Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ouderwetsje

ouderwetsje

03-09-2015 om 15:19

De telefoon discussie


Lusithania

Lusithania

04-09-2015 om 09:37

Krullevaar en Marsy

Na even googelen heb ik het gevonden.
Je hebt wel een telefoon nodig voor verificatie van een telefoonnummer maar dan zou zelfs Temet het moeten kunnen als ze een tablet heeft (met haar oude Nokia)

http://dottech.org/173326/how-to-install-whatsapp-on-any-android-tablet-tip/
http://www.whatsappfor.org/news/whatsapp-tablet/

Molleke

Molleke

04-09-2015 om 09:57

maar wat

hadden jullie dan verwacht van zo'n appgroep. Dat ze de problematiek rond de vluchtelingen gingen bespreken of misstappen in de gezondheidszorg . Tuurlijk gaat het nergens over maar is dat erg.....?

Hier heeft dochter abbo van 9 euro en kan ook te allen tijde apppen, internetten. Zit wel een MB limit op maar dat houdt ze zelf heel goed in de gaten. Jongste is net naar groep 7 gegaan. Heeft een oud toestel van mijn man die ze thuis af en toe gebruikt. Heeft nog geen behoefte aan een eigen telefoon. Ben benieuwd wanneer dit wel gaat gebeuren.

Leuk Flanagan

Zo'n onafhankelijk denkend kind dat NIET aan een mobiel of smartphone wil. Vanwege de onvermijdelijke controle en inbreuk op je privacy, de dwang om die dingen te beantwoorden, door je moeder.

angel3

angel3

04-09-2015 om 10:56

hier ook niet

Zoon is nu naar VO en kreeg een telefoon voor zijn verjaardag in april. Daar hadden wij voorwaarden aan gesteld en als het een samsung galaxy of iphone moest worden mocht ie zelf bijbetalen. Dat vond hij niet nodig. Op de app worden zelden goede heldere zinvolle afspraken gemaakt en is het meer de ik ga koffie drinken klets. Geeft niet, ook leuk maar hem boeit het niet en hij deed er dus niks mee.
Dat zal kind afhankelijk zijn.
Dochter van 10 taalt er ook niet naar. Die vind het appen ook niet interessant. Wel spelletjes maar die heeft ze op haar ipod die ze zelf gekocht heeft vorig jaar.

Ik heb wel een tip trouwens voor abo: choozze.
o euro!
Eenmalig afsluitkosten en verder niks.
100 mb, 100 minuten, 100 sms per maand.
Meer dan genoeg voor nu.

Lusithania

Lusithania

04-09-2015 om 11:13

Angel3

Dat klinkt goed!
En de website ziet er goed uit.

mama2

mama2

04-09-2015 om 11:57

Tijden veranderen

en te snel ook denk ik wel eens...

En dan kan ik het nog steeds niet nodig vinden....alles bij die kids gaat via de app. Afspraken, herinneringen dat ze morgen bijvoorbeeld boek A mee moeten nemen en ga zo maar door. De tijden zijn gewoon razend snel veranderd.

Wij hebben een ab voor hem afgesloten voor 9 euro per maand. Daar zit bellen-sms in en 500mb internet. Eerst had hij enkel bellen, maar daar moest hij dan wel betalen voor sms. Hij moet mij laten weten of hij ergens is aangekomen als hij alleen weg gaat naar bijvoorbeeld de tennis etc. dus dat tegoed ging al snel op aan smsen. Vandaar het abbo. We hebben er wel een lok op gezet dat hij niet boven zijn bel-internet bundel kan. Zo weet ik dat we ook maar 9 euro per maand kwijt zijn en hij maar voor 9 euro klusjes hoeft te doen Mee betalen vind ik niet meer dan logisch, ik moet er ook voor werken en vind het geen probleem een 11 jarige kennis te laten maken met de wereld waar je alles moet betalen.

