op dat niveau, alleen als je het duidelijk niet aan kunt stroom je af en als je echt heel hoog scoort kun je opstromen. Met een vmbo-tl advies zou ik niet verwachten dat je kind naar het gymnasium gaat. Hoeft ook niet.

Het advies in groep 7 is voorlopig. Ze moeten immers nog een jaar en daarin kan nog het een en ander gebeuren.

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:11 Topicstarter

Promethium schreef op 02-07-2023 om 09:01:

[..]

Dat kan wel. Bij ons op school zijn er dit jaar ook enkele leerlingen die volgend jaar naar een hoger niveau gaan.

Maar ik denk dat Moradora bedoelt dat met een vmbo-t advies opstromen naar vwo niet realistisch is.

I understand that but later in life may be after doing vmbo tl diploma and havo diploma. He can still go to VWO . He practice vwo level wiskunde at home by himself.. he really like that .. only I think Because he speaks 3 languages at home and has foreign parents, he struggles in begrijpend lezen. 

Aliya schreef op 02-07-2023 om 09:11:

[..]

I understand that but later in life may be after doing vmbo tl diploma and havo diploma. He can still go to VWO . He practice vwo level wiskunde at home by himself.. he really like that .. only I think Because he speaks 3 languages at home and has foreign parents, he struggles in begrijpend lezen.

Gezien het grote verschil tussen begrijpend lezen en rekenen zou ik inzetten op 1 op 1 bijles voor begrijpend lezen. Daar is wellicht echt nog winst te halen.

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:13 Topicstarter

MamaE schreef op 02-07-2023 om 09:08:

In de brugklas en eigenlijk in elk jaar op de middelbare school moet je laten zien dat je dat niveau aan kunt. In principe blijf je op dat niveau, alleen als je het duidelijk niet aan kunt stroom je af en als je echt heel hoog scoort kun je opstromen. Met een vmbo-tl advies zou ik niet verwachten dat je kind naar het gymnasium gaat. Hoeft ook niet.

Het advies in groep 7 is voorlopig. Ze moeten immers nog een jaar en daarin kan nog het een en ander gebeuren.

Thankyou for ur advice . I think I should trust the system . I hope everything would be fine and let him find his own path 

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:27 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 02-07-2023 om 09:12:

[..]

Gezien het grote verschil tussen begrijpend lezen en rekenen zou ik inzetten op 1 op 1 bijles voor begrijpend lezen. Daar is wellicht echt nog winst 

Hé is on bijles… let’s see what happens in class 8..

I’m not hoping for a miracle. I am now focused on brugklas. He wants to go to international private school like his father.. but I think being Dutch national he should study in Dutch because in future it becomes difficult .I studied in my native country n his father in international school that’s why I  seek information 

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:30 Topicstarter

and also if you guys know any good schools for brugklas in Rotterdam please do share.

Is een internationale school of tweetalig onderwijs voor je zoon misschien een goed idee? Dat heeft een ander systeem, en houdt rekening met het taalniveau Nederlands. Ook hebben ze dan deels les in Engels. Dan komt zijn talent voor wiskunde denk ik beter tot zijn recht. 

Vanuit 'geboren Nederlanders'  gesproken ken ik wel voorbeelden van leerlingen die eerst Mavo diploma hebben gehaald, daarna Havo en daarna VWO. Je kan niet van VMBO zo naar VWO, daar zit de Havo nog tussen.

Aliya

Aliya

02-07-2023 om 09:50 Topicstarter

and also if you guys know any good schools for brugklas in Rotterdam please do share.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.