Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


In de klas van dochter, geen idee wat de rest van de school als afspraak heeft, hebben we met ouders overlegd en afgesproken dat we geen speelgoed en snoep doen. 
Snoep wordt door school ook niet gewaardeerd. Keer een snoepje ok maar dochter kwam laatst met een halve snoepzak thuis. Was ik niet blij mee. 

We hebben de afspraak van het speelgoed gemaakt omdat het altijd plastic rommel is, stuiterbal, jojo die na 2x stuk is, badeend enz. Terwijl we een school hebben met veel oog voor natuur en alleen houten speelgoed. Dus dat botste nogal. 

Bij ons op school vragen ze specifiek om geen cadeautjes te trakteren en iets kleins wat ze direct op kunnen eten. Het mag iets feestelijks zijn, maar het gaat verder om het kunnen vieren en iets uitdelen. Ikzelf kijk vooral naar wat kind wil trakteren en of dat qua tijd/ kosten haalbaar is. 
Voor kinderen die ergens allergisch voor zijn hebben ze een aparte trommel waar ze uit kunnen kiezen wanneer ze de traktatie niet mogen. Zo hoeven ouders niet overal rekening mee te houden en krijgen deze kinderen op zo'n moment ook iets en zitten ze niet met lege handen.

Met kinderfeestjes kijk ik ook vooral wat kind graag wil doen. Nu hoeven we niet specifiek op de kosten te letten, maar het moet wel in verhouding staan vind ik. Als het thuis is probeer ik het wel in thema aan te kleden, altijd een knutselactiviteit in thema (2 meiden in huis), dus daar gaan stiekem ook nog wel wat kosten in zitten.

PinkFlower schreef op 20-12-2022 om 11:21:

In de klas van dochter, geen idee wat de rest van de school als afspraak heeft, hebben we met ouders overlegd en afgesproken dat we geen speelgoed en snoep doen.
Snoep wordt door school ook niet gewaardeerd. Keer een snoepje ok maar dochter kwam laatst met een halve snoepzak thuis. Was ik niet blij mee.

We hebben de afspraak van het speelgoed gemaakt omdat het altijd plastic rommel is, stuiterbal, jojo die na 2x stuk is, badeend enz. Terwijl we een school hebben met veel oog voor natuur en alleen houten speelgoed. Dus dat botste nogal.

Wat wordt er dan wel getrakteerd?

Bijtje82

Bijtje82

20-12-2022 om 11:54

PinkFlower schreef op 20-12-2022 om 11:16:

[..]

Hier ben je dan een grote school. Middelgrote stad. School van dochter heeft 102 leerlingen.

Ach ja, groot klein middel.. De kinderen waren blij met de verfrissing en ik was voor een tientje klaar. 

Het werd erg gewaardeerd en dat telt.

Je kan ook een bedrag per kind rekenen bijvoorbeeld  1 a 2 euro.

HAHA!wait..what schreef op 19-12-2022 om 19:41:

Ik weet niet of het persé verwend is als kinderen vragen waar het speeltje is, en dat een koek niet 'genoeg' is. Als ze dat zo gewend zijn (blijkbaar), hoe kun je ze dat kwalijk nemen? Het wordt een ander verhaal als ze er om door blijven zeuren natuurlijk

Als je elk jaar een (groot) kerstpakket krijgt, en opeens niet meer (of kleiner). Mag je er dan ook geen opmerking over maken/naar vragen of ben je dan ook verwend?

Maar dat is dan toch juist de definitie van verwend? Verwend zijn kun je juist het kind zelf niet kwalijk nemen, maar de ouders/omgeving.

Due-scimmie schreef op 20-12-2022 om 11:53:

[..]

Wat wordt er dan wel getrakteerd?

Alles wat geen snoep of speelgoed is. Daar is nog heel erg veel keuze in. 

Klein mini cupcakje, fruit, zelfgemaakte popcorn enz . Dochter wil dino poep trakteren (chocolade rozijnen). 

Bijtje82 schreef op 20-12-2022 om 11:54:

[..]

Ach ja, groot klein middel.. De kinderen waren blij met de verfrissing en ik was voor een tientje klaar.

Het werd erg gewaardeerd en dat telt.

Zeker. Geweldig idee ook. Niets zo lekker dan een waterijsje op een hete dag. 

Cupcakes of chocoladerozijnen vind ik nou niet direct is een andere categorie vallen als snoep. 

Mijn kinderen wilden heel lang samen hun verjaardag vieren (tweeling, jarig in late najaar) en ons huis was te klein voor een grote kinderverjaardag. In de buurt had je activiteiten voor kinderen en ik heb toen de gymleraar van die organisatie gevraagd of hij een gymles wilde geven over ridders (meen ik) of koningen. Ik was voor 60 euro (16 kinderen) klaar (2 uur). Hij wist ook dat de gymzaal in de buurt te boeken was per dagdeel. 
Het snoep reken ik even niet mee (weet niet meer hoeveel ik kwijt was).

Aan het eind van de les waren de oververhitte kinderen heel tevreden want ze hadden draken verslagen, waren dappere ridder (m/v) geweest, torens beklommen, de schatkist veroverd, de slotgracht doorgewaad etc.. en de prinses bevrijdt. 
Het grappige was dat voor we gingen niemand interesse had in de chocolademunten en erna, ze niet aan te slepen waren. Er was geloof ik 1 verkleedstuk en de rest was pure fantasie. 

Dat was het leukste feestje ooit.

PinkFlower schreef op 20-12-2022 om 14:59:

[..]

Alles wat geen snoep of speelgoed is. Daar is nog heel erg veel keuze in.

Klein mini cupcakje, fruit, zelfgemaakte popcorn enz . Dochter wil dino poep trakteren (chocolade rozijnen).

Oke. Ik zou zoals iemand anders al zegt cupcakes en chocoladerozijnen zien als zelfde categorie als snoep. 

zowel op school als op kdv wordt bij een verjaardag door de school getrakteerd. Er zijn 3 potten op school/kdv en de jarige mag daaruit kiezen. Ideaal!
Ben zelf niet zo'n knutselaar,  dus was blij dat die regel werd ingevoerd 2e jaar dat mijn oudste kind op kdv zat. 

Due-scimmie schreef op 20-12-2022 om 17:26:

[..]

Oke. Ik zou zoals iemand anders al zegt cupcakes en chocoladerozijnen zien als zelfde categorie als snoep.

Nee die vallen niet in die categorie. Ik vind dat je het dan ook wel heel erg breed trekt. Dan blijft er idd weinig keus over. 

PinkFlower schreef op 20-12-2022 om 14:59:

[..]

Alles wat geen snoep of speelgoed is. Daar is nog heel erg veel keuze in.

Klein mini cupcakje, fruit, zelfgemaakte popcorn enz . Dochter wil dino poep trakteren (chocolade rozijnen).

Chocoladerozijnen zijn snoepjes 

PinkFlower schreef op 20-12-2022 om 14:59:

[..]

Alles wat geen snoep of speelgoed is. Daar is nog heel erg veel keuze in.

Klein mini cupcakje, fruit, zelfgemaakte popcorn enz . Dochter wil dino poep trakteren (chocolade rozijnen).

Chcolade vind ik ook onder snoep vallen, net als cupcakes en popcorn. Ik word er niet vrolijk van als andere ouders zulke afspraken willen maken over tractaties. Dat bepaal ik nog altijd zelf met mijn kind (niet dat onze tractaties over de top zijn ofzo).  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.