Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter 10 wil sparen.

Mijn dochter wil al heel lang een nintendo ds. Nu vind ik die dingen onzin en zonde van het geld. Met haar verjaardag kreeg ze er dan ook geen. Ik heb gezegd, ga er zelf maar voor sparen. Ze krijgt alleen geen zakgeld, omdat ik dat steeds vergeet en zij ook. Ik dacht ,als ze nou klusjes gaat doen, kan ze hem zo bij elkaar verdienen.
maar wat voor een bedrag hoort er bij welk klusje?
Afwasmachine uitruimen en kamer opruimen horen er gewoon bij, dus daar wil ik geen geld voor geven. Maar bijv. een boodschapje doen of de auto wassen. Wat is jullie ervaring hierin?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

25-09-2008 om 09:07

Zoon spaart ook

Mijn zoon van ruim 7 spaart voor een Wii Hij krijgt ook nog niet echt zakgeld. Wel kan hij idd geld verdienen. Hij heeft een bloedhekel aan lezen, dus voor elke bladzij die hij extra leest (dus naast de verplichte 3 bladzijden) krijgt hij 20 cent. Het is een ADHD-ertje die elke ochtend voor 6 uur wakker is. Elke ochtend als hij tot 7 uur echt stil kan zijn krijgt hij ook 50 cent. Is hij in het weekend tot 8 uur stil dan krijgt hij een euro extra.
Brief naar de brievenbus brengen, tuin opruimen, tafel afruimen of dekken, en al dat soort kleine en vrij normale klusjes leveren hem ook 50 cent op als hij het tenminste direct als ik het vraag ook doet (moet ik erbij zeggen dat het zinnetje "wacht even, even dit nog doen, ik kom zo" en het dan nog heel lang duurt voor iets daadwerkelijk gebeurt, schering en inslag is hier). Een enorme stapel handdoeken opvouwen, wat hem best veel moeite kost, levert hem een euro op. Ach, en zo kan ik nog veel meer bedenken. De ene keer is het een euro, voor kleinere klusjes of dingen die vrij normaal zijn dat hij ze begint te doen, kan hij niet meer dan 50 cent verdienen. Ik ben er niet zo heel precies in hoor, hij houdt het zelf bij in een schriftje waarmee hij aan het eind van de week dan zelf op de proppen komt en ik hem moet uitbetalen In het begin leverde het hem elke week een behoorlijk bedragje op. De laatste tijd gaat het niet zo snel meer
We hebben al heel lang het plan om met sinterklaas geen pakjesavond te houden (hij is de jongste) maar voor allemaal samen een Wii te kopen. Maar dat weet hij nog niet Om hem toch het besef te geven dat een Wii veel geld kost, en hij zelf kwam met het idee ervoor te sparen, en we graag vooral 's ochtends heel vroeg wat meer rust wilden hebben, zijn we begonnen met hem geld te geven voor het 's ochtends tot 7 uur stil zijn. Daarna is hij zelf gekomen met de klusjes. En 't werkt, al is het de ene dag beter dan de andere.

Vera*

Vera*

25-09-2008 om 09:08

Zakgeld

Ik zou zelf zorgen dat je dochter haar zakgeld krijgt. Hier krijgen ze het nu een keer per maand. Dat werkt het beste, i.p.v. elke week zorgen dat je muntgeld hebt is het een keer in de maand betalen. Ik merk dat de kinderen daar echt naar uitkijken en het dus ook niet vergeten.
Bij een gezamelijk huishouden, waar ook je kind deel van uit maakt, horen klusjes en mijn inziens hoort daar geen beloning bij.

