Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fianna

Fianna

04-06-2011 om 12:25

Buurjongen sluit buiten en manipuleert

Okee, ik heb het even HELEMAAL gehad met onze buurjongen van net 10. Hij maakt altijd de dienst uit, alle kinderen in de buurt luisteren naar hem en doen wat hij zegt. Hij manipuleert, sluit kinderen buiten, zet (jongere) kinderen aan tot het doen van dingen die niet mogen. Helaas is mijn oudste zoon (net 8) hier vaak het slachtoffer van. dan mag hij weer niet mee doen en dan staat buurjongen weer op de stoep.
Gisteren zat de buurjongen met andere buurtkinderen hier in de tuin chips te eten en limonade te drinken en net gaat zoon naar buiten en mag van buurjongen (die met 3 andere jongens aan het spelen is) niet mee doen. En echte reden heeft hij er niet voor. Ik vermoed dat hij er op kickt om macht te hebben. Klinkt misschien zwaar voor een jongen van zijn leeftijd, maar hij is echt een meester in manipuleren. Hij speelt ook voornamelijk met veel jongere kinderen, ik vermoed omdat die beter naar hem luisteren en naar zijn pijpen dansen.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet oplossen. uiteraard probeer ik zoon duidelijk te maken dat het niet aan hem ligt, maar intussen is de situatie nu dat zoon zich binnen zit te vervelen omdat er buiten niemand is om te spelen met hem, want hij mag niet mee doen.
Vandaag is deze buurjongen jarig en zijn we uitgenodigd voor zijn feestje vanmiddag en ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Klinkt heel kinderachtig, maar het staat mij tegen om hem een envelopje met geld te geven na dit gebeuren. Hij verdient het gewoon niet. Ik denk ook niet dat we naar het feestje gaan. Ik ga het afzeggen met misschien een smoes.
Ik weet het, ik moet met zijn ouders hierover praten. Ik vrees alleen dat het weinig zal uithalen èn ik vind het moeilijk. Durf de confrontatie niet aan (ja, ik ben soms laf), kan het nl goed vinden met zijn moeder, maakt het lastiger.
bah, wat enorm vervelend is dit.
Dan gaat het een paar dagen goed en dan is het weer ellende. Zo gaat het dus altijd. Hij doet dit soms ook met andere kinderen maar voornamelijk met mijn zoon. Soms is het zo erg dat hij het beste vriendje van zoon die om de hoek woont meekrijgt in het buiten sluiten.
Ik ben boos geworden op buurjongen en heb gezegd wat ik er van vind maar het maakt echt geen indruk op hem. Wat te doen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
herfst

herfst

04-06-2011 om 19:55

Toch met moeder eens praten?

Ik zou toch alle moed verzamelen en eens voorzichtig met zijn moeder gaan praten. Als ik die andere moeder was, dan zou ik dat zeer op prijs stellen, zeker als jullie het goed kunnen vinden.

Herfst
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fianna

Fianna

05-06-2011 om 10:37

Reactie

pelle, dat is nu juist zo lastig. Hij heeft zo'n grote invloed op de sommige kinderen hier dat ze dat nooit zullen durven. Ze zijn dan allang blij dat ze mee mogen doen van hem, de uitverkorenen zijn zeg maar. Mijn zoon is niet assertief genoeg om andere kinderen mee te krijgen en ik kan het niet doen want ik wil niet de moeder worden die kinderen tegen hem opzet. Bovendien zijn de meeste kinderen denk ik te jong om zo consequent zo'n maatregel door te voeren (tussen 5 en 7 jaar en dan mijn zoon die 8 is).
Ik ben het wel met je eens dat dat een goede manier zou kunnen zijn om hem een toontje lager te laten zingen.

Herfst, ik heb het nog met mijn man over gehad en hij gaat met de ouders praten. Ik kan het echt niet. Ik wil best een vervolg gesprek hebben met zijn moeder, maar ik wil het niet als eerste ter sprake brengen.

ster, zeker weten wordt deze jongen niet gepest op zijn school. Het gaat bij hem ook verder dan buiten sluiten en bazig zijn.

cobi, Ik kan het niet goed omschrijven maar hij heeft iets heel berekenends en manipulerends waardoor ik minder geneigd ben te denken, ach hij is ook maar een kind. Ik kan me er echt over verbazen hoe hij al kan zijn op deze leeftijd. Overigens toen hij 7 was al (toen we hier kwamen wonen) was hij al heel gewiekst. In elke situatie moet en zal hij de baas spelen en iedereen onder controle houden. Hij is heel dwingend en eist van andere kinderen dat als hij naar binnen moet om te eten die kinderen na het avondeten weer met hem spelen. hij stuurt zonder problemen een hele groep (jongere) kinderen aan die vaak precies doen wat hij zegt, omdat ze anders buiten gesloten zullen worden. Hij kan daar erg ver in gaan. Hij komt erg vriendelijk en beleefd over, maar dat is vaak toneel. Hij verzint de regels met buitenspelen en als een kind het daar niet mee eens bent en dat durft te zeggen stuurt hij dat kind weg en mag hij niet meer mee doen.
Ik vind dat zijn gedrag echt veel verder gaat dan het 'normale' pesterige bazige gedrag van een 10-jarige.
Hem er op aan spreken, ook rustig heb ik al zo vaak gedaan. Hij zegt ja, zal ik niet meer doen in mijn gezicht en gaat vervolgens weer zijn weg.

