Moeder
05-03-2013 om 08:53
Dochter (10) menstrueert
Mijn dochter, ze wordt 11 volgende maand had gisteravond enorme pijn in de rug en kon niet slapen. Ze wist niet hoe ze moest liggen. Het is normaal zeker geen pieperd en wist dat er wel wat moest zijn. Toen ze gisteravond naar toilet ging was haar wcpapiertje een beetje rozig...
Vannacht samen op de bank geslapen en eerst een zetpil gegevene (had niets anders in huis voor haar) ook dat werkte niet. Uiteindeljk een nurofen gegeven (gebruik ik zelf ook met menstruatiepijn) toen is ze in slaap gevallen. Vanmorgen brak inderdaad de 1e menstruatie door...
Haar grote zus is twee jaar ouder en is twee maanden geleden voor het eerst ongesteld geworden....zusje was inderdaad lichamelijk ook al vrij ver. Flinke borstontwikkeling en schaamhaar.
Zijn er meer kinderen die hier al zo vroeg mee te maken hebben??

Maks
05-03-2013 om 16:39
Niet vroeg
10, bijna 11 is niet vroeg. Maar misschien wel voor mamma's gevoel

Knutselkei
05-03-2013 om 18:51
Hier
dochter was 10 jaar en 4 maanden, al erg lang(170 cm) en wat borstontwikkeling.( niet echt veel)

P
05-03-2013 om 19:30
Maks natuurlijk is dat vroeg!
De menarche komt meestal voor tussen de leeftijd van 11 en 14 jaar, maar kan plaatsvinden vanaf 9 jaar tot 15 jaar.
Ik vind 10 dus wel degelijk vroeg. Je kunt er niets aan doen maar zeggen dat het niet vroeg is vind ik wat te ver gaan.

Moeder
05-03-2013 om 21:17
Reactie
Lilian dat was helemaal vroeg zeg. Ik vind bijna 11 ook inderdaad heel jong. De meesten zitten toch rond 12-13 jaar.
Gelukkig kan ze er goed mee omgaan, maar niemand mag het weten....haar zus daarentegen was er trots op 2 maanden geleden..
maar op de basisschool leeft het natuurlijk ook nog niet.Ze ligt nu lekker te slapen, had nog wat slaap in te halen (en ik ook..)

Tango
05-03-2013 om 21:47
Ook
Vind het ook vroeg hoor. Op de basisschool zijn ze echt nog een uitzondering als ze dan al ongesteld zijn. Kan me best voorstellen dat haar oudere zus er blijer mee was. Gelukkig heeft ze die wel als voorbeeld.
Wel heftig dat het meteen zo pijnlijk voor haar was, hopelijk is dat niet elke keer zo. Dochter hier, bijna 12 heeft nu 1 keer een beetje bloedverlies gehad en wat buikpijn. Stelde eigenlijk nog niet echt iets voor. Van mij hoeft het ook nog niet hoor, niet dat ik haar nou te jong vind, maar ze moet vooral nog een beetje groeien. Ze is pas 1.45 m. en zit echt op een groeispurt te wachten.

Sjansje
05-03-2013 om 22:18
Bijna 10
Een week voor haar 10e verjaardag werd mijn dochter voor het eerst ongesteld. Ongeveer een jaar eerder begon ze borstjes te krijgen en ook oksel- en schaamhaar.
Ik was er nog helemaal niet aan toe
Maar mijn dochter ook niet. Ze is klassiek autistisch en heeft een matige verstandelijke beperking. Ze kan zichzelf niet verzorgen, moet dus ook op school (ZMLK) geholpen worden. Verder menstrueert ze vanaf het begin heel hevig, en is de week ervoor en de week zelf erg somber, huilerig en stil.
Daarom hebben we (samen met de huisarts natuurlijk)ervoor gekozen om haar de pil te geven. Ze slikt door, maar in de vakanties lassen we een stopweek in.
Dan zit ze in elk geval niet op school met dat gedoe.
Maar goed, hier dus ook...

troelahoep
06-03-2013 om 09:02
Gerelateerd aan lichaamsgewicht
ik heb wel eens gehoord dat de eerste menstruatie verband houdt met het lichaamsgewicht: meisjes zouden gaan menstrueren als ze ongeveer 48 kilo wegen. Biologisch gezien heeft het lichaam dan voldoende reserves om een zwangerschap aan te kunnen.
Als ik zo in mijn omgeving en in mijn jeugd kijk klopt die theorie wel. Stevige grote meisjes waren vroeg, dunne meisjes veel later.

