Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 18:30

Cito 3.0 of 2.0

Is hier misschien een leraar aanwezig die iets van de Cito af weet? Mijn kind heeft wat moeite met redactie sommen en ik wilde wat met hem oefenen. Rekenen op zich gaat goed, dus het is voornamelijk de vraagstelling. Maar wat sluit nou aan bij de Cito. Is het nou 3.0 of 2.0, want ik zie verschillende oefen versies voorbij komen. Ze nemen de toets digitaal af begreep ik van mijn kind.


Kun je dat niet beter gewoon op de school van je kind vragen?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 20:02

Daglichtlamp schreef op 13-01-2023 om 19:35:

Kun je dat niet beter gewoon op de school van je kind vragen?

Dat contact verloopt een beetje stroef, dus daar heb ik eigenlijk weinig behoefte aan. 

Maar wij weten niet welke cito toetsen jouw school gebruikt. Overigens is cito ook al bezig om de 3.0 toetsen te vervangen, dus alle kans dat je school in elk geval geen 2.0 meer gebruikt (maar aan de andere kant vervangt cito zo vaak toetsen dat scholen vaak niet direct mee gaan met nieuwere versies).

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 20:27

Daglichtlamp schreef op 13-01-2023 om 20:25:

Maar wij weten niet welke cito toetsen jouw school gebruikt. Overigens is cito ook al bezig om de 3.0 toetsen te vervangen, dus alle kans dat je school in elk geval geen 2.0 meer gebruikt (maar aan de andere kant vervangt cito zo vaak toetsen dat scholen vaak niet direct mee gaan met nieuwere versies).

Het zal dan de nieuwe wel zijn die ze gebruiken. Ze hebben allemaal nieuwe methodes sinds 2 jaar. Ik vroeg me alleen af welke oefenbroekjes dan geschikt zijn als je uitgaat van de nieuwste toets? Of zou dat niet uitmaken?

Het zal wel 3.0 zijn, want 2.0 kan niet meer ingevoerd worden.
Volgend jaar gaat 3.0 eruit en komt er iets nieuws wat moet (of iets anders dan cito gaan gebruiken, dat kan ook).

Om redactiesommen te oefenen zou ik redactiesommen.nl gebruiken.

En ik zou niet oefenen zodat kind de cito 'goed' kan maken, maar omdat kind de vaardigheid en de basis later nodig heeft. Maar dat is slechts mijn mening.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 20:58

Ranjemeteenrietje schreef op 13-01-2023 om 20:56:

Het zal wel 3.0 zijn, want 2.0 kan niet meer ingevoerd worden.
Volgend jaar gaat 3.0 eruit en komt er iets nieuws wat moet (of iets anders dan cito gaan gebruiken, dat kan ook).

Om redactiesommen te oefenen zou ik redactiesommen.nl gebruiken.

En ik zou niet oefenen zodat kind de cito 'goed' kan maken, maar omdat kind de vaardigheid en de basis later nodig heeft. Maar dat is slechts mijn mening.

Dank voor de site! Die kende ik nog niet.

Hij heeft moeite om de som eruit te halen. Dus het talige deel van de toets. Het is een beetje sneu als je goed kan rekenen maar slecht scoort omdat je de sommen verkeerd interpreteert

Onze dochter kan ook geen redactiesommen. Ze begrijpt ze gewoon niet. Oefenen werkte bij ons averechts. Wat we wel deden: op de site www.redactiesommen.nl oefenen met sommetjes van twee of drie groepen lager. En dan het makkelijke niveau. Die lukten haar en dan ging het goed. Maar max. 10 per keer. Dan was de koek weer op. Sommige kinderen hebben geen getalsbegrip. Niks aan te doen. Cijferend rekenen gaat prima trouwens.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 21:47

Lizzyliz schreef op 13-01-2023 om 21:38:

Onze dochter kan ook geen redactiesommen. Ze begrijpt ze gewoon niet. Oefenen werkte bij ons averechts. Wat we wel deden: op de site www.redactiesommen.nl oefenen met sommetjes van twee of drie groepen lager. En dan het makkelijke niveau. Die lukten haar en dan ging het goed. Maar max. 10 per keer. Dan was de koek weer op. Sommige kinderen hebben geen getalsbegrip. Niks aan te doen. Cijferend rekenen gaat prima trouwens.

