Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De Sint in groep vijf

Peiling

Tot welke leeftijd is het nog leuk om in Sint te geloven
75 stemmen
23%
23%
40%
8%
5%
0%
1%

Eens met herfstappeltaart, voor mijn gevoel was Sinterklaas vroeger veel magischer. Nu is hij vrijwel overal. 

Mijn dochter zat op de peuterspeelzaal van de Vrije School en daar werd het Sinterklaasjournaal pas geschikt geacht vanaf 12 jaar. Dat is natuurlijk behoorlijk bizar maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige jonge kinderen te spannend is. 

Mijn dochter was 8 toen ze vragen begon te stellen, toen heb ik het haar verteld. In groep 5 waren er bij haar nog 1 of 2 kinderen die geloofden. We vieren wel nog steeds Sinterklaas, ik vind het een mooie traditie. 

Ik wens jullie allemaal een sfeervolle Sinterklaas-tijd en natuurlijk een gezellige pakjesavond! 

Ik ben ook verbaasd dat ze in groep 5 nog allemaal geloven. Mijn ervaring het merendeel gelooft nog in groep 3, in groep 4 wordt al flink getwijfeld en een deel weet al hoe het zit en in groep 5 gelooft nog een enkeling.
Mijn kinderen geloofden in groep 5 niet meer het jaar daarvoor twijfelden ze al sterk en dat vond ik het moment om na 5 december te vragen wat ze nu echt dachten.  
Op die leeftijd praten ze er zelf ook over met vriendjes en over het kind wat nog wel geloofde in groep 5 werd toch wat lacherig gedaan. Bij mijn kinderen ook vanaf groep 5 surprises.

Als ouder zou ik een kind voor groep 5 al vertellen hoe het zit zeker als er zo getwijfeld wordt. Ik vind het dan toch pijnlijk worden om maar te blijven draaien en liegen.
Maar ja als je als leerkracht in groep 5 de waarheid vertelt heb je waarschijnlijk de poppen aan het dansen. Ik zou niet te veel mee gaan in hun vragen, zeg dat je het zelf ook niet weet en aanraden om het aan hun ouders te vragen.
Doen jullie in groep 5 surprises? Dan zou ik de aandacht daar vooral op vestigen. 

Ik heb 7 gestemd omdat mijn kinderen in een combigroep 5-6 zaten en surprises gingen maken. Ik heb ze het allebei in de zomer verteld, toen waren ze 8. 7 was dus het laatste jaar dat de geloofden.
Ik weet nog dat zoon van vriendin voor zijn 10 verjaardag sint en pieten op visite kreeg en dat mijn zoon echt verbaasd was daarom, hij was toen 2 jaar jonger. Gelooft hij nog, mam?    Vriendin wilde niks vertellen en kind geloofde nog steeds half half

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 08:58 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 22-11-2025 om 08:42:

Ik ben ook verbaasd dat ze in groep 5 nog allemaal geloven. Mijn ervaring het merendeel gelooft nog in groep 3, in groep 4 wordt al flink getwijfeld en een deel weet al hoe het zit en in groep 5 gelooft nog een enkeling.
Mijn kinderen geloofden in groep 5 niet meer het jaar daarvoor twijfelden ze al sterk en dat vond ik het moment om na 5 december te vragen wat ze nu echt dachten.
Op die leeftijd praten ze er zelf ook over met vriendjes en over het kind wat nog wel geloofde in groep 5 werd toch wat lacherig gedaan. Bij mijn kinderen ook vanaf groep 5 surprises.

Als ouder zou ik een kind voor groep 5 al vertellen hoe het zit zeker als er zo getwijfeld wordt. Ik vind het dan toch pijnlijk worden om maar te blijven draaien en liegen.
Maar ja als je als leerkracht in groep 5 de waarheid vertelt heb je waarschijnlijk de poppen aan het dansen. Ik zou niet te veel mee gaan in hun vragen, zeg dat je het zelf ook niet weet en aanraden om het aan hun ouders te vragen.
Doen jullie in groep 5 surprises? Dan zou ik de aandacht daar vooral op vestigen.

