Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De Sint in groep vijf

Ik ben er niet goed in. Het merendeel van groep vijf gelooft nog in de Sint, maar zeker de helft daarvan heeft veel te veel vragen. Ze zien de losse eindjes, de dingen die niet kloppen en willen weten hoe en wat maar ik kan het niet maken om de waarheid aan het licht te brengen natuurlijk. 

Schoolbreed is gevraagd om het aan de leerkracht te melden als een kind in de onderbouw/middenbouw het geheim weet, zodat je weet wat je tegen sommige kinderen kunt zeggen en tegen andere juist niet. Maar niks gehoord dus op basis van die info geloven ze allemaal nog. 

Het mysterie en het Sinterklaasjournaal veroorzaken veel onrust. Hoe goed is het voor kinderen dat we dit zo in stand willen houden? 

Peiling

Tot welke leeftijd is het nog leuk om in Sint te geloven
73 stemmen
23%
23%
38%
8%
5%
0%
1%

Mijn kinderen zaten op een basisschool waar vanaf groep 5 al surprises gemaakt werden. Toen bij mijn oudste het vragen stellen in groep 4 begon heb ik het na de Sint verteld. Mijn jongste wist in groep 1 al hoe het zat, omdat zijn opa in het pak kroop op de basisschool. 
Ik heb gestemd voor 8 jaar dat is echt de grens wat mij betreft. 
Eerlijk gezegd vind ik kinderen in groep 5 die nog in het verhaal geloven heel raar.

Sinds roetveegpieten zijn mensen heel herkenbaar. Het was niet hoi Piet maar hoi Marjolein. Dat is echt! Marjolein was van te voren al jaren zwarte piet. Ik lees en hoor steeds meer mensen die de sinterklaastraditie niet meer willen en dan dat kinderen met Kerst cadeautjes krijgen. Wel moeilijk als er ouders zijn die wel aan sinterklaas doen en er is een groot deel die niet meer doen aan "het geheim".

Ik heb 7 gestemd. Ik heb een kleinzoon van zes. Die gelooft nog, maar ik denk wel dat volgend jaar het maximum zal zijn. Dan is hij 7 en een paar maanden. 
Over het Sinterklaasjournaal e.d. heb ik nogal een mening. Ik vind het leuk gedaan, daar gaat het niet om, maar ik vind het ook veel te lang duren. Al die opgebouwde spanning....het is teveel. Sintjournaal, aandacht voor Sint en Piet en schoen zetten op school, aandacht op de clubjes, ik merk dat ze er hyper van worden.
Toen ik klein was (oma spreekt) en ook nog bij onze eigen kinderen hing er veel meer mysterie om het hele gebeuren. Wij zagen de intocht en verder niet constant overal Sint en Piet. Het was spannend op een andere, veel rustigere manier. Nu vind ik het echt een overload.

watertoren schreef op 22-11-2025 om 07:50:

Sinds roetveegpieten zijn mensen heel herkenbaar. Het was niet hoi Piet maar hoi Marjolein. Dat is echt! Marjolein was van te voren al jaren zwarte piet. Ik lees en hoor steeds meer mensen die de sinterklaastraditie niet meer willen en dan dat kinderen met Kerst cadeautjes krijgen. Wel moeilijk als er ouders zijn die wel aan sinterklaas doen en er is een groot deel die niet meer doen aan "het geheim".

Dat valt wel mee hoor. Een paar goed geplaatste vegen maakt iemand ook niet zo snel herkenbaar. Er is eens een filmpje geweest waar de juf zich voor de klas (!) als Sinterklaas verkleedde. Voor de kinderen wàs ze daarna Sinterklaas. Zo werkt dat dus blijkbaar. Als ze de Pieten gaan herkennen zijn ze de "gelovige periode' gewoon voorbij.

groep 5 nog in sint geloven? Te bizar

Bakblik schreef op 22-11-2025 om 07:37:

Mijn kinderen zaten op een basisschool waar vanaf groep 5 al surprises gemaakt werden. Toen bij mijn oudste het vragen stellen in groep 4 begon heb ik het na de Sint verteld. Mijn jongste wist in groep 1 al hoe het zat, omdat zijn opa in het pak kroop op de basisschool.
Ik heb gestemd voor 8 jaar dat is echt de grens wat mij betreft.
Eerlijk gezegd vind ik kinderen in groep 5 die nog in het verhaal geloven heel raar.

