Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


Groepsdruk ervaar ik eigenlijk niet van andere ouders qua feestjes. Wel soms van mijn kinderen. Als alle kinderen een goodie bag meekrijgen willen mijn kinderen dat ook uitdelen (wat ik verder prima vind) en als chips het meest geliefd zijn om te trakteren dan willen ze dat ook. 
Een klasgenootje van mijn kind was laatst heel verdrietig omdat ze haar traktatie 'stom' vond en ze op chips had willen trakteren. Die traktatie was verder niks mis mee (iets met worst en/of kaas) maar zij vond dat niet leuk want niemand trakteert daarop en sommige andere kinderen vonden het 'raar' (volgens klasgenootje.)
Ik weet vrijwel zeker dat die moeder verder geen groepsdruk heeft ervaren want ouders hebben niet zo'n mening verder over een traktatie 'stom' is (ik niet in elk geval en heb daar verder ook nooit ouders op school over gehoord.)
Het meisje zelf ervaarde wel die groepsdruk. 

Ik denk trouwens wel dat sommige feestjes niet zo duur zijn als ze lijken. Ik keek net bijvoorbeeld wat kinderfeestje bij dierentuin dichtbij kost en dat is minder per kind dan duurste monkeyttown arrangement. 

18 euro is best duur. Als je al een abbo hebt op de dierentuin hier heb je voor 14 euro al een feestje. Maar dat vind ik ook wel duur, maar dan wel voor beiden wel de hele dag voorzien, ik vind het vooral irritant dat die kinderfeestjes bijna standaard met chips of patat is. Dat is de reden waarom bij ons vaak het arrangement afvalt. De schaatsbaan vlakbij ons huis is 5 euro entree per kind 20 euro voor 6 kinderen, een kinderfeestje incl patat en snack is 17,95. En de kinderen krijgen eeen soort van schaatsles / spelletjes te doen.

Wij zijn voor de losse entree gegaan en de kinderen hebben zich heerlijk vermaakt en zelf spelletjes bedacht. Mazzel ook dat het rustig was ivm wk voetbal. Daarna thuis pizza gegeten en filmpje gekeken. 

Decembermamma schreef op 17-12-2022 om 10:19:

[..]

Ja ik denk dat dat soort dingen echt regio gebonden was ik kreeg als kind nooit een goodiebag mee. En ik kom uit 78

[..]

Ja zoon is nou weer net het kind dat niet van de standaard dingen houd. Chips, patat, pannekoeken enzo maak je hem niet blij mee. Dus voor traktaties vaak iets anders dan het standaard zakje chips.

Dat gaat een beetje voorbij aan mijn punt, namelijk dat groepsdruk niet overal aan de orde is. Of in elk geval niet altijd gevoeld hoeft te worden. En dat makkelijk doen dus nog steeds een optie is. Lust je kind geen chips dan ga je voor popcorn, een mars reep of een Haribo zakje of wat hij wel lekker vindt. 

PhilDunphy schreef op 18-12-2022 om 16:58:

[..]

Dat gaat een beetje voorbij aan mijn punt, namelijk dat groepsdruk niet overal aan de orde is. Of in elk geval niet altijd gevoeld hoeft te worden. En dat makkelijk doen dus nog steeds een optie is. Lust je kind geen chips dan ga je voor popcorn, een mars reep of een Haribo zakje of wat hij wel lekker vindt.

Dat gaat niet, als in mijn tijd dat uitdeelzakje er was geweest had ik dat ook willen doen als kind, net zoals mijn zoon vond dat iedereen een uitdeelzakje bij zijn verjaardag moest krijgen.

En mijn zoon voelt echt de druk wel om die chips of popcorn uit te delen maar dag vind hij niet lekker. En dat zakje Haribo moet dan vergezeld met een dingetje erbij want anders krijgt hij weer te horen "je deelde alleen een snoepje uit en geen speeltje" die druk bestaat er echt wel en soms ga ik er in mee en soms niet. Afgelopen traktatie kreeg iedereen een klaparmbandje bij een koek die koek was wel een rare traktatie hoor vonden veel kinderen. En kinderfeestje vallen vaak af omdat je vaak kunt kiezen tussen patat en patat met snack of patat met snack en een ijsje en soms bij uitzondering een pannenkoek.