Merla

Merla

25-09-2008 om 09:39

Oei vera

"Bij een gezamelijk huishouden, waar ook je kind deel van uit maakt, horen klusjes en mijn inziens hoort daar geen beloning bij."
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
De normale dingen, zoals tafeldekken, vaatwasser leegruimen e.d., ok, maar er zijn ook klusjes die normaliter niet door een kind gedaan hoeven te worden. Ik vind het bijv. niet echt nodig dat mijn kinderen op een doordeweeksedag was gaan opvouwen oid. Daar mag dan m.i. best een beloning voor gegeven worden als het wel gedaan wordt. En zo zijn er nog veel meer dingen. Ik blijf nl van mening dat ook al maken kinderen deel uit van een gezamenlijk huishouden, ze niet een evenredig aantal werkjes/klusjes hoeven te doen als een ouder. Dus er blijven genoeg dingen over die je als extra kunt beschouwen.
Verder vind ik dat een beloning enorm kan motiveren. Zeker als het een bepaald doel voor ogen heeft.
Maar goed, dit is OT eigenlijk, sorry.

Vera*

Vera*

25-09-2008 om 09:46

Merla

Het spijt me maar ik vind het toch normaal dat de kinderen ook helpen met de was en stofzuigen. Niet dat ze het altijd moeten maar het hoort er gewoon bij. Net als zelf bed verschonen, vaatwasser uitruimen, tafel dekken, band plakken en gras maaien.

Merla

Merla

25-09-2008 om 10:01

Vera

Ik zeg ook niet dat het niet normaal is dat ze eens stofzuigen of helpen met de was. Maar goed, ik denk ook dat het uitmaakt hoeveel uur een kind aan school moet besteden, hoe lang ze van huis zijn en dat soort dingen. Als mijn kinderen een halve dag om huis heen hangen vind ik ook dat ze best meer kunnen helpen met dingen naast het bijv. uitruimen van de vaatwasser, tafeldekken e.d. Maar als ze 's ochtends voor 8 uur de deur uitgaan, pas rond 5 uur (of in het geval van mijn oudste pas na half 6) er weer inkomen en daarna nog druk zijn met huiswerk en of andere dingen zoals catechisatie e.d. dan hoeven ze van mij naast het uit- en inruimen van de vaatwasser, tafel dekken en afruimen en hun eigen kamer onderhouden, niet zo heel veel andere dingen te doen. Vrije tijd is ook belangrijk. Maar goed, dat hoort meer onder pubertijd denk ik.
Wat de basisschoolleeftijd betreft: ja, ook stofzuigen bijv. hoort er af en toe bij. Maar ik zie dat toch als extra naast de normale dingen eerlijk gezegd. En om ze te motiveren vind ik af en toe een kleine beloning best op z'n plaats. Dat hoeft niet perse geld te zijn, maar kan ook een poosje extra pc of tv tijd bijv.

Merla

Merla

25-09-2008 om 10:26

Tuurlijk

Tuurlijk hoort een beetje meehelpen in de huishouding erbij, dat ontken ik ook niet.
Maar af en toe een beloning ervoor, in welke vorm dan ook, werkt alleen maar motiverend. Dat hoeft ook niet elke dag of elke keer dat het klusje geklaard wordt, maar af en toe mag dat best. Ik zie dat trouwens ook niet als betaling, maar meer als waardering. Ook al is het heel vanzelfsprekend dat er meegeholpen wordt.
Maar goed, ieder zijn eigen manier hoor

margje van dijk

margje van dijk

25-09-2008 om 10:29

Ook eens met vera

Ik huiver voor het idee om geld te gaan geven voor doodnormale huishoudelijke klusjes. Dat hoort er gewoon bij. Ik ga dat niet apart belonen. Dat stuit me heel hard tegen de borst. Zelfs al zou ik ze vragen me een keer te helpen met de was opvouwen (volkomen utopisch in mijn geval, voorlopig, maar toch).

Terwijl ik het intyp, trouwens, bedenk ik dat we laatst de kinderen toch geld gegeven hebben. Ze hebben na de vakantie urenlang (zeg maar 6 uur lang) samen met mijn man in de tuin gewerkt. Daarvoor hebben ze ieder 5 euro gekregen. (Afzetters zijn we). Maar die beloning is hen niet van tevoren in het vooruitzicht gesteld. We vinden dat dit alle klussen in huis, groot en klein, gedaan moeten worden door de mensen die er wonen, dus ook de kinderen. Natuurlijk nemen wij het leeuwendeel voor onze rekening. Maar als ik de kinderen vraag iets te doen wat ze gewoon kunnen doen, dan vind ik dat ze daar geen geld voor moeten krijgen.

