Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten?


MamaE schreef op 26-01-2023 om 21:23:

Nee, natuurlijk hoef je niet altijd iedereen waar je wel eens mee omgaat uit te nodigen. Wel vind ik het niet netjes om in een groepsapp met 20 mensen met zijn vieren iets af te spreken. App elkaar dan apart.
Blijkbaar krijgt de dochter van TS wel degelijk mee dat er afgesproken wordt. Als ze vraagt of ze ook mee mag, is het antwoord 'nee, want je hebt geen whatsapp'. Ik vind dat nogal een grote voorwaardelijkheid aan vriendschap. Het is overigens niet verboden als zij toevallig die dag ook naar de speeltuin of het zwembad gaat.
Wat ze wel kan doen is apart een keer een paar vriendinnen vragen om iets dergelijks te ondernemen.

Desondanks vind ik het wel zorgelijk dat er één of twee 'coole kids' lijken te bepalen wie er wel en niet mee mag op uitjes. Dat geeft die kinderen een bepaalde macht en status die hen niet toebehoort. Dit gedrag hoeft niet genormaliseerd te worden en kinderen horen ook te leren hoe ze whatsapp en groepsapps moeten gebruiken.

Ik vraag me oprecht af of de afspraak van die 4 meiden ook via die groepsapp is gegaan of dat ze elkaar daar apart voor geappt hebben. Als ze dat via de groepsapp hebben gedaan, waar dus veel meer klasgenootjes in zitten, dan gaan er dus veel meer niet mee, niet alleen dochter van TO. Dat zou een vreemde en niet wenselijke manier van handelen zijn.

Omdat dochter van TO geen whatsapp heeft zou ik, als ik TO was, dit wellicht navragen hoe het gegaan is ( om misverstanden te voorkomen). Want als die 4 dametjes dit hebben afgesproken door elkaar apart te appen ligt het wel anders dan is het gewoon een afspraak tussen 4 meiden. 

Ik kan me voorstellen dat ( vul ik even zo in) als ze elkaar op zaterdag geappt hebben om woensdagmiddag iets met zn viertjes te gaan doen( monkeytown). Dat je daar tegen elkaar iets over zegt op maandag als je elkaar ziet op school, en dat een ander dat opvangt, het is immers niet verboden om erover te praten. En als je dan al geregeld hebt dat de ouder van X wegbrengt en de ouder van Y ophaalt, kan een ander ook niet zomaar mee.
 Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut tegen buitensluiten maar heb ook de ervaring dat een situatie soms anders in elkaar kan zitten. 

Het niet mee mogen omdat je geen whatsapp hebt klinkt als een grote voorwaardelijkheid maar als de gewoonte is om op die manier af te spreken is het wellicht onhandig afspreken en bedoelen ze het in die context. Wil je op zaterdag iets plannen voor woensdag; o ja S heeft geen whatsapp dan kunnen we dus nog niks plannen omdat we haar pas maandag zien. O maar mijn vader wil wel vandaag weten of hij moet rijden etc.. Ik roep maar wat. Hoeft niet zo gegaan te zijn maar het is lastig te oordelen hoe het tot stand is gekomen als je zelf niet aan de whatsapp conversatie hebt meegedaan.

Dit zijn misschien meiden die veel initiatief nemen in het bedenken van uitjes en misschien denken; zij vraagt ons ook nooit/ organiseerd ook niks dus we vragen haar ook niet. TO geeft ook aan dat haar dochter die meiden als bffs ziet maar dat zij zelf al twijfelt of die meiden haar ook zo zien. Wellicht kan de leerkracht het hier met ze over hebben.

Dat kan allemaal, maar als de reden is dat de auto al vol zit, dan kun je dat gewoon zeggen ipv 'nee want je hebt geen whatsapp'. Dan kan TS alsnog apart haar kind brengen. Als je weet dat iemand nog geen eigen telefoon heeft (en op die leeftijd is dat echt niet heel gek) dan bel/app je naar de ouders of de huistelefoon (indien aanwezig). Of je gaat even langs. Het getuigt nogal van gemakszucht als je zodra je een telefoon hebt niet meer op andere manieren kunt communiceren. 
Je moet als ouder van alles maar goedvinden op momenten dat anderen dat voor jou beslissen, want anders is je kind zielig.
Ik heb daar ooit de term 'tirannie van de meerderheid' voor bedacht. En ik ben daar geen fan van.