Feestjes werden hier vroeger toch ook vooral bij de jarige mensen thuis gedaan. Meeste van onze vriendengroep hadden hele creatieve ouders. Kan me er verder weinig meer van herinneren eerlijk gezegd.

Nu met onze eigen kinderen zien we dat dat er eigenlijk helemaal niet meer bij is. Het ene Urban Jump feestje/bezoek drouwnerzand/dierentuin vlieg je om de oren. Wij doen daar gretig aan mee omdat 1. de prijs best wel mee valt en 2. wij absoluut niet creatief zijn.

We laten onze kinderen vwb de rest gewoon kiezen ook. Dus als mijn meiden met hun feestje naar ballorig willen, dan zit deze papa een paar uur tussen de gillende meiden.

7 januari mag ik weer  

Zoon is wat ouder, wordt 9, en die begint wat andere interesses te krijgen inderdaad.

Decembermamma schreef op 19-12-2022 om 11:00:

[..]

Dat gaat niet, als in mijn tijd dat uitdeelzakje er was geweest had ik dat ook willen doen als kind, net zoals mijn zoon vond dat iedereen een uitdeelzakje bij zijn verjaardag moest krijgen.

En mijn zoon voelt echt de druk wel om die chips of popcorn uit te delen maar dag vind hij niet lekker. En dat zakje Haribo moet dan vergezeld met een dingetje erbij want anders krijgt hij weer te horen "je deelde alleen een snoepje uit en geen speeltje" die druk bestaat er echt wel en soms ga ik er in mee en soms niet. Afgelopen traktatie kreeg iedereen een klaparmbandje bij een koek die koek was wel een rare traktatie hoor vonden veel kinderen. En kinderfeestje vallen vaak af omdat je vaak kunt kiezen tussen patat en patat met snack of patat met snack en een ijsje en soms bij uitzondering een pannenkoek.

Mijn kinderen lustten vroeger geen fruit ( en hadden een voedselallergie), die waren ook vaak zonder traktatie, ook met de feestmaaltijden op school en dat gaf wel eens vervelende situaties. Lastig om daarin als jarige/ouder een middenweg in te vinden, zeker nu alles aan regeltjes vastzit en de definitie daarover te betwisten valt.

Er is altijd wel iemand die iets niet lust of niet mag. Je kunt onmogelijk rekening houden met de voorkeuren van alle kinderen in de klas. Ik vind het erg ondankbaar als kinderen per se chips verwachten van een traktatie en het 'raar' noemen als het een keer een koek of zakje snoep is of als er geen speeltje (veelal plastic meuk die na vijf minuten stof ligt te vangen) bij zit. Als ik vroeger thuis was gekomen met dat kinderen alleen een zakje snoep te weinig vonden, vermoed ik dat ik dan in het vervolg niet meer had mogen trakteren. Als wat je krijgt niet goed is, dan maar niks.
Als je jarig bent, trakteer je sowieso iets wat je zelf lekker vindt. En waarom moet het dertig keer per jaar hetzelfde zijn? Een keer wat anders is toch ook leuk?

MamaE schreef op 19-12-2022 om 13:38:

Er is altijd wel iemand die iets niet lust of niet mag. Je kunt onmogelijk rekening houden met de voorkeuren van alle kinderen in de klas. Ik vind het erg ondankbaar als kinderen per se chips verwachten van een traktatie en het 'raar' noemen als het een keer een koek of zakje snoep is of als er geen speeltje (veelal plastic meuk die na vijf minuten stof ligt te vangen) bij zit. Als ik vroeger thuis was gekomen met dat kinderen alleen een zakje snoep te weinig vonden, vermoed ik dat ik dan in het vervolg niet meer had mogen trakteren. Als wat je krijgt niet goed is, dan maar niks.
Als je jarig bent, trakteer je sowieso iets wat je zelf lekker vindt. En waarom moet het dertig keer per jaar hetzelfde zijn? Een keer wat anders is toch ook leuk?