De mentaliteit die je daarmee stimuleert staat me radicaal tegen.

Geld verdienen is er op die jonge leeftijd nog niet bij. Behalve dan zakgeld en verjaardag-geld opsparen. Als hun wensen dat bedrag te boven gaan hebben ze toch echt pech gehad.

Margje

Merla

Merla

25-09-2008 om 10:50

Oei wat hypocriet margje :p

Geld verdienen is er op die jonge leeftijd nog niet bij. En toch geef je ze geld als ze in de tuin gewerkt hebben.. tssss
Nee, zonder gekheid. In principe ben ik het met jullie eens. MAar toch, maar toch... vind ik dat er uitzonderingen mogen zijn.
Allereerst denk ik, en dat is in ons geval in elk geval zo, dat het uitmaakt of een kind in deze leeftijd de oudste of de jongste is. Die van ons heeft 3 pubers boven zich die erg met geld bezig zijn. Nou moet ik eerlijk zeggen dat onze pubers zeer weinig doen in huis en dus ook niet toekomen aan geld verdienen met klusjes. Daar begin ik dus ook niet aan bij hun. LAat ze eerst maar eens hun handen laten wapperen omdat het gewoon doodnormaal is dat er meegewerkt wordt in een huishouding.
Maar in het geval van onze jongste, die dus nog geen (vast) zakgeld krijgt maar wel veel ziet van de drie boven hem, en dolgraag wil sparen voor zijn Wii, vind ik het wat anders. Die Wii komt er toch wel. Maar om hem het besef te geven dat je er met een beetje sparen nóg niet eentje kunt kopen, zo duur is het, vind ik dit een goede/leuke oplossing. Maar er blijven genoeg dingen over die hij gewoon moet doen omdat het zo hoort enheel normaal is dat hij meehelpt.
Bij de oudsten hebben wij ook nooit 'betaald' voor normale klusjes. Ik ben het in die zin dus wel eens met Margje dat je er een bepaald soort mentaliteit mee kweekt. En ook mij staat die mentaliteit radicaal tegen.
En om nog even terug te komen op de vraag van Natascha; ik denk dat het niet verkeerd is om náást heel normale klusjes ook klusjes kunt laten doen om die NDS te laten verdienen. Dan is ze heel bewust daarmee bezig. Doet heel bewust meer klusjes dan gebruikelijk en normaal is. Ik vind wel dat je daar onderscheid in kan en mag maken.

Guinevere

Guinevere

25-09-2008 om 10:56

Merla, eens (beetje ot)

Ik ben het reuze eens met je beloningssysteem voor je ADHD-er, Merla! Want juist voor zulke kinderen is het een extra prestatie om een klus goed af te ronden. Bovendien werkt zeker bij ADHD-kinderen een directe, duidelijke beloning héél goed. Daarom ben ik thuis ook van het stickersysteem afgestapt, dat motiveerde mijn 6-jarige ADHD-meneer niet genoeg. Maar elke dag een centje kunnen verdienen door te doen wat ik vraag, jaaaaaaah!
Verder kon ik vroeger thuis ook bijverdienen door grote schoonmaakklussen aan te pakken. Conform het systeem dat je je zakgeld gedeeltelijk moet verdienen. Alleen had ik een gat in mijn hand, dus sparen deed ik niet.

Yvonne

Yvonne

25-09-2008 om 11:12

Bankrekening

ook hier vergat ik vaak zakgeld te geven. Of had ik net weer geen los geld. Van een euro per week waar we mee begonnen waren hebben we 5 euro per maand gemaakt. Ik heb een rekening voor ze geopend, met een eigen pinpas, en het geld wordt via een automatische overboeking elke 1ste van de maand op hun rekening gestort.
Een nintendo wilden ze hier ook erg gaag hebben. Nu vind ik dat een ontzettend duur cadeau dus ik heb gezegd dat ze dan zelf aan de andere mensen die kwamen maar geld moesten vragen en zo ook zelf een deel bij elkaar sparen.

