Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 18:30

Cito 3.0 of 2.0


Als hij zo goed kan rekenen en lezen voor zijn leeftijd dan zou ik vooral opletten of hij niet te moelijk denkt. Hij moet echt letterlijk doen en lezen wat er staat. Niet wat hij zelf van dat onderwerp weet. Dat kan ook nog een dingetje worden bij begrijpend lezen als hij ouder wordt. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 11:04

Pief schreef op 14-01-2023 om 10:17:

Als hij zo goed kan rekenen en lezen voor zijn leeftijd dan zou ik vooral opletten of hij niet te moelijk denkt. Hij moet echt letterlijk doen en lezen wat er staat. Niet wat hij zelf van dat onderwerp weet. Dat kan ook nog een dingetje worden bij begrijpend lezen als hij ouder wordt.

Ja, dat kan ook nog. In groep 3 moest hij Bijv aangeven welke vorm een piramide heeft als je hem plat maakt. Hij koos voor het vierkant.

Hij wist niet zo goed of hij hem nou van bovenaf plat moest maken of de zijkant. Dus het is wel bekend dat hij soms wat wonderlijke denk sprongen maakt. 

Epic88 schreef op 14-01-2023 om 11:04:

[..]

Ja, dat kan ook nog. In groep 3 moest hij Bijv aangeven welke vorm een piramide heeft als je hem plat maakt. Hij koos voor het vierkant.

Hij wist niet zo goed of hij hem nou van bovenaf plat moest maken of de zijkant. Dus het is wel bekend dat hij soms wat wonderlijke denk sprongen maakt.

Dat is erg herkenbaar, een van mijn kinderen denkt ook zo. Echt anders. Dat kan echt wel lastig zijn op school, vooral op de middelbare, waar leerkrachten de kinderen niet zo goed kennen dat ze dit doorzien. 

Epic88 schreef op 14-01-2023 om 11:04:

[..]

Ja, dat kan ook nog. In groep 3 moest hij Bijv aangeven welke vorm een piramide heeft als je hem plat maakt. Hij koos voor het vierkant.

Hij wist niet zo goed of hij hem nou van bovenaf plat moest maken of de zijkant. Dus het is wel bekend dat hij soms wat wonderlijke denk sprongen maakt.

Dit herken ik ookbij onze dochter.

Epic88 schreef op 14-01-2023 om 11:04:

[..]

Ja, dat kan ook nog. In groep 3 moest hij Bijv aangeven welke vorm een piramide heeft als je hem plat maakt. Hij koos voor het vierkant.

Hij wist niet zo goed of hij hem nou van bovenaf plat moest maken of de zijkant. Dus het is wel bekend dat hij soms wat wonderlijke denk sprongen maakt.

Maar dan ontbreekt er informatie in de opgave, je moet raden van welke richting bij het platmaken moet worden uitgegaan om het antwoord uit het antwoordenboekje te geven.

Mijn collega heeft een dochter die extra werk doet, en dan regelmatig bij haar vader komt vragen wat de bedoeling is. Hij vertelt me regelmatig over zulke voorbeelden, zoals onvolledige of onjuist geformuleerde vragen, dus dan ligt het niet altijd aan je kind.

Wat helpt bij verhaaltjessommen zijn de volgende vragen:
Wat willen ze weten?
Wat weet je al?
Wat is de som?

Hiermee ontleed je als het ware de tekst. Nog niet gaan rekenen, echt alleen de vragen beantwoorden. Als je het zo stap voor stap doet, lukt het vaak wel.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 20:36

Auwereel schreef op 14-01-2023 om 20:22:

[..]

Maar dan ontbreekt er informatie in de opgave, je moet raden van welke richting bij het platmaken moet worden uitgegaan om het antwoord uit het antwoordenboekje te geven.

Mijn collega heeft een dochter die extra werk doet, en dan regelmatig bij haar vader komt vragen wat de bedoeling is. Hij vertelt me regelmatig over zulke voorbeelden, zoals onvolledige of onjuist geformuleerde vragen, dus dan ligt het niet altijd aan je kind.

Ja, maar dit gebeurd vaker dan je denkt. En de meeste kinderen beantwoorden de vraag toch goed.


SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-01-2023 om 20:39

Fenyw schreef op 14-01-2023 om 20:23:

Wat helpt bij verhaaltjessommen zijn de volgende vragen:
Wat willen ze weten?
Wat weet je al?
Wat is de som?

Hiermee ontleed je als het ware de tekst. Nog niet gaan rekenen, echt alleen de vragen beantwoorden. Als je het zo stap voor stap doet, lukt het vaak wel.

Ik heb vandaag geoefend met redactie sommen. Hij heeft iets van 40 opgaven gemaakt en 3 fout. Dus nu ben ik in verwarring wat school bedoeld met “ hij heeft er moeite mee “ volgens mij is dit een goede  score toch? 

Z’n laatste Cito was overigens ook een I

Epic88 schreef op 14-01-2023 om 20:39:

[..]

Ik heb vandaag geoefend met redactie sommen. Hij heeft iets van 40 opgaven gemaakt en 3 fout. Dus nu ben ik in verwarring wat school bedoeld met “ hij heeft er moeite mee “ volgens mij is dit een goede score toch?

Z’n laatste Cito was overigens ook een I

Een I is de hoogste score voor de cito, dus geen idee hoe school erbij komt dat hij er moeite mee zou hebben. Heeft hij misschien zelf een keer gezegd dat hij het lastig vond? Ook wel gek dat ze op school helemaal nooit redactiesommen oefenen terwijl school ook wel weet dat dat bij de cito wel gevraagd wordt. 

Epic88 schreef op 14-01-2023 om 11:04:

[..]