viola

viola

04-09-2015 om 12:14

lastig

als kinderen géén smartphone hebben, merk ik.
Dochter had 'm al vroeg, zeker groep 6 denk ik. Ik had er geen problemen mee, vond het alleen maar zeer handig. Ze gebruikte 'm toen niet zoveel. In groep 8 (vorig schooljaar) is ze 'm echt explosief veel gaan gebruiken en ging het een zeer grote rol spelen in het sociale verkeer. Zonder zou ze beslist veel gemist hebben. (Hoeft natuurlijk niet erg te zijn maar dochter mist niet graag iets)
Haar beste vriendin had er wel één maar die ging stuk. Het was voor dochter lastig vriendin te pakken te krijgen in de vakantie. Appte wel naar haar moeder maar moeders appen niet altijd even efficiënt die reageerde vaak gewoon niet.
Last minute wijzigingen in afspraken maken, het loopt allemaal net even soepeler met smartphone. Ik vind het ook gewoon veiliger, als ze alleen op stap zijn. Zelfs verdwalen hoeft niet meer met maps etc etc.

Angel3

Hee, da's een goeie tip! Maar hoe zit het als je onoplettend bent en buiten die 100MB gaat? Of is dat op de een of andere manier te voorkomen? Dat je er een datalimiet op zet of zo?

Lusithania

Lusithania

04-09-2015 om 12:48

Anneque

Ik wilde dat ook al weten.
€0,15 per min/MB en €0,07 per sms zijn de kosten buiten de bundel.
Het bedrag wordt per automatische incasso afgeschreven.

Viola, veiliger?

De meeste kinderen,pubers die beroofd zijn, zijn beroofd van hun mobiel.. Het zichtbaar vasthouden vb spelletje doen al wachtende op de bus/ tram of door te luisteren naar muziek mbv oortjes, is een signaal voor een vlugge dief. Mijn neefje (12) is één keer beroofd. Hij moest onder dwang van een mes zijn mobiel afgeven.

Maar hoe deed jij dat vroeger als je op de fiets naar de sportvereniging ging?
Aan iedere bushalte hangt een kaart. Wie er dan niet uit komt, kan ook een passant vragen om de weg.

Met een mobiel heb je alleen eerder contact met elkaar. Je kind belt wanneer je haar kan ophalen, vroeger sprak je een vaste tijd af.

Onderweg

Voor onderweg heeft dochter haar smartphone veilig weggeborgen, diep in haar tas. En maakt gebruik van een eenvoudige mobiel onderweg.

Vera

Vera

06-09-2015 om 15:50

wat is het beste?

Altijd een lastige keuze en een discussie die wel bij elke ouder voor komt: wel of geen mobiel. Zo ja, wanneer dan? Het belangrijkste is om dit niet af te laten hangen dat "iedereen al een mobiel heeft", maar dat het er vooral om gaat hoe je dit aan pakt. Kan jouw kind meekomen in de klas, zonder gepest te worden of buitenspel gezet te worden als hij als enige geen mobieltje heeft? Welke keuze stel je je kind dan voor: zelf betalen of mobieltje krijgen?

Er zijn meerdere onderbouwde artikelen over geschreven, zoals deze: http://www.vtcoaching.nl/jeugd/mobiel-telefoon-gebruik-bij-jongeren/ of http://www.goedkoopste-iphone.nl/info/beste-iphone-aanbieding-abonnement-voor-kind-tiener/

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 15:55

Hier

Mijn oudste bleek in groep 8 het enige kind zonder mobiel. Die hebben we haar dus gegeven hoewel het plan was om haar pas in de brugklas een telefoon te geven. Jongste kreeg vorig jaar (groep 6) een telefoon van haar vader. Dat vond ik wat aan de vroege kant, maar er bleken al heel wat klasgenootjes te zijn om mee te appen.

angel3

angel3

06-09-2015 om 17:07

je krijgt een sms bij chooze

Je krijgt een sms bij 80 % en een bij 100 %. Ze geven wel aan dat het slim kan zijn om het ook zelf via een app bij te houden maar dat kan afwijken van wat zij bijhouden. Na ja wij checken het af en toe maar hij is eraan gewend alleen op de wifi te gaan. Verder belt hij nuawelijks en sms al helemaal niet.

