Nyntje
09-07-2014 om 02:05
dagje bso opzeggen, oudste als verkapte oppas
Komend schooljaar wil ik voor jongste, die nog 10 moet worden, 1 middag bso opzeggen. Omdat we er Nog geen sleutel kind van willen maken willen we dat doen op de dag dat oudste van 15 vroeg uit school is.
Die is het er niet helemaal mee eens. Ze hoeft verder niet op te passen. Jongste gaat haar gang wel.
Wat vinden jullie. Is dit teveel gevraagd van oudste

Jaina
09-07-2014 om 02:25
Ja en nee
Ik vind het op zich niet te veel gevraagd maar ik vind wel dat je eerlijk moet zijn over dat het wel echt oppassen is. Want dat is het natuurlijk. Je oudste hoeft misschien niet echt met de jongste te spelen en voor haar zorgen maar ze moet wel thuis zijn. Ze is dus niet vrij. Ze kan dan niet na school blijven hangen met vriendinnen of spontaan de stad in gaan. Ze moet dan na school gelijk naar huis. Ze is dus wel echt de oppas en de verantwoordelijke in de situatie.
Dat vind ik op zich prima kunnen maar wel met de erkenning dat ze inderdaad oppast. Ik zou gewoon uitleggen dat het financieel veel scheelt als je een dag minder BSO afneemt en dat alle leden van het gezin daar voordeel van hebben, zij dus ook.
Eventueel zou je er een geldelijke beloning tegenover kunnen zetten. Dat vind ik op zich niet onredelijk. Toen mijn oudste kinderen veel oppasten kregen ze daar niet per uur voor betaald maar ik stopte ze wel regelmatig iets extra's toe of liet mijn waardering blijken door wat leuks met ze te doen.
Mijn jongste dochter past nu veel op haar nichtjes en omdat waar wij wonen scholieren eigenlijk niet kunnen werken geef ik haar ook regelmatig wat extra's zodat ze ook iets te besteden heeft.

Puck
09-07-2014 om 08:17
Ander aspect
Los van de vraag of het verantwoord is of niet: weet je zeker dat oudste het hele jaar vroeg uit is op die middag? Roosters wijzigen zo vaak en zo ingrijpend dat het best kan zijn dat oudste na een paar weken ineens toch geen vrij heeft.

Jippox
09-07-2014 om 08:56
hmm
Je wilt niet dat je jongste een sleutelkind wordt, en dus moet de oudste op die middag thuis zijn.
Ten eerste kan dat natuurlijk alleen na overleg met die oudste en ook alleen als die daarmee instemt. Zoiets verplichten lijkt mij de kortste weg naar het verzieken van de sfeer en verhoudingen in huis.
Ten tweede kan er zoals puck ook zegt zomaar iets veranderen waardoor oudste niet eens meer thuis kan zijn. En dan?
Kortom, ik zou een andere oplossing zoeken.

Fiorucci
09-07-2014 om 09:05
Mja
Ik moest ooit ook een middag in de week na half 4 thuis zijn voor mijn zusje. Echt oppassen was het niet want ze ging altijd gelijk buitenspelen. Ik sputterde wel tegen maar dat maakte niet veel indruk..
Ik zou er iets tegenover stellen, een kleine geldelijke beloning inderdaad.

Ardenna
09-07-2014 om 09:07
zou hier inderdaad niet kunnen
Hoe weet je nu al welke dag je kunt opzeggen? Hier verandert het rooster zeker vier keer per jaar en mijn oudste wil nog wel eens op school samenwerken met anderen aan een project na schooltijd. Hier zou dat nooit kunnen maar ik ken ook scholen die altijd op dinsdag na 2 uur uit zijn omdat ze dan de kinderen bespreken in vergaderingen. Is het zo iets?

creabea
09-07-2014 om 10:52
oudste betalen
Het lijkt me heel redelijk als de oudste een klein salaris krijgt voor het oppassen, want dat is het in feite wel. Ze is ook veel goedkoper dan de bso, dus dat moet vast wel kunnen, toch? Geef haar een zakgeldverhoging van 20 euro per maand ofzo. Misschien denkt je oudste dochter en dan anders over?