Toegegeven: ik ben zelf niet gevoelig voor groepsdruk en snap sociale normen niet zo goed. Maar ik ben wel goed in er tegenaan schoppen.

Blijkbaar zijn er al meermaals dit soort voorvallen geweest. En ik haal uit de tekst van TS dat er dan twee zijn die de dochter van TS best mee willen maar die andere twee niet en die bepalen dat dan. Daar zit mijn zorg.

MamaE schreef op 26-01-2023 om 23:44:

Dat kan allemaal, maar als de reden is dat de auto al vol zit, dan kun je dat gewoon zeggen ipv 'nee want je hebt geen whatsapp'. Dan kan TS alsnog apart haar kind brengen. Als je weet dat iemand nog geen eigen telefoon heeft (en op die leeftijd is dat echt niet heel gek) dan bel/app je naar de ouders of de huistelefoon (indien aanwezig). Of je gaat even langs. Het getuigt nogal van gemakszucht als je zodra je een telefoon hebt niet meer op andere manieren kunt communiceren.
Je moet als ouder van alles maar goedvinden op momenten dat anderen dat voor jou beslissen, want anders is je kind zielig.
Ik heb daar ooit de term 'tirannie van de meerderheid' voor bedacht. En ik ben daar geen fan van.

Toegegeven: ik ben zelf niet gevoelig voor groepsdruk en snap sociale normen niet zo goed. Maar ik ben wel goed in er tegenaan schoppen.

Blijkbaar zijn er al meermaals dit soort voorvallen geweest. En ik haal uit de tekst van TS dat er dan twee zijn die de dochter van TS best mee willen maar die andere twee niet en die bepalen dat dan. Daar zit mijn zorg.

Ik snap de zorg ook hoor maar zou het als ik TO was wel verifieren. En ook dan, hoe vervelend het ook is voor de dochter van TO; het gaat om een buitenschoolse activiteit en daarbij kun je niet afdwingen dat ze jouw verplicht meevragen omdat jij dat zo graag wil. Hoe zuur ook. En ja die 2 dametjes die dat organiseren en bedenken bepalen hoe hun uitje er uit ziet, kan inderdaad vervelend overkomen, misschien is een keer de ouders aanspreken een optie. 

Bij iedereen gaan dingen anders; jij zegt bv als een kind geen mobiel heeft app je de ouders of bel je vaste telefoon of je gaat langs. Hier...wonen kinderen echt niet allemaal zo dicht bij elkaar dat ze even langs kunnen gaan, vaste telefoon heeft ook bijna niemand en is de kans klein dat je dat nummer weet. En ouders appen als je 10 bent...afspraken regelen kinderen op die leeftijd echt zelf hoor daar komen geen ouders meer aan te pas, en een 10 jarige gaat niet een andere ouder appen of een van zn ouders dat laten doen. Los van dat; moet een ander zich in bochten gaan wringen omdat de ander geen mobiel heeft? Maar goed hier heeft iedereen er op die leeftijd wel een en dan is zo afspreken erg makkelijk en gebruikelijk.

Voor jou; prima om ergens tegenaan te schoppen maar als je ook zegt dat je sociale regels niet goed begrijpt, is het dan eerlijk er tegen aan te schoppen?

Tuurlijk is het niet verplicht om iedereen mee te vragen. Maar telkens het over dit soort dingen hebben in het bijzijn van mensen die je niet vraagt is ook niet nodig.

Hier regelen kinderen speelafspraakjes in groep 1 al zelf en dan heeft niemand er een telefoon voor nodig. Ze wonen wel doorgaans in de buurt. Maar ze zien elkaar vijf dagen per week op school. Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen voor een ander. Maar iets van moeite doen kan best.
Het komt nu op me over dat kinderen zodra ze een telefoon hebben niet meer op een andere manier kunnen communiceren of afspreken. 

Is het eerlijk om tegen dingen aan te schoppen die je niet begrijpt? Ik denk dat dat heel menselijk is. Net zoals dat mensen de dingen waar ze niet goed in zijn vaak minder belangrijk vinden. Stukje bescherming van je zelfbeeld. 

MamaE schreef op 27-01-2023 om 00:24:

Tuurlijk is het niet verplicht om iedereen mee te vragen. Maar telkens het over dit soort dingen hebben in het bijzijn van mensen die je niet vraagt is ook niet nodig.

