Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Renata

Renata

31-10-2013 om 14:53

Daten met kinderen

Ik heb een vriendin die alleenstaand is met twee kinderen (8 en 10).
Zij vertelde me laatst dat ze aan het daten is en dit ook soms thuis doet.
Dus de date komt bij haar thuis als de kinderen naar bed zijn.
Ik heb hier een heel raar gevoel bij, dat is toch schadelijk voor de kinderen?
Of kan dit wel?
Wat vinden jullie?

ligt eraan wat ze doet met de date?

Als ze zich de eerste avond laat nemen op de keukentafel lijkt me dat iets minder gepast wellicht, maar ze zal 's avonds toch ook wel eens visite krijgen van een vriendin ofzo.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2013 om 15:17

Nouja

Beter dat dan wanneer de kinderen nog wakker zijn.

Is het altijd dezelfde man, of komt er wekelijks een nieuwe onbekende man over de vloer? In het eerste geval vind ik het eigenlijk heel normaal, voor de tweede situatie zou ik zelf niet kiezen.

Knurf

Knurf

31-10-2013 om 15:42

schadelijk?

als de kinderen al naar bed zijn, en de date niet bij die kinderen in bed kruipt, zie ik echt niet in wat daar schadelijk aan is. Die kinderen merken er toch niks van?

Renata

Renata

31-10-2013 om 16:00

Verwarrend?

Ja, gewoon een date moet kunnen misschien. Een date is een keer blijven slapen. Ze vertelde de kinderen dat hij kwam logeren. De date was een bekende van de kinderen. Maar kinderen zijn toch ook niet gek?
Daarbij moet ik vertellen dat een van de kinderen PDDNOS heeft, autisme en dus al slecht tegen veranderingen kan. Het lijkt me zo verwarrend voor ze. Maar misschien kan ik het me zelf gewoon niet voorstellen dat je dat doet met kinderen erbij (ze slapen wel, maar toch, ze worden ook wel eens wakker?).

Waarom schadelijk?

Zelfs al zouden de kinderen een keertje van bed af komen, zolang ze hen niet naakt aantreffen op de bank volkomen onschadelijk.
Je antwoord op een eventuele vraag van de kinderen, wie is dat, hoeft alleen maar te zijn, ik heb dingen te bespreken met deze meneer.

Het verdere "hoe en wat" vertel ik mijn kinderen ook niet als er iemand van een verzekering, een vereniging of van mijn werk o.i.d. thuis met me bespreekt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-10-2013 om 16:30

vrienden

Wat is - voor de kinderen - het verschil tussen een date en een gewone vriend of kennis die langs komt? Niets toch? Ze is toch vrij om in haar eigen huis bezoek te ontvangen?
Maar bovenal: ik denk dat het niet aan ons is om een vriendin van jou te veroordelen… Het is een volwassen vrouw die haar eigen leven leidt en dat mag ze doen op de manier die zij wil. Daar hoeven wij geen mening over te hebben (tenzij ze die vraagt).

hoe moet ze anders aan een partner komen ook

ze kan toch ook niet aldoor een oppas regelen en zelf tot diep in de nacht bij haar date blijven. Dit lijkt me wel een geschikte oplossing voor als je kinderen hebt die niet tegen veranderingen kunnen.

Of is ze niet op zoek naar een vaste relatie, maar alleen naar one night stands? Kijk, dát lijkt me geen fijne gewoonte als je kinderen hebt waarvoor je verantwoordelijk bent. Of zijn het verkeerde types waarmee ze afspreekt?

wanda

wanda

31-10-2013 om 17:43

amper

Als het iemand is die ze amper kent zou ik hem nooit thuis willen ontvangen. Maar iemand die ze al een paar keer heeft ontmoet en echt een serieuze kandidaat is kan natuurlijk best over de vloer komen.
Het ligt eraan hoe oud die kinderen zijn, een kind kan ook nieuwsgierig zijn en niet in bed blijven. En dan zou een hele rits van kandidaten wel wat schadelijk zijn.

Renata

Renata

31-10-2013 om 17:51

Misschien kan het wel

Het zijn dates via een datingsite. Soms een bekende, soms onbekend. Er is de laatste tijd geen serieuze kandidaat geweest en ik betwijfel of ze daar echt naar op zoek is op dit moment.
Het zou inderdaad eigenlijk best moeten kunnen, op voorwaarde dat ze hem niet bespringt waar de kinderen bij zijn natuurlijk en het 'rustig' houdt. Maar dat laatste weet ik niet, haar kennende... Maar goed, ik heb er een wat rustiger gevoel bij nu.

