Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Brutale zoon van 8: tips?

Ik heb een zoon van 8. Hij zit in groep 4 van Montessorischool en doet het daar prima. Hij heeft wel een beperking (CP) maar ik vermoed dat het gedrag waar ik nu tegenaan loop typisch is voor de leeftijd. Dus ik wil dit zeker niet op zijn beperking gooien!

Wat is er dan? Nou: hij is zoooooo brutaal! Grote monden geven wat we dus echt niet gewend zijn, dwars, opstandig, denkt zelf wel even alles op te lossen en vooral alles op zijn manier te willen doen. Rolt met zijn ogen, zucht en steunt. En houdt zich niet aan gezamenlijke regels (regels die we dus samen heben gemaakt met hem zodat zijn gedrag verbeteren zou)

Wat zij doen: we spreken hem erop aan en dan krijg je een: jaa, OK mam. Is goed mam. te horen. Maar verbetering? Ho maar!

We hebben een beloon systeem gehad: goed gedrag geld erbij, fout gedrag geld eraf. Simpel en werkt ongeveer een weekje. Nu dus niet meer.

We zetten hem op zijn kamer (a la regels wat we met hem samen bedacht hadden), met duidelijke boodschap: deur dicht en over 5 minuten kom ik met je praten. Na 1 minuut gaat de deur open: ik kan weer normaal doen! Stuur je hem naar boven? Komt ie na 3 tellen alweer naar beneden.

Ook zie ik duidelijk in het gedrag kopieergedrag terug. Hij zit in een combiklas met groep 5 en 6, is zelf helemaal niet zo ruig, maar vind die stoere grote jongens natuurlijk prachtig. En kopieert helaas niet alleen het fijne gedrag (zoals eindelijk eens in een boom durven klimmen) maar ook het negatieve bruatle gedrag.

Momenteel hier 2 weken vakantie, waarvan we er 1 op hebben zitten. Eindelijk mooier weer dus kan ie naar buiten. Maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Ik word er gek van en kan nog wel mijn geduld bewaren maar vandaag is het voor mij echt gedaan en heb ik 1 zin om iets met hem te doen. Want alles is stom, niet leuk, en hij wil alleen maar opde Wii. Papa werkt de hele dag en kan hem 's avonds ook wel achter het behang plakken, want zodra papa thuis is, wordt het nog erger.

Wie heeft er tips om door deze fase heen te komen van het brutale 8-jarigen gedrag???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

11-05-2010 om 09:13

Zorg

dat je de controle houdt. Jij bepaalt wanneer hij van zijn kamer komt: niet hij. Dus laat 5 min. ook 5 min. xijn. Lukt dat niet, houdt hem dan op een andere plek; in de hal of op een stoel in een hoekje ergens.
Gebruik de wii als beloning: hij mag alleen op de wii als hij zich de hele dag gedragen heeft; een uurtje bijv. Je kan het ook nog in stapjes delen: einde van een ochtend als hij zich goed gedragen heeft een half uurtje wii , einde van de middag nog een keer en desnoods na het eten nog eens als het de hele dag goed is gegaan.
Maak ook heel concreet aan welke eisen hij moet voldoen: welke woorden je niet wil horen, welk gedrag je concreet wel wil zien!
Sterkte.... ennuh, de vakantie gaat echt voorbij!

Wat is trouwens CP?

Jolinar

Jolinar

11-05-2010 om 14:57 Topicstarter

Koentje

CP is Cerebrale Parese. Hij mist een deel van zijn hersenen wat de motoriek aanstuurt. Hierdoor is hij ook erg gevoelig en nogal extravert. Hij leeft altijd in de emotie en is dus nooit neutraal. Kan ook echt springen van boos naar blij bijv.

Ook de Wii als beloning werkt helaas niet. Heb ik al geprobeerd. Maar zodra ik mij omdraai is ie brutaal en vervelend. Hij vergeet eht gewoon an 5 minuten! EN als je dan zegt: tsja, dus geen Wii... heb je de poppen aan het dansen en is ie boos.

Ook maken wij (al enkele jaren) heel concreet wat we willen horen of zien, en wat niet. Tot opschrijven aan toe. Zelfs een tijdje elke ochtend en middag even de regels herhalen. Maar het werkt gewoon niet!

Nu ook. Ze hebben op de Wii gespeeld, dat ging helemaal fout. Na 2 keer gezegd te hebben dat het zachter moet beleven ze het harder zetten. Dus nu zitten ze beiden op hun kamer. Dochter van 5 schikt zich en gaat spelen. Zoon van 8 heeft dus al in nu 3 minuten tijd de deur al 5 keer open gehad en vraagt om de 10 tellen: mag ik ervan af??? Hoewel ik dus duidelijk heb gezegd wat ik wil: je speelt nu op je kamer, met de deur dicht. Je vraagt niets ana mij en ik kom over 5 minuten naar je toe. Lijkt mij heel concreet. Maar het lukt hem dus niet. (ik herhaal nu dus elke keer wat ik wil als die deur open gaat. Ook zonder iets te zeggen deur dicht doen werkt niet, want dan doet hij hem meteen weer open met een: wat is er?)

Vanmorgen ging het goed! Werkstuk afgemaakt etc. Maar nu na de lunch... zakt ie weer af.

koentje

koentje

12-05-2010 om 10:14

Ik zou

ze ook niet zo gauw op kamer zetten als straf. Sowieso niet omdat de kamer een prettige plek moet blijven: niet een die je met straf associeert. En omdat je zoon dus blijkbaar 'dichtere' begeleiding nodig heeft.
% min is niet zo concreet als je denkt. Je dochter accepteert dat, maar je zoon heeft misschien wel een heel slecht tijdsbesef. (mijn zoon adhd; heeft dat ook; dat hoort er ook bij) Een zandloper van 5 min kan dan helpen of een kleurenklok. Verder kan het helpen als je hem een gerichte opdracht geeft op zijn kamer. Bijv. geef hem de opdracht 10 op te schrijven: 'het geluid van de wii mag niet hoger dan 3' of zo iets. En dan hoop ik dat er een aanduiding op zit

Voor de vakantie kun je overwegen hem een dagprogramma te geven. Met enkele activiteiten en dan daarna de wqii als het goed ging.

Je moet ook zeker niet te snel opgeven. Het werkt niet WANT hij wordt dan boos. Ja duh, lekker boos laten zijn: heel moeilijk, snap ik, maar geef het niet op! Juist dan geef je hem te veel macht als dat maakt dat jouw regels veranderen.

Heeft hij ook niet gewoon last van een slecht korte termijn geheugen? Dat past wel een beetje bij het overvallen worden door allerlei emotie.
In dat geval kan een goede steun zeker zijn dat je de activiteiten (eventueel met picto's) voor hem opzet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.