Hier regelen kinderen speelafspraakjes in groep 1 al zelf en dan heeft niemand er een telefoon voor nodig. Ze wonen wel doorgaans in de buurt. Maar ze zien elkaar vijf dagen per week op school. Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen voor een ander. Maar iets van moeite doen kan best.
Het komt nu op me over dat kinderen zodra ze een telefoon hebben niet meer op een andere manier kunnen communiceren of afspreken.

Is het eerlijk om tegen dingen aan te schoppen die je niet begrijpt? Ik denk dat dat heel menselijk is. Net zoals dat mensen de dingen waar ze niet goed in zijn vaak minder belangrijk vinden. Stukje bescherming van je zelfbeeld.

Op school afspreken heeft vaak geen zin, je moet toch eerst even met je ouders overleggen of er niet toevallig al andere afspraken zijn. En veel kinderen gaan naar de bso of zelf naar huis dus ik snap het gemak om het per app te doen vanuit huis wel.  Klein dorp met klein schooltje is echt een andere wereld.  Ik hoop voor to dat het duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit zodat er passend kan worden ingegrepen.

Leene

Leene

27-01-2023 om 11:24

maar Ginger girl. Lees nu eens goed de vraag van TO.
Er staat ze vraagt of ze mee mag en ze wordt ELKE keer afgewezen. Dat gebeurt dus veel vaker. Een ander klasgenootje mag dan wel mee. Ik lees dat als een klasgenootje die ook niet eerder bij het afspreken betrokken was later wel mee mag. Nadat tegen haar is gezegd dat het te druk is oid. Dat zou TO nog eens goed moeten navragen.
Dan zijn er nog BFF 's die het op zich wel goed zouden vinden maar vervolgens de oren laten hangen naar de anderen en dan mag ze niet mee.
Dat klinkt heel erg fout. En natuurlijk komt dat ook door wat wij hebben meegemaakt met zoon dat ik daar heel snel op aan sla.
Maar ik zou subiet naar de meester lopen met dit verhaal. Want vaak is het zo dat er in de klas dan ook signalen zijn. Ik zou dat willen weten en de meester kan dan extra opletten.
Ik zou het nu nooit meer 'down playen ' 
Bij zoon heeft het veel te lang geduurd en hij heeft nu nog emotionele terug slagen door de jaren waarin hij gepest is. Mede door het ' het valt wel mee, het ligt ook aan hemzelf verhaal' van het onderwijzend personeel 
Natuurlijk hoeft dat niet het geval te zijn met de dochter van TO en het is goed om even nuchter de feiten op een rijtje te zetten. Maar na alles wat we hier hebben meegemaakt zou ik dit nooit meer zo laten lopen.
Wat denken die wichten wel.. dat ze heer en meester zijn over iedereen? Dat zij wel even mogen uitmaken wie er wel en niet mee mag doen?
Dochter zat in een klas waar iedereen mee mocht doen waar een super positieve sfeer hing. Dat heeft veel kinderen zo veel goed gedaan. Ook de kinderen waar iets mee was.
Het kan dus wel. Er wordt veel te makkelijk van uitgegaan dat ' het nu eenmaal zo gaat, dat meiden queen Bee's zijn ' dus ja aard van het beestje he..
Maar ook queen Bee's moeten wel eens het deksel op hun neus krijgen. Alsof het voor hen zo goed is om zo te reageren.
Pesten buitensluiten machtsspelletjes is een plaag en kan zo ver door gaan dat het kinderen hindert om op te groeien tot evenwichtige mensen. 

Zij kan ook zelf meisjes meevragen en dat jij een keer rijdt. 

MamaE schreef op 26-01-2023 om 21:23:

Ik ben zelf nooit echt gepest op de basisschool, maar ik ben behept met het talent om altijd buiten groepen te vallen. Dan zaten bijvoorbeeld in de pauze alle meisjes op het klimrek en dan was er voor mij zogenaamd 'geen plek'. Ik mocht dan wel beneden staan zodat ze hun afval naar beneden konden gooien zodat ik dat weg kon gooien. Ik was zo gek dat ik dat nog deed ook.
Of dat ik 'even weg moest' omdat er 'iets geheims' werd besproken, wat dan bijna iedereen mocht weten, maar ik niet. Dat ik dacht 'ga lekker na school afspreken en de hele middag geheime dingen bespreken i.p.v. elke dag in de pauze/tijdens buitenspelen'. Dat gevoel dat er geen plek voor je is of eigenlijk geen plek voor jou wordt gemaakt, dat je 'teveel' bent, dat kan vrij diep gaan zitten.