Lusithania

Lusithania

06-09-2015 om 17:19

Internet

Dat Choozze klinkt goed maar hoeveel kun je met 100 mb?
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten.

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 17:47

Alleen wifi

Dat is wel een dingetje. Ik heb zelf een onbeperkte databundel, met 500 MB snel en de rest traag. Laatst had jongste filmpjes zitten kijken op mijn telefoon. Helaas was de wifi uitgevallen dus ze had er in een kwartiertje mijn hele databundel doorheen gejast. Er waren wel sms'jes gekomen, maar daar mag ze niet naar kijken. Was dus wel een beetje balen, dat ik de rest van de maand zonder internet zat.
De kinderen hebben dus een abonnement/prepaid zonder internet, en dat missen ze ook niet echt. Op school en bij vriendinnen kunnen ze gewoon op de wifi daar.

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 18:36

Chooze

Maar hoe werkt dat dan? Krijg je veel reclame of zo? Hoe kan zoiets gratis zijn?

GS

GS

06-09-2015 om 19:03

spelletjes

Mijn zoon heeft een telefoon gekregen in groep 8. En dan bedoel ik: een te-le-foon, om te bèllen dus. Het was nl nodig ivm bereikbaarheid. Ik ga geen dure gadgets kopen alleen om spielerei. Dat vind ik waanzin om aan toe te geven eerlijk gezegd. Nou moet ik zeggen dat groep apps niet zo aan mijn zoon besteed zijn, niet in groep 9 en ook vorig jaar in de brugklas niet, toen hij wel een smartphone had.

angel3

angel3

06-09-2015 om 19:11

Chooze en 100 mb

Met 100 mb kun je niet veel. Maar dat hoeft niet. Zoon kan overal op wifi en hij niet geen YouTube gaan kijken zonder wifi. Hij heeft het nu 3 maanden en gaat prima. Voor een kind/puber is het zat. Vind ik dan. Streamen en foto's op instagram zetten doet ie thuis maar. Onderweg kan hij appen. Daar is het voor.
Het kan zo goedkoop omdat wellicht veel mensen 100 mb wel te weinig vinden en dus bijkopen of het onbeperkte abonnement nemen. Verder zeiden wij gekscherend en met knipoog dat het zo goedkoop is omdat het t mobile netwerk is. Daar hoor ik soms geklaag over maar hier in randstad heeft zoon nog geen problemen gehad ermee.

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 19:16

maar

Het gaat me niet om die 100 mb maar 100 gratis belminuten en 100 gratis smsjes, daar heb ik jarenlang 5/6 euro voor betaald zonder mb's.

Krullevaar

Volgens mij niet, ik weet bijna zeker dat min. Moeder geen sim heeft, ze gebruikt de app alleen maar als ze WiFi heeft, zal het eens navragen

Lusithqnia

Ja inderdaad! Zo iets is het bij mijn moeder ook heeft een telefoon uit het jaar 0

angel3

angel3

07-09-2015 om 09:59

jamie

We betalen met ons allen ook al jaren veel te veel voor de telefoonabonnementen en zeker in het buitenland. Dus ja het kan. We kennen meer mensen die dit al langer hebben. Enige is wel dat je een eigen telefoon moet hebben. Dus het is sim only, ook met nummerbehoud.

Smartwise opvoeden

Net een geweldig boek over dit onderwerp uit de bieb 'Smartwise opvoeden' Gaat niet alleen over het wel of niet geven/laten hebben van een smartphone en dergelijke maar ook over hoe je wilt dat je kind (en jullie gezin) hiermee omgaat (en met alle andere digitale middelen in en om huis).
De iRules die de schrijfster van dit boek heeft opgesteld toen haar zoon een iPhone kreeg zijn hier http://www.janellburleyhofmann.com/irules-the-book/ te lezen

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2015 om 17:45

Toevallig

Hadden we het er deze week nog over. We waren geneigd (oudste zit in groep 6) om te wachten tot de middelbare school, maar toen bedachten we dat de meeste kinderen als ze op het VO komen al ervaring hebben met mobieltjes en wat er op dat moment ook door mag gaan voor sociale media.

