Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ouderwetsje

ouderwetsje

03-09-2015 om 15:19

De telefoon discussie

Daar issie dan, de telefoondiscussie.
Wij hebben in het verleden (vanaf groep 6 ofzo) altijd gezegd, als je naar de middelbare gaat mag je een telefoon. Er waren altijd wel wat kinderen in de klas die een telefoon hadden, maar nooit veel.
Inmiddels zitten ze in groep 8 en willen ze een telefoon omdat iedereen er een heeft en er een groepsapp is en zij zijn de enige die geen telefoon hebben. Dus dat leidt tot een heleboel ruzies en oeverloos gezeur.
Mijn man en ik zijn nog altijd van mening dat een telefoon niet nodig is. En we willen niet bezwijken voor gezeur of voor argumenten 'dat iedereen er een heeft'.
Het gaat ze ook niet om het nut of de bereikbaarheid, maar puur om de wifi, de app en andere spielerei. Ze hebben al tablets en mogen gamen achter de pc. En vanaf de middelbare zal dat alleen maar toenemen, dus nu gewoon even niet.
Zijn wij nu zo ouderwets? Hoe staan jullie daar in? En vooral als je daarover een duidelijk afspraak heb gemaakt.


Zelfde dilemma gehad

En toen ik zag dat de telefoon in groep 8 echt een belangrijke manier werd om te communiceren met klasgenoten, heb ik me bedacht. Ik herinnerde me nog goed hoe ik eindeloos met vriendinnen aan de telefoon hing, briefjes stuurde etc. Dat ging allemaal nergens over, maar het was ontzettend belangrijk voor me. Nu gaat dat allemaal via whatsapp. Het gaat werkelijk nergens over (soms ook wel trouwens, dan spreken ze met zijn allen af om ergens te voetballen), maar het bleek ontzettend belangrijk voor mijn zoon. En inderdaad, in groep 8 "had iedereen er één". Normaliter geen argument voor ons, maar omdat het hier om het contact met leeftijdgenoten ging, nu wel.
Dus: hij kocht/kreeg (ongeveer 50/50) er een in groep 8. Heeft hem dat jaar ontzettend veel gebruikt, vnl vanwege de groepswhatsapp. Hij zou veel gemist hebben zonder dat ding.

Half a twin

Half a twin

03-09-2015 om 15:55

Mening bijstellen

Ik vond een smartphone een mooi cadeau voor de 12de verjaardag. Dochter kreeg hem op haar 12e verjaardag net als de meeste van haar klasgenoten. Jammer voor haar was dat ze pas in juni 12 werd maar ze heeft nooit gezeurd om hem eerder te krijgen.
Mijn plan is om zoon ook voor zijn 12de verjaardag een telefoon te geven. Er zijn in zijn klas vorig jaar groep 6 al heel wat kinderen met een telefoon maar die horen niet tot zijn vriendengroepje dus ik hoop dat het gezeur uit zal blijven.
Zou ook zomaar kunnen dat die telefoon er eerder komt, hetzij door groepsdruk of door andere factoren waardoor hij een telefoon echt nodig heeft.

Moni

Moni

03-09-2015 om 16:01

Kunnen ze de telefoon zelf betalen?

Hier werd dochter helemaal blij (6 jaar geleden) dat ze wel een telefoon mocht in groep 8, maar dat wij die niet gingen betalen.
Als ze wachtte tot de brugklas, zouden wij de telefoon betalen.
Binnen een week had ze een telefoon.

Misschien iets afspraken over dat ze mee moeten betalen. Smartphone is duurder dan simpel toestel toen.

soortgelijk

Wij hadden hetzelfde idee als jullie: met de middelbare school is het vroeg genoeg. Zoon had er ook geen behoefte aan.
Alleen: aan het eind van groep 8 bleek er een surprise-party georganiseerd te zijn door de moeder van één van de meisjes uit zijn klas. Kwam hij een paar dagen van te voren achter; alle organisatie was via whatsapp gegaan. Hij was de enige (ja echt) van de klas die daar niet in zat (of een ouder, maar wij willen niet dat 12-jarigen ge-o.h. op onze eigen telefoons). Is allemaal goed gekomen uiteindelijk, maar het heeft ons wel de ogen geopend hoe de jeugd tegenwoordig communiceert. En dat begint dus al in groep 8 (of eerder).

Zoon is nu begonnen op de middelbare school; heeft ook een telefoon met whats app, en negeert de groeps-app - te veel zinloos geklets. Maar maakt wel afspraken met klasgenoten over groepsopdrachten via z'n telefoon.

Lastig hè, idealen en opvoeden!