Dit is toch ook pesten? Buitensluiten of iemand apart zetten, is pesten. 

Maar dat zie jij anders? Er is een verschil tussen plagen en pesten. De enige die dat onderscheid kan maken is de persoon op wie het gedrag gericht is. Maar wat jij noemt kan ik ook moeilijk plagen noemen. 

Gingergirl schreef op 27-01-2023 om 00:52:

[..]

Op school afspreken heeft vaak geen zin, je moet toch eerst even met je ouders overleggen of er niet toevallig al andere afspraken zijn. En veel kinderen gaan naar de bso of zelf naar huis dus ik snap het gemak om het per app te doen vanuit huis wel. Klein dorp met klein schooltje is echt een andere wereld. Ik hoop voor to dat het duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit zodat er passend kan worden ingegrepen.

Je kunt rustig per dag aan je kind laten weten of het af kan spreken die dag of dat het bso heeft of een andere afspraak. En als ze wat ouder worden ook per week. 
Alle kinderen regelen dat hier zelf onderling, ook als ze vier zijn. Dat heeft niks met dorp of stad te maken. 

Bij dingen als naar het zwembad, bios, speeltuin of zo, moeten ze het vooral vragen omdat het geld kost. Ik neem aan dat kinderen niet elke week zomaar kunnen zeggen 'ik ga zwemmen, geef geld'. 

En daarbij; er zijn er blijkbaar één of twee die bepalen wie er mee mag. De een niet en de ander wel. En dat keer op keer. Dat is wel een groepsproces waar je iets mee moet.
Zoveel macht behoort meisjes van tien niet toe. 

Gingergirl schreef op 26-01-2023 om 22:52:


Het niet mee mogen omdat je geen whatsapp hebt klinkt als een grote voorwaardelijkheid maar als de gewoonte is om op die manier af te spreken is het wellicht onhandig afspreken en bedoelen ze het in die context. Wil je op zaterdag iets plannen voor woensdag; o ja S heeft geen whatsapp dan kunnen we dus nog niks plannen omdat we haar pas maandag zien. O maar mijn vader wil wel vandaag weten of hij moet rijden etc.. Ik roep maar wat. Hoeft niet zo gegaan te zijn maar het is lastig te oordelen hoe het tot stand is gekomen als je zelf niet aan de whatsapp conversatie hebt meegedaan.

Dit zijn misschien meiden die veel initiatief nemen in het bedenken van uitjes en misschien denken; zij vraagt ons ook nooit/ organiseerd ook niks dus we vragen haar ook niet. TO geeft ook aan dat haar dochter die meiden als bffs ziet maar dat zij zelf al twijfelt of die meiden haar ook zo zien. Wellicht kan de leerkracht het hier met ze over hebben.

Als je in een groep(sapp) roept dat je naar het zwembad gaat en vraagt wie er mee gaat waarvan het de bedoeling is dat iedereen het hoort (leest) en niet iedereen kan mee, is dat pesten. Als je mijn dochter was dan kwam er wel een gesprek over. 

Het klinkt alsof deze meiden al in de prepuberteit zitten en misschien kijkt To's dochter enorm naar ze op en zou ze heel graag willen dat ze bff's zijn. Als dat zo is, voelen die meiden dat natuurlijk haarfijn aan. 

Ik denk echt dat het Iets dat van ouders, kinderen & school is. Scholen zijn hier niet perse goed is en hebben er belang bij om het geen pesten te noemen. En scholen controleren dit niet, dat is aan de ouders. Het gebeurt namelijk thuis, in de sfeer van school. Tenminste, ik neem aan dat ze in de klas niet appen. 

Philou schreef op 27-01-2023 om 11:40:

[..]

[..]

Dit is toch ook pesten? Buitensluiten of iemand apart zetten, is pesten.

Maar dat zie jij anders? Er is een verschil tussen plagen en pesten. De enige die dat onderscheid kan maken is de persoon op wie het gedrag gericht is. Maar wat jij noemt kan ik ook moeilijk plagen noemen.

