Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Carcasonne - wie helpt?

Wij hebben thuis het BASISspel liggen (blauwe doos), maar dochter krijgt voor haar verjaardag nog een uitbreiding van mijn zus. Bij de vraag 'welke uitbreiding' ben ik even gaan zoeken maar ik geraak er niet uit.

Vooreerst: er zijn bij het spel blijkbaar spellen die bij de basisversie passen en spellen die er niet bij passen?
Bv.: Jagers en verzamelaars: is dat nu om apart te spelen of niet? Zelfde vraag voor 'de stad'.

En ook: is er trouwens een uitbreiding waar je mee moet beginnen? (bv. de uitbreiding)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie E

Marie E

14-06-2010 om 13:45

Ik lees mee!

Wij hebben alleen het spel Jagers en Verzamelaars. Als ik het goed heb begrepen, is dit een basisspel en dat hier geen uitbreidingen voor zijn. De uitbreidingen zouden alleen voor het basisspel Carcassone zelf zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-06-2010 om 14:21

Uitbreiding

Wij hebben de uitbreiding, de toren en de rivier. De Toren vind ik niet zo, maakt het spel opeens heel anders. De rivier is een hele kleine aanvulling (iets van 2,50 euro), wel leuk maar uiteraard niet spectaculair. De uitbreiding is wel echt de moeite waard.
Maar als je meer wilt weten moet je eens op http://bordspelforum.yourbb.nl/ kijken, daar zitten heel veel mensen met veel spelervaring die dat ook graag willen delen. Enige nadeel: als je daar eenmaal wat gelezen hebt wil je alleen maar meer spellen kopen.

ayla

ayla

14-06-2010 om 14:35

Net toevallig

voor 10 euro het basisspel gekocht op marktplaats. Ik lees dus ook mee.

Sasvangent

Sasvangent

14-06-2010 om 15:13 Topicstarter

ik kijk vanavond even op die sites. Maar verder hoor ik ook nog graag welke uitbreidingen leuk / populair zijn.
Mss. maar gewoon beginnen met 'de uitbreiding'.

Wij hebben een heel bijzondere uitbreiding

namelijk twee spellen blauw! helemaal te gek lekker veel kaarten en dus grotere dingen die je kan bouwen..
maar ja wij spelen het dan ook al een heel tijd en we vonden het iedere keer jammer dat het spel zo kort duurde...
verder hebben we nog wat uitbreidingen mar weet zo niet welke...
die kathedraal halen we er trouwens meestal uit, vinden we niks aan...

verder hebben we de rivier (alleen leggen we die al begintegel zeg maar, of de stad)
verder ken ik ook die met die handelswaren... beetje saai vind ik die...

wat wij doen als we wat nieuws willen kopen is naar de spellwinkel gaan daar uitleggen wat we leuk vinden en we ongeveer toe willen toevoegen en dan kijen wat ze osn aanraden...

Wij hebben alle uitbreidingen

en de favorieten hier verschillen. Ik vind de Katapult niet leuk, zoon wel. Toren vind ik ook niet zo, de rest van het gezin wel. Je kunt alles combineren. Het liefst speel ik het basisspel, plus uitbreiding. Jagers en verzamelaars, Mayflower, Carc.overzee, De burcht zijn op zichzelf staande carc. versies.

vlinder72

vlinder72

18-06-2010 om 10:13

Bedankt

Naar aanleiding van dit draadje heb ik het basisspel gekocht. Ik heb het gisteren voor het eerst mijn mijn twee oudste kinderen gespeeld en wij vonden het erg leuk. Het was ook minder moeilijk dan ik had verwacht. Wij hebben nu voor de verjaardag van onze zoon de eerste uitbreiding gekocht. Die leek ons het makkelijkste om te begrijpen als je nog een beginner bent.

Sasvangent

Sasvangent

18-06-2010 om 10:35 Topicstarter

Wij hebben gevraagd

kooplieden en bouwmeester, de tweede uitbreiding.

Op spellengek.nl heb ik nuttige informatie gevonden.
Over kooplieden: "De tweede uitbreiding van Carcassonne voegt aan het spel echt nieuwe elementen toe. Het meest ingrijpend is wel dat het afbouwen van een stad van iemand anders lonend kan worden omdat je dan handelsgoederen kan krijgen. Hierdoor word je in het spel gedwongen beter op te letten wat de andere spelers doen."

Martien

Martien

18-06-2010 om 12:34

De uitbreiding en bouwmeesters en kooplieden

Zijn de 2 varianten die we courant gebruiken.Als ik me niet vergis zitten er tegels met 50 en 100 punten bij en dat is veel eenvoudiger voor de telling. (maar kan ook in een ander uitbreidingspakket gezeten hebben.
Verder hebben we nog 'de fee, de draak en de jonkvrouw', daar gebruiken we enkel de tegels van, niet de spelregels en extra mannekes. Ook de rivier vind ik geen meerwaarde hebben. Burgemeester en abdijen gebruiken we ook niet (de burgemeester gebruiken we als teller op het bord), maar wel weer de tegels, want daar zitten weer een paar leuke varianten van steden en wegen in.
De toren heeft een vriendinnetje en vinden we helemaal geen leuke variant, dus hebben we niet aangeschaft.
Veel speel plezier
(ikzelf speel het spel ook graag online Toulouse heet het dan echter vanwege cpyrechten)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.