Toen bedachten we dat het waarschijnlijk slim zou zijn om ze daar in groep 8 mee te laten beginnen zodat ze 'beslagen' op het VO komen.

En wij zijn digtaal zeer vaardige maar verder erg ouderwetse ouders met een voorlopig zeer beperkte dosering van beeldschermtijd.

Mia9

Mia9

07-09-2015 om 20:26

Mening bijgesteld

Ook wij wilden er pas voor het VO aan, maar uiteindelijk toch in groep 8 een oude smartphone van ons met prepaid kaartje aan dochter gegeven: grote voordeel Was dat We voor het hele app-gebeuren beetje over de schouder konden meekijken, en dat toen de klasse-app escaleerde, juf daar aandacht aan kon besteden.
Het heeft ons vertrouwen gegeven dat ze er verstandig mee om ging, op het VO zouden We dat nooit van zo nabij hebben kunnen volgen..

creabea

creabea

07-09-2015 om 23:00

Ad Hombre

He Ad, ik denk dat jij (jullie) en wij een beetje hetzelfde omgaan met beeldschermgebruik en we hebben volgens mij kinderen in dezelfde leeftijd. Onze kinderen weten wel dat ze maar weinig met een schermpje mogen spelen, maar accepteren het prima. Hier dan ook geen facebook, (zelfstandig gebruik van) youtube en whatsapp voor de kinderen vooralsnog, wel spelletjes als minecraft.

Onze oudste (9, groep 7) taalt nog niet naar een telefoon, en ik hoor ook niet dat zijn vriendjes (oudsten zijn 10-11 jaar) er al een hebben. Misschien komt het doordat wij zelf aardig van de telefoon af kunnen blijven, ik weet het niet. Ik heb nog niet zo de verwachting dat hij over een jaar wel een telefoon moet hebben van zichzelf, eerlijk gezegd; of de hele klas moet in de loop van dit en volgend schooljaar ineens aan de telefoon gaan. Hoe zit dat met jouw oudste dan, wil die al wel graag een eigen telefoon?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-09-2015 om 06:52

creabea

Hij wil er wel een maar voorlopig vooral voor de spelletjes Een vriendinnetje heeft wel al een smartphone, maar als ik hem dan vraag of hij niet - via mijn smartphone - met haar wil whatsappen - wil hij dat niet echt. Deze vakantie heeft hij wel een paar keer gemaild met zijn beste vriend.

Het speelt zo te zien nog niet echt een rol in het sociale leven van groep 6 hier, maar dat moet op het VO wel heel anders zijn.

Ik ben geen Apple fan, maar misschien is een iphone wel handig als hij er aan toe is dan kan ik in iedere geval zelf bepalen welke apps er op komen (zonder store password kun je niets installeren).

lisbeth

lisbeth

09-09-2015 om 13:59

Oudste

Kreeg halverwege groep 7 mijn oude iphone. In het begin nauwelijks gebruikt vanaf groep 8 dagelijks omdat ze een behoorlijk eind naar school moest fietsen. Zeheeft een telefoon met internet abonnement. Nauwelijks belminuten of sms'jes. Haar vo school ligt op drie kwartier reizen en op deze manier is ze altijd bereikbaar. De klasse app kijkt ze niet naar, daar wordt je ook gek van. Paar honderd apps op 1 middag.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 14:13

groep 7

Onze oudste (9) zit in groep 7 en op 2 kinderen na (van de 30) heeft iedereen een eigen telefoon met simkaart en kunnen ze dus in de groepsapp. Ik had een paar jaar geleden ook gedacht dat ik tot groep 8 kon wachten, maar het is zo snel gegaan.

Ze bespreken trouwens ook moeilijk huiswerkopgaven. Voor de rest is het kletspraat en om af te spreken.

Zoon heeft nu nog alleen een prepaid tegoed en belt niet, maar als hij naar het VO gaat dan krijgt hij wel een klein abonnementje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.