Lastig hè! Dat ze een rekentoets zo talig maken. Ik vermoed dat we met even oefenen hier wel ver komen. Hij heeft laatst nog een reken wedstrijd gewonnen op zijn school. Dat was alleen wel weer puzzelend rekenen. Ik vermoed dat het echt even oefenen is en dat het daarna wel lukt. Maar misschien zie ik het wel te rooskleurig in. 

Ik zou in jullie geval, als via school om extra oefeningen vragen geen optie is, via redactiesommen.nl oefeningen zoeken. Welk type citotoets er gebruikt wordt, maakt voor het concept van de redactiesommen niet zo gek veel uit lijkt me. 
Het gaat er om te leren de informatie uit het verhaaltje te filteren.

Epic88 schreef op 13-01-2023 om 21:47:

[..]

Lastig hè! Dat ze een rekentoets zo talig maken. Ik vermoed dat we met even oefenen hier wel ver komen. Hij heeft laatst nog een reken wedstrijd gewonnen op zijn school. Dat was alleen wel weer puzzelend rekenen. Ik vermoed dat het echt even oefenen is en dat het daarna wel lukt. Maar misschien zie ik het wel te rooskleurig in.

Het echte leven is ook heel talig. Aan heel goed rekenen heb je in het echte leven niet zoveel als je niet in staat bent om zelf te bedenken wat de som is. Denk aan het splitten van een restaurant rekening. Dat is wat ze dus oefenen in redactie sommen. Bij wiskunde en natuurkunde is begrijpend lezen ook van groot belang.

Oefenen van redactie sommen lijkt me dus goed. Maar niet met als doel een betere cito toets score, maar met als doel het leren van een belangrijke vaardigheid.


heeft je kind moeite met redactiesommen of met contextsommen? Dat is namelijk ook nog een verschil. 
ik zou zeker geen Cito oefenen maar verhaaltjessommen. Als het goed is leren de kinderen op school ook om bij Cito toetsen de som uit het verhaaltje te halen. 
digitaal rekenen afnemen vind ik persoonlijk niet oké. Kind gaat dan niet alles opschrijven. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 09:18

Zomer40 schreef op 14-01-2023 om 09:16:

heeft je kind moeite met redactiesommen of met contextsommen? Dat is namelijk ook nog een verschil.
ik zou zeker geen Cito oefenen maar verhaaltjessommen. Als het goed is leren de kinderen op school ook om bij Cito toetsen de som uit het verhaaltje te halen.
digitaal rekenen afnemen vind ik persoonlijk niet oké. Kind gaat dan niet alles opschrijven.

Nou probleem is dus dat ze met de methode die ze op school krijgen alleen kale sommen krijgen. Redactie sommen worden er niet los naast geoefend. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 09:20

Jillz schreef op 14-01-2023 om 09:15:

[..]

Het echte leven is ook heel talig. Aan heel goed rekenen heb je in het echte leven niet zoveel als je niet in staat bent om zelf te bedenken wat de som is. Denk aan het splitten van een restaurant rekening. Dat is wat ze dus oefenen in redactie sommen. Bij wiskunde en natuurkunde is begrijpend lezen ook van groot belang.

Oefenen van redactie sommen lijkt me dus goed. Maar niet met als doel een betere cito toets score, maar met als doel het leren van een belangrijke vaardigheid.


Ja, snap ik. Mijn doel is ook geen goede Cito score, maar zorgen dat hij snapt wat hij moet doen, dat lijkt nu niet helemaal te lukken. Begrijpend lezen is overigens gewoon goed en hij is al sinds groep 4 Avi uit. Ik verwacht dus dat het echt even het stukje inzicht is. 

Dan zou ik inderdaad gewoon even oefenen met dit type sommen. Soms moet er even een kwartje vallen. De site die genoemd wordt, lijkt me er goed geschikt voor.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 09:40

alhambra schreef op 14-01-2023 om 09:32:

Dan zou ik inderdaad gewoon even oefenen met dit type sommen. Soms moet er even een kwartje vallen. De site die genoemd wordt, lijkt me er goed geschikt voor.

De site ziet er goed uit. We gaan er vanmiddag even voor zitten. 

En iemand schreef nog iets over het online gebeuren. Ja daar zijn wij ook niet zo blij mee. Alles is tegenwoordig online, want dan hoeven de juffen niets meer na te kijken. De rekentoetsen, taal, topografie, wereldoriëntatie zijn allemaal online. Op spelling na, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn. 

Ik ben er zelf niet over te spreken, maar het is wat het is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.