Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
herfst

herfst

31-05-2012 om 23:05

De r en de g

Hoi!
Zoontje van volgende week vier jaar heeft nog moeite de letters r en g. Hij kan ze los wel zeggen maar gebruikt ze niet tijdens het praten.
Bijv als je zegt 'zeg eens ggggg' dan lukt dat goed maar het woord 'nog' blijft 'no'

Weet iemand of dit nog bij de leeftijd hoort? Mag horen? Ik ben beetje bang dat het voor hem vervelend kan worden op school of gaat dat zijn motivatie zijn ?

Herfst

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

01-06-2012 om 08:29

Mijn dochter

Mijn dochter had op die leeftijd ook moeite met die letters (en de K).

Wij zijn naar een logopediste geweest en die gaf aan dat het op zich (nog) normaal is op die leeftijd en dat zolang het kind er geen problemen van ervaart ze er niets aan doen.

Nu had onze dochter er wel problemen mee (Ze ging bv tegen vriendinnetjes schreeuwen omdat ze haar niet verstonden). Dus is er wel een behandeling gestart. Overigens alleen voor de g en de k. De R kon ze nog niets mee omdat dochter nog geen duidelijke voorkeur voor de 'tong' of de 'keel' R.

Tango

Tango

02-06-2012 om 23:06

De r

Hoeft op 4 jaar nog niet goed uitgesproken te worden. Daar doet de logopediste pas iets mee als het met 6/7 jaar nog niet goed gaat. Het zou dan dus alleen om de g gaan. Ik zou het nog even een half jaartje aankijken en als het dan nog niet lukt naar een logopediste gaan. Of je kind moet er inderdaad veel hinder van ondervinden.
Kinderen van 4 jaar moeten in principe voor anderen (en ook vreemden) te verstaan zijn. Met alleen de g en r die niet lukken moet dit niet heel lastig zijn lijkt mij. Onze zoon had destijds moeite met veel meer letters op die leeftijd. Wij zijn dan ook al gestart met logopedie voordat hij naar school ging. Hij heeft anderhalf jaar logopedie gehad. Als het maar om 1 letter gaat kan dit natuurlijk veel sneller gaan.

herfst

herfst

03-06-2012 om 21:51

Meer

Hi
Het zijn meer letters, ik heb er nog eens op gelet en ook nk bijvoorbeeld is lastig. Veel vreemde mensen verstaan hem vaak niet meteen en herhaalt hij allés een paar keer.
Goed ik ga toch eens informeren wellicht

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

BigSister

BigSister

04-06-2012 om 22:05

Sterker nog, voor jarigen geldt dan 75% van wat ze zeggen voor een vreemde verstaanbaar moet zijn. Ik vind het ook niet heel erg hoor!

Voor 4 jarigen moet dit zijn. Op het moment dat ze naar school gaan...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.