Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Woensdag

Woensdag

15-06-2013 om 15:18

Clownsgedrag 6-jarige

Wij zitten nogal met de handen in het haar over het gedrag van onze 6-jarige (eind groep 2). Het komt er op neer dat hij eigenlijk per definitie zijn eigen zin doet. Of hij doet uiteindelijk wat gewenst is, maar pas na heel veel scenes. Het kan gaan om eenvoudige dingen als niet de straat over rennen zonder te kijken, tafel dekken, schoenen aantrekken, aankleden, vertellen wat je op je brood wilt, even iets opruimen, niet de hele dag DS-en... etc. Het standaard antwoord is "nee". Of "ik maak een afspraak met jullie, en dat is dat we mijn zin doen" (ja echt). Verder vertoont hij clownesk gedrag, eigenlijk voortdurend. Alle mogelijke beloningssystemen werken niet langer dan een weekje.
Bij alle andere mensen gedraagt hij zich (gelukkig) voorbeeldig, we krijgen vaak te horen dat ze wilden dat alle kinderen zich zo zouden gedragen. Maar goed, thuis weten we het even niet meer, meer verantwoordelijkheid geven nu hij zowat kleuter-af is? Klinkt makkelijk, maar wat dan? Je geeft 1 vinger en hij pakt je hele hand, en als wij dat niet accepteren hebben we weer een scene.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hommel

Hommel

15-06-2013 om 22:16

Hier ook....

Dochter van 6 gedraagt zich ook zo. Je maakt een afspraak, helaas doet ze dan toch wat niet mag. Ik zeg je mag buiten spelen maar niet oversteken. 10 tellen later rent ze naar de overkant van de weg, kijkt niet eens of er een auto aankomt. Dan moet ze voor straf naar binnen. Niets helpt, ze kan zich niet aan de regels houden. Doet alles wat ZIJ wil en als het niet kan een grote drama. Loopt dan weg en ik moet haar gaan zoeken. Echt heel erg stress voor mij ik ben dan heel ongerust. Ze gedraagt zich op school goed maar laat wel concentratie problemen zien. Wij hebben helaas een sterk vermoeden dat dochter niet anders kan. De gewone opvoed adviezen helpen niet bij haar. Er bestaat een vermoeden van Adhd op school. In ieder geval loop ik op mijn tenen om dochter goed op te voeden en haar te beschermen voor gevaar. Het valt niet mee. Ik hoop dat er voor jouw kind een oplossing is zodat hij wel gaat luisteren. Bij ons heb ik het echt al opgegeven en heb echt alles geprobeerd. Het is echt zwaar vind ik.....

Woensdag

Woensdag

15-06-2013 om 22:54

Hommel

Hier blijken de afspraken die we maken helaas alleen van onze kant geldig te zijn, dus afspraken zijn het eigenlijk niet. :-S
Bij onze zoon gaat het op school voorbeeldig, ik zie geen ADHD (daar heb ik er wel eentje mee rondlopen hier). Wat hier ook meespeelt is dat hij elders altijd zijn zin krijgt, de mensen lijken wel voor hem te smelten (en hup, dan mag hij weer als enige iets dat eigenlijk niet mag). Ik weet niet goed wat ik daar tegen moet doen. We komen net terug van een bezoek bij kennissen, daar ging alles super. Ze hadden zelden zo'n lief jongetje meegemaakt, zeiden ze... We waren de drempel van ons huis nog niet over of het begon hier al weer.

Hommel

Hommel

16-06-2013 om 20:50

Hier....

