Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Els

Els

15-11-2010 om 14:44

Concentratie?

we hebben het al eens van de juf gehoord: jongste kan doen alsof ze aandachtig luistert, maar is ondertussen met haar gedachten mijlenver weg. Dat resulteerde al eens in een hele lage citoscore voor een onderdeel terwijl ze voor de rest alleen hoge A's scoort. Het gaat op school verder erg goed.

Nu krijgen we van de zwemjuf te horen dat ze totaal niet luistert. De juf is in de les continu bezig om haar er weer bij te roepen, anders heeft mijn dochter geen idee wat ze moet doen. ze kijkt dan wat anderen doen en doet dat maar na. Als ze oplet dan kan ze het, maar dat opletten/luisteren lukt niet. Zelfs met belonen, waarschuwen, wat dan ook. ze wil wel maar tijdens de les is ze er gewoon niet bij. Te druk bezig met wat anderen aan het doen zijn of gewoon wegdromen.

Als ze thuis bezig is met iets (computerspelletje, lezen, samen een spelletje doen, voorlezen) dan kan ze zich wel prima concentreren gedurende langere tijd.

klinkt dit bekend bij iemand, ik hoop op tips of suggesties om te zorgen dat ze toch bij de les blijft?

Els

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

15-11-2010 om 15:01

Oudste heeft hier precies hetzelfde probleem kan enorm wegdromen of juist weer zo geconcentreerd met iets bezig zijn (lezen tv, computer) dat ze totaal van de wereld is. Op school heeft ze juist moeite haar concentratie bij de uitleg te houden. Daar speelt bij haar mee dat ze door haar intelligentie vaak behoefte heeft aan minder uitleg, halverwege de uitleg al verveeld is en dan afdwaalt. Bij zwemles en nu nog bij de jazzdance zien we het ook weer terug. Ik ben eens 1 jazzdance les blijven kijken, vreselijk gewoon, alle kinderen waren braaf aan het luisteren en zij lag op de grond naar het plafond te staren. Ik weet dat het geen onwil is en dat ze er weinig aan kan doen maar toch. Op school wordt voor haar de uitleg ingekort, en wordt nog eens extra gevraagd of ze helemaal heeft meegekregen wat de bedoeling is. Ze heeft ook de neiging om af te dwalen tijdens oefeningen, sommen maken, schrijfoefeningen taaloefeningen. Daarom hoeft ze minder te herhalen en krijgt ze ipv wat extra uitdagend leerwerk.

Polly Shearman

Polly Shearman

15-11-2010 om 15:29

Heel herkenbaar

op school kon middelste zich nog geen 5 minuten concentreren, hij droomde zo weg.
Thuis kon hij zich uren en uren geconcentreerd bezighouden met een knutselwerk. Maar vroeg je hem dan zijn schoenen te gaan pakken, was hij halverweg de 5 meter die hij moest afleggen om bij zijn schoenen te komen al weer vergeten wat hij ging doen, werd hij afgeleid door iets, iemand of een geluid en poef! weg waren zijn gedachte.
Even jezelf aankleden? onmogelijk als je je gedachte er niet bij kan houden.
Het feit dat hij zich soms wel heel goed en lang kon concentreren, zoals bij knutselen, tv, soms met lego.
Dat noemen ze hyperfocus. Wij dachten dat DAT juist het teken was dat hij geen ad(h)d kon hebben, maar uiteindelijk bleek die hyperfocus juist een van de tekenen dat hij het wel had.
Inmiddels gaat het stukken beter met hem, dus er is hoop.
groet, polly

Helaas

ook hier herkenning (heb een tijd geleden zelf hier de vraag gesteld). Ik denk dat het grotendeels komt doordat het kind de stof al beheerst en er dus geen reden is om echt te luisteren. Als je uiteindelijk goede punten haalt terwijl je iets leuks kan bedenken in je hoofd of naar de vogeltjes te kijken, is het blijkbaar wel veel gevraagd dat het kind echt naar de juf luistert, en waarom zou ze?