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 19:45

hmm

Het enige wat ik zie is dat ik het niet prettig vindt om een onbekende voor het eerst bij mij thuis te ontvangen maar dat staat los van kinderen. Bedoel je dat misschien? Dat ze eerst op openbaar terrein moet afspreken?

Hmmm

Als je je zo'n zorgen maakt, waarom bied je dan niet aan om eens op de kinderen te passen zodat ze buiten de deur kan daten?

Je kan je niet voorstellen dat je 'zoiets' doet met kinderen erbij zeg je. Correct me if i'm wrong, maar dit komt me echt over als de reactie van iemand die zelf het geluk heeft gehad de goeie te trouwen (beslist geen vanzelfsprekendheid) en die zich niet voor kan stellen hoe het zowel praktisch als emotioneel is om er alleen voor te staan. Het is zo makkelijk om te wijzen als je zelf in de gelukkige omstandigheden zit dat je het allemaal wel hebt......Waarom zou jij wel een gezellige avond mogen hebben met een man (de jouwe) en zij niet?

Renata

Renata

04-11-2013 om 12:05

Emine

Jawel hoor, van mij mag ze daten zo vaak en met wie ze wil. Alleen maak ik me zorgen over de kinderen als dit regelmatig bij haar thuis gebeurt. Ik zou dat zelf niet thuis doen. Maar ik vroeg me af of anderen dat ook vinden. Hoe anderen daar tegen aan kijken. Als ik haar puur zou veroordelen, zou ik deze vraag niet op dit forum hoeven stellen. En ik zou best op de kinderen willen passen Emine, maar ze woont in een andere stad....

Auto, bus, boot, trein.....

Je zou best op de kinderen willen passen, maar woont in een andere stad.

Getver, wat een slecht excuus om niets anders te hoeven doen dan je 'zorgen te maken.'

Linda

Linda

04-11-2013 om 20:15

Emine

Jak, wat een nare reactie.

je kunt ook vragen of het desondanks niet mogelijk is eens op te passen.

Knurf

Knurf

05-11-2013 om 07:30

waarom dan?

'Alleen maak ik me zorgen over de kinderen als dit regelmatig bij haar thuis gebeurt.'

Wat maakt dan dat jij je zorgen maakt? Want dat haal ik niet uit je posting. Sex hebben getrouwde ouders ook (anders zou niemand meer dan een kind hebben), dus dat kan het probleem niet zijn. Af en toe een nieuw iemand over de vloer lijkt me ook niet echt een probleem (of maken getrouwde mensen nooit nieuwe vrienden?).

Wat denk jij dat er met de kinderen gebeurt als de moeder date?

Renata

Renata

05-11-2013 om 11:14

Knurf

Goeie vraag. Ik denk dat ik me zorgen maak omdat de vader van de kinderen inmiddels geheel uit hun leven is verdwenen nadat hij continu beloftes aan de kinderen niet na kwam (niet komen opdagen met kerst en verjaardagen terwijl hij dit telefonisch beloofde, erg pijnlijk dus). De kinderen lijden daar al een hele tijd onder. En als er dan steeds nieuwe mannen komen (zij merken natuurlijk dat dit niet puur vriendschap is), dan lijkt dat me extra verwarrend voor ze. Een scheiding is natuurlijk al moeilijk. Dus als mijn vriendin buiten de deur date dan lijkt me dat verstandiger, dan bij hen thuis. Maar ik was hier niet zeker van, dus ik dacht 'laat ik het eens aan jullie voorleggen'.

Jaina

Jaina

05-11-2013 om 11:43

Renata

Het zou ook absoluut niet mijn keuze zijn om kinderen na een scheiding constant te confronteren met allerlei verschillende mannen. Ik vind dat inderdaad ook schadelijk. Ik weet niet of het echt schadelijk is maar het hoort absoluut niet bij het beeld wat ik mijn kinderen mee wil geven van relaties. Maar goed wat doe je er in de praktijk tegen? Je kan het een keer zeggen maar je vriendin zal het ongetwijfeld niet met je eens zijn. Dan houdt het op. Maar nee, ik zou het zelf ook niet op deze manier doen.

Jesse_1

Jesse_1

05-11-2013 om 13:04

Maar...

