Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

27-04-2010 om 09:10

Buitenspelen met oudere kinderen, wat wel en wat niet

Dochter van bijna 6 speelt met dit weer dolgraag buiten. Hier ben ik heel blij mee, beter dan achter de pc hangen. Het buitenspelen levert ons een klein probleem op, ondanks dat er ook kinderen van haar leeftijd in de buurt wonen (niet heel veel maar een paar) zoekt dochter het steeds bij de iets oudere kinderen. En met iets ouder bedoel ik ongeveer 8 jaar, dus de groep 3 en 4 kinderen. Het contact gaat heel goed, dochter heeft het naar haar zin en de meiden accepteren haar. Die meiden mogen echter meer dan onze dochter tot nu toe mocht. Logisch ook wel. Wij wonen in een redelijk rustige buurt met veel kinderen, een aantal speeltuintjes en geen water of zoiets in de buurt. Sommige straten zijn echter wat drukker en daar wordt soms wel redelijk hard gereden. Die oudere kinderen mogen die straten oversteken, mogen de buurt rondfietsen en naar de speeltuintjes toe. Tot nu toe mocht dochter van ons alleen ergens spelen waar wij haar vanuit het huis nog konden zien.
Nu hebben we thuis al sinds dat het zo mooi weer is discussie hoe hier mee om te gaan, wat moeten we haar toestaan wat niet. Ze kan nog niet zo heel lang losfietsen en fietst nog wat wiebelig. Ze is wel voorzichtig en oplettend maar vergeet nog wel eens te kijken bij oversteken. Gisteren kwamen ze vragen of ze 2 straten verder op mochten gaan spelen, dat betekent 2 keer oversteken. Van ons mocht het, Toen ik echter 10 minuten later ging kijken was dochter niet te vinden. Na 10 minuten zoeken vond ik haar in een speeltuintje iets verderop. De andere meisjes mochten ook en ze was toch komen vragen of ze mee mocht was haar verweer. Als ik haar dan uitleg dat ze 2 jaar jonger is vind ze dat oneerlijk. Ik vind het wel rot voor haar, het gaat ook gewoon heel erg goed met die kinderen en ze voelt zich er beter bij dan bij veel van haar klasgenootjes. Ze is en blijft echter 2 jaar jonger. Wat is wijsheid hierin?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aaf

Aaf

27-04-2010 om 09:34

Niet omdat ze jonger is

Voor mij zou haar leeftijd niet zozeer een rol spelen. Wel wat je kind zelf laat zien. Kan ze de vrijheid aan ? In je laatste voorbeeld niet. Ze had thuis moeten komen om te vragen of ze ook een speeltuintje verderop mocht spelen. Bij ons is de regel dat ze altijd melden als ze ergens anders dan gebruikelijk gaan spelen. Dus ook al vragen vriendinnen haar mee; eerst thuis komen melden. Ik zou als uitleg niet gebruiken dat het is omdat ze 2 jaar jonger is. Dat zegt haar niets. Wel duidelijke afspraken maken en als ze ze niet nakomt(misschien wel omdat ze nog te jong is) dan kan ze de vrijheid nog niet aan. Dus uitleggen dat ze bepaalde afspraken nog niet goed nakomt.Hierbij kun je wel uitleggen dat dat voor haar misschien ook nog moeilijk is omdat ze 2 jaar jonger is dan de rest.
Als ze te wiebelig fietst zou ik haar nog niet in een andere straat zonder toezicht laten fietsen. Ook hierbij geldt dat ze eerst stevig moet kunnen fietsen en dat kan ze in de buurt oefenen. Oversteken idem dito.
Maar het feit dat iets niet mag omdat ze 2 jaar jonger is zal ze niet begrijpen denk ik.

ayla

ayla

27-04-2010 om 09:45

Reactie

In vergelijking met kinderen in haar klas mag ze vrij veel. Dit mag ze van mij omdat ik zie dat het goed gaat met die oudere kinderen, dat zijn de weinige momenten dat ze echt vrolijk speelt, daarom dat ik het ook zo moeilijk vind om haar in te perken. Normaal is ze vrij betrouwbaar. Ze staat met regelmaat 3 tot 4 keer aan de deur om te melden wat ze gaat doen. Is het ene kindje er niet dan komt ze melden dat ze naar een ander gaat. Waarschijnlijk heeft ze er gisteren er niet over na gedacht omdat het speeltuintje helemaal aan het einde van de straat ligt waar ze naar toe zouden gaan. Ze is waarschijnlijk gewoon achter de rest aan gefietst. Ik heb gisteravond er nog met haar over gehad, dat ik het heel fijn vind dat buiten speelt en vriendinnetjes heeft maar dat ik haar wel moet kunnen vertrouwen. Manlief heeft het er vooral moeilijk mee, voor hem is ze nog veel te klein voor al die dingen. Daarom dat we ook vrij regelmatig discussies hierover hebben. Uiteindelijk komt het meestal erop neer dat ik dan moet beslissen en dat hij de hele tijd met een moeilijk gezicht naar buiten zit te kijken en steeds vraagt of we niet moeten gaan kijken waar ze is.