Het is gewoon zo ontzettend rot als je zoon weer zo verdrietig thuis komt omdat hij van hem niet mee mag doen.

Fianna

Fianna

05-06-2011 om 17:31

Cobi

'Je geeft bepaald niet een innemend beeld van die knul, maar dat is natuurlijk wel hoe jij het kind ziet, niet hoe het IS.'

het kan ook zo zijn dat hoe ik het zie ook is zoals het is. het een sluit het ander niet uit. Ik vermoed dat hij totaal geen gebrek heeft aan sociale vaardigheden. Ik denk eigenlijk dat zijn vaardigheden in dat op zicht heel sterk zijn. Hij weet heel goed wat wenselijk is of niet. Ik heb hem er al zo vaak op betrapt dat hij zijn hele uitdrukking en houding veranderde als hij in de gaten had dat ik ineens in de buurt was. Bijv eerst mijn dochtertje van 3 bang maken en opjutten en als hij merkte dat ik achter hem stond ineens een heel lief toontje naar mijn dochter: ach, wat is er, heb je pijn?
Ander voorbeeld van hoe hij kan zijn. Zoon is aan het buiten spelen met vriendje en nog wat kinderen, buurjongen is er ook bij. Vriendje van zoon had een speelgoedkoffer op wielen bij zich, een rode. Ik sta buiten op de stoep mijn dreumes in de gaten te houden. Zie in mijn ooghoek buurjongen mijn huis binnen schieten en mijn tuin in rennen, met iets roods. Ik besteed er op dat moment geen aandacht aan want ik werd afgeleid door dreumes en mijn dochter. Op gegeven moment komt de vader van zoon's vriendje hem halen en vraagt waar is je koffer. Jongen kijkt om zich heen, schrikt, is dat ding kwijt, vader wordt boos, jongen begint bijna te huilen. Bij mij gaat een lichtje branden en loop naar mijn achtertuin en ja hoor daar staat die koffer. Heeft buurjongen daar dus verstopt. Al die tijd dat die jongen van de koffer buiten aan het zoeken was en op zijn kop kreeg van zijn vader stond hij er onbewogen bij, zei niks.
Dit soort dingen flikt hij dus aan de lopende band.
Tegen ene kind zeggen dat hij moet vechten met het andere kind, tegen een klein kind zeggen dat hij een plant uit de voortuin van iemand moet trekken en dan zich verstoppen als dat kleine kind op zijn kop krijgt.
Ik zie mijn zoon niet als slachtoffer, ook al vind ik het echt erg lullig voor hem. Mijn zoon is nl geen slachtoffer.
Je tip om het kind bij volgend akkefietje weg te sturen heeft natuurlijk geen zin. Waar moet ik hem heen sturen dan? Het speelt zich buiten af en dan wordt mijn zoon (of een ander kind) weggestuurd door hem en dan moet ik hem weg sturen? Hoe werkt dat dan? Overigens volgen de rest van de kinderen hem.
En waarom schuif ik het op mijn man af? Waarom moet ik voor alles opdraaien hier? Het stoort mijn man net zo erg als dat het mij stoort. Hij heeft er kennelijk minder moeite mee om hen er op aan te spreken dan ik. Wat is het probleem dan? Of moet ik het doen omdat ik een moeder ben? En verjaardagen ontwijken? Eentje hebben we gemist, gisteren dus. Mijn zoon wilde ook niet eens gaan nadat hij weer was weggestuurd.
Overigens heb ik redelijk overwicht op kinderen, ga ik niet in op tegenspraak en praat ik met een lage stem tegen hen. het helpt allemaal niet bij hem. Ik vraag me soms af

Fianna

Fianna

05-06-2011 om 17:35

Vervolg, drukte te snel

ik vraag me soms af waarom hij dit doet. het lijkt wel of hij er een kick van krijgt als hij dingen naar zijn hand kan zetten.
Overigens geloof ik dat je best van een kind van 10 kunt zeggen dat het een niet zo'n best karakter heeft. Kun je ook van volwassenen en op een gegeven moment ook bij kinderen. Tuurlijk is kind van 2 is nog onschuldig, maar ik denk dat je van een kind van 10 wel meer kunt verwachten en wat hij doet kan gewoon echt niet.

Rosase

Rosase

05-06-2011 om 21:09

Verwachtingen

Vraag me wel af wat je dan van zijn moeder verwacht.