De date komt pas als de kinderen al naar bed zijn.
De kinderen hebben er dan toch helemaal niets mee te maken? Of komt het regelmatig voor dat de kinderen nog uit bed komen (en dan opeens een - steeds weer andere - vreemde man/vrouw op de bank aantreffen)?

Renata

Renata

05-11-2013 om 13:28

Jesse_1

Ik heb geen idee, maar de kinderen zijn 8 en 10 en gaan dus pas om half 9 naar bed en het is de vraag of ze slapen als er aangebeld wordt en hoe laat die dates dan komen.

Jesse_1

Jesse_1

05-11-2013 om 13:48

Renata

"Dus de date komt bij haar thuis als de kinderen naar bed zijn."
Dat schrijf je zelf in je openingsposting, dus daar ben ik vanuit gegaan.

En of het anders schadelijk is weet ik niet, maar als jij met een onbekende (potentieel toekomstige partner) afspreekt terwijl er nog 2 jonge kinderen door het huis ronddwalen - die je op een of andere manier ook nog naar bed moet begeleiden, lijkt me dat qua eerste date gewoon geen ontspannen begin. Dit dus ongeacht het effect op de kinderen.

Renata

Renata

05-11-2013 om 14:24

Jesse_1

Nee er lopen geen kinderen door het huis, dat denk ik niet, maar de vraag is of ze het merken terwijl ze in bed liggen en of jullie vinden dat dat dan onwenselijk is. Ik denk dat het niet goed is voor de kinderen, zoals Jaina ook zegt.
En nu ik zo alle reacties lees vraag ik me ook af of het wel veilig is. Het gaat om een eerste internetdate.

Jesse_1

Jesse_1

05-11-2013 om 16:29

Maar...

Jaina heeft het over constant confronteren met allerlei verschillende mannen. Ik lees echt nergens terug dat dit gebeurt.
Als zij gewoon afspreekt terwijl de kinderen in bed liggen, lijkt mij dit voor de kinderen niet schadelijk. Zij worden er toch niet mee geconfronteerd? Hoogstens merken ze dat mama bezoek heeft als ze in bed liggen, dat kan ik toch echt niet onder schadelijk vatten.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om thuis met een vreemde man af te spreken, als het niet klikt moet je hem maar weer je huis uit weten te werken!

Knurf

Knurf

05-11-2013 om 18:12

lastig

'Ik denk dat ik me zorgen maak omdat de vader van de kinderen inmiddels geheel uit hun leven is verdwenen nadat hij continu beloftes aan de kinderen niet na kwam'

Watr je in feite zegt, is dat de moeder haar leven niet mag oppakken omdat de vader steken heeft laten vallen. Gevoelsmatig snap ik dat, maar het is natuurlijk niet reeel. Zeker als je bedenkt dat de moeder wellicht ook jarenlang heeft geleden onder het gedrag van de vader, kun je haar toch niet kwalijk nemen dat ze weer probeert om een beetje gelukkig(er) te worden?

Rare reden

Dat je je zorgen maakt vanwege de vader vind ik een rare reden. Ik vind hem zelfs gekronkeld. Alsof het aan het dategedrag van moeder ligt dat de kinderen (mogelijk) hebben opgelopen van wat vader heeft gedaan en/of dat minder zou zijn als moeder niet zou daten. Bovendien: een scheiding betekent dat je uit elkaar bent en een van de moeiljke dingen daarin is dat de kinderen duidelijk gemaakt zal worden dat dit definitief is en het niet meer goed komt en ouders op dat stuk opneiuw beginnen....

Maar ik vind eerlijk gezegd dat je je opstelt als een vriendin zoals je die na je scheiding neit kunt gebruiken. Je helpt niet, je hebt zuiver commentaar, waarbij ik denk dat je dit geeft vanuit de gelukkige omstandigheden wel een goede relatie te hebben. Als je ene argument wegvalt, kom je met het volgende. Je lijkt gewoon besloten te hebben dat het niet goed is en daar blijf je bij. Ik weet natuurlijk niet hoe je tegen je vriendin bent, maar als je mijn vriendin zou zijn en zo commentaarderig zou zijn zonder verder ook maar een beetje hulp te bieden, zou de vriendschap snel over zijn.