koentje

koentje

27-04-2010 om 11:02

Ja...maar

ik denk dat je op je gevoel moet afgaan. Je gevoel van wat veilig is. Je zegt zelf dat ze niet altijd goed uitkijkt en wiebelig fietst.
Dan kan ze dus niet alleen buiten fietsen. Punt. Dat zul je eerst moeten oefenen.
En als zij achter de rest aanfietst en dus niet haar eigen verantwoordelijkheid neemt, is ze daar ook nog niet aan toe.
Ik zou haar onder strikte regels buiten laten spelen: je geeft haar nu te veel vrijheid en dat wordt moeilijk terug te draaien.
Je moet naar haar toe ook niet aankondigen dat het met haar leeftijd te maken heeft: je moet uitleggen dat zij zich nog niet altijd aan de verkeersregels houdt en eerst meer moet oefenen met fietsen. Je zal eerst veel meer nog samen met haar naar buiten moeten om te oefenen!
6 is gewoon in het algemeen nog te jong. Onder toezicht of onder strikte afspraken en controlemomenten buiten is mooi zat!

Guinevere

Guinevere

27-04-2010 om 12:47

Verantwoording

Mijn zoon van bijna 8 speelt wel eens met jongere kinderen, samen met zijn vriend of vriendin. Meestal gaat het dan om een broertje of zusje van 6. Het werkt goed om de oudsten de verantwoording te geven over de jongeren. Ze zijn daar zelfs meesterlijk goed in, de arme jonkies mogen bijna helemaal niets van de oudsten, want die gaan dan onmiddelijk overbeschermend te werk.
Let wel, het gaat hier dan wel om 6-jarige kinderen die al behoorlijk zelfstandig zijn, maar nog een beetje begeleiding nodig hebben.

vlinder72

vlinder72

27-04-2010 om 19:55

Het idee van pelle

hanteren wij ook. Wel buiten spelen. Ook iets verder om te spelen op het voetbalveldje naast de school maar lopend. Verder heb ik ook de regel. Vertel waar je naar toe gaat en kom ik onverwacht langs en ben je er niet dan mag je voorlopig niet meer zo "ver" weg spelen.

Tango

Tango

27-04-2010 om 22:54

Niet fietsen

Ik zou haar inderdaad niet laten fietsen maar lopen. Omdat ze nog wiebelig fietst en dan misschien snel achter de anderen aan wil, kan ze sneller vallen of minder goed uitkijken. Je kunt best vragen of de anderen ook lopen, is veel gezelliger voor haar.
Verder kan het natuurlijk best eens gebeuren dat ze vergeet te zeggen waar ze is. Je zal haar dat zeker nog wel een paar keer op moeten wijzen hoor, is mijn ervaring tenminste. Afgelopen week waren we Tangodochter van 9 ook kwijt. Was samen met een 2 jaar ouder buurmeisje naar een dijkje in de buurt gefietst om bloemen te plukken. Zonder te zeggen, want zei ze: de avond daarvoor mocht het toch ook?
Als je verder het gevoel hebt dat ze het aan kan en goed uitkijkt, lijkt het me geen probleem. En inderdaad kun je aan een ouder kind vragen om een beetje op haar te letten.
Trouwens, Ayla, hoe gaat het nu verder met je dochter? Zit ze alweer wat beter in haar vel?

ayla

ayla

28-04-2010 om 09:30

Goed idee

Dat niet fietsen vind ik wel een goed idee, ze mag lopen of op de step.

Maar volgens jullie is dat 2 jaar verschil dus niet een reden om haar dingen niet te laten doen die de anderen wel doen? het gaat zich dus meer om wat een kind kan dan om de leeftijd?

Tango, moeizaam, 2 weken terug nog een gesprek met haar juf gehad en die had het over een kind dat bij vlagen heel ongelukkig en zelfs depressief is. Niets wil in de klas en alles saai en makkelijk vind. Ook dingen met letters en cijfers wil ze niet meer doen, ze wil gewoon niets meer. Ze zegt zelf dat de kinderen haar maar raar en anders vinden en dat ze haar haar alleen leuk vinden als ze gek doet. Wij weten zelf niet wat we aan moeten met haar. daarbij heeft ze ook weer veel buikpijn en hoofdpijn en weten we niet waar dat vandaan komt. Ik heb er regelmatig slapeloze nachten van

angelina ballerina

angelina ballerina

28-04-2010 om 13:35

Duidelijke afspraken

vrijblijvend buiten spelen gebeurd hier nog niet. Dochter is 5 en mag alleen in het zicht of bijv. een blokje om fietsen (op de stoep). Ze wil vaak met oudere kinderen naar een veldje in de buurt en dit doe ik alleen onder strikte voorwaarden. Niet alleen met haar maar ook met de andere kinderen. Zij gaat vaak met 2 oudere buurmeisjes en ik spreek dan bijv. met alledrie af dat ze samen oversteken, bij elkaar blijven, alledrie terug komen als 1 weg wil of als er iets is, dat ze op de afgesproken plek blijven. etc. Als oudere zich hier niet aan willen houden, prima, maar dan mag dochter niet mee. Ze weten dus dat als ze met dochter daar willen spelen, dit de afspraken zijn. Niet dat ik hen de verantwoordelijkheid geef maar ik merk wel dat het helpt dat ze op elkaar letten. En anders is het jammer voor dochter maar ik vind haar nog te klein voor bepaalde dingen. Wel ben ik het ermee eens dat het er vooral om gaat hoe je kind is en niet om leeftijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.