Christel
09-07-2014 om 12:43
Niet doen
Als oudste het niet wil dan zou ik het niet doen. De school waar mijn oudste op zit is standaard op dinsdagmiddag om half 3 uit, de hele school. Zij (17) haalt dus die dag mijn jongste (5) uit school en past op tot wij thuis zijn (meestal net iets na 5 uur). Ik betaal haar 3,50 euro per uur. Soms is er iets op school en dan regel ik dat ik zelf vroeger naar huis kan. Oudste had dit zelf aangeboden en heeft er ook lol in. Anders zou ik het nooit doen, gedwongen oppassen (of thuis zijn) gaat niet werken denk ik.

druif
09-07-2014 om 15:45
betalen
Als onze kinderen op elkaar moeten passen, krijgen ze uiteraard een vergoeding. Ook als het weinig werk is, want het gaat om de aanwezigheid en het feit dat ze dan 'aardig' moeten zijn. Dus niet hun normale ietwat korte benadering, ruzie wil ik al helemaal niet hebben dan.
Anders zou ik de opvang of het buurmeisje ook moeten betalen.
Mijn vader zegt altijd: ' je moet ze een beetje graag houden.' Zorgen dat het leuk blijft dus en dat ze moeite voor elkaar willen doen. Mijn vader is een slimme vent.

Fiorucci
09-07-2014 om 20:08
Christel
Het kan best werken, hoor, zie mijn voorbeeld. Ik wilde het ook niet graag, maar het was gewoon nodig omdat mijn moeder werkte tot 17.30. Nou werd het mij ook niet gevraagd met veel ophef, maar eigenlijk gewoon medegedeeld. Kan verrassend goed werken, geen mogelijkheid om nee te zeggen..

Katniss
09-07-2014 om 20:38
Zelfde plan
Ik wil volgend jaar ook de BSO opzeggen op de lange schooldag. Jongste is dan net 10. Haar school is om 14.30 uur uit, en oudste is meestal rond 16.00 uur thuis. Die wil ik dus wel soort van verplichten om direct uit school naar huis te komen. Het gaat om 1 dag per week want de woensdag houd ik nog aan tot groep 8, net als opvang in de valantie.

Nyntje
10-07-2014 om 11:27
rooster
Oudste weet haar rooster nog niet, dus als we zouden opzeggen wordt dat pas ergens in november. En het klopt dat die roosters nogal eens wijzigen.
Het blijft een lastig iets, ze hebben soms ook projecten of andere dingetjes waardoor ze toch die middag net niet op tijd thuis kunnen zijn.
We moeten er nog even goed over nadenken.
Ben zowiezo niet van plan om haar ervoor te gaan betalen, dat gaat mij te ver

Katniss
10-07-2014 om 12:46
1 middag
Als je als (bijna) 10-jarige een keer in de week een uur of 1,5 alleen thuis bent, ben je toch niet gelijk een sleutelkind? En als je wel onder die definitie valt, dat is toch helemaal niet erg?
Dat ik elke BSO-dag drie uur betaal en 1,5 uur afneem, of van de betaalde zes weken zomervakantie maar een week BSO gebruik, dat is pas erg

Astrid
10-07-2014 om 12:57
waarom niet?
Ik vind oppassen niet echt tot de taken van een kind behoren, daarvoor heb je immers ook de toevlucht tot de BSO genomen. Oudste had ook een baantje aan kunnen nemen waardoor ze helemaal niet beschikbaar was geweest, maar wel iets had kunnen verdienen. Jullie besluiten een dag BSO op te zeggen, dan is de manier van opvangen jullie probleem, niet dat van oudste. En maak je het wel het probleem van oudste, dan zou je daar op zn minst iets tegenover kunnen stellen.

Katniss
10-07-2014 om 13:05
Voor wat hoort wat
Het lijkt mij dat een keer per week 1,5 uur 'verplicht' thuis zijn een kleine moeite is. Dat staat niet in verhouding tot wat ik allemaal voor haar doe. Dat hoort nu eenmaal bij de functie van een moeder, maar zo'n kleine inspanning voor je zus vind ik ook heel normaal. Ik betaal haar ook niet als ze 'oppast' tot bijv 21.00 uur, als ik eens niet thuis kom eten. Gelukkig beschouwt ze het zelf ook als normaal (maar wel irritant).