Ik heb dat destijds niet per se zo ervaren. Terugkijkend misschien wel.
Het was zeker geen plagen, maar ook geen fysiek geweld of schelden. Het is wel degelijk een uiting van hiërarchie waarmee anderen zeggen dat ze boven je staan door voor jou te bepalen wat jij wel/niet mag en waar je wel/niet mag zijn.

Ik was niet assertief genoeg om er wat van te zeggen. Misschien is nog wel het ergste dat iedereen het accepteert, waardoor je denkt dat het normaal is.
De enige keer dat ik iets aan de kaak stelde op school, kreeg ik straf en vonden mijn ouders het mijn eigen schuld. Er werden stelselmatig pennen/stiften etc. uit een kast met leermiddelen gejat door leerlingen. Gewoon voor thuis, was mooi spul, en de kast was open dus dan 'mocht je het pakken'. Ik stuurde een brief naar de directie met de tip om die kast te sluiten omdat er veel gejat werd (zonder namen van daders). Ik mocht niet klikken en moest me daar niet mee bemoeien. Mijn ouders vonden dat ook. Ik kreeg op school straf en thuis nog veel meer. Het was gelukkig al eind groep acht, want het was echt sociale zelfmoord.

Ik vraag me wel af wat je hier precies over wil afdwingen of aan veranderen. Buitensluiten op school is iets wat je daar aan kunt kaarten. Maar buiten school is het toch iets tussen de kinderen op zich. Het zijn geen bff’s blijkt wel dus het is aan kind zelf daar iets mee te doen. Die anderen zijn ook kind en zien het misschien niet eens zo dat ze iemand buiten sluiten. 
Ik had vroeger hele basisschool 1 vriend en we waren onafscheidelijk. In groep 7 kwam er een rijke meid in de buurt wonen die bij ons in de klas kwam. Ben er ook nog keer wezen spelen maar binnen een jaar had ze verkering met mijn beste vriend en samen met nog een stel dat blijkbaar verkering had, had deze dame bedacht iedereen moest mij negeren. Maarja op den duur was ze natuurlijk uitgekeken op de lieve jongen en pas op het afscheidskamp kreeg ik te horen wat er dus was geeist van klasgenoten door mevrouw, terwijl ik ze al zes jaar kende. Zij had geld en macht. Het is nooit een vriendin van mij geworden. Waarschijnlijk was ik te arm maar zo worden als haar doet me nog steeds kotsneigingen geven.
Wat ik ermee wil zeggen, ik vond het niet leuk ik had opeens niet meer mijn leven zoals daarvoor maar naar school moest ik wel. En zeker weten dat de leraar en ouders wel zagen hoe smerig maar ze konden er weinig mee want het waren allemaal geheimpjes. Ik ben er sterker uitgekomen en ik moest toch eens leren met meer kinderen en meisjes vrienden tegelijk bevriend te kunnen zijn.
Laat je dochter gewoon doen wat zij leuk vind en ze kan vragen wie mee wil doen, zonder te eisen dat ze die vriend alleen voor zich wil. Dat opent nog wel eens ogen van leeftijdgenootjes.

Eppos schreef op 27-01-2023 om 12:20:


Zij had geld en macht. Het is nooit een vriendin van mij geworden. Waarschijnlijk was ik te arm maar zo worden als haar doet me nog steeds kotsneigingen geven.
Wat ik ermee wil zeggen, ik vond het niet leuk ik had opeens niet meer mijn leven zoals daarvoor maar naar school moest ik wel. En zeker weten dat de leraar en ouders wel zagen hoe smerig maar ze konden er weinig mee want het waren allemaal geheimpjes. Ik ben er sterker uitgekomen en ik moest toch eens leren met meer kinderen en meisjes vrienden tegelijk bevriend te kunnen zijn.
Laat je dochter gewoon doen wat zij leuk vind en ze kan vragen wie mee wil doen, zonder te eisen dat ze die vriend alleen voor zich wil. Dat opent nog wel eens ogen van leeftijdgenootjes.

Nou, ik denk dat je eerder een enorme bedreiging was voor de verkering aangezien hij en jij beste vrienden waren. Als je een jongen was geweest, was het waarschijnlijk anders geweest. Goed dat je andere wegen moest zoeken en hebt gevonden. 