Op bezoek gaan is bij ons ook geen probleem. Ik vermoed dat dochter dit wel leuk vind. Alles is anders en interessant. Het probleem is er pas als alles gewoon is. Dus thuis of bij dagelijkse terugkerende dingen. Het lijkt wel of dat voor haar niet genoeg is en dan moet er van alles zoals zij dat wil. Wat wel een beetje werkt bij ons is te kijken wat dochter echt heel leuk vind en dat dan te gaan doen om haar tegemoet te komen zodat ze er iets voor terug doet (goed gedrag en luisteren. We gaan nu 3x per week naar de kinderboerderij omdat ze dat zooooo leuk vind. Dit helpt wel ietsje. Het blijkt een kind wat heel impulsief is en haar eigen zin wil en de straf er maar bij neemt. Gelukkig is er geen probleem op school bij jou zoon. Als je er eentje met Adhd hebt rondlopen toch goed in de gaten houden.Hier heeft de oudste ook veel Adhd eigenschappen (11 jaar oud) Geen diagnose omdat wij vonden dat ze het redt zonder. Jongste heeft het alleen veel sterker. Gelukkig zijn er bij jouw zoon geen problemen om school. Het valt niet mee he, heb mijn handen vol aan dochter, elke dag weer goed nadenken hoe te reageren om alles goed te laten gaan zonder al te veel gedoe en driftbuiten van dochter. Ik hoop dat je meer reacties krijgt. Het is wel herkenbaar wat je zegt over dat je zoon zijn zin krijgt bij anderen. Hier is het precies zo. vb: Dochter ziet een moeder snoep aan haar kind. Rent er meteen op af en vraagt om snoep. Ik roep dat ze dat niet mag van mij en wil dat ze weer gaat spelen. Vervolgens komt ze dus mooi met een hand vol snoep terug. Dan wordt haar gedrag (het bedelen) beloond. Toen had dochter bedacht dat ze ook wel om geld kon gaan vragen bij vreemden, zodat ze snoep kon kopen. Ik zeg nee dat mag niet en ze krijgt van een meneer 2 euro. Grrrr om gek van te worden. Ik zeg dat ze het terug moet geven en ze rent naar een snoepautomaat en ik ben dus tel laat. Als ik het snoep af zou pakken dan zou ze weg rennen en zomaar oversteken (dus heel gevaarlijk!) Daar sta ik dan. Ik moet dan echt bedenken dat haar veiligheid voor gaat op dit moment en het maar zo laten. Zo kan ik nog wel doorgaan met alles wat ze voor elkaar krijgt bij anderen. Dus herkenbaar.

Maylise

Maylise

16-06-2013 om 21:09

Maar

Wat doe je dan als ze wel dat snoep koopt? Je zegt dat je het niet af wil pakken omdat ze dan wegloopt. Maar is er dan helemaal geen vervolg? Krijgt ze dan geen straf zodra je thuis komt? Of waarom pak je haar gewoon niet stevig vast als je bang bent dat ze wegloopt en pak dan dit snoep af? Het klinkt zo grenzeloos als je het beschrijft. Zowel van haar kant als van jullie kant.

Woensdag

Woensdag

16-06-2013 om 21:59

Oei hommel

Zo heftig is het bij ons nu ook weer niet, wel had hij één keer zijn broer zo ver gekregen dat hij van mijn (!) geld een tijdschrift kreeg in de supermarkt, toen ik ze samen om een boodschap had gestuurd. Dat heeft hij me dus mooi uit zijn spaarpot terug kunnen betalen. En hij mocht niet meer met zijn broer mee naar de winkel.
In jouw geval (ik kan me de situatie niet helemaal voorstellen) had ik het zelf kopen van snoep thuis een gevolg laten hebben: jij koopt zelf snoep, dus je krijgt thuis vandaag geen snoepje meer.
Als er ADHD in de familie zit is de kans inderdaad groter dat de volgende het ook heeft, maar ik herken het niet. Het is niet heel impulsief, het is meer "Ik bepaal de regels zelf wel". Vandaag stelde hij me nog een vraag (of ie op de computer mocht geloof ik): "Wat is daarop je antwoord, ja of ja?". Het komt zo wel grappig over, maar het geeft wel aan hoe het er hier vaak aan toe gaat. Niet alleen nu, maar al 6 jaar. Vanaf dag 1 was hij al degene die de touwtjes in handen nam. Bij een baby ga je daar meer in mee, maar bij een 6-jarige is het ook wel eens fijn als het zonder discussies en scenes een keertje gewóón kan gaan.