Tineke
06-03-2013 om 09:19
Niet 48
Maar 40 kilo, vanaf 40 kilo kan het in principe gaan gebeuren. En andersom dus ook: als een vrouw zoveel afvalt dat ze onder die grens komt, zal de menstruatie waarschijnlijk stoppen.
Mollige meisjes menstrueren over het algemeen eerder dan tengere meisjes.

Mach
06-03-2013 om 09:21
Mamahippie
Ik denk niet dat het het gewicht is. Het is de puberale ontwikkeling waardoor een kind zwaarder en vrouwelijker wordt. Eerst de groeispurt en dan de menstruatie.
Mijn beide dochters waren met 11 ongesteld. Toen waren ze geen 48 kilo. De oudste is nu 16 en net 48 kilo. De jongste is 13 en zal nooit 48 kilo worden denk ik.
Beide zijn ze wel volledig ontwikkelde vrouwen. EN ondanks hun gewicht prima in staat een zwangerschap te volbrengen. Ze zijn half aziatisch
Bij jouw theorie zal het gros van de aziatische vrouwen nooit gaan menstrueren.

Mach
06-03-2013 om 09:25
Mollig versus tenger
Maar die meisjes zijn ook mollig omdat ze zich tot vrouw ontwikkelen. Mollige meisjes met alleen vet en nog geen vrouwelijke ontwikkeling worden echt niet ongesteld

Tineke
06-03-2013 om 09:25
Mach
Zie mijn reactie. Niet 48, maar 40. Dat halen aziatische vrouwen ook wel, toch?

Mach
06-03-2013 om 10:10
Heksenvet
mijn eerste posting kruiste die van jou! Daarom lijkt het wat raar. Maar 40 kgr kan ik me inderdaad iets bij voorstellen. Mijn jongste had dat gewicht niet bij haar eerste menstruatie,nu twee jaar later op haar 13e net wel Ze is wel "mollig"in de zin van een klein vrouwtje van 1.50.met een gewicht van 41 kgr

P
06-03-2013 om 10:20
Volgens mij
Volgens mij is de menarche meer hormonaal bepaald en erfelijk. Het vervolgens weer STOPPEN van de menstruaties kan komen door het lichaamsgewicht.

Tineke
06-03-2013 om 10:22
Mach
Ik geloof ook, dat het beide kanten op werkt. Dus lichaamsgewicht bepaalt inzetten puberteit, en andersom.
En dus ook andersom: als meisjes in de puberteit komen, maar vervolgens anorexia krijgen, zet het niet verder door. Of als ze al wel ongesteld werden, stopt dat, en komt het pas terug als er weer voldoende lichaamsgewicht is. Ik geloof ook dat er ooit een studie was gedaan naar jonge ballerina's, die inderdaad door training en gering lichaamsgewicht, gemiddeld een stuk later ontwikkelden dan leeftijdsgenootjes.

Tineke
06-03-2013 om 10:42
Er zijn op internet veel onderzoeken te vinden dat obesitas zorgt voor een vroege puberteit, dus voor meisjes vroeg ongesteld worden.
Helaas kan ik op de computer waar ik nu op werk deze linkjes niet openen. Deze wel: http://www.kennislink.nl/publicaties/vroege-ongesteldheid-geen-verband-met-obesitas-op-latere-leeftijd
Hierin gaat het over wat anders, maar wel wordt een aantal keren genoemd dat obese meisjes eerder ongesteld worden. Ook las ik ergens dat hoe meer vetcellen een kind heeft, hoe meer oestrogeen afgescheiden kan worden, dus hoe eerder in de puberteit.