Hier ook al gezeur

Ons kind van 8(!) jaar vraagt al een jaar ofzo om een iphone. Droomt erover, zoekt op internet hoesjes voor de iphone die hij ooit gaat kopen, etc. Wij hebben hem heel duidelijk gemaakt dat er pas een telefoon komt als hij naar de brugklas gaat, en dat het zeer de vraag is of dat dan een iphone is. Het lijkt echter wel of dit bericht niet binnenkomt: Hij blijft hopen op (en hints geven over) een iphone.

Een maand of vier geleden heeft hij een tweedehands ipod gekocht, volledig zelf bij elkaar gespaard van zijn zakgeld, rapportgeld, etc. Werden we niet heel blij van (want in onze ogen niet nodig) maar het was zijn eigen geld dus verbieden vonden we ook niet oke. En hij is er zielsgelukkig mee, doet alsof het een iphone is en heeft het reuze druk met dat ding.

Wij zijn echt niet van plan om eerder dan eind groep 8/begin brugklas een smartphone toe te staan. Maar wie weet worden we op een gegeven moment zo gek van het gezeur dat dat ding er alsnog eerder komt

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 16:23

veranderen van mening mag best

maar je hoeft er niet voor te betalen. Dus stel voor dat kind zelf een tweedehands smartphone op internet koopt waarbij hij alleen de wifi gebruikt. Lijkt me een prima compromis. Het whatsappen is toch wel heel erg snel gegaan, mijn oudste zit nu in de vijfde en toen hij in groep 8 zat waren er een aantal aan het pingen met hun blackberry en de rest ging via hyves. Hij heeft nooit veel gegeven om whatsapp en heeft nu sinds kort weer een telefoon waar dat op kan maar hij wordt doodmoe van al die berichtjes. Mijn jongste gebruikt geen whatsapp, zit nu in de tweede, maar je merkt wel dat het een communicatiemiddel is wat er pas sinds kort is en dan moet je soms wel je mening bijstellen.

Overigens kun je het ook gewoon op je eigen telefoon doen en het hele gesprek dempen, dan hoor je geen geluidjes en als jij dat wil kan kind kijken.

Jaina

Jaina

03-09-2015 om 16:33

Van mening veranderen

Van mening veranderen doen we allemaal wel eens. Daar is niks mis mee. Je moet het leven met een zekere flexibiliteit tegemoet treden. Die mobieltjes is gewoon heel vlug gegaan. Mijn oudste kinderen kregen pas een mobiel toen ze ver op de middelbare school zaten en toen waren er nog heel veel kinderen in de klas zonder telefoon. Bij mijn jongste kinderen waren de mobieltjes er in de brugklas al en had al vlug bijna iedereen telefoon. Bij mijn nichtjes hadden ze op de basisschool al een mobiel.
Is het nodig? Nee, natuurlijk niet. Bijna niemand heeft een mobiel nodig. Het is handig maar je kan prima zonder.
Maar inderdaad als alle kinderen via de what's app communiceren dan valt je kind er buiten. Dat is ook wat sneu.
En zo'n smartphone is niet meer heel prijzig & je hebt overal wifi zodat beltegoed ook niet zo'n punt meer is. Je kan natuurlijk ook afspraken maken over de gebruik.
Ergens is het zelfs misschien handiger om een kind in groep 8 al een mobiel te geven. Dan kunnen ze er dan alvast mee experimenteren en leren dat je ook enige zelf-discipline moet bezitten (niet elke twee minuten kijken) om er goed mee om te gaan. In groep 8 heb je als ouder ook nog wat meer invloed.

Mijn jongste kinderen en nichtjes hebben geluk want mijn oudste kinderen wisselen regelmatig van telefoon en de oudere modellen worden dan doorgegeven aan de jongste kinderen. Zij hadden dus al jong vrij dure telefoons. Als ik het voor ze had moeten kopen dan was het bij een instap model gebleven.

Angela67

Angela67

03-09-2015 om 16:36

'computerafspraken

zolang de telefoon als spelletjesding gebruikt wordt gelden de computerafspraken (x tijd per dag etc). oudste doet niets bijzonders met telefoon aan whatsappen of mailen dus als hij 'm in z'n handen heeft dan weet ik het wel .

jongste van 11 heeft net al z'n spaargeld neergelegd voor een nieuwe telefoon! ik zei nog: wacht effe een jaartje (hij is net in gr 8 begonnen) dan betalen wij. En als je wacht tot sinterklaas betalen we een deel mee.
Maar hij wilde 'm nu, voor whatsapp en zo

Maar nogmaals; als hij erop spelletjes doet dan is het een computerding . .

gr Angela

Molleke

Molleke

03-09-2015 om 16:38

Ja ouderwets

Tenzij je het geld er niet voor hebt, dan wordt het een ander verhaal. Ik zou dat mijn kind gunnen.