karmijn

karmijn

16-06-2013 om 22:00

Nou,

Als je een kind met adhd hebt, zou ik toch maar eens goed kijken of dit ook niet meespeelt bij dit kind. Want bepaalde voorbeelden die jij beschrijft, zoals zo maar de straat over rennen, die komen erg impulsief over en zijn zeker niet clownesk. Dat is gewoon levensgevaarlijk en als je kind zelf nadenkt, zou hij waarschijnlijk ook geen ongeluk willen.
Onze zoon ging altijd met tegenzin naar school, maar gedroeg zich daar prima. Hij kan zijn gedrag enorm goed onderdrukken. En toen kwam er een moment dat het onderdrukken niet meer lukte. Boem knal klets. Binnen zes weken zaten we tot over onze oren in de ellende met school.
Ken je het boek 'Het explosieve kind'? Van Ross Greene? Een aanrader.

Woensdag

Woensdag

16-06-2013 om 22:03

Oh, en driftbuien

Meestal laat ik de scenes en driftbuien dan maar komen, 5 minuten gebler en het is vaak over. Maar ja, de volgende keer gaat het weer hetzelfde, dus echt opknappen doet het niet. Elke dag een scene aan tafel na de vraag wat we eten, leuk hoor... en dan eerst 5-10 minuten geschreeuw en dan vindt hij het eten tóch lekker. Afspraken hierover maken helpt niet.

karmijn

karmijn

16-06-2013 om 22:14

Aha

Fijn dat je het boek kent woensdag! Ik weet nu ineens dat je niet bepaald een groentje bent!

Woensdag

Woensdag

16-06-2013 om 22:17

Maar misschien moet ik het boek weer eens van stal halen. Zo gaat het ook niet langer.

Karmijn

Karmijn

16-06-2013 om 22:20

Klinkt als...

Emotioneel ontregeld. Emoties die impulsief zijn, niet passen bij de situatie en heftiger zijn dan 'normaal'. Op adhdnetwerk staat daar een Engelse powerpoint van Barkley over. http://www.adhdnetwerk.nl/Content/MeetingAttachments/ADHD%207%20-%20Emotion%20in%20ADHD.pdf

Het is moeilijk om te lezen, maar vanaf bladzijde 38 staat een model, hoe je er mee om kunt gaan, wat ik heel helder vond. Vijf verschillende invalshoeken.

karmijn

karmijn

16-06-2013 om 22:24

Emotie

Want vrolijk zijn en gangmaker zijn, dat is ook een emotie. Een zeer charmante emotie, maar soms ook niet passend. Mijn schoonvader kan echt op compleet ongepaste momenten 'charmante' grapjes gaan maken. Ik hou van hem, kan het wel hebben, maar bij sommige mensen kan dat dan erg fout vallen.
Natuurlijk zijn enthousiasme en vrolijkheid leuk, maar zit er misschien wat achter? Een gevoel van onveiligheid, van falen en dan dus controle nemen over de situatie met je bijdehante opmerkingen?

Woensdag

Woensdag

16-06-2013 om 22:31

Dat weet ik niet

Dat weet ik niet, hij staat thuis natuurlijk ook bloot aan van alles, 't is hier niet altijd van een leien dakje gegaan. Hij heeft het helemaal niet nodig om steeds nét over de grens te gaan (en daar dus mee weg te komen), ze vinden hem zo ook wel leuk. Nu is hij nog 6 en schattig, als hij 11 is is dat er ook wel af denk ik en komt hij in de echte wereld terecht.
Misschien is het een soort compensatiegedrag om zelf eens in het middelpunt van de belangstelling te staan. Maar het is ook karakter en aanleg, hij weet perfect mensen te bespelen. Van baby af dus al.

Karmijn

Karmijn

16-06-2013 om 22:50

Sterk punt dus...

Ik zit net in zorgenkinderen het draadje van rosa te lezen, over het stimuleren van sterke punten bij adhd-ers.

