Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dagelijkse strijd - opruimen

Dag in, dag uit, moeten wij onze zoon van 11 vragen om zijn kamer op te ruimen.
Hij heeft eigenlijk een nieuwe kamer nodig, maar omdat hij zo slordig is met zijn spullen, hebben we dit nog niet gedaan.
We hebben meermalen al aangegeven dat wanneer hij zijn kamer aan kant houdt, hij dus die nwe kamer zal krijgen.

VB: Schrijft/tekent op muren, vloer, bedrand en beddengoed, peutert aan de muren waardoor er gaten ontstaan, neemt allerlei bende mee van buiten naar binnen (ekster-gedrag), schone was gooit hij op de grond - kasten gebruikt hij voor 'troep', vuile was verzameld hij onder zijn bed, i.p.v. in de wasmand etc. etc.

Ik heb al talloze keren zijn kamer volledig op orde gebracht in de hoop dat hij het vanaf dat punt weer zelf zou bijhouden, maar helaas.
Omdat ik het zo ontzettend zat ben hier elke dag om te moeten vragen (hij gaat pas opruimen als ik echt heel boos word omdat ik dan al dagenlang aan het 'zeuren' ben) begin ik me toch af te vragen of het niet beter is dat ik zijn kamer zelf weer ga opruimen.

Ben benieuwd wat de meningen hierover zullen zijn, want ik heb het een beetje opgegeven.

PS: straffen werkt totaal niet, alles al geprobeerd, van binnenhouden, tot TV kabel - DS etc. in beslag nemen. Heeft geen enkel nut..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

07-11-2012 om 13:15

Straffen werkt niet

misschien belonen wel?
Wij hebben/hadden een whiteboard met daarop een aantal 'taken'(in de orde van was in de wasmand, jas op de kapstok, tas uitpakken, prulletjes in de prullenbak)en voor elke dag dat ze die taken gedaan hadden konden ze een krul verdienen, per taak. Bij minder dan 3 gemiste krullen was er een beloning op zaterdagavond, en dat in een paar gradaties (bij 5 gemiste krullen was de beloning wat minder, en bij nog meer gemist nog kleiner)
Zaak is om dat samen uit te zoeken wat voor beloning werkt, en om hem er dagelijks (op een vast moment)bij te halen: heb je dat gedaan, ok, krul, of bij niet, jammer, daar is een gemiste krul, je mag er nog maar zoveel missen.
Voor dat schrijven/tekenen op de muur (dat doet jongste ook) hebben we de 'oplossing': geen schrijfgerei op je kamer zolang je dat doet. Vindt hij best vervelend (maar hij tekent af en toe nog steeds...) Zou je niet een verwisselbare strook behang kunnen neerhangen waarop hij wel mag schrijven/tekenen?

dc

dc

07-11-2012 om 13:36

Belonen inderdaad

Mijn kinderen zijn nog wat jonger, maar mijn man heeft als routine ingebracht dat elke avond de kamers even opgeruimd moeten worden. Dus vuile was op de gang in een mand, speelgoed op de plek, dat soort dingen. Is 5 minuutjes werk.

We helpen die van 4 nog, maar die van 6 doet het dus zelf. Als hij zijn kamer goed bijhoudt en ook nog eens een doekje over de plankjes haalt in het weekend, dan krijgt hij extra zakgeld. En daar doet hij het voor

Dus wat hier werkt is routine (dus niet erover na hoeven te denken) en belonen. Zeuren doe ik niet. Ik zeg het 1 keer per dag, en verder niet. Als hij het niet doet, dan doe ik het en geen extra zakgeld.

Maylise

Maylise

07-11-2012 om 13:54

Zorgelijk

Ik zou het toch wat zorgelijk vinden als een 11 jarige nog steeds op de muren tekent en zelfs gaten in de muren maakt. Dat is niet gewoon slordig, dat is vernielzuchtig. Zeker als je schrijft dat niks indruk maakt op hem. Heb je wel eens met hem gepraat over waarom hij dat soort dingen doet? Ik vind dit meer peuter gedrag dan iets wat een bijna middelbare scholier zou doen. Tenzij het kind natuurlijk een handicap of zo heeft. Een 11 jarige zo normaal gesproken echt in staat moeten zijn om de boel te vernielen. Dat is echt wat anders dan je kamer niet op willen ruimen.
Daar zou ik dus met hem in gesprek met hem over gaan om te kijken waarom hij dat doet.
En als hij echt niet in staat is om zijn kamer bewoonbaar te houden dan zou ik hem voorlopig geen nieuwe kamer geven en er voor zorgen dat er niks meer op zijn kamer heeft waarmee hij kan tekenen/vernielen.

Maylise

Maylise

07-11-2012 om 13:56

Verbetering

Een 11 jarige zou echt in staat moeten zijn om de boel niet te vernielen. Hoewel het natuurlijk wel klopt dat een 11jarige ook in staat is om de boel te vernielen. Maar die impulsen zouden ze nu inmiddels onder controle moeten hebben.

Tango

Tango

07-11-2012 om 21:48

Hoe is zijn kamer ingericht?

Is het voor hem makkelijk om op te ruimen. Heeft alles een vaste plek? Zijn er voldoende bakken e.d. waar hij zijn spullen kwijt kan. Misschien kun je hierin iets veranderen. Een nieuwe kamer zou ik zeker niet aan beginnen, maar hierin kun je mogelijk iets verbeteren.
En misschien overziet hij gewoon niet hoe hij moet opruimen. Ook daarmee kun je helpen door bijv. op een whiteboard te schrijven wat hij moet doen: kleding in de wasmand, lego in de legobak etc. etc. Misschien dan meteen een hele grote whiteboard aanschaffen zodat hij daarop kan tekenen en niet meer op de muren

Jamilla

Jamilla

08-11-2012 om 09:20

Hoe het hier gaat

Hier 2 kinderen, van 10 en 8. Die van 10 is veel netter dan de 8 jarige. Als ik haar kamer opruim, is het de volgende dag al voor niks..Ik ging me er op een gegeven moment zo verschrikkelijk aan irriteren. Nu heb ik maar 2 regels: iedere dag aan het eind van de dag je was in de wasmand, en op zondag je kamer opruimen. Maakt niet uit wanneer, als het 's avonds maar gebeurd is. Zodat ik maandag de kamers fatsoenlijk kan schoonmaken.
Nu hebben zij geen moeder meer die iedere dag zucht dat het zo'n rotzooi is, ik stap gewoon over de puinhoop heen, en ik hoop dat ze als ze wat ouder is, vanzelf wat netter wordt omdat ze dat prettiger vind. Voor de rest is het ook hun eigen domeintje, en als zei het niet erg vind om om in de rommel rond te scharrelen, ach..

Overigens zou ik behang peuteren, bekladden ed wel blijven bestraffen, dmv zakgeldinname oid.

Vernielen

Ik vind dat vernielen wel een beetje raar klinken. Verveeld hij zich hel erg of is hij gefrustreerd ofzo?

Verder vind ik dat de eigen kamer de eigen kamer is. Dus afgezien van hygiëne dingen aks vieze was of halve boterhammen doen ze maar fijn. Zo nu en dan alles aan de kant om te stofzuigen en dat is dat.
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.