Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


AppleTree schreef op 20-12-2022 om 23:03:

[..]

Een van mijn kinderen werd verwend en ondankbaar gevonden omdat hij bij sint Maarten vroeg of hij 2 snoepjes mocht bij huizen. Echt puur de vraag 'Mag ik er 2?'. En aan de ene kant snap ik het want het lijkt me ook vervelend als je de hele avond kinderen aan de deur krijgt die vragen of ze er 2 mogen ipv 1, maar ik ken ook mijn kind. Het is geen verwend gedrag, maar behoefte aan duidelijkheid. Hij kreeg bij 3 huizen achter elkaar te horen dat hij er 2 mocht dus vraagt hij de volgende huizen of hij er 2 mag. Dat dat ondankbaar over kan komen snapt hij niet. Hij wil alleen weten of hij er 1 of 2 moet pakken omdat hij dat niet weet als je niks zegt als bij sommige huizen 1 mag en bij sommige 2. Het vragen of hij er 2 mocht begon ook pas nadat er mensen hem 2 hadden laten pakken. Ik uitleggen dat hij dat niet moet vragen en er 1 pakken tenzij iemand zegt dat hij er 2 mag en wat gebeurt er, vraagt een ander naast hem bij een huis of ze er 2 mag en daar werd heel enthousiast op gereageerd en mag.. Ging er daarna niet goed meer in dat je het niet moest vragen want bij dat huis moest je het dus wel vragen. Weg duidelijkheid voor hem.


Bij Sinterklaas had hij een handje kruidnoten gekregen, vervolgens staan er kinderen in de rij voor een piet die kruidnoten geeft. Hij staat automatisch in die zelfde rij (was na een fotomoment dus hij kon ook echt nergens anders heen omdat je nou eenmaal op een podium een rij had naar sint en vervolgens een rij langs piet voor wat lekkers om weer van het podium af te kunnen lopen). Hij houdt dus bij Piet aangekomen zijn handen weer op waar nog kruidnoten in zitten... immers dat doet iedereen bij die piet dus hij ook. Die zegt iets over dat zijn handen nog vol zijn dus niet meer kan krijgen en wat doet zoon? Die loopt naar mij, geeft me de kruidnoten, draait zich om, loopt terug en steekt weer zijn handen uit naar piet. Die heb vervolgens heel verbaasd aan kijkt maar wel meer kruidnoten geeft. Kan je verwend of ondankbaar vinden omdat hij nog had, maar hij doet puur wat hij denkt dat er van hem verwacht wordt. Iedereen steekt zijn hand uit dus hij ook, zijn handen zijn vol dus hij maakt ze leeg. Als je hem beter kent weet je ook dat hij vervolgens al die kruidnoten zou weg geven als er een kind niet gekregen heeft want hij wel en een ander niet zou hij heel oneerlijk vinden. Kinderen leren nog, hoe jonger hoe meer ze nog moeten leren. Wat emoties zijn, hoe ze daar mee om moeten gaan, dat andere die emoties ook hebben, hoe ze die moeten herkennen, hoe ze daar mee om moeten gaan, alle sociale omgangsnormen. Je kan van jonge kinderen gewoon niet verwachten dat ze aan de zelfde standaard voldoen als volwassenen. Je moet ze daar naar toe laten groeien en niet ze er op afrekenen.

Ik kan er ook niet tegen als kinderen vragen of ze 2 snoepjes mogen, ik vind dat altijd brutaal. Ik zal er niks van zeggen, maar vind dat wel zo. En dat hij bij andere huizen er wel 2 kreeg, weet degene natuurlijk niet 

Kikki39 schreef op 21-12-2022 om 20:29:

[..]

Ik kan er ook niet tegen als kinderen vragen of ze 2 snoepjes mogen, ik vind dat altijd brutaal. Ik zal er niks van zeggen, maar vind dat wel zo. En dat hij bij andere huizen er wel 2 kreeg, weet degene natuurlijk niet

Maar je hebt de uitleg toch kunnen lezen? En je kunt zelf toch nee zeggen? Net als volwassenen soms brutale vragen tellen over privé kwesties, dan kan de ander dus zeggen: dat gast je niet aan, of, vriendelijker: daar geef ik liever geen antwoord op.

Het is zo makkelijk om kinderen weg te zetten als brutaal; zo'n negatieve benadering ook. Mijn kleinzoon van nét 3 zegt ook: 1 snoepje voor nu, 1 snoepje voor thuis, 1 voor in de auto, 1 voor mamma, 1 voor pappa.  Dat is slim en empathisch😇

Max88 schreef op 21-12-2022 om 21:08:

[..]

Maar je hebt de uitleg toch kunnen lezen? En je kunt zelf toch nee zeggen? Net als volwassenen soms brutale vragen tellen over privé kwesties, dan kan de ander dus zeggen: dat gast je niet aan, of, vriendelijker: daar geef ik liever geen antwoord op.

Het is zo makkelijk om kinderen weg te zetten als brutaal; zo'n negatieve benadering ook. Mijn kleinzoon van nét 3 zegt ook: 1 snoepje voor nu, 1 snoepje voor thuis, 1 voor in de auto, 1 voor mamma, 1 voor pappa. Dat is slim en empathisch😇

Maar ondertussen geeft zowat niemand antwoord op de vraag van TO....

Gingergirl schreef op 21-12-2022 om 21:16:

[..]

Maar ondertussen geeft zowat niemand antwoord op de vraag van TO....

Daar ben ik wel mee begonnen en zoals wel vaker heeft ze niets aan de antwoorden en gaat een draadje soms een andere kant op.😉

Ik probeerde het altijd rond de 100 euro te houden, toen ze kleiner waren met thuisfeestjes lukte dat makkelijk. 
Bij de feestjes op locatie (klimbos, lasergame, glowgolf, karten) paste ik het aantal kinderen dat mocht komen wel eens aan als het anders te duur werk. Ook qua vervoer handiger

Wij hadden dit keer ongeveer 15 euro per kindje. 

Zebra04 schreef op 22-12-2022 om 14:40:

Ik probeerde het altijd rond de 100 euro te houden, toen ze kleiner waren met thuisfeestjes lukte dat makkelijk.
Bij de feestjes op locatie (klimbos, lasergame, glowgolf, karten) paste ik het aantal kinderen dat mocht komen wel eens aan als het anders te duur werk. Ook qua vervoer handiger

Ik denk dat vanuit het verleden praten al niet echt meer op gaat. Ons feestje van 4 jaar geleden kostte toen 12,50 per kind, en nu 15,50 per kind. Het feestje van 3 jaar geleden kost nu 10,49 per kind en was toen 7,50 per kind.

Leene

Leene

23-12-2022 om 14:11

Ik heb nooit zo gelet op prijs per kind ben even hard aan het nadenken. Dochter nodigde alle meiden uit. ( met haar erbij 10) en dan nog 1 andere vriendin die in een klas boven haar zat. 
De ene keer waren het alleen knutselspullen en eten, een andere keer eten en verder bijna niets omdat we een speurtocht deden die we zelf hadden gemaakt. 
De meest prijzige feestjes waren, bootje huren ( maar met andere vriendin samen zodat we de kosten konden delen) en spullen voor barbecue. En bowling met patatjes eten. Dat was wel zo'n 240 euro bij elkaar( maar ja wij aten ook mee en broertje ook).
Dus zo'n 20 euro per kind. Maar ja er waren ook jaren bij dat ik echt niet meer dan 7,50 kwijt per kind kwijt ben geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.