Vera*

Vera*

25-09-2008 om 11:49

Guinevere (en merla) ot

Merla schreef dat haar jongste geld kan verdienen voor een wii en dat er ook nog een paar pubers rondlopen.
Guinevere hoe zit dat bij jou? Jij vond Merla's beloningssysteem een goed idee. Ikzelf vind dat ik dat niet kan verkopen aan mijn andere kind als de ene meer geld kan 'verdienen' dan de ander. En hier is het 1.5 jaar leeftijdsverschil.

*Sophie*

*Sophie*

25-09-2008 om 12:02

Natascha

Als je hebt afgesproken dat ze zakgeld krijgt zou je dat ook moeten geven, vind ik. Anders krijgt ze misschien een verkeerd beeld van dingen die je zegt en dingen die je doet. Het vergeten is dan geen geldig excuus, vind ik. Natuurlijk kun je het vergeten, maar dan kun je toch een manier vinden waardoor je toch je afspraak nakomt? Hierboven zijn al een paar manieren genoemd.

Wij hebben er ook moeite mee om het iedere maand te onthouden het te geven. Daarom heb ik hier een kalender hangen (waar we trouwens toch ook al alle afspraken opschrijven) en daar zet ik per maand aan de onderkant de 2 namen van de kinderen en het bedrag dat ze op dat moment krijgen (gaat per verjaardag omhoog, naar Nibud-richtlijnen).
Als ze hun zakgeld vragen dan zet ik er een krul achter, staat die er nog niet dan blijkt dat ze het nog niet hebben gehad. Werkt feilloos en je hoeft niet in de weer met een bankrekening. Vind ik trouwens een beetje onzichtbaar voor jonge kinderen. Hier krijgen ze het geld ook echt in handen als ze erom vragen en als ze iets gekocht hebben ervan dan belandt het eventuele restant in de spaarpot die overigens gewoon open kan.

Gisteren wilde dochterlief (11) oorbellen kopen en een haarspeld. "Nou, hoeveel geld heb je dan nog in je spaarpot of heb je nog zakgeld uitstaan?", vroeg ik. Zij naar boven, spaarpot geleegd en de boel geteld (ook goede oefening) en constateerde dat ze haar zakgeld op de kalender niet hoefde aan te spreken, ze had nog iets van 12 euro. In de winkel zag ik haar -bij het zien van dure oorbellen- rekenen of ze dan wel uitkwam. Ze wilde ook nog mascara voor het kamp kopen en dan moest ze toch wel even nadenken of dat allemaal kon.

Wat ik wil zeggen is dat het op deze manier meer tastbaar wordt, volgens mij leren ze er dan nog beter mee omgaan.

Over het belonen na klusjes: hier krijgen ze in principe niets voor klusjes, maar als ik vraag of 1 van de 2 eens mee wil boodschappen doen omdat ik dat fijn vind dan geef ik ze wel eens het 50 cent muntsuk uit de winkelwagen. Zijn ze toch blij mee. Daarbij zeg ik er altijd bij dat ik het fijn vind dat ze me geholpen hebben.
Ik beloon ze ook wel eens na hulp van het een of het ander met de mededeling dat die persoon die avond het toetje mag uitzoeken, of iets dergelijks. Zulk soort dingen. Vinden ze ook fijn.

groetjes, Sophie.

Guinevere

Guinevere

25-09-2008 om 12:05

Vera*

Ja, dat probleem heb ik gelukkig nog niet met één snuiter van 6 en één van 1 jaar!
Het lijkt me dat iedereen dan klusjes naar niveau krijgt, en ook enigszins naar leeftijd gewaardeerd wordt? Net zoals ouderen kinderen meer zakgeld krijgen dan jongere kinderen.

Merla

Merla

25-09-2008 om 12:27

Even voor de duidelijkheid, voor vera m.n.