Haaknaald
10-07-2014 om 13:41
't is een baantje.
quote Astrid:= Jullie besluiten een dag BSO op te zeggen, dan is de manier van opvangen jullie probleem, niet dat van oudste. En maak je het wel het probleem van oudste, dan zou je daar op zn minst iets tegenover kunnen stellen.=
Drie jaar geleden had ik een buurpuber gevraagd om even bij mij te komen oppassen, beide kinderen werden door andere ouders thuisgebracht van hun sport maar man en ik moesten al weg voordat één van de twee thuis was. Buurpuber heeft de kinderen binnen gelaten, gezorgd dat ze gingen douchen en zat met ze aan de thee toen wij weer terugkwamen. (Tien minuten gesprekken op school). Al met al waren we een uur van huis waarvan de buurpuber maar drie kwartier echt iets te doen had.
Toen ik haar wilde betalen, hoefde dat niet, zei ze, dit moest ze thuis zo vaak doen dat hoorde erbij. Ik kon haar niet overhalen die paar euro aan te nemen.
Voor een puber van de buren vind ik het normaal dat ik betaal voor geleverde diensten, voor je eigen puber kan het er soms bij horen dat je iets voor een ouder doet, als ouder van een puber doe je ook genoeg voor die puber in de zin van halen en brengen, helpen zoeken naar kwijtgeraakte boeken enzovoort.
Inderdaad het is een probleem van de starter van dit topic niet van de dochter van Nyntje. Dus een beloning is wel op zijn plaats, zeker als het structureel is iedere week een middag thuis moeten zijn voor je kleine zusje kan gezien worden als een soort baantje.
Voor een enkele keer zou ik niet betalen, voor iedere week wel. Als de puber 15 is kan ze ook op haar vroege middag thuis achter de kassa van de buurtsuper wat verdienen en dat wordt haar nu ontnomen door een ouder die haar nodig heeft.

Caesar
10-07-2014 om 15:54
OT: sowieso
Kunnen we sowieso voortaan schrijven als sowieso? Van alle andere varianten krijg ik de kriebels

Yta Chalne
10-07-2014 om 18:32
kan best
Ook hier zorgen oudsten regelmatig voor jongste. En we betalen ze er nooit voor. Ze zouden waarschijnlijk erg beledigd zijn. Het zijn gewone dingen, die als je samen een gezin vormt het allemaal net wat makkelijker maken. Net als allerlei dingen die ik voor hen doe, die niet direct onderdeel zijn van mijn taakomschrijving.

Aagje Helderder
10-07-2014 om 19:37
Ik vind niet alle situaties hetzelfde hoor
Als wij hier weggaan zonder de kinderen, zorgen oudste(n) van 15 en 13 ook vaak voor de jongste van 6. Soms samen, maar soms ook een van de twee met jongste. Dat noemen we dan samen thuisblijven en dat betalen we niet.
Als de kinderen de eerste week vakantie hebben, dan werken man en ik nog. Normaal gesproken zou ik de oppas hebben gevraagd, maar oudste zit thuis, heeft geen baantje kunnen vinden en kan op zich doen en laten wat ze wil. Nu hebben we haar gevraagd of ze bij wijze van baantje tweeeneenhalve dag wil oppassen. Dan verwachten we ook meer van haar dan wanneer ze 'gewoon samen thuisblijven': dan moet ze jongste bezighouden op een andere manier dan via de tv bijvoorbeeld.
We betalen dan dus ook. Een stuk minder dan de reguliere oppas (die verdient meer op basis van leeftijd, ervaring, andere werkzaamheden en aanreistijd), maar zij houdt haar tijd vrij en moet dingen doen dus dat vinden wij redelijk.
Ik heb er wel meteen aangegeven dat we echt niet alles gaan betalen, dat een groot deel van de dingen blijft vallen onder 'samen thuisblijven'. Waar we precies het verschil maken, kan ik nog niet helemaal goed verwoorden.
In de situatie van bso opzeggen en een kind structureel verplichten samen thuis te zijn vind ik dat het wel in de buurt komt van een baantje. Ze kan niet zomaar wat anders doen, is verantwoordelijk en kan ook last hebben van een slecht humeur van zus en moet daar dan een weg in zien te vinden. Als ik het zou kunnen missen, zou ik haar ervoor betalen (is nog steeds goedkoper dan bso). Als je de bso opzegt omdat het financieel niet uitkan en je het helemaal niet kunt missen om oppas te betalen, dan zou ik haar ws wel verplichten. Maar wel met een goede uitleg van de situatie en haar duidelijk maken dat er voor haar een ander voordeel aan zit: er is dan meer gezinsgeld of minder schuld en daar heeft zij ook profijt van.
Aagje