Moni

Moni

03-09-2015 om 16:39

Zonder abonnement is ook een interessante optie

Dan gebruik je alleen maar wifi. Tweedehands is veel te vinden voor een schappelijk prijsje.

Precies

Hier ook alleen wifi en een piepklein abo'tje om mij te kunnen bellen als het echt nodig is. Bellen is nl zo 20e eeuw

o, ja, alleen internet via wifi

Dat is helemaal de norm.
En een beetje beltegoed om te kunnen bellen / sms-en als er geen wifi beschikbaar is, en papa of mama moeten weten waar je zit

dank jullie wel

Heel fijn, dit draadje, ik leer er een hoop van. Ik ben namelijk nog zo'n fossiel die alleen een oude Nokia heeft (nou ja, ik vind het zelf nog een relatief nieuwe Nokia. Tot een jaar terug had ik een echt oude Nokia). Prepaid.
Maar goed, zoon moet t.z.t. natuurlijk ook een telefoon en ik vroeg me al af: kan dat nog met een oude Nokia of moet het een smartphone zijn. Dat laatste dus, da's me nu wel duidelijk.

Kan dat eigenlijk ook prepaid, of is een goedkoop abonnementje voordeliger? Ook voor mezelf trouwens, ik moet toch aan de smartphone vrees ik (wordt steeds lastiger dat ik mijn e-mail soms dagen niet zie)

Groeten,
Temet

Jamie

Jamie

03-09-2015 om 21:37

Temet

Ik heb in mijn ogen de fout gemaakt door zoon een klein abo te geven van in ruim 4 jaar tijd 5/6 euro per maand. Eerst belde hij wel vaak, onderweg op de fiets in de brugklas maar na een poosje echt niet meer. Smsen doet hij wel omdat hij vaak op plekken is zonder wifi of ik ben zonder wifi. Beter was prepaid denk ik zo en wennen aan minder sms'en.

Het ligt er dus vooral aan of jij kan appen en of het de verwachting is dat hij veel belt/smst omdat hij geen wifi heeft en dus wellicht ver moet fietsen?

Moni

Moni

03-09-2015 om 21:44

Ja hoor, prepaid is prima

Mijn zoon heeft al twee jaar prepaid van Kruidvat maar er zijn meer goedkope versies. Juist door al die wifi's heb je heel weinig nodig.
Als je ook mobiel internet wilt, dan kun je dat ook prepaid regelen.
Ik zou daar zeker mee beginnen en als je eenmaal weet hoeveel je gebruikt kijken of een abonnement beter past. Inclusief internet zit je al snel op 7 euro per maand.

Voor jezelf kun je kijken naar de aanbieding van Aldi van deze week. Het is een Nokia Maar ook een smartphone met windows phone besturingsprogramma. Dat werkt op zich prima (volgens de kenners beter dan android) maar is niet zo geschikt voor pubers die apps willen voor android of iphone. Voor een volwassene die een smartphone niet zoveel gebruikt, is die prima en goedkoop. Prijs is 75 euro.

Op tablet

Op tablet kan je ook appen!

Femmel

Femmel

03-09-2015 om 22:02

nou ja, ouderwets... misschien een beetje

Tja, het hoort er tegenwoordig toch echt wel bij, sociale media en zo... ze missen dat toch wel veel contacten... ik zou wel telefoon blijven controleren en onze zoon heeft buitenshuis geen internet... tenzij hij ergens met open wifi zit...

Lusithania

Lusithania

03-09-2015 om 22:05

marsy

Hoe doe je dat, appen op je tablet?
Je hebt er toch een telefoonnjmmer voor nodig?

bieb63

bieb63

03-09-2015 om 22:07

Met een abo van Simpel van ca. 10,00 kom je een heel eind

Er vanuit gaande dat hij/zij niet uren belt (maar dat doen ze meestal niet), en er thuis wifi is, dan ben je eigenlijk voor zo'n 10,00 p/mnd klaar. Op het VO is ook altijd wifi en verder op veel andere plekken. Uiteraard wel afspraken maken dat er zo min mogelijk buiten wifi online wordt gegaan.
Overigens op de meeste VO's wordt ook vaak door school gecommuniceerd via whatsapp, dus ik denk dat in groep 8 het wel zinvol is om te beginnen met het handelen van zo'n smartphone.

Weet niet precies...

Mijn moeder heeft whats app op haar tablet en geen smart phone, ze kan met iedereen appen.

Met de tijd meegaan

Ik zou hem kopen die hippe telefoon. Niets zo leuk als zo'n oprecht blij koppie.
Ik heb geen kind dat hoge eisen stelt, geld verslindt of lijkt op rupsjenooitgenoeg. Dan is af en toe verwennen zo leuk!