Leene schreef op 27-01-2023 om 11:24:

maar Ginger girl. Lees nu eens goed de vraag van TO.
Er staat ze vraagt of ze mee mag en ze wordt ELKE keer afgewezen. Dat gebeurt dus veel vaker. Een ander klasgenootje mag dan wel mee. Ik lees dat als een klasgenootje die ook niet eerder bij het afspreken betrokken was later wel mee mag. Nadat tegen haar is gezegd dat het te druk is oid. Dat zou TO nog eens goed moeten navragen.
Dan zijn er nog BFF 's die het op zich wel goed zouden vinden maar vervolgens de oren laten hangen naar de anderen en dan mag ze niet mee.
Dat klinkt heel erg fout. En natuurlijk komt dat ook door wat wij hebben meegemaakt met zoon dat ik daar heel snel op aan sla.
Maar ik zou subiet naar de meester lopen met dit verhaal. Want vaak is het zo dat er in de klas dan ook signalen zijn. Ik zou dat willen weten en de meester kan dan extra opletten.
Ik zou het nu nooit meer 'down playen '
Bij zoon heeft het veel te lang geduurd en hij heeft nu nog emotionele terug slagen door de jaren waarin hij gepest is. Mede door het ' het valt wel mee, het ligt ook aan hemzelf verhaal' van het onderwijzend personeel
Natuurlijk hoeft dat niet het geval te zijn met de dochter van TO en het is goed om even nuchter de feiten op een rijtje te zetten. Maar na alles wat we hier hebben meegemaakt zou ik dit nooit meer zo laten lopen.
Wat denken die wichten wel.. dat ze heer en meester zijn over iedereen? Dat zij wel even mogen uitmaken wie er wel en niet mee mag doen?
Dochter zat in een klas waar iedereen mee mocht doen waar een super positieve sfeer hing. Dat heeft veel kinderen zo veel goed gedaan. Ook de kinderen waar iets mee was.
Het kan dus wel. Er wordt veel te makkelijk van uitgegaan dat ' het nu eenmaal zo gaat, dat meiden queen Bee's zijn ' dus ja aard van het beestje he..
Maar ook queen Bee's moeten wel eens het deksel op hun neus krijgen. Alsof het voor hen zo goed is om zo te reageren.
Pesten buitensluiten machtsspelletjes is een plaag en kan zo ver door gaan dat het kinderen hindert om op te groeien tot evenwichtige mensen.

Jouw eerste stukje; daar kunnen tal van redenen voor zijn. TO zou dat na kunnen vragen hoe e.e.a. gegaan is; kinderen kunnen zaken ook heel gekleurd vertellen thuis vanuit emotie of teleurstelling en dan blijkt het toch anders in elkaar te steken. 

Dat meisje wat wel mee mocht is wellicht veel meer een vriendin van dat groepje of een meisje wat zelf ook geregeld iets plant. TO vertelde ook dat haar dochter nooit iets wil regelen/ organiseren om te doen. Dat kan misschien meespelen hierin. Het gaat 2 kanten op, als je weinig initiatief toont val je eerder buiten de groep. TO gaf ook aan zelf te twijfelen; dochter ziet een aantal meisjes als vriendin maar zo zien ze haar wellicht niet.

Het gaat hier niet om een spelletje doen op het schoolplein maar om een uitje buiten schooltijd, degene die dat bedenkt bepaalt vaak als initiatiefnemer ook wie hij uitnodigt / meevraagt. Jij zegt dat in de klas van je dochter iedereen altijd mee mocht, dat is op zich prima al is er ook niks mis mee om niet altijd met een grote groep te willen gaan omdat anderen het ter oren gekomen is dat een paar iets gaan doen. Of het via een groepsapp is gegaan vraag ik me af, dat weet TO ook niet want zij zitten niet op whatsapp of de groepsapp. Als het zo is en er ontstaat in de groepsapp een situatie van wij gaan lekker naar X en jullie mogen lekker niet mee, ja dan is dat heel fout, absoluut. Maar ik zou dat toch even uitzoeken alvorens te oordelen.

Philou schreef op 27-01-2023 om 11:50:

[..]

Als je in een groep(sapp) roept dat je naar het zwembad gaat en vraagt wie er mee gaat waarvan het de bedoeling is dat iedereen het hoort (leest) en niet iedereen kan mee, is dat pesten. 

Dus als je in een groep gooit dat jij gaat zwemmen en vraagt wie er ook gaan, maar niet iedereen KAN mee, (om wat voor reden dan ook) is het al pesten?

Nee, dat zou het zijn als er zou staan, wie gaat er mee?  Maar Klaasje, Pietje en Marie mogen niet mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.