Ja, dat kan ook nog. In groep 3 moest hij Bijv aangeven welke vorm een piramide heeft als je hem plat maakt. Hij koos voor het vierkant.

Hij wist niet zo goed of hij hem nou van bovenaf plat moest maken of de zijkant. Dus het is wel bekend dat hij soms wat wonderlijke denk sprongen maakt.

Vierkant is hier ook het juiste antwoord (even nagevraagd bij mijn man die bizar goed in wiskunde is). Ik vrees dat je zoon slimmer is dan de opstellers van deze vraag.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

15-01-2023 om 10:59

alhambra schreef op 15-01-2023 om 09:16:

[..]

Vierkant is hier ook het juiste antwoord (even nagevraagd bij mijn man die bizar goed in wiskunde is). Ik vrees dat je zoon slimmer is dan de opstellers van deze vraag.

Ik zal het aan hem doorgeven 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

15-01-2023 om 11:09

MamaE schreef op 14-01-2023 om 21:53:

[..]

Een I is de hoogste score voor de cito, dus geen idee hoe school erbij komt dat hij er moeite mee zou hebben. Heeft hij misschien zelf een keer gezegd dat hij het lastig vond? Ook wel gek dat ze op school helemaal nooit redactiesommen oefenen terwijl school ook wel weet dat dat bij de cito wel gevraagd wordt.

Ja dat is het ook, hij scoort al vanaf groep twee een I

Alleen ze pakken steeds z’n pluswerk af, omdat school het idee heeft dat hij het niet snapt. Dan is kind weer gedeprimeerd. En ik wil school best serieus nemen als ze aangeven dat hij er niet goed in is.

Maar als ik dan bijv vraag. Kan ik iets meekrijgen voor thuis om te oefenen. Dan krijg ik nee te horen, want mijn kind scoort voldoende, dus dan hoor je niet te oefenen. 

Dus dat is ook de reden dat ik de vraag hier stelde.

Ik kan school overigens ergens wel begrijpend. Hij werkt soms traag en kan kijken als een hert die in de koplampen kijkt   

Epic88 schreef op 15-01-2023 om 11:09:

[..]

Ja dat is het ook, hij scoort al vanaf groep twee een I

Alleen ze pakken steeds z’n pluswerk af, omdat school het idee heeft dat hij het niet snapt. Dan is kind weer gedeprimeerd. En ik wil school best serieus nemen als ze aangeven dat hij er niet goed in is.

Maar als ik dan bijv vraag. Kan ik iets meekrijgen voor thuis om te oefenen. Dan krijg ik nee te horen, want mijn kind scoort voldoende, dus dan hoor je niet te oefenen.

Dus dat is ook de reden dat ik de vraag hier stelde.

Ik kan school overigens ergens wel begrijpend. Hij werkt soms traag en kan kijken als een hert die in de koplampen kijkt

Ik begrijp er met het bericht minder van.

Hij scoort dus ver boven gemiddeld (landelijk bij de beste 20%) en toch zoek je materiaal dat aansluit bij de cito toets om te oefenen? Een kind dat al zo goed is hoeft toch niet in zijn vrije tijd extra te oefenen. Dan zou ik eerder juist kijken waar zijn interesses liggen en zien of hij behoefte heeft om daar dieper op in te gaan.

Nu lijkt de aanleiding te zijn dat hij geen pluswerk meer krijgt omdat ze denken dat hij dat niet aan kan. Pluswerk is bedoeld om verveling op school tegen te gaan. Dus of zoon snapt het allemaal heel goed en verveelt zich dusdanig dat pluswerk nodig is. En dan is dat het gesprek dat je moet aangaan met school. Is de relatie echt zo slecht en het vertrouwen zo laag, dan kun je zelfs een andere school overwegen. Of school heeft gelijk zoon snapt het niet en heeft dus voldoende aan het reguliere onderwijs.

Waarom je thuis zou gaan oefenen zodat zoon weer aanmerking komt voor pluswerk ontgaat me echt volledig. 

Ik vraag mij nog wel af hoe oud is je zoon? En waarom raakt hij gedeprimeerd als hij geen pluswerk heeft?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

15-01-2023 om 11:52

misschien is het een beetje warrig , omdat ik zelf weinig kaas gegeten heb van methodiek en van het onderwijs. 
Hij krijgt geen pluswerk meer, wat resulteert in huilbuien, als hij thuis is. School geeft aan dat hij de basis niet beheerst. Dus hij moet meer oefenen volgens hun ( op school) . 
We hebben overigens z’n zelfde voorval gehad in groep 4. Kind zou spelling niet beheersen. Hij is toen op ons verzoek doorgetoetst en bleek 1,5 jaar voor te lopen. Of meer? Ze zijn in elk geval gestopt toen ze erachter kwamen dat hij de stof van 1,5 jaar verder al beheerste. 

Hij kreeg toen pluswerk, maar na een half jaar trokken ze het weer in en kwam weer hetzelfde verhaal naar voren. Hij heeft moeite met de basis. Ik heb toen een beetje mijn schouders opgehaald, want met doortoetsen beheerste hij die stof toen wel.  Maar ja nu krijgen we dus met rekenen hetzelfde te horen. Hij is nu net 9 geworden overigens en zit in groep 6. 

Oefenen voor cito's als hij structureel een I scoort is nergens voor nodig inderdaad.
Heeft hij pluswerk nodig of niet? Dat is de vraag. Dat beoordeel je toch vooral op prestaties en niet op hoe iemand kijkt lijkt me. Als hij het echt niet zou snappen zou hij niet structureel een I halen.
Wat ik niet snap is dat het steeds gegeven wordt en dan weer afgepakt etc. Dan wordt het zo'n beloning/straf dingetje terwijl het dat niet zou moeten zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.