En bij zwemmen is het hier ook zo: dat komt gewoon omdat kind absoluut niet graag zwemt, en dan luistert ze gewoon niet: ze gaat achteraan staan (terwijl ze de kleinste is) en zit iedereen wat te bekijken, veel interessanter. Als iedereen dan in het water springt, springt ze er maar mee in om vervolgens dan toch maar te kijken wat iedereen doet. Zo voert ze haar opdrachten uit in vertraging .

Een tip is dus: kijk eens of de juf misschien haar wat minder herhaling wil geven (zoals Ayla al schrijft).

Kobalt

Kobalt

15-11-2010 om 18:14

Leerstijl

Het kan ook een leerstijl zijn.
Mijn dochter is ook snel afwezig, maar zij leert niet door het te horen, zij leert door het te zien en zelf uit te leggen.
Wij praten dus heel veel met haar over haar werk en laten het haar aan ons uitleggen. Dan weet ze het zelf ook.
Wat helpt zijn reminders, briefjes, stickers en dergelijke. Als ze die ziet, moet ze aan..... denken. Dat helpt haar goed.

MariaV

MariaV

16-11-2010 om 11:38

Ja, herkenbaar

Onze zoon is de afgelopen weken getest op hoogbegaafdheid en AD(H)D. Bij hem is het hezelfde verhaal als bij de vorige reacties. Inclusief sterk wisselende cijfers op school, hij kan van 10 naar 4 springen en weer terug. Hij heeft geen focus of hyperfocus (lego, computer, tv). Maar ik hoor ook dat kinderen regelmatig eerst de diagnose ADD krijgen en dat daarna pas ontdekt wordt dat ze eigenlijk hoogbegaafd zijn. Vandaar het dubbele onderzoek bij ons. De uitslag volgt binnenkort, ik ben benieuwd.
Maria

Els

Els

16-11-2010 om 21:18

Hmm

herkenning, dat is fijn. jullie schrijven veel waarin ik mijn dochter ook herken.

ik had de link zelf niet gelegd, weet ook niet of het relevant is maar we hebben een oudere dochter die erg HB is. we hadden het idee dat jongste gewoon vlot was, verder niet...
of ADD, ik heb gegoogled en daar zie ik ook overeenkomsten. of misschien is het gewoon haar manier van leren. in ieder geval heb ik met de schooljuf gesproken en zij gaat eens opletten. ik ga er van uit dat zij er meer van af weet dan ik. ik ben gewoon wakker geschud wat de jongste betreft, dacht dat zij probleemloos overal door heen rolde.

maar ja...zwemles is toch wat anders dan school. Herhaling is daar nodig, om sterker te worden in de zwemslagen en om de techniek goed onder de knie te krijgen. Vragen om minder herhaling zie ik daar nog niet gebeuren. Reminders en stickers werkt daar ook niet. ik weet nog niet goed hoe ik het bij het afzwemmen, en daarna de lessen voor het C-diploma aan moet gaan pakken.

Els

Tja

hier ook wel herkennning, laatst uitvoerig met vriend over gesproken. En we kiezen ervoor helemaal niets te doen, tenzij de school er mee komt. Ik heb het afgelopen keer de leerkracht gevraagd en die zag nu nog geen aanleiding hier aan te werken.

Ik zelf vind het vooral regelmatig enorm irritant. Maar zo is ze haar hele leven al en ik denk ook dat het wel wat minder wordt. We zien wel.

Overings snap ik het probleem niet van het zwemmen, ik begrijp dat ze al B gehaald heeft, dus dat is haar ook gelukt.

