Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
E. v/d Oord

E. v/d Oord

10-07-2009 om 23:13

Dochter (5) wil vaak niet zelf spelen

De titel van dit onderwerp klinkt wat dramatisch maar onze dochter (5) heeft vaak niet of nauwelijks zin om te spelen. Ze heeft geen inspiratie of gewoon geen zin en 'hangt' dan aan één van ons met de mededeling 'ik weet niet wat ik wil'.

Op andere plaatsen dan thuis is het soms nog erger. Bij verjaardagpartijtjes van vriendjes of vriendinnen wil ze niet meedoen met spelletjes (of ze wil er niet eens heen), op de buitenschoolse opvang 'hangt' ze aan de leidsters en wil (of durft) ze niet om iets te ondernemen. Zelfs als andere meisjes van haar leeftijd vragen of ze mee wil doen met, negeert ze die compleet kruipt ze het liefst bij de leidsters op schoot.

Thuis heb ik soms het gevoel dat het een drang naar aandacht is. Maar op andere lokaties lijkt meer een kwestie van (zelf)vertrouwen.

Als we haar op gang helpen met b.v. een kleurplaat of een knutsel, dan moeten wij kleuren of knutselen, zij kijkt en is wel enthausiast. Zodra ik voorstel dat ze die leuke princes zelf even afmaakt zodat ik wat voor mezelf kan doen is kleuren niet meer leuk.

Alleen met haar broertje (2) of enkele van haar klas genootjes kan ze zich vermaken, maar dan moet het vaak thuis, en niet bij de klasgenootjes in huis.

Zijn er forumlezers met eenzelfde ervaring ?
Hoe vergroot ik haar zelfvertrouwen op andere plekken dan thuis ?

Groet,
Fam v/d Oord

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa

Elisa

15-07-2009 om 10:55

Misschien?

Als je denkt dat het aan de zelfvertrouwen ligt. Dan is het beter als je haar aanmoedigt. Daardoor kan haar zelf vertrouwen vergroten. En met alles een compliment geven. Of bijvoorbeeld zeggen: 'kan jij mij helpen XXX(kind zijn naam) ik vind het te moeilijk'. Ik denk dat je zo haar zelf vertrouwen kan vergroten.
Hoe was ze eigenlijk voor dat haar broertje geboren was?
En doe je nu nog steeds alleen leuke dingen met haar, waar broertje bijvoorbeeld niet bij is.

Ik zelf heb er geen ervaring mee. Dus ik weet niet of het werkt. Maar ik denk wel voor je mee

groetjes Elisa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.