Theekopje
11-07-2014 om 11:09
Niet eerlijk Nyntje
Omdat jij geen zin hebt ervoor te betalen, doe je alsof het geen oppassen is. Dat is niet eerlijk.
Oudste moet verplicht naar huis komen en kan niet doen waar ze zin in heeft, zoals iedereen je al uitlegt. Dat maakt dat het een taak is. Misschien geen heel zware taak, maar wel een taak.
Dat je niet voor alle taken wil betalen, soit. Gezinnen gaan daar heel verschillend mee om. Misschien is het in jouw gezin gebruikelijk dat ieder een lijstje taken en verplichtingen heeft dat er (onbetaald) gewoon bij hoort.
Maar erken wél dat het een taak is, net zoals stofzuigen of grasmaaien en reken het mee met het lijstje van verplichtingen.

Brianna F
11-07-2014 om 14:04
Vreemd
Om je dochter te betalen als ze eens een paar uurtjes op moet passen, wat haar niet echt veel moeite kost, alleen het feit dat ze dan thuis moet zijn.
Als dat al te veel gevraagd is. Kinderen moeten ook leren dat verplichtingen en iets voor een ander over hebben bij het leven hoort. En niet iets waar je voor betaald moet krijgen. Er zullen nog zat dingen komen waar ze niet graag aan voldoet, maar hee, that's life.

Molleke
11-07-2014 om 14:19
Brianna
Misschien moet je beter lezen. Het gaat niet over eens een keer een paar uurtjes oppassen maar structureel elke week omdat TS haar dochter van de BSO af wil halen. Dus oudste neemt de taak van de BSO over zeg maar. Dat vind ik toch wat anders dan incidenteel.

Ardenna
11-07-2014 om 19:10
Brianna
En het kan best lastig zijn als je vroeg uit bent dat je dan niet iets samen kunt doen met een klasgenoot voor school, een project of iets dergelijks. Mijn zoon woont bijvoorbeeld als enige van zijn klas 4 km naar het zuiden. De rest woont allemaal dus 4-8 km naar het noorden, nog verder naar het noorden of vandaar uit naar het westen. Samenwerken moet dus direct na schooltijd, ze kunnen niet 's avonds nog even naar elkaar toe fietsen.

Druif
11-07-2014 om 20:06
draai het eens om
Zou jij bereid zijn, om elke week, op bijvoorbeeld woensdagmiddag, je buurjongen op te vangen? Omdat zijn ouders het geld van de bso uit willen sparen? Hij is niet vervelend hoor, best een lief jochie. En meestal gaat hij gewoon buiten spelen.
Ik weet niet hoe gretig jullie zouden zijn, maar ik moet er niet aan denken. Het betekent een verplichting, je kunt die middag niet meer doen wat je wilt. En ook al is de buurjongen nog zo aardig, het is een onvrijheid.
Daar hoort dan in mijn ogen, of de vrijheid bij van het mogen weigeren, of een wederdienst/beloning.
Het is niet voor niets, dat mensen moeten betalen voor bso. Als het allemaal zo fijn was, dat oppassen en die verantwoordelijkheid, zou de bso ook wel gratis zijn.

Fiorucci
11-07-2014 om 20:58
Eens met Druif
Ik ben gastouder, een keer per week na half 4. Schat van een jongen, maar gratis zou ik dat niet doen, nee.

