Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

17-05-2010 om 22:54

Buiten spelen vanaf welke leeftijd

Hoi,

Mijn zoon is bijna 7 en sinds enkele weken speelt hij regelmatig buiten met een jongen uit de straat die ook bij hem in de klas zit.

Ze steken ook soms over. Het is een 1-richtingstraat waar 30 mag worden gereden met drempels. Maar: aan beide kanten staan auto's geparkeerd. Zoon doet heel voorzichtig, kijkt goed alle kanten op, weet dat hij achter de parkeerlijn tussen de geparkeerde auto's moet staan om te kijken.

Maar hij zou natuurlijk een keer achter een bal aan kunnen rennen en vergeten dat hij eerst moet wachten en kijken.

Vinden jullie het verantwoord dat ik hem al buiten laat spelen (ik ben er dus niet bij en kan hem uit het raam ook niet zien), of vinden jullie hem nog te jong?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

18-05-2010 om 08:38

Ja hoor

dochter mocht de zomer toen ze 5 werd voor het eerst alleen buiten spelen. Ze speelde toen en nog steeds veel met een even oud vriendinnetje. Ook haar ouders laten haar alleen buiten. Over 3 weken wordt dochter zes en nu mag ze ook oversteken met de oudere kindjes mee de buurt in en naar een vriendinnetje die een straat verder woont.
Ik zou hem gewoon laten gaan, hier gaan de kinderen van die leeftijd op hun fiets de hele buurt rond

Mamvantwee

Mamvantwee

18-05-2010 om 09:10

Al vanaf 3 jaar...

Bij ons ook een woonwijk, straat met 30km en (één) drempel. Ook geparkeerde auto's en vriendjes in de straat. En die twee kinderen van mij spelen al sinds hun 3e buiten. In het begin zit je inderdaad zowat op de vensterbank om alles in de gaten te houden, maar het went.

groet, Mamvantwee

Irene Berk

Irene Berk

18-05-2010 om 13:17

Ja hoor

Ik vind dat zeker kunnen. Wel belangrijk is volgens mij om er heel vaak over te praten hoe je omgaat met verkeer enzo. Ik doe dat doorlopend eigenlijk (nou ja, niet dat we het nergens ander over hebben). Bijna altijd als we op de fiets zitten, (of in de auto, of lopen) hebben we het wel over waar je op moet letten, over verkeersregels, over mensen die zich niet aan regels houden (en omdat je dit voortdurend om je heen ziet gebeuren heb je altijd plenty voorbeelden voorhanden). Niet op een belerende wijze, maar gewoon gezellig praten over dit soort dingen. Zo slijten de goede verkeers (- en andere) gewoonten er uiteindelijk wel in (hoop ik). En zelf ervaring opdoen op straat is daarbij ook heel belangrijk.
Daarbij ben ik er van overtuigd dat het voor kinderen ontzettend belangrijk is om ook regelmatig zonder toezicht aan te mogen klooien. Daar "groeien" ze van!

Hier...

spelen de kinderen al vanaf een jaar of 2, 3 alleen buiten. Maar daar moet je niet op letten, want ik ben niet weldenkend en verwaarloos de kinderen ernstig (zie eerdere draadjes over dit onderwerp). Maar ik ben het wel met Pelle eens, ook met de andere trouwens. Als hij normaal goed uitkijkt dan kan hij alleen buiten spelen.

liora

liora

18-05-2010 om 18:32

Fijn

Hoi,

Dank voor de reacties allemaal. Heel fijn dat jullie het ook goed bij de leeftijd vinden passen. Ik heb ook echt een voorzichtig kind.

Hij speelt nu buiten en ik zag hem net met dat vriendje op de hoek, vriendje wilde oversteken, en ik hoorde mijn zoon zeggen: nee ik mag niet oversteken bij de hoek. Dat is heel gevaarlijk!
En toen wees hij alle hoeken aan waar verkeer vandaag kan komen.
Trots ben ik!!

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.