Als het echt zo'n verdorven kind is, dat plezier schept in het andere kinderen verdriet doen, geloof ik niet dat zijn moeder iets gaat bereiken bij hem.

Overigens is in mijn ogen de kans ook niet ondenkbeeldig dat ze niet weet waar je man het over heeft en dat dit toch een beetje tussen jullie in komt te staan, dus ten koste gaat van het goede contact dat jullie nu hebben.

Ik denk dat je er meer mee bereikt door er als een havik bovenop te zitten. Telkens als je zoon buiten speelt en de buurjongen is erbij in de buurt blijven om toezicht te houden en in te grijpen als het misgaat. Je kunt hem en de groep best terecht wijzen als ze niet sociaal samen spelen. Kinderen voelen vaak best zelf wel aan dat het niet in de haak is wat ze doen, en met jouw hulp lukt het ze makkelijker om tegen het betreffende jongetje op te staan. Kwestie van de aanhouder wint.

En ik denk dat dat meer indruk maakt op deze jongen maakt dan preekjes van zijn moeder en dat je je zoon daarmee ook een dienst bewijst, namelijk dat je hem laat zien hoe hij voor zichzelf kan opkomen.

Moek

Moek

06-06-2011 om 00:24

Erbij blijven

Ik ben een tijd lang bij het buitenspelen gebleven toen dit een kind van mij overkwam. Het ging ook om een iets oudere, dominante buurjongen die de dienst uitmaakte, al was dit geen echte etter. Ik heb een paar keer rustig gezegd dat het speeltuintje van iedereen was, en ben ook een keer echt boos geworden vanwege een bepaald incident. In ons geval hielp dat goed, maar zoals ik al zei: het is geen echte etter, wel een wat moeizaam mannetje.

Fianna

Fianna

06-06-2011 om 09:10

Ben'k weer

Verdorven, hmm dat vind ik weer een groot woord. zover zou ik niet willen gaan, maar ik denk wel dat hij dondersgoed weet wat hij uitspookt.
cobi, ik denk echt dat je het niet begrijpt. Ik heb ook wel eens boze ouders aan de deur gehad, en ik ben ook wel eens boos geweest op andere kinderen hier in de buurt. Daar gaat het helemaal niet om. Ik weet dat elke kind wel eens pest, buiten sluit of iets anders doet wat niet door de beugel kan (ook die van mij ja). dat is echter niet wat ik hier signaleer. Het gedrag van deze jongen gaat veel verder dan alleen wel eens wat ongewenst gedrag vertonen wat zo ongeveer elk kind in deze buurt wel eens doet en wat er bij hoort. ik was er anders echt geen draadje over begonnen.
Hij vormt echt een probleem, neem dat maar van mij aan. het gaat veel en veel verder dan af en toe geklier van samenscholende kinderen. dat is niet recent dat is al enkele jaren zo. Het wordt alleen erger omdat hij brutaler en gewiekster wordt.
Hij wordt niet op school gepest en heeft ook geen vervelende opa oid.
En verder heb ik helemaal geen roetzwart beeld van hem. dat is echt een verkeerde aanname van je. Ik probeer steeds mijn beeld van hem bij te stellen, hem kansen te geven, zie positieve dingen in hem enz enz. Hij komt hier dan ook weer regelmatig over de vloer, mag blijven eten enz enz.
cobi, ik viel er echt over dat je de term afschuiven op mijn man gebruikte. Ik geloof dat ik altijd alle kastanjes uit het vuur haal voor dit gezin en nu zie ik er heel erg tegenop (heb ook al heel veel aan mijn hoofd). Met afschuiven lijkt het net of je bedoelt dat ik te beroerd ben om zelf heft in handen te nemen, pffff, echt niet.
Overigens ga je er nu vanuit dat alleen ik goed contact heb met hen, dat is dus niet waar. Mijn man heeft ook goed contact met hen, met de vader en moeder en zijn het dus ook bekenden van hem. En verder zijn wij geen vriendinnen, maar houden wel eens een praatje, lenen wel eens een ui, meer niet.
maar inderdaad het moet wel heel tactvol gepresenteerd worden.
Er bij blijven is geen optie. Ze blijven nl niet voor de deur maar zwerven de buurt door. Ik kan er moeilijk achteraan hollen en al helemaal niet met een dreumes en bijna kleuter.
ik weet het even echt niet. Hem er op aanspreken heeft weinig zin, want hij haalt zijn schouders op en gaat zijn eigen gang met de andere kinderen in zijn kielzog. Ik kan hem moeilijk verbieden met die andere kinderen te spelen en ik kan moeilijk die andere kinderen verbieden met he, te spelen.
Tja, eigenlijk moeten zijn ouders dit weten, want hij moet wel echt aangepakt/ opgevoed worden. Want eigenlijk heeft hij vrij spel op dit moment. Niemand grijpt echt in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.