Mijn pubers krijgen zakgeld. Dit in tegenstelling tot jongste. Omdat wij ook het probleem hadden van de regelmaat in het geven van zakgeld, krijgen ze bij ons vanaf dat ze naar het VO gaan elke week hun zakgeld (en voor oudste maandelijks ook haar kleedgeld) op hun bankrekening gestort. Omdat ze zelf ook een pinpas hebben halen ze zelf het geld dat ze nodig hebben.
Jongste vinden we daar nog te jong voor uiteraard. Hij krijgt dus uit voorzorg geen zakgeld. Ervaring heeft mij de afgelopen jaren geleerd dat ik daar toch geen regelmaat in krijg, dus dan maar helemaal niet. En daarom ben ik bij hem dus ook wat makkelijker met het geven van beloning na een gedane klus.
Overigens is de Wii die er straks gaat komen voor allemaal. Die dient voor jongste alleen maar als doel voor het sparen.

Maylise

Maylise

25-09-2008 om 12:34

Reactie

Persoonlijk zou ik inderdaad wat meer regelmatig in het zakgeld brengen. Dan kan ze ook echt sparen en weet ze hoeveel ze binnen krijgt elke week.
Betalen voor klusjes doe ik in principe niet; althans niet voor gewone huishoudelijke klusjes. Ik maak wel een uitzondering voor serieuze klussen die veel tijd kosten. Zo heb ik een van mijn kinderen van de zomer de schuur laten verven en daar ook voor betaald. Verder mogen mijn twee jongsten van 12 en 9 elke maand de auto wassen van binnen en van buiten in ruil voor geld. Dat geeft hun de mogelijkheid iets bij te verdienen en spaart mij het geld van de autowas straat uit.
Ik vind het overigens best een aardig idee om voor sommige ad hoc klusjes te betalen of bijvoorbeeld als aanmoediging zoals Merla schreef.

Maylise

Bastet

Bastet

25-09-2008 om 18:56

En hier....

Mijn dochter van 8 krijgt wekelijks zakgeld.De regelmaat houdt ze zelf in de gaten hoor!Ze weet precies wanneer het maandag is..)Mijn zoon van elf krijgt sinds kort zijn zakgeld per maand,maar nog contant.In maart krijgt hij een bankrekening met pinpas.Zijn broer van zestien heeft al zo'n rekening,waar we elke maand zakgeld op storten,en één keer per drie maanden kleedgeld.De kinderen helpen ons alledrie goed herinneren.Zo voor en na krijgen ze wat extra;s voor een flinke klus.
Groetjes,Bastet

De enige klusjes waarmee hier geld verdiend wordt....

zijn de hele speciale. Zoals 1 keer per jaar een mega lading haardhout van de oprit naar het haardhouthop slepen, of de jaarlijkse snoeiactie in de tuin waarbij tig kuub afbval moet worden verhakseld of afgevoerd, dat soort dingen. Dat doen ze dan ook met veel plezier voor een paar euro de man.

Verder helpen ze alle 3 (11/8/6) min of meer vrijwillig bij alle dagelijkse klusjes. poezen eten geven, vaatwasser, tafel dekken, eten koken, slaapkamers opruimen, dat soort dingen.

Alleen beddenverschonen..dat zie ik altijd op iedereens lijstje staan, maar dat doe ik meestal zelf.

Alle 3 kinderen krijgen overigens wekelijks zakgeld, en daar hoeven ze verder niks voor te doen.

Ingrid

natascha29

natascha29

26-09-2008 om 15:06 Topicstarter

Leuk

om al die verschillende reacties te lezen. Ik ben eruit en heb een kort lijstje gemaakt van dingen die ze kan gaan doen.
De dagelijkse dingen zoals tafel opruimen en vaatwasser uitruimen e.d. hoort er mijns insziens gewoon bij.
Aparte klusjes krijgt ze dan betaald. Zakgeld geef ik dan eens per maand, dan vergeet ik het minder snel!
Wel op voorwaarde dat ze de dagelijkse dingen wel consequent blijft doen. Ze is nu heel gemotiveerd en wilde gelijk de wc gaan schoonmaken! Maar ik ben benieuwd of dat zo blijft als blijkt dat de NDS toch wel erg duur is...

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.