Die speeltjes erbij dat vind ik echt onzin, en bellenblaas is stoepkrijt in de kleuterklas gaat nog, maar al die potloden en gummen die niet werken, plastic jojo's, plastic tollen, klaparmbanden en meer kon zo na school de kliko in, met vier kinderen was dat heel veel afval. Er werd door de kinderen niet naar omgekeken, dus ook nooit gedaan, heb er nooit commentaar over gehad.

Yoja schreef op 19-12-2022 om 14:11:

[..]

Die speeltjes erbij dat vind ik echt onzin, en bellenblaas is stoepkrijt in de kleuterklas gaat nog, maar al die potloden en gummen die niet werken, plastic jojo's, plastic tollen, klaparmbanden en meer kon zo na school de kliko in, met vier kinderen was dat heel veel afval. Er werd door de kinderen niet naar omgekeken, dus ook nooit gedaan, heb er nooit commentaar over gehad.

Ik vind dat ook onzin, ook vanwege het aspect van milieu/grondstoffen. Als we onze kinderen willen leren om minder spulletjes te kopen, moeten we hiermee beginnen.
Echt niet de hele klas hoeft een cadeautje te krijgen als één iemand jarig is. Als iedereen dat doet, betekent dat 20-30 cadeautjes per jaar. En als je dan ook nog meerdere kinderen hebt, loopt het helemaal de spuigaten uit met de troep die in huis komt.

En als kinderen dat min of meer gaan 'eisen' door commentaar te leveren als ze een keer niks krijgen, dan zijn ze verwend en wordt het hoog tijd dat ze leren om tevreden te zijn met wat ze wel krijgen.

Mijn kind mag wel zelf kiezen wat we gaan doen met haar feestje, maar ook daar zijn er grenzen qua afstand en kosten en wat wij nodig/wenselijk vinden.

Oei wat zwartwit en negatief over andersmans traktatie. Feit dat je het zelf niet zou doen maakt het voor een ander nog niet direct onzin, verwend, meuk hè. 

Bij mijn kleinzoon veel allergische kinderen op het kdv, vandaar naast een neutraal eetbare traktatie ( Al gestuurd door kdv, dus niet echt vrije keus voor tenminste de jarige zelf) een klein kadootje, zodat alle kinderen in elk geval íets kregen en niet niets, zoals mijn kinderen vroeger.

Bijzonder dat een niet-ontvanger (ouders hier) daar dan toch een vrij hard oordeel over hebben. Zelfs al doe je dan iets goeds, dan hebben zelfs buitenstaanders nog wel commentaar dat kinderen verwend zijn, milieu, meuk enz. 

Zo lijkt het wel of het niet de kinderen, maar de ouders zijn die zo betweterig reageren. 

Je budget is leidend, niet wat 'iedereen' doet. Als je niet zo creatief bent, is het even puzzelen misschien, maar op internet zijn zoveel suggesties te vinden. Lastig kan het wel aanvoelen, als 'iedereen' dure uitjes doet; misschien heb je het idee dat je je kind tekort doet. Onzin. Onthoud: het gaat om de gezelligheid en een goed gevoel. Duur levert niet per definitie een leukere herinnering op. 

Die speeltjes hebben misschien ook te maken met wat anders, namelijk de wens van de school dat er gezond/redelijk calorie-arm wordt getrakteerd. Waar de school dan misschien ook nog heel behulpzaam een (verwijzing naar een) serie leuke suggesties bij levert, die allemaal neerkomen op creatief met fruit. Die fruittraktaties zijn in veel gevallen bewerkelijk, lastig mee te nemen, zwaar (ook heel vervelend als je niet alleen je klas maar ook de bso-kinderen gaat trakteren) en met een beetje pech nog prijzig ook. 