Gratis

Nooit anders gehad dan prepaid hier. Dochter heeft Lebara en kan daarmee gratis sms-en en bellen met haar vader met Lebara.
Thuis is het appen op de wifi. Wel even in de gaten houden dat die dingen zo om het half jaar nieuw beltegoed nodig hebben.

Jesse_1

Jesse_1

03-09-2015 om 22:30

Welnee, geen abonnement!

Prepaid is prima.
Hier krijgen ze een telefoon als ze naar VO gaan, willen ze eerder dan sparen ze hem bij elkaar (geld vragen voor verjaardag).
Als ze naar VO gaan krijgen ze een minimaal abo zodat áls er iets is, dat ze kunnen bellen of SMS-en. (Ze moeten 10 km op de fiets, dus daar geen wifi).
Voor oudste was dat een abo van toen € 3,50. Middelste krijgt nu een abo van € 5 p/m, die we kunnen begrenzen op € 10 (voor het geval hij per ongeluk het internet aanzet...).

Nb vorig jaar was er idd 1 kind bij Middelste in de klas die géén telefoon had.

Abo

Kost hier €3. Vind dat een prettig idee, dat hij altijd kan bellen als er iets is. Hij heeft best een flinke OV-reis naar school, dus ik vind het geruststellend. En overal wifi joh, op school, in de bus. Gaat prima zo. Heb wel (bij aanschaf) de afspraak gemaakt dat ik in die telefoon moet kunnen. Dus geen codes erop die ik niet ken. Ik ga dan oeverloze geklets niet dagelijks monitoren, maar wil af en toe weten hoe de sfeer er is. Dat zal ook niet zo blijven, vermoed ik, maar zo voor het eerste jaar vond ik dat wel prettig.

alies

alies

04-09-2015 om 07:53

prepaid

Hier alleen prepaid van Aldi talk. Met 10 euro beltegoed doen pubers bijna 1 jaar. Op steeds meer plaatsen wifi. In geval van nood kunnen ze dan altijd nog bellen of smssen.

Lusithania

Lusithania

04-09-2015 om 08:42

internet ot

Op de nieuwe school van dochter is er geen wifi en ik vroeg mij af hoe dat het beste (en goedkoopste) prepaid geregeld kan worden.
Het zou dan vooral gaan om te kunnen appen.

Prepaid, en ook weer niets..

Oudste al jaren met prepaid, werkt goed. Soms ontvang ik een verzoek voot het doorsturen van een verslag op de pc naar een emailadres omdat kind dit nog vergeten was en dit ingeleverd moet worden. Of een sms dat kind bij een klasgenoot een presentatie gaat oefenen. Wel handig zo'n mobiel.

De jongste daarentegen, wilt geen mobiel/prepaid. Wel kunnen spelen maar puber wenst niet bereikbaar te zijn.
'Want vroeger hadden de mensen ook geen mobiel. En wisten ze zich in nood ook te redden.Vroeger moesten de moeders ook maar vertrouwen hebben in het feit dat kind hun niets geks deed en voor het avondeten thuis waren.'
Grrr.. Totdat de jongste mij een huiswerkverzoek gaat sturen via email, welke ik niet voordurend bekijk, en er consequenties aan vast zitten.

creabea

creabea

04-09-2015 om 09:18

hier speelt het helemaal niet!

mijn oudste gaat toch al naar groep 7 maar ik heb niet de indruk dat er al veel kinderen zijn met een telefoon, de vriendjes/vriendinnetjes van mijn kind in ieder geval niet. Ze zijn hier druk met pokemonkaarten.... die moet je wel hebben om erbij te horen

Opvallend is wel dat een buurjongetje die op dezelfde school zit maar 2 klassen lager, wel al sinds zijn 7e met een I-pod rondloopt en bij hem in de klas schijnt het wel belangrijk te zijn om telefoons te hebben, maar ook verkering, het eten/drinken van hippe drankjes en snoep etc.

Krullevaar

Krullevaar

04-09-2015 om 09:31

Marsy

Op een tablet/ipad kan je alleen appen als er een simkaart in zit. De meeste tablets/ipads hebben dat niet.

Krullevaar

Krullevaar

04-09-2015 om 09:34

Hier

Ik dacht ook dat ik het kon tegenhouden tot de middelbare school en mijn vriendinnen met iets oudere kinderen dachten al dat me dat niet ging lukken.

Dus zoon (nu gr 7) kreeg vorig jaar onze oude iphone3 met een prepaid tegoed. Bellen doet hij niet, wel appen en filmpjes kijken op de wifi. De klas heeft een groepsapp en vooral de meisjes appen er lustig op los. Ik ben blij voor hem dat hij kan zien wat er gezegd wordt en daarmee onderdeel blijft van de groep, maar de apps gaan werkelijk nergens over.

Wat wel leuk is, is dat hij nu ook in de familie app groep zit en mee kan lezen/kletsen met de familie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.