8 en 10

Ik heb ook een single vriendin met een dochter van nu 12. Ze heeft nu een vriend, maar had daarvoor dates.
De eerste dates wel op een publieke plaats (ik zou met in dit geval eerder om haar veigheid zorgen maken), maar daarna ook thuis. En die dochter begreep ook heus wel dat mama een vriend zocht en dat ze ook wel eens met iemand vrijde. Op die leeftijd kun je dat prima vertellen.
Die dochter logeerde wel eens bij ons en dan had ik het er met haar over. Haar grootste 'probleem' was dat die mannen vaak ook kwamen eten en dat ze sommige echt stom vond of dat haar moeder dan stom deed (ik geloof dat je moeder verliefd zien doen altijd 'stom' is). Verder wel giebelen natuurlijk, maar dat was het. Ik zou echt geen problemen zien.
Vraag de kinders anders een gezellig een weekend te logeren, doe leuke dingen met ze, dan heeft moeder de handen ook even vrij. Daar steun je het hele gezin denk ik meer mee.
Loes

Renata

Renata

07-11-2013 om 09:50

Conclusie

Mijn conclusie is dat het dus niet perse schadelijk is voor de kinderen als mijn vriendin date terwijl de kinderen in bed liggen en er iets van mee krijgen.
Ik zou er zelf niet voor kiezen om (internet)dates thuis uit te nodigen. Ik zou op een neutralere plek afspreken. Dat zou ik voor mezelf willen, maar vooral ook voor de kinderen die beschadigd zijn door de scheiding. Maar het is dus niet schadelijk, dus zal ik er niets van zeggen. Ik kan inderdaad oppas aanbieden, maar het feit dat ik zelf kinderen heb, en zij in een andere stad woont maakt dat lastig. Ik kan misschien een oppas betalen, dan kan ze ergens afspreken. Ik ga er nog even over nadenken. Het is in elk geval een hele opluchting, want ik zat er over in. Bedankt voor jullie bijdrage!

Renata

Renata

07-11-2013 om 09:55

ps. Emine

Ik weet niet of je het bewust doet, maar je bent nogal veroordelend en negatief. Alsof ik vingerwijzend ben vanuit een gelukkige liefdesrelatie. Wie zegt dat ik een relatie heb? Ik ben puur bezorgd over de kinderen en dat is het. Als de kinderen lijden onder wat mijn vriendin zou doen, dan maak ik me in de eerste plaats zorgen over de kinderen en niet of ik een leuke vriendin ben.

Klopt

Het klopt dat ik negatief reageer op je posting. En dit is inderdaad bewust. Ik zei idd dat ik het idee heb dat je je vriendin veroordeelt vanuit een relatie, ik kan anders het onbegrip namelijk niet plaatsen.
Daarnaast vind ik het zo gemakkelijk om te roepen dat je bezorgd bent om de kinderen maar verder niet concreet iets te doen. Het is de hype van dit moment denk ik. Iedereen mengt zich maar in elkaars leven en in elkaars opvoeding. Afblijven!, denk ik dan. Leven en laten leven. En pas als er echt iets gebeurt waarvan je zegt: nu moet ik ingrijpen anders komt het niet goed met de kinderen, dan heb je recht van spreken. Anders doe je met je bezorgdheid meer kwaad dan goed. Ik ga er vanuit dat deze moeder verder gewon haar best doet, het is niet gemakkelijk om alleenstaand te zijn en kritiek zonder hulp terwijl er niet echt iets aan de hand is, is dan echt heel vervelend en kan iemand een duw de verkeerde kant opgeven. Ik zie 'zorgen om de kinderen' (algemeen) als veelgebruikt argument om iemand je eigen mening op te leggen/je in iemands leven te mengen over zaken die je geen barst aangaan. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Renata

Renata

07-11-2013 om 15:59

Nog een keer Emine

Ik vind 'zorgen om de kinderen' absoluut geen excuus argument om me met iemands leven te bemoeien. Ik heb het al druk genoeg met mijn eigen leven. Maar niet als het om kinderen gaat. Ik vind trouwens dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft om in te grijpen als een kind niet veilig opgroeit. Dat hoeft niet meteen een telefoontje naar Jeugdzorg te zijn. Dat kan ook door iemand te ontlasten, oppas aan te bieden etc. En veel te weinig mensen zetten die stap, juist uit angst 'om je met andermans zaken te bemoeien'. Als ik me zorgen maak over een kind dan bemoei ik me er graag mee. Maar die zorgen moeten wel terecht zijn!

Mijn posting op dit forum had daarom als enig doel; is deze situatie echt verontrustend? Zo ja, dan ga ik me er mee bemoeien, in welke zin dan ook. Maar ik ga me er dus niet mee bemoeien, want het is niet echt schadelijk voor de kinderen.

Oke

Oke, eens dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.