Doe je iets kleins dat eetbaar is samen met een gum of een stuiterbal in een zakje dan presenteert het alweer leuker zonder dat het meteen onwijs calorierijk is. 

Er zijn ook scholen die inmiddels het hele trakteren hebben afgeschaft, en ik ben daar eerlijk gezegd ook wel voor. Er wordt dan bijvoorbeeld wel gezongen en het kind kan met een mooie kaart de school rond voor een sticker/krabbel van alle leerkrachten, maar er wordt geen etenswaar meer verstrekt. Eigenlijk een prima plan, scheelt een hoop gedoe. 

Max88 schreef op 19-12-2022 om 15:23:

Oei wat zwartwit en negatief over andersmans traktatie. Feit dat je het zelf niet zou doen maakt het voor een ander nog niet direct onzin, verwend, meuk hè.

Bij mijn kleinzoon veel allergische kinderen op het kdv, vandaar naast een neutraal eetbare traktatie ( Al gestuurd door kdv, dus niet echt vrije keus voor tenminste de jarige zelf) een klein kadootje, zodat alle kinderen in elk geval íets kregen en niet niets, zoals mijn kinderen vroeger.

Bijzonder dat een niet-ontvanger (ouders hier) daar dan toch een vrij hard oordeel over hebben. Zelfs al doe je dan iets goeds, dan hebben zelfs buitenstaanders nog wel commentaar dat kinderen verwend zijn, milieu, meuk enz.

Zo lijkt het wel of het niet de kinderen, maar de ouders zijn die zo betweterig reageren.

Als kinderen een zakje snoep of een koek niet genoeg vinden omdat er geen speeltje bij zit, dan vind ik dat verwend ja. Alleen al het hebben van die verwachting, dat je van iedereen een cadeautje krijgt. En dan ook commentaar geven op de gever dat het te weinig is, of niet goed genoeg, of geen 'echte' traktatie. Dat is gewoon manipulatie en in mijn ogen geen gedrag dat beloond hoeft te worden doordat iedereen zich er aan gaat conformeren. Ik snap dat ouders dat doen omdat ze het vervelend vinden als hun eigen kind commentaar krijgt op de traktatie, maar tegelijkertijd is dat precies de bedoeling.

Tuurlijk is het niet leuk om iets te krijgen wat je niet mag of niet lust, maar bij een kind met een heftige allergie of dat veel dingen niet mag, zou ik dan eerder als ouder een trommeltje op school neerzetten voor dat soort gevallen in plaats van allerlei materiële prullaria te verwachten. Want laten we eerlijk zijn; veel kinderen kijken nauwelijks om naar die speeltjes, zeker niet als het er 20+ per jaar zijn. 

Leene

Leene

19-12-2022 om 15:55

Max88 schreef op 19-12-2022 om 11:46:

[..]

Mijn kinderen lustten vroeger geen fruit ( en hadden een voedselallergie), die waren ook vaak zonder traktatie, ook met de feestmaaltijden op school en dat gaf wel eens vervelende situaties. Lastig om daarin als jarige/ouder een middenweg in te vinden, zeker nu alles aan regeltjes vastzit en de definitie daarover te betwisten valt.

Bij de mijn kinderen op de basis school waren er ook een aantal kinderen met een voedselallergie waarvan sommigen een zeer ernstige voedselallergie ( een meisje bij mijn dochter uit de klas werd al benauwd al ze pindakaas rook of maar een spoortje van noten ergens inzat had ook altijd een epi pen bij zich).

Haar moeder zorgde dat er een trommeltje stond waar zij wat uit mocht kiezen als er een traktatie was die ze niet mocht. Vond ik een heel goede vondst wat zij had zoveel allergieën dat het niet te doen was voor andere ouders. Zij kwam ook op het feestje thuis maar ik vroeg altijd aan moeder wat wel of wat niet kon. Het kind zelf was ook heel consequent en wist het zelf ook wel. Ze is een keer bij een oom en tante de mist ingegaan en moest gelijk naar het ziekenhuis, dus ja dan wil een kind zelf ook wel opletten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.