Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Chippie

Chippie

03-06-2011 om 22:50

Creatieve dingen doen...

Vanavond heb ik met de twee oudsten (7 en 9) geschilderd. Het zijn niet van die creatievelingen, ze tekenen nooit en die 2 keer per jaar dat ze schilderen wordt het vooral een bruine huis (in twee minuten klaar en mama 20 minuten de troep opruimen). Van klein make ze pepernoten en kroketten. Op school besteden de leerkrachten er weinig tijd aan.
Ze hoeven echt geen kunstenaars te worden (dat zit er ook niet in) maar ze mogen best en zetje in de goede richting om ze te laten zien dat het wel gewoon leuk is. Allebei hebben ze iets moois in hun hoofd en dat komt niet uit hun handen. De oudste raakt dan onderwijl gefrustreed, de jongste begint er al helemaal niet aan.

Wij hebben twee Cobrastijlachtige schilderijen thuis en dat vonden ze wel leuk om te doen. Ze hebben dus echt drie kwartier geschilderd en het is nog niet af.

Ik ben op zoek naar wat meer sturende ´opdrachten´. Niet te schools natuurlijk, maar ik merk dat ze die sturing eigenlijk wel leuk vinden en ook verbaasd zijn over het resultaat. De opdrachten moeten vooral ook hun eigen creativiteit aanboren ipv namaken (de oudste zou het liefst gewoon onze zeefdruk naschilderen.

Wie heeft wat leuke doe-tips? Mag (graag zelfs) ook met andere materialen. Ik ben zelf ook niet zo'n creabea en weet half niet wat er te krijgen is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Muizemeis

Muizemeis

04-06-2011 om 11:41

Ik ben toch meer van de at minder ingevulde hobbies, dus ik zou een boek kopen(bv kringloop) met moderne kunst erin, zoals Cobra, de Stijl, Karel Appel, dat kan ze inspireren om te gaan schilderen. Verder koop ik van van die "schilderdoeken" bij de action, mijn kinderen vinden het leuk dat het er dan uitziet als een echt schilderij.

Dromenvangers maken, en dan eerst in het bos veertjes, stokjes, steentjes etc zoeken, Je maakt een stuk nepzeem (ook action) vast in een metalen ring(hobbiewinkel) Kinderen schilderen een dier op de zeem. Dit kan een leuk voorbeeld zijn: http://www.suncamp.nl/toerinfo/fra/802815/grottekening_lascaux-fm.jpg Verder versieren met wol, katoen steentjes, veertjes, kralen etc.

Ik heb altijd van die brokken klei in huis van 10 kilo, wel in een goed afsluitbare bak bewaren, ik heb een frituurvet emmer bij de snachbar opgehaald, die is groot genoeg. En dan van te voren een beetje afspreken wat je gaat maken. een schildpad is goed te doen, net als een walvis, een slang uiteraard.

Indianen dingen maken, dit is een leuk boekje:http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-indianen/666862629/index.html

Je kunt alles in het klein maken, maar ook zelf schoenen, pijl en boog etc etc etc

Succes Muizemeis

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2011 om 16:36

In de bibliotheek

Hier bestaan boeken over, in de bibliotheek verkrijgbaar. Verder is een kijkdoos maken altijd heel leuk.

soepstengel

soepstengel

05-06-2011 om 11:29

Speksteen

is ook erg leuk,zelfs onze neit creatieve zoon was er een poos mee bezig. Het is een hele zachte steen soort( hoe lichter van kleur hoe zachter) en je kun t er met schouurpapier en esjes etc vormen in schuren.
Bij de hobby winkel kun je kleinere stukken halen om te proberen.

Met allerlei stokken,touw iets aan elkaar laten binden.
Ook leuk; vierkante plaat en dan een buigzame tak klein knippen in stukjes van 1 cm en die in een flinke laag lijm laten zakken op de plank. Zo kun je ook een soort schilderij maken.

Glas versieren

Kleien
mozaiken

Muizemeis

Muizemeis

05-06-2011 om 16:51

Ja speksteen is leuk

Hier gewoon een brok liggen waar aangeschuurd word.
Muizemeis

Chippie

Chippie

11-06-2011 om 21:58

Bedankt

Ik heb wat leuke ideetjes opgedaan. Ik wil niet de geijkte (schoolse) werkjes die ze moeten namaken (dat staat vaak in knutselboeken) maar iets meer qua vrije creativiteit laten gaan maar dan wel iets waarmee ze inspiratie op doen ofzo. En het mag ook wel stoer zijn.

Speksteen lijkt me erg leuk maar ik zou hier in omgeving geen hobbywinkel weten. Ik heb vandaag bij de Action meer schilderdoeken en rivierklei ingeslagen. Mozaieken lijkt me ook heel erg leuk (maar qua materialen niet gemakkelijk).

Ik vond een blogspot 'tekenenenzo'. Erg leuk (maar alleen tekenen etc dus).

Yaron

Yaron

12-06-2011 om 17:17

Timmeren

Hier zijn ze dol op timmeren, met een stapel plankjes, latten en spijkers maken ze de mooiste creaties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.