Ja vind ik ook erg laat.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 08:09 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 07:56:

[..]

Dat valt wel mee hoor. Een paar goed geplaatste vegen maakt iemand ook niet zo snel herkenbaar. Er is eens een filmpje geweest waar de juf zich voor de klas (!) als Sinterklaas verkleedde. Voor de kinderen wàs ze daarna Sinterklaas. Zo werkt dat dus blijkbaar. Als ze de Pieten gaan herkennen zijn de de "gelovige periode' gewoon voorbij.

Dit! 

En herkennen ze ze nog niet in groep vijf, dan neem je als ouder de beslissing om het te vertellen. Vind ik dan. 

Nu wordt er van alles verzonnen door ouders om het geheim toch maar niet te laten ontdekken. De smoezen van die ouders staan her en der ook haaks op elkaar, krijgen de kinderen onenigheid over hoe het nu echt zit...😆

Rekenenisleuktaalook schreef op 22-11-2025 om 08:09:

[..]

Dit!

En herkennen ze ze nog niet in groep vijf, dan neem je als ouder de beslissing om het te vertellen. Vind ik dan.

Nu wordt er van alles verzonnen door ouders om het geheim toch maar niet te laten ontdekken. De smoezen van die ouders staan her en der ook haaks op elkaar, krijgen de kinderen onenigheid over hoe het nu echt zit...😆

Ja eens. Ervan genieten is goed, maar eindeloos rekken niet.

Lekker laten gaan. Laat het ze gewoon zelf ontdekken. Hier kun je gewoon geen leeftijd aankoppelen. De kinderen vertellen het in groep 5 onderling echt wel aan elkaar. Daar hou je dus alleen de nog echt gelovige over. Die nemen dat nog niet aan van klasgenootjes. Heerlijk toch dat ze nog van die magie kunnen genieten? 

Toen ik als kind naar groep 5 (net 8 geworden) ging werd mijn moeder gesommeerd door de juf om het te vertellen. Want ja suprises. Dat heeft me wel een klein trauma opgeleverd. Mijn klasgenootjes geloofde ik gewoon niet. Mijn moeder moest ik wel geloven. En dat hele suprise argument is natuurlijk totaal onzinnig. Wij doen als volwassen al jaren suprises, gewoon naast de gelovig kinderen. En ook de oudere broers/zussen laten trots zien wat ze aan suprises gemaakt/gekregen hebben. Dat is gewoon net zo'n gegeven als al die andere dingen die met Sinterklaas te maken hebben.

Er komt echt vanzelf een moment dat het magische denken eraf gaat. Dan gaan ze er zelf over nadenken en komen met vragen. De weder vraag: hoe denk jij dat dat gaat? Volstaat dan prima. Tot ze op een gegeven moment zelf de conclusie trekken dat het echt niet kan kloppen. Daar gaan ze er vanzelf mee naar hun ouders die ze dan het "geheim" uit de doeken kunnen doen. En daarbij de instructie het geheim te bewaren.

sommige kinderen stellen vroeg vragen, andere moet je echt uit de droom helpen. 
Ze hebben allemaal een twijfel fase.  
En sommigen zijn heel opportunistisch denken als ze weten dat ik niet meer geloof dan krijg ik ook geen kadootjes meer dus zeg dat ik maar niks.
Maar in de zomer van het jaar dat ze 8 worden is het wel tijd om ze uit de droom te helpen.
Of als de spanning te veel oploopt wel eerder natuurlijk.

Bij ons werden vanaf groep 5 ook lootjes getrokken. Als er al eens iemand was die nog geloofde, kwamen ouders wel weg met het verhaal dat sinterklaas het te druk had om alle klassen af te gaan.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 08:20 Topicstarter

RaSa schreef op 22-11-2025 om 08:11:

Lekker laten gaan. Laat het ze gewoon zelf ontdekken. Hier kun je gewoon geen leeftijd aankoppelen. De kinderen vertellen het in groep 5 onderling echt wel aan elkaar. Daar hou je dus alleen de nog echt gelovige over. Die nemen dat nog niet aan van klasgenootjes. Heerlijk toch dat ze nog van die magie kunnen genieten?

