Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Buuf

Buuf

19-03-2010 om 11:24

Buitensluiten

MIjn dochter is de jongste in de straat. De buurtkinderen zijn 2 of meer jaren ouder. Nu begint de lente weer en het was heerlijk weer deze week en ze wil zo graag buitenspelen na schooltijd. Maar steeds als ze met de andere kinderen mee wil doen mag dat niet. Ze worden boos, sturen haar weg of negeren haar. Dit gaat naar ik heb begrepen voornamelijk uit van een meisje, maar kennelijk gaan de anderen erin mee. Ze vinden haar te klein. Maar mijn oudste dochter is wel goed genoeg voor ze om mee te spelen en die is wel weer 4 jaar ouder dan zij. Hoe kan ik mijn dochter hierin helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

19-03-2010 om 15:39

Moeilijk

Je kunt kinderen nou eenmaal niet dwingen om jou dochter leuk te vinden, en twee jaar is best een behoorlijk leeftijdsverschil op de basisschool, ik wilde vroeger ook mijn kleine zusje niet altijd mee.
Misschien is het handiger voor je dochter om met klasgenootjes/ vriendinnetjes van school af te spreken, en dan lekker samen buiten te spelen. Misschien passen ze met z'n tweeen wel in de groep, maar in ieder geval zijn ze met twee een stuk weerbaarder, en hoeft ze dan ook niet perse mee te doen met de straatgenootjes.
groetjes, Tess

Irene

Irene

19-03-2010 om 20:15

Afspreken

Laat haar vaker met klasgenootjes afspreken. Af en toe met meer dan 1 tegelijk is ook vaak erg leuk.
Je kunt niet "afdwingen" dat (oudere) kinderen uit de straat met haar spelen en je kunt ook haar oudere zus niet met haar opzadelen. Dus zoek het in andere contacten!

Hier hetzelfde aan de hand

Ze heeft jarenlang voor spek en bonen mogen meespelen, maar nu wordt ze wat ouder en wil ze ook weleens wat in de melk te brokkelen hebben (begrijpelijk vind ik) en is ze opeens geen leuk interessant project meer voor die grote meiden. En wordt nu dus buitengesloten, of erger. Behalve als een van hen niemand anders heeft om mee te spelen, dan is ze opeens wel weer goed genoeg.

Na een aantal incidenten heb ik besloten om hier een einde aan te maken. Ze mag van mij niet meer met ze spelen. Normaal doe ik nooit moeilijk over met wie ze spelen, maar nu leuk me dit het beste in haar belang. En gelukkig ziet ze zelf ook wel in dat ze niet leuk tegen haar doen (omdat ik de jongste ben, zegt ze zelf). En ik heb haar gestimuleerd om met andere kinderen af te spreken. En dat gaat nu al een week of twee best goed. Zo haalt ze meteen de vriendschapsband met haar leeftijdsgenootjes weer een beetje aan en is zo ook niet meer zo'n makkelijk slachtoffer voor die grote "rot"meiden.

Buuf

Buuf

19-03-2010 om 23:58

Afspreken is lastig

Bijkomend probleem is dat ze op een andere school zit dan de buurtkinderen. Deze school is ook wat verder weg. Afspreken met kinderen van haar school gebeurt wel maar sporadisch. Dan worden ze overigens beiden buitengesloten. Afstand is soms lastig, maar ook veel kinderen gaan naar de naschoolse opvang, hebben clubjes of pappadagen e.d.
Wat ik niet leuk vind is dat mijn oudste kind, die 4 jaar ouder is dan de buurtkinderen, wel altijd met ze heeft gespeeld en nu nog af en toe doet. Maar kennelijk kunnen zij niet met een slechts 2 jaar jonger kind spelen.
Overigens is het niet nodig dat ze elke dag samen spelen. Buurtkinderen hoeven natuurlijk niet de beste vrienden te zijn, maar als het mooi weer is en iedereen is buiten en de hele groep speelt samen dan moet het toch kunnen dat niet 1 kind wordt buitengesloten? Mijn oudste heeft dat bij hun dus nooit gedaan. In veel spellen kan voor ieder kind wel een rol zijn dacht ik zo. Ik weet niet goed of ik daarin kan sturen.