Mijn man is ook een 'mensenbespeler' (ik wil niet manipulator zeggen, want dat klinkt veel te berekenend en veel te negatief). Als manager in een handelsorganisatie maakt hij dagelijks gebruik van deze eigenschap.

Maar bij hem zit er ook een soort van angst(?) onder. Mijn man wil gewoon de controle hebben. Dan voelt hij zich prettig. Er zijn maar een paar mensen (ons gezin) op de wereld, waar hij dat loslaat. Waar hij dat niet heeft. Waar hij kwetsbaar durft te zijn.

Woensdag

Woensdag

17-06-2013 om 08:37

Oh!

Oh! Zou het controledrang kunnen zijn inderdaad? Lastig te zien vanaf de buitenkant, dat wel. Maar best mogelijk dat het dat is. In combinatie met die mensenbespeelkunsten levert dat een boeiende combinatie op die inderdaad zou kunnen leiden tot wat wij hier thuis hebben.
Dan zouden we het thuis moeten proberen nog veiliger voor hem te maken, en misschien zaken nog meer met hem doorspreken voor we ze aan hem "voorleggen". Hij is ook erg slim, dus misschien ziet hij daardoor wel teveel beren op de weg en zoekt controle.

Karmijn

Karmijn

17-06-2013 om 09:49

Wie weet?

Het is misschien het proberen waard?
Bij onze zoon ontaarde die behoefte aan controle in zeer negatief gedrag. Zo van: 'Ik maak zelf wel alles kapot, dan heb ik in ieder geval de controle.' Maar het kan ook positief. 'Ik maak iedereen aan het lachen, dan ontwijk ik moeilijke dingen en heb ik de controle.'

Het is maar een idee hoor, ik ken je zoontje natuurlijk helemaal niet. Het kan denk ik sowieso geen kwaad om het thuis zoveel mogelijk beheersbaar, veilig en voorspelbaar voor hem te maken, toch? Daar is volgens mij nog nooit iemand slechter van geworden.

Hij klinkt trouwens wel heel erg leuk, zo vanaf een forum gezien... ))

Hommel

Hommel

17-06-2013 om 11:10

Even kort

Het is inderdaad heftig. Er zijn wel degelijk consequenties voor het gedrag van dochter. Bij het snoep bedelen geval zeg ik eerst dat het niet mag. 9 van de 10 keer doet ze het toch en dan waarschuw ik haar dat er de consequentie is dat ze dan geen toetje krijgt of als de andere kids thuis snoep krijgen dan zeg ik nee jij krijgt niet omdat je snoep ging bedelen terwijl dat niet mag. Als ze buiten speelt en ze gaat toch verder weg dan de afspraak was. Hup naar binnen jij want je mag tot daar en niet verder. Ik geef toe dat bij het winkelcentrum het lastiger is. Er is een gevaarlijke weg en daar rent ze dan op af. Als ik achter haar aanren rent ze echt gewoon door. Doodeng. Tja ze weet ook precies in welke

Hommel

Hommel

17-06-2013 om 11:14

Was nog niet klaar...

situatie ze haar kans kan grijpen. Daar is ze helaas heel slim in. Het is ook wel grappig hoe eigenwijs ze is. Het is alleen dat het grappig is totdat er iets niet kan, dan wordt het moeilijk want ze wil haar zin.

Woensdag

Woensdag

17-06-2013 om 21:29

Hommel

Hommel, heb je al eens hulp overwogen? Het klinkt vrij specifiek zoals je dochter zich gedraagt, misschien heb je iets aan een integratief kindertherapeut? Wij hebben daar (voor oudste) veel aan gehad. Hij heeft zelf (speelse) afspraken gehad en wij kregen tips hoe we het beste met alles konden omgaan. Soms zit 't 'm in kleine dingen.
En Karmijn: Ja, hij is ook leuk, alleen maakt ie daar wel erg goed gebruik van bij allerlei mensen. :-S

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.