We doen geen surprises in groep vijf. Ik stuur ze met vragen inderdaad naar hun ouders maar die geven er allemaal ook maar een draai aan en dat leidde van de week tot behoorlijke discussie waarom de boot in ons dorp niet de boot is uit het Sinterklaasjournaal. 

Ik denk dat er echt wel een aantal zijn die het al weten maar dat is niet door ouders bevestigd. Dus ze geloven denk ik niet allemaal meer, maar wel meer dan de helft. 

Knip

Vroeger kreeg je van de iets oudere kinderen te horen dat het tweetal niet bestond, je combineerde die nieuwe info met de twijfels die je al had, en voila, je geloof ebde snel weg. Geen enkel trauma, geen enkele moeite.

Dat men tegenwoordig langer "gelooft" zou kunnen liggen aan het sinterklaasjournaal, dat echt op een serieuze manier allerlei feiten verzint die er vroeger niet waren. Vroeger was dat ook niet nodig.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 09:33 Topicstarter

Oproepje voor de rest van dit topic: 

Gelieve van dit draadje geen discussie te maken over de kop kleur van de Pieten. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 09:34 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 09:21:

[..]

Wat een bullshit (excusez le mot)

Eens! 

Niet de moeite om te quoten, nu staat het er twee keer. 

Zou je de inhoud van de quote willen verwijderen? 

Zoon heeft nooit geloofd en vanaf groep 3 kwamen er kinderen mee naar huis die ook niet geloofden maar dat thuis nog niet durfden te laten blijken. 

Mijn kind sprong van groep 3 naar een combinatie klas van groep 5/6. Daar bleek ze dus met haar 7 jaar de enige te zijn die nog geloofde. 
Ze is toen met een briefje ("wil je kind even bij je houden") voor de directeur de klas uitgestuurd. Ondertussen heeft de juf met de andere kinderen besproken om het geheim te houden.
Het was schattig, want het werkte. 
Het jaar erop hebben we het haar wel verteld, maar achteraf kijkt ook kind er liefdevol op terug.

Rekenenisleuktaalook schreef op 22-11-2025 om 09:34:

[..]

Eens!

Niet de moeite om te quoten, nu staat het er twee keer.

Zou je de inhoud van de quote willen verwijderen?

Gebeurd.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 09:48 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 09:46:

[..]

Gebeurd.

Dank je, ik heb het ook gemeld, hopelijk kan het verwijderd worden. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 22-11-2025 om 09:48:

[..]

Dank je, ik heb het ook gemeld, hopelijk kan het verwijderd worden.

Goedzo.

ik vind het bijzonder dat schoolbreed aan de ouders gevraagd wordt, te melden of een kind het wel of niet weet. Er zijn ook kinderen die het wel weten, maar tegen het Sinterklaasfeest zelf toch weer helemaal meegezogen worden door de magie. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is.

Vaak genoeg denken ouders ook nog dat het kind nog gelooft, terwijl het allang van buurtkinderen heeft gehoord dat het allemaal nep is. Dan nog verhaaltjes blijven spinnen als ouders, lijkt me eigenlijk schadelijk voor de vertrouwensband. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

22-11-2025 om 10:12 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 22-11-2025 om 09:51:

ik vind het bijzonder dat schoolbreed aan de ouders gevraagd wordt, te melden of een kind het wel of niet weet. Er zijn ook kinderen die het wel weten, maar tegen het Sinterklaasfeest zelf toch weer helemaal meegezogen worden door de magie. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is.

Vaak genoeg denken ouders ook nog dat het kind nog gelooft, terwijl het allang van buurtkinderen heeft gehoord dat het allemaal nep is. Dan nog verhaaltjes blijven spinnen als ouders, lijkt me eigenlijk schadelijk voor de vertrouwensband.

Het is meer dat gedeeld is hoe wij ermee omgaan en dat het handig is als leerkrachten weten als kinderen het geheim kennen. 

Bij ons geldt dat in groep 1,2 en 3 ervanuit wordt gegaan dat iedereen gelooft. In 4 en 5 doen we alsof iedereen gelooft, maar eten we dat dat niet meer zo is. In 6, 7 en 8 gaan we ervanuit dat iedereen het weet en dat er dus openlijk over gepraat kan worden in de eigen klas. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.