Herkenbaar

Hier hebben wij hetzelfde gehad en het is opgelost, misschien heb je wat aan deze tip.
Samen met de ouders hebben wij een regel ingesteld. Als er achter de tuinen in de poorten wordt gespeeld (waar dus iedereen kan en mag komen) dan mag iedereen meedoen. Wil je met een paar kinderen apart spelen dan kom je in de tuin spelen. In de eigen tuin mag een kind wel bepalen wie er binnen mag komen. Doordat ik en andere moeders dit consequent hebben verteld, gecontroleerd en gecommandeerd is het een 'buurtregel' geworden en werkt het nu prima. Mocht het toch ineens een keer voorkomen dat een kind niet mee mag doen, dan vertelt dat kind het thuis en dan wordt de groep erop aangesproken en gaat het weer goed.
Sommigen zullen misschien vinden dat wij ons teveel ermee bemoeien, maar wij zien het als een stuk opvoeding.

Tango

Tango

20-03-2010 om 21:04

Verder weg

Als jullie school verder weg is hoeft dat het afspreken toch niet in de weg te staan? Je moet er misschien iets meer moeite voor doen, dat wel. Bij ons in de straat zit ook het overgrote deel van de kinderen op een in de buurt gelegen school. Onze kinderen met nog wat andere kinderen zitten op een verder weg gelegen Montessorischool. Verder zijn er nog wat kinderen die wegens geloof e.d. nog weer andere scholen bezoeken. Vrij divers dus. Tangodochter heeft nooit problemen gehad met aansluiting, maar speelde dan ook met de kinderen die ook niet op die buurtschool zitten. Tangozoon echter is van de leeftijd van het hele kliekje dat op dezelfde (niet erg sociale) buurtschool zit. Hij vindt dus duidelijk minder aansluiting. Van de week had hij toevallig een vriendje, wel van die school, maar speelt niet zoveel buiten, dus valt ook buiten het kliekje. Verder nodigen we gewoon vaak vriendjes voor hem uit zodat ze in ieder geval samen kunnen spelen, aansluiting vinden ze dan soms wel, ligt eraan of ze iets interessants doen. Van de week waren ze bijv. lieveheersbeestjes aan het zoeken en deden ineens de andere kinderen ook mee. Dat kan dus wel helpen.

Buuf

Buuf

21-03-2010 om 21:03

Zonnetje04

hoop dat het, zoals je nick zegt, mooi weer blijft.
Wat fijn zonnetje04 dat jullie het probleem hebben kunnen oplossen. Ik overweeg een stap in die richting te zetten. Ik ben alleen nog wat huiverig ten aanzien van de andere ouders. Met name de moeder van het kind die de toon zet in buitensluiten. Ik heb hele goede contacten met de buren en ik mag ze heel graag, maar vooral bij de oudste is gebleken dat zij anders tegen dit soort dingen aankijkt dan ik. Daar waar ik vind dat iets sociaal niet acceptabel is, vindt zij dat nu juist heel sociaal. Zij vind dat ze haar kinderen moet sturen en bepalen met wie ze omgaan. Ik vind dat niet. Ik vind ook niet dat je kinderen moet dwingen met elkaar om te gaan als ze dat niet willen, maar het buitenspelen is hier echt een groepsgebeuren en dan vind ik het naar als daarbij kinderen worden buitengesloten. Een spel als tikkertje bijvoorbeeld is voor iedereen. We zitten dus wat dat betreft niet op een lijn.

Buuf

Buuf

21-03-2010 om 21:12

Tango

Ja daar zeg je me wat. Afspreken na schooltijd zou niet zo'n probleem hoeven te zijn. Het is ook niet alleen de afstand, dat speelt wel eens mee, m.n. bij ouders die geen auto hebben bijvoorbeeld. Ik kan ook niet altijd de kinderen weer thuisbrengen. Maar veel kinderen hebben clubjes na school, de mijne ook. Heel veel kinderen gaan naar de naschoolse opvang. Ook hebben oma's en opa's bij sommige kinderen hun vaste dagen en natuurlijk willen die dan hun kleinkinderen ook zien etc. We hebben het maar druk tegenwoordig, maar dat is weer een andere discussie, haha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.