Toen ik als kind naar groep 5 (net 8 geworden) ging werd mijn moeder gesommeerd door de juf om het te vertellen. Want ja suprises. Dat heeft me wel een klein trauma opgeleverd. Mijn klasgenootjes geloofde ik gewoon niet. Mijn moeder moest ik wel geloven. En dat hele suprise argument is natuurlijk totaal onzinnig. Wij doen als volwassen al jaren suprises, gewoon naast de gelovig kinderen. En ook de oudere broers/zussen laten trots zijn wat ze aan suprises gemaakt/gekregen hebben. Dat is gewoon net zo'n gegeven als al die andere dingen die met Sinterklaas te maken hebben.

Er komt echt vanzelf een moment dat het magische denken eraf gaat. Dan gaan ze er zelf over nadenken en komen met vragen. De weder vraag: hoe denk jij dat dat gaat? Volstaat dan prima. Tot ze op een gegeven moment zelf de conclusie trekken dat het echt niet kan kloppen. Daar gaan ze er vanzelf mee naar hun ouders die ze dan het "geheim" uit de doeken kunnen doen. En daarbij de instructie het geheim te bewaren.

Maar het gaat dus over kinderen die het geheim aan het ontrafelen zijn maar die niet de vraag terug krijgen over hoe ze zelf denken dat het is. 

Bij ons op school willen we het voor de oudere kinderen ook leuk houden dus vanaf groep zes mag er in de klas hardop gepraat worden over het niet echt bestaan van Sint. Over de grotemensengekkigheid in het Sinterklaasjournaal etc. Ouders worden daarover in augustus al ingelicht. Paar jaar terug wist bijna iedereen het geheim dan al wel, nu waren er meer dan een handje vol die het nog niet wisten. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 08:23 Topicstarter

RaSa schreef op 22-11-2025 om 08:11:

Toen ik als kind naar groep 5 (net 8 geworden) ging werd mijn moeder gesommeerd door de juf om het te vertellen. Want ja suprises. Dat heeft me wel een klein trauma opgeleverd. Mijn klasgenootjes geloofde ik gewoon niet. Mijn moeder moest ik wel geloven. En dat hele suprise argument is natuurlijk totaal onzinnig. Wij doen als volwassen al jaren suprises, gewoon naast de gelovig kinderen. En ook de oudere broers/zussen laten trots zien wat ze aan suprises gemaakt/gekregen hebben. Dat is gewoon net zo'n gegeven als al die andere dingen die met Sinterklaas te maken hebben.

Ik vind het ook wel sneu dat een hele klas dan door heeft dat er eentje nog in de Sint gelooft. Hoe naar voor een kind als anderen daar heimelijk om lachen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 22-11-2025 om 08:23:

[..]

Ik vind het ook wel sneu dat een hele klas dan door heeft dat er eentje nog in de Sint gelooft. Hoe naar voor een kind als anderen daar heimelijk om lachen.

Dit ook. Dat kind voelt zich echt niet fijn als hij erachter komt dat de rest "het" allang wist.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 08:31 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 08:24:

[..]

Dit ook. Dat kind voelt zich echt niet fijn als hij erachter komt dat de rest "het" allang wist.

Ik vind het ook zo leuk als kinderen net niet meer geloven en heel erg hun best doen voor de kleintjes. Dat vind ik magischer dan die kinderen die in hun geloof worden gehouden omdat het zo leuk is voor de kleintjes. 

Jaren geleden heb ik eens een ouder erop gewezen dat haar oudste wel heel heel veel vragen had. Zij vond het nog leuk dat hij het niet wist. Ik vertelde dat ik dacht dat het ook heel leuk voor hem kon zijn om mee te doen in het grote mensen verhaal. Dat jochie kwam zo trots naar school na een paar dagen. Hij schreef voor mij een briefje over het geheim en beloofde het nooit aan kleintjes te zullen verklappen. Gaf mij dat stiekem in de pauze. Zo lief! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.