Nyntje
09-07-2014 om 02:05
dagje bso opzeggen, oudste als verkapte oppas
Komend schooljaar wil ik voor jongste, die nog 10 moet worden, 1 middag bso opzeggen. Omdat we er Nog geen sleutel kind van willen maken willen we dat doen op de dag dat oudste van 15 vroeg uit school is.
Die is het er niet helemaal mee eens. Ze hoeft verder niet op te passen. Jongste gaat haar gang wel.
Wat vinden jullie. Is dit teveel gevraagd van oudste

Fiorucci
13-07-2014 om 09:00
Jippox
Het feit dat ik dit vroeger ook moest doen heeft echt niks negatiefs doen ontstaan tussen mijn zusje en mij. Ik kreeg het gewoon medegedeeld, geen discussie mogelijk. Ik vond het onzin, want zuslief smeet haar tas in de gang en ging buiten spelen. Maar...er was iemand thuis als zij uit school kwam.

Brianna F
13-07-2014 om 13:01
Juist
Gewoon zeggen dat ze dan en dan thuis moet zijn, geen discussie over die paar uurtjes per week. Jullie staan dag en nacht klaar voor de kinderen als het moet, dan mag daar best wat tegenover staan, het leven is niet altijd maar lol en plezier. Hoewel ik denk dat het geen haalbare zaak is met al die wisselende lesroosters.

Haaknaald
13-07-2014 om 13:29
verbazing
Ik lees hier veel reacties met verbazing.
Ik roep hier altijd dat ik niet de manager ben van hotel mama, dat de kinderen best iets kunnen doen om bij te dragen aan het gezin en daar staat geen "loon" tegenover.
Een keer samen thuis blijven, een boodschap doen, kamer opruimen, vuile kleren in de wasmand doen. Daar ontneem ik de kinderen niet veel mee. De starter van dit topic wil haar dochter structureel iedere week thuis laten zijn om op haar jongere zusje te passen. De puber waar het hier om gaat kan dan op die middag, geen baantje aannemen als ze dat zou willen, kan niet met klasgenoten aan een werkstuk werken als dat is opgedragen, kan niet spontaan bij een vriendin op bezoek gaan, erger nog als ze zou moeten nablijven om wat voor reden dan ook moet ze met de leerkracht in gesprek dat ze nu naar huis moet want anders is zusje alleen.
Als dat iedere week moet gebeuren dat oppassen dan is het een baantje en moet daar een soort van "loon" tegenover staan.
Dat hoeft bij financiële krapte bij de ouders geen contant geld te zijn maar er iets mee verdienen is wel op zijn plaats. Die fel begeerde spijkerbroek na x keer oppassen, een uitje naar de bios, noem maar op.

Ardenna
13-07-2014 om 17:09
Liesk
Wat is het verschil tussen contant geld en een spijkerbroek of uitje naar de bios?

wizzer
13-07-2014 om 17:16
nee
Volgens mij moet je pas de BSO opzeggen op het moment dat je jongste zo nodig ook alleen thuis kan zijn.

Haaknaald
13-07-2014 om 21:12
verschil contant geld of sijkerbroek
De puber van nu heeft makkelijker toegang tot de nu geldende tarieven voor oppassen dan wij vroeger. Tante bood 3 gulden per uur dus dat deed ik. Nu onderhandel je met een puber (je eigen of die van de buren) via het web weten ze exact hoeveel het gangbare tarief is. Als ouders kan je bijna niet onder dat tarief gaan zitten.
Als je besluit minder BSO af te nemen om budget redenen kan je proberen je oudste kind uitleg te geven dat ze dit klusje moet doen, omdat er dan meer te besteden is voor gezinsdoeleinden en haar dan wel een beloning in het vooruitzicht geven. Als je 6 keer hebt opgepast betalen wij dat uitje naar de bios met je vriendinnen, of krijg je na 12 keer oppassen die spijkerbroek die je zo graag wilde hebben, zoiets. Krijgt het kind toch een beloning maar geen vast loon als uurtarief. Voor die spijkerbroek kan je nog kijken waar hij het voordeligst wordt aangeboden, zij blij, ouders blij.

+ Brunette +
14-07-2014 om 00:58
En de gulden middenweg?
Hoewel het natuurlijk waar is dat broers en zussen iets voor elkaar over moeten hebben, vind ook ik dat er best iets tegenover mag staan. Het klinkt toch een beetje alsof je je oudste als een gratis oppas gebruikt. En, zoals iemand anders al zegt, is het heel erg als een kind van bijna tien anderhalf uur per week alleen thuis is?