Miekemieke
12-07-2014 om 09:46
sleutel geven
Ik zou zelf het kind van bijna 10 de sleutel geven. Als het een rustig kind is dan moet dat kunnen. Wel met de afspraak dat er geen kinderen mogen komen spelen en dat als er ergens gespeeld gaat worden een sms te sturen.

Brianna F
12-07-2014 om 19:09
is anders
Een buurjongen is anders dan een zusje, die geheel haar eigen gang gaat. Buiten evt. verplichtingen op school, zou ik niet zoveel bezwaar zien. Onder het mom je moet wat voor elkaar over hebben. Ook al is dat elke week, goh, goh, poeh, poeh. Sorry hoor, maar waar hebben we het over, een paar uurtjes per week.

Astrid
12-07-2014 om 20:31
omdat
jongste al onderdak is bij de BSO, veilig en wel. Ouders besluiten dat niet meer te doen voor 1 dag. Ouders zijn verantwoordelijk voor jongste, oudste is dat niet. Jongste is niet geboren als huishoudelijk klusje en oudste is niet geboren om goedkoop verantwoording voor jongste te nemen als ouders besluiten de BSO af te zeggen. Ik vind dat zo flauw, wel buiten de gewone klussen om oppas mogen zijn maar betalen daar moeten we niet aan denken. Laat jongste dan op de BSO. Je kunt niet allemaal voor een duppie eerste rang zitten.
En overigens had mijn dochter nooit meer dan 10 weken hetzelfde rooster dus lijkt het me praktisch gezien ook onhaalbaar.

Jippox
12-07-2014 om 20:40
en
Het is maar wat je belangrijk vindt. Als de oudste dit duidelijk met veel tegenzin moet doen, dan is het wel dè manier om band tussen de kinderen om zeep te helpen. Dat zou het mij niet waard zijn. Bij gelegenheid een keertje oppassen vind ik echt wat anders dan structureel iedere week.
Prima als het bij anderen wel werkt en de 'oppasser' het oké (of zelfs leuk) vindt, maar zodra dit niet het geval is zou ik het gewoon niet doen.
Vraag je ook af hoe het voor de jongste is om iedere week de reden te zijn dat haar zus tegen haar zin naar huis moet komen. Heb je haar al gevraagd wat ze zelf liever zou willen?

Annet
12-07-2014 om 21:26
Ik zou oudste serieus nemen
Dat betekent dat je niet meedeelt dat ze voortaan elke week moet oppassen of thuis moet zijn (als je wel de verantwoordelijkheid hebt, is dat hetzelfde). Je zou oudste serieus kunnen nemen en met haar in overleg kunnen gaan over de situatie en haar VRAGEN of zij daar een rol in kan spelen.
Ik zou zeker bespreken dat daar een vergoeding tegenover staat. Dan mag je ook verwachten dat ze gezellig doet, wat onderneemt met jongste, etc. Het tarief hoeft niet zo hoog te zijn. Mijn oudste paste wekelijks op haar broertje in groep 3 toen ze in groep 8 zat (1,5 uur). Ze kreeg 1 euro per keer. Bij een oudere puber zou ik hoger gaan zitten.
Bij een ouderavond of andere incidentele gelegenheden hoorde het gewoon bij haar taak als gezinslid.
Ik denk dat je bij een kind dat flink ouder is dan de jongste wel voorzichtig moet zijn met de taken die de oudste moet doen. Tegen de tijd dat de jongste zo oud is, hoeft die al die taken niet te doen (niet oppassen, minder helpen in huis, etc) omdat de noodzaak er minder is. Een lichte betaling voor structurele taken die andere meiden van die leeftijd ook niet hebben, kan iedereen helpen.

M Lavell
13-07-2014 om 08:55
Buurjongen?
Het gaat hier toch over een broer of zus?
Volgens mij zijn jullie gedachten over opvang te ver geformaliseerd.
Ja, oudste komt thuis voor boer of zus. Dat is geen discussie verder. De jongste is niet de hobby van pa en ma.
Hoe doen jullie dat trouwens met de hond of de kat? Een middagje asiel?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.