Vic
06-03-2013 om 14:46
Vroeg
In de groep 8 van mijn oudste zaten minimaal 5 meisjes die al ongesteld waren. Dochter was ruim 11 toen het begon, maar in vergelijking met haar moeder (10) en haar tante (9) vond ik het eigenlijk niet vroeg.

Moeder
06-03-2013 om 23:43
Ben ik weer
Dochter is inderdaad forser dan klasgenootjes maar ze is zeker niet dik. Er zit nog een fors meisje bij haar inde klas en ik denk dat zij ook al zo ver is, of bijna. Voor de rest zijn het veel kinderen die bijna een kop kleiner zijn en echt helemaal plat en recht zijn ;-0
Erfelijk bepaald dacht ik ook altijd maar dat gaat hier dus niet op. Ik was 13, oudste 12 en jongste dus 10

Moeder
07-03-2013 om 21:57
Nog een vraag
Dochter zit nu al in over het ponykamp deze zomer, als ze dan maar niet ongesteld is...
Gebruiken jullie jonge dochters al tampons of laat je zomers de menstruatie uitstellen (weet ook niet of dat zomaar kan..)

Vic
08-03-2013 om 10:44
Nee
Tampons wil ze niet (ik heb het al regelmatig aangekaart) en uitstellen doen we ook niet. Ponykamp lijkt me nog niet zo'n probleem, maar tijdens een strandvakantie is het wel zonde.

Marie
08-03-2013 om 11:27
Hoi
Onze meiden waren dan wel al 12 toen ze voor het eerst ongesteld werden en ik heb ze gelijk de over de voordelen van tampons verteld (hygiënischer, geen "broeierige" maandverbanden, etc.). Dat het best wel eng kan zijn om ze de eerste te gebruiken bijvoorbeeld. En dat ik het niet voor ging doen, maar dat ze rustig de tijd moesten nemen om het uit te proberen. Beiden hebben het de tweede menstruatie uitgeprobeerd en ze vonden het gelijk prettig in gebruik.
Oudste heeft ook al twee keer de menstruatie uitgesteld met Primolut voor ponykamp trouwens. Ging ook prima.
Het is wel handig als ze regelmatig ongesteld is natuurlijk, dan kun je gemakkelijker uitrekenen wanneer de menstruatie uitgesteld moet worden.
Daar is tegenwoordig ook een handige App voor - P tracker.
succes

zomer
09-03-2013 om 13:07
Niet erfelijk
ik kreeg mijn eerste menstruate met 14, mijn zus met 10, en dat was 30 jaar geleden. Dat hoorde ik pas laasts toen mijn dochter van 11 vroeg wanneer ze het zal krijgen en ik antwoorde 'nog lang niet, in onze familie etc....'
Heeft dus niets te maken met dat de kinderen hedendags veel vroeger ontwikkeld zijn.

Knutselkei
13-03-2013 om 10:37
Dochter
had t boek"t opgroeiboek voor meisjes"en kwam meteen de 2de dag naar beneden. Mam in het boek staat dat ik meteen tampons mag en dat die er zijn met een stokje eraan om t goed te doen, die wil ik. Dus mams op naar t Kruitvat om Tampax te koepn, schrok van de prijs, peoh wat waren die duur.
En dochter gilde daarna van de trap: ik ben een natuurtalent, het is meteen gelukt!!! ( en mams lag onderaan de trap dubbel, later toch maar even gezegd dat ze dat maar niet meer moest roepen waar anderen bij waren ) Ze vond het veel fijner zei ze, en wilde niks anders meer. snachts wel verband in het begin.
Maar 2 maanden later gebruikte ze al gewone tampons en na 4 maanden ook snachts. Met vakantie steeds goed uitgekomen met zwemkamp had ze er geen problemen mee.