Els

Els

17-11-2010 om 07:03

Manda,

Ze moet zondag afzwemmen voor B maar de vraag is of het gaat lukken. De juf zegt dat het alleen gaat lukken als ze haar aandacht er goed bij houdt. Opletten wat er gezegd wordt en in het water bezig zijn met zwemmen in plaats van met wat er om haar heen gebeurd.
tijdens de lessen heeft ze waarschijnlijk zwemmen geleerd door naar de anderen te kijken in plaats van naar de instructies te luisteren. Ja dat lukt wel maar met veel moeite.

Hmm

ik snap niet waarom ze haar laten afzwemmen als de kans groot is dat ze het niet haalt, dan had ik liever gewacht tot de volgende ronde.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

17-11-2010 om 15:59

Concentratie en intelligentie

Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of dochter altijd al concentratieproblemen laat zien, of dat dit alleen naar voren komt op school(is gewoon ook vaak saai) en zaken waarin ze niet zoveel zin heeft.
Ik heb zelf twee erg slimme kinderen, de een heeft enorme aandachtsproblemen de ander niet. Het kind met de concentratieproblemen heeft dat zijn hele leven al, als baby was hij snel verveeld en hij heeft ook concentratieproblemen als hij wel erg gemotiveerd is. Hij denkt graag na over hoe de wereld in elkaar steekt en zijn gedachten gaan vaak met hem op de loop. In die zin past hij perfect bij het plaatje van een hoogbegaafd kind. Maar ik vind het te makkelijk om een regelrecht causaal verband te leggen tussen dit soort concentratieproblemen en intelligentie. Soms kan te weinig uitdaging een verklaring zijn, maar zeker niet altijd. Ik wou dat het altijd zo simpel was. 'Gewoon' wat meer uitdaging en minder herhaling en voila! Bovendien zijn er ook zat hoogbegaafde kinderen die prima meedraaien op school.
Bij onze zoon is er wel degelijk sprake van erg slechte concentratie (heeft ook ADD diagnose). Als je echt wilt weten wat er aan de hand is kun je kijken of de werkgeheugenfuncties kunnen worden getest, die zeggen vaak meer dan de AD(H)D vragenlijst, omdat de items van de vragenlijst niet onderscheiden tussen niet kunnen concentreren en niet willen concentreren.

els

els

17-11-2010 om 18:21

Hmm

manda: ze kan zwemmen op B-niveau, het heeft geen nut om te wachten. het is een kwestie van concentratie.

Engelandvaarder: ik ben het helemaal met je eens dat het niet meteen op intelligentie moet worden gegooid, ik had alleen überhaupt die link niet gelegd. ik hou het daarom ook nog helemaal open, wacht de reactie van de schooljuf af. Het kan namelijk ook best AD(H)D zijn, of gewoon 'zoals zij is'. als het niet meer problemen dan zwemles oplevert ben ik er erg gelukkig mee.
(maar ik zal wel blij zijn als we zondag hebben gehad, met hopelijk als resultaat een diploma).

cqcq

cqcq

17-11-2010 om 21:52

Afzwemmen gemakkelijker

Hier gaat het afzwemmen juist altijd beter. Telkens is er maar 1 groep in het zwembad, die achter elkaar dezelfde verrichting doen, veel minder afleiding dan tijden een normale les, wanneer diverse groepjes bezig zijn in hetzelfde bad.

Sandra Schonig

Sandra Schonig

20-11-2010 om 11:48

Andere leerbehoefte van kinderen

Kinderen hebben tegenwoordig een hele andere leerbehoefte, ze zijn met hele andere zaken bezig dan ze wordt aangeboden op school. Je vraagt je toch zelf ook wel eens af of het nu zo belangrijk is om zinnen te kunnen ontleden of de topo van afrika uit je hoofd te leren. Ik heb ervaring met heel veel kinderen op democratische scholen/ Sudbury Valley onderwijs. Daar leren/doen kinderen wat bij ze past. Je ziet daar heel veel passie ontstaan en concentratie. Kinderen ervaren daar hun eigen flow en respect om wie ze zijn. Taal een rekenen kan dan ook in veel kortere tijd worden geleerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.