+ Brunette +
14-07-2014 om 00:58
En de gulden middenweg?
Hoewel het natuurlijk waar is dat broers en zussen iets voor elkaar over moeten hebben, vind ook ik dat er best iets tegenover mag staan. Het klinkt toch een beetje alsof je je oudste als een gratis oppas gebruikt. En, zoals iemand anders al zegt, is het heel erg als een kind van bijna tien anderhalf uur per week alleen thuis is?

creabea
14-07-2014 om 09:23
vergoeding omdat er eerst bso was
Normaal gesproken zou ik het ook niet wenselijk vinden als de kinderen bij elk klusje geld zouden krijgen/verwachten, maar in dit geval zou grote zus de vervanging van de BSO zijn. Dan lijkt mij een vergoeding wel op zijn plaats. Hoeft niet veel te zijn (niet zoveel als een regulier bijbaantje) maar ik vind wel dat er iets tegenover moet staan. Maar als de oudste helemaal geen zin heeft in oppassen, dan houdt het op natuurlijk.

Mijntje
14-07-2014 om 10:41
Maar
Maar als de oudere broer niet wil, helpt een verplichting idd wel de verhoudingen om zeep. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders, niet die van de broer.

Primavera
14-07-2014 om 11:27
Waarom betalen?
Het lijkt mij volstrekt normaal dat naarmate kinderen ouder worden ze meer taken in huis krijgen en vind het niet logisch dat ze daar ineens voor betaald zouden moeten worden.
Anders zou ik mijn kinderen moeten betalen voor honden uitlaten, omdat toen ze daar te klein voor waren ik dat wel eens betaald heb laten doen. Kamer opruimen en schoonmaken een vergoeding, want vroeger hadden we daar tijdelijk een werkster voor. Afwassen zal moeten worden betaald wat het spaart de vaatwasmachine uit. Koken vast ook, want dat bespaart buitenshuis pizza o Chinees uit als ik een keer laat thuis kom en thuisblijven zodat jongere broer of zus niet alleen thuis de verantwoordelijkheid moeten nemen kennelijk ook.
Ik snap niet waarom pubers het recht zouden moeten hebben om buiten school alle overige tijd te kunnen doen en laten wat ze willen en dat daar anders een beloning tegenover zou moeten staan. In onze optiek moet iedereen gewoon meedraaien in het gezin en bijdragen wat hij/zij kan en oudere kinderen kunnen meer bijdragen dan jongeren. Daar staat tegenover dat ze ook meer vrijheden hebben en meer mogen.
Als de oudsten het daar niet mee eens zijn mogen ze er ook voor kiezen om voortaan exact zo te worden behandeld als de jongste die minder hoeft met zelfde regels en zelfde zakgeld, maar dat zien ze dan toch niet zo zitten.
Ik hou niet van die voor-wat-hoort-wat mentaliteit alsof alleen ouders plichten hebben in het gezin en de kinderen alleen een poot uit willen steken als ze er voor betaald worden en anders niet. Alsof ze alles voor granted moeten hebben en andere leden van het gezin toevallig alleen maar onder hetzelfde dak wonen en verder niets verplicht zijn. Pubers zijn al egocentrisch genoeg van zichzelf zonder dat op deze manier nog eens te voeden.
Mijn oudste is gewoon ook een dag in de week thuis zodat haar broer die niet met onverwachte situaties om kan gaan niet het risico loopt daar in zijn eentje mee te moeten dealen. De enkele keer dat ze die middag wat anders heeft zoeken we daar als gezin in totaal de best mogelijke oplossing voor. En ja het is wel eens gebeurd dat ze daardoor niet die middag met een vriendin kom afspreken, maar dat dat tot de volgende dag verzet moest worden. Zo'n ramp was dat echt niet.

Fiorucci
14-07-2014 om 11:28
Dat hoeft niet....
Ik had er ook geen zin in, maar nogmaals, het hielp geen verhoudingen om zeep. Ik geloof dat mijn moeder af en toe eens een tijdschrift voor mij meebracht, meer niet.

Haaknaald
14-07-2014 om 11:54
Primavera waarom betalen?
Quote van Primavera: =Het lijkt mij volstrekt normaal dat naarmate kinderen ouder worden ze meer taken in huis krijgen en vind het niet logisch dat ze daar ineens voor betaald zouden moeten worden.=
Meer taken in huis naarmate kinderen ouder worden en daar betaal je als ouders niet voor, klopt doe ik ook niet.
Kamer opruimen doen ze wanneer het hun uitkomt, tafel dekken moet voor het eten maar als ze dat al doen als ik begin te koken om dan hun favoriete tv programma te zien, prima.
Hier gaat een puber verplicht worden om een door de ouders bepaalde middag op haar zusje te passen. Dat is een starre afspraak, daar kan de puber niet van afwijken. Ze kan geen baantje aannemen op die middag, ze kan niet met klasgenoten werken aan een groepsopdracht, kan niet eens nablijven als ze zich op school niet netjes heeft gedragen. Ik vind dat een dusdanige ingreep op het leven van de puber dat daar wel iets van een beloning tegenover mag staan. Zeker als het gaat om een heel jaar, voor een keer tussendoor moet het bij mij ook gratis maar een wekelijks terugkerende taak van die omvang verdient een beloning.

creabea
14-07-2014 om 12:00
Primavera
het nu overkomt als "we zeggen de bso op, dan besparen we een hoop kosten. Grote zus kan mooi oppassen." Grote zus wil het eigenlijk ook nog liever niet doen. Als je het dan toch nodig vindt om een oppas te hebben, dan vind ik dat je de grote zus best iets kunt aanbieden. Je zegt als ouder zelf die bso op. Als de bso wordt opgezegd omdat het niet meer kan financieel gezien, dan wordt het ook weer anders, dan moet iedereen in het gezin wat bijdragen. Maar wij hebben bijvoorbeeld ook onlangs een middag bso opgezegd omdat de kinderen er netto eigenlijk maar een uurtje waren, en daar betaalden we dan ruim 300 euro per maand voor (excl. belastingteruggaaf). Nu lossen we dat anders op, maar we hebben nog wel oppas nodig voor af en toe die middag in de week. Ik zou best een paar tientjes per maand overhebben voor zo nu en dan anderhalf uur oppas na schooltijd, maar niet het veelvoudige.
Om de kinderen te betalen voor elk willekeurig klusje, dat is natuurlijk onzin. Daar kweek je nogal berekenende wezens mee lijkt me.

Katniss
14-07-2014 om 12:03
In dat geval
Ik ben niet de oorspronkelijke vraagsteller, maar loop wel met hetzelfde plan. Als mijn puber een baantje zou zoeken zou ik dat alleen maar heel hard toejuichen. In dat geval vervalt de 'verplichting' om direct naar huis te komen om op haar zus te passen. Het verschil hier is misschien dat jongste in geval van overmacht (nablijven of gepland op school werken) ook gewoon haar huissleutel mee kan nemen of ik regel een speelafspraak. Ze is bijna 10 dus dan is er heus geen man overboord.

Ardenna
14-07-2014 om 12:27
baantje
Ik vind het een beetje grappig dat er wordt ingezet dat de puber geen baantje kan nemen naast het feit dat ze nu niet op school aan een project kan werken of niet kan nablijven. Dat gaat natuurlijk niet samen! Het is het één of het ander.
Ik ben van mening dat als die van 10 niet eens een keer thuis kán blijven alleen je het niet moet doen. Oudste kan ook een ongelukje krijgen op weg naar huis, een lekke band hebben of weet ik veel en dan zit je jongste alleen thuis en dat kan niet.
Het kan dus in mijn ogen alleen als de oudste er 'extra' is, dat het geen verplichting is en dat het ook zonder kan. In dat geval hoef je er ook niet voor te betalen. Als jongste niet alleen kan blijven zonder dat oudste er is en er is geen buurvrouw of iets dergelijks en oudste wil niet en het kan de relatie tussen die twee beïnvloeden dan moet je (afh van de situatie) kiezen voor betalen of het niet doen.

Fiorucci
14-07-2014 om 18:35
Primavera
Eens!! Dan is er zomaar een half middagje waar puber niet zelf over kan beschikken. Nou en?? Ik heb soms hele weken waar ik niet zelf over kan beschikken..

Abel
14-07-2014 om 23:13
Hier andersom
Hier is de situatie precies andersom. Mijn jongste moet volgend jaar op een andere dag en op een andere locatie naar de bso. Daar heeft ze geen zin in, maar ik wil nog graag nog even de zekerheid van goede opvang houden (ze is 9) Maar nu kwam mijn oudste van 13 (2e V.O) bij mij onderhandelen dat ze het zo sneu vond voor haar zus. En dat zij zus wel uit school kan halen op die dag zodat die gewoon thuis kan spelen. Ik vind ze daar allebei nog wat aan de jonge kant voor dus het feest gaat niet door, maar ik vond het wel aandoenlijk.
Verder sluit ik me aan bij Primavera.

Annet
14-07-2014 om 23:25
En zo ziet iedereen het anders
Een 13-jarige lijkt mij prima geschikt om als achtervang te fungeren voor een 9-jarige. Zeker als ze in 2e klas VO zit.
Of de 9-jarige dat aankan, hangt af van het kind. Als ze haar grote zus accepteert als degene die de leiding heeft, kan dat prima.

creabea
15-07-2014 om 09:57
inderdaad!
Dat is wel lief van je oudste Abel! Misschien hangt het af van wat voor type kind de oudste is? Sommige kinderen van 13 zou ik best even een paar uurtjes laten oppassen, maar ik heb ook wel buurkinderen van 14-15 jaar die ik mijn kinderen niet zou toevertrouwen.

Abel
15-07-2014 om 14:21
oppassen
Het oppassen zelf vind ik ook geen probleem, ze zijn nu ook regelmatig samen thuis en dat gaat altijd prima (een stuk beter vaak dan wanneer ik er ook bij ben) Het zit hem voor mij meer in de combinatie van een aantal factoren. Zo is jongste nogal een fladderaar in het verkeer en komt ze op het eind van de week vaak wat moe en 'needy' uit school. En oudste krijgt het wat drukker volgend jaar met extra activiteiten op school, wat mij betreft gaat ze daar eerst even rustig aan wennen. Ik denk dat ik het rond de kerstvakantie nog eens bekijk. Het is inderdaad een lief aanbod van de oudste. Dat ze daar geld voor zou kunnen